Jag signade precis ett nytt lån med Nordea på över 4.5x.Vilka banker tillåter dig att låna mer än 4,5 gånger den samlade bruttoinkomsten?
Fick även ja från Ica, SBAB samt Danske. Fick dock nej från SEB
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag signade precis ett nytt lån med Nordea på över 4.5x.Vilka banker tillåter dig att låna mer än 4,5 gånger den samlade bruttoinkomsten?
Nja tänkte mer att han verkade förutsätta 15%i blanco lån. Iallafall såsom jag läste det. Men oavsätt så kan man då säga att medelpersonen i Sverige i terorin har då råd att betala 4,2mkr för sin bostad.Hans förslag om 4.17m som köpeskilling förutsätter att man har en handpenning på drygt 625k, det är inte samma sak som 0kr i sparande![]()
Jag signade precis ett nytt lån med Nordea på över 4.5x.
Fick även ja från Ica, SBAB samt Danske. Fick dock nej från SEB![]()
Jag signade precis ett nytt lån med Nordea på över 4.5x.
Fick även ja från Ica, SBAB samt Danske. Fick dock nej från SEB![]()
Nja tänkte mer att han verkade förutsätta 15%i blanco lån. Iallafall såsom jag läste det. Men oavsätt så kan man då säga att medelpersonen i Sverige i terorin har då råd att betala 4,2mkr för sin bostad.
Sedan om man väljer blanco eller sparande är kanske en annan fråga.
Det som gör det bökigt är ju just att du låser hur mycket lån du får ha i förhållande till lön, men med ett rejält sparande kan man fortfarande köpa dyrare än 4,2mkr.
Den stora skillnaden blir ju att lån över 4.5 gånger den samlade bruttoinkomsten behöver amorteras med 1% per år.
Idag går det fortfarande att låna över 4.5 x årsinkomst även om bankerna är mer restriktiva än för några år sedan![]()
Surt. En granne försökte sälja sin lägenhet (femma ca 120 m2) och fick ca 12% (500k) mindre än en annan granne som sålde för 1 år sedan så visst är marknaden tuff på vissa objekt!Sålde precis min lgh strax utanför tullarna för att flytta till radhus i samma område. Fick sänka min målbild rejält och det var tufft för mäklaren att få mitt lägstapris, trots total 45 sällskap på visningarna. Liknande lgh i min förening såldes i aug för 400’ mer än vad jag fick nu.
Blev likadant för mig fast tvärtom. Köpte strax utanför tullarna för 400k mindre än vad lägenheterna kostade i augusti. Så visst har det gått ner.. Beklagar förlusten, men hoppas radhuset gått ner lika mycket så det jämnade ut sigSålde precis min lgh strax utanför tullarna för att flytta till radhus i samma område. Fick sänka min målbild rejält och det var tufft för mäklaren att få mitt lägstapris, trots total 45 sällskap på visningarna. Liknande lgh i min förening såldes i aug för 400’ mer än vad jag fick nu.
Blancolån på 625k och bostad för 4,2mkr, bankens riskavdelning borde skrika rakt ut. Vet att flera vägrar ge ut lån om de ser på UC att kunden har tagit blancolån i närtid.
Kikar på lite objekt, och flera stora innerstads 2or har gått ner mellan 400-800k från toppen i somras. Många kontantinsatser som raderas där, och låser in folk ännu mer.
Surt. En granne försökte sälja sin lägenhet (femma ca 120 m2) och fick ca 12% (500k) mindre än en annan granne som sålde för 1 år sedan så visst är marknaden tuff på vissa objekt!
Alla kan bo mindre, alla har inte mer pengar att dra fram om möjligheten att låna begränsasPrecis! Tvärtemot vad jag trodde så är det större lgher som främst drabbats.
Alla kan bo mindre, alla har inte mer pengar att dra fram om möjligheten att låna begränsas
Problemet för en välutbildad höginkomsttagare som kan jobba hemifrån kvarstår: man köper sina grannar.Vilken skillnad det är i landet! I Rydaholm (Småland) kan du köpa en villa på 160 kvadrat för 400tkr. Det finns en ICA butik och ett bibliotek.
Har nog nämnt det tidigare i tråden. Det verkar inte vara några tecken på "Gröna Vågen" flytt till landsbygden. När informationsteknologin tog fart för några år sedan trodde iallafall jag att några skull flytta.
Då borde det vara mycket dyrare i Rydaholm än i Stockholm?Problemet för en välutbildad höginkomsttagare som kan jobba hemifrån kvarstår: man köper sina grannar.
Min farmor sålde huset i centrala Rydaholm nyligen och tror huset gick för 200 k.Vilken skillnad det är i landet! I Rydaholm (Småland) kan du köpa en villa på 160 kvadrat för 400tkr. Det finns en ICA butik och ett bibliotek.
Har nog nämnt det tidigare i tråden. Det verkar inte vara några tecken på "Gröna Vågen" flytt till landsbygden. När informationsteknologin tog fart för några år sedan trodde iallafall jag att några skulle flytta.
Det tror jag nog att hon kan få! Bor har ett perfekt avstånd till Värnamo ( runt en mil) med både Flåren och Hindsen (sjöar) i direkt anslutning.Min farmor sålde huset i centrala Rydaholm nyligen och tror huset gick för 200 k.
Min kusin byggde ett hus i Bor för 2 mille och dem pengarna kommer hon nog att aldrig få tillbaka.
Och 5 frikyrkor?Vilken skillnad det är i landet! I Rydaholm (Småland) kan du köpa en villa på 160 kvadrat för 400tkr. Det finns en ICA butik och ett bibliotek.
Har nog nämnt det tidigare i tråden. Det verkar inte vara några tecken på "Gröna Vågen" flytt till landsbygden. När informationsteknologin tog fart för några år sedan trodde iallafall jag att några skulle flytta.
Just därför tar "man" blankolånet "efter" husköpet, saknar föräldrarna pengar att låna ut, låter man dem blankolåna initialt.Blancolån på 625k och bostad för 4,2mkr, bankens riskavdelning borde skrika rakt ut. Vet att flera vägrar ge ut lån om de ser på UC att kunden har tagit blancolån i närtid.
Just därför tar "man" blankolånet "efter" husköpet, saknar föräldrarna pengar att låna ut, låter man dem blankolåna initialt.
Tror mycket har att göra med bankerna, en vän till mig tog bolån tillsammans med sina föräldrar för 4-5 år sedan, och har sen dess skrivit över lånet helt på sig själv. Han bor i bostadsrätt i innerstan värd ca 4,5m med 2m i insats med lön på ca 40k och 1500 i avgift, och ville nu låna lite till för att köpa större men fick tvärt nej, banken sa att han inte ens skulle bli godkänd på det ursprungliga lånet om han ansökte nu.Spännande! Detta skall läsas.
Ska själv sälja i höst.
Pratade med några mäklare. De skyller på nyproduktion och bankers ovilja att låna ut. Själv tror jag på den psykologiska effekten av amortering och media-drev.
Mycket riktigt så spelar den psykologiska effekten in som påverkas av media. Skulle nästan kunna tro att vissa skribenter i media är "korta" på bomarknaden och vill dra ner priserna med tanke på vissa rubriker som skrivs. Men visst har marknaden gått ner.Spännande! Detta skall läsas.
Ska själv sälja i höst.
Pratade med några mäklare. De skyller på nyproduktion och bankers ovilja att låna ut. Själv tror jag på den psykologiska effekten av amortering och media-drev.
Tell me about it...! Vi är inne på femte visningen. Inte ens ett skambud har vi. För ett år sedan gick liknande lägenheter efter första visningen och med budgivning. Amorteringskrav och media har bromsat upp totalt.Mycket riktigt så spelar den psykologiska effekten in som påverkas av media. Skulle nästan kunna tro att vissa skribenter i media är "korta" på bomarknaden och vill dra ner priserna med tanke på vissa rubriker som skrivs. Men visst har marknaden gått ner.
Tror mycket har att göra med bankerna, en vän till mig tog bolån tillsammans med sina föräldrar för 4-5 år sedan, och har sen dess skrivit över lånet helt på sig själv. Han bor i bostadsrätt i innerstan värd ca 4,5m med 2m i insats med lön på ca 40k och 1500 i avgift, och ville nu låna lite till för att köpa större men fick tvärt nej, banken sa att han inte ens skulle bli godkänd på det ursprungliga lånet om han ansökte nu.
Mycket riktigt så spelar den psykologiska effekten in som påverkas av media. Skulle nästan kunna tro att vissa skribenter i media är "korta" på bomarknaden och vill dra ner priserna med tanke på vissa rubriker som skrivs. Men visst har marknaden gått ner.