• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Klart man har ägnat någon tanke på ”what if” men det känns som det blev rätt, mest jobbigt att återigen börja leta på noll 😒

Var på väg till en visning i Gamla Råsunda idag tills det kapsejsade då Solna tydligen är en no go-zone för elscootrar och hann då inte fixa något annat sätt att ta mig dit i tid. Hur är Näckrosen?

Ska iväg för en visning i Aspudden idag också, älskar Aspudden.
Näckrosen är lite tråkigare. Lite mer pensionärsområde 😊. 40-60 tals hus men ligger ju på gränsen till Sundbyberg och längre ifrån MOS vilket kan vara skönt när det är matcher på Friends.

Gränsar till ett villaområde. Nära ner till Lötsjön och Råstasjön.
 
Näckrosen är lite tråkigare. Lite mer pensionärsområde 😊. 40-60 tals hus men ligger ju på gränsen till Sundbyberg och längre ifrån MOS vilket kan vara skönt när det är matcher på Friends.

Gränsar till ett villaområde. Nära ner till Lötsjön och Råstasjön.

Bodde i några år i Brf Näckrosen, o gillade området mycket. Lugnt och trivsamt utan stök, o lämpligt nära båda kommunikationer och shopping. Fina promenadområden med runt sjöarna. (även om MOS numera blivit invaderat av gängkriminella och wannabees från orten och bör undvikas).
 
Så kände jag med när jag köpte min lägenhet under dom värsta dagarna under corona! Spydde nästan efter kontraktsskrivningen. Blev bra i slutändan dock. Sitter i två budgivningar och känner likadant nu igen!

Det blev en lägenhet tillslut efter mycket letande. Känns fortfarande inte bra men i längden blir det nog det! Till er som letar lägenheter nu kan jag inte nog understryka hur viktigt det är att granska årsredovisningen. Många föreningar kommer tvingas höja mer även fast dom kanske redan gjort det 22 och 23. Styrelserna är alldeles för slappa kring detta.
 

chtfse

Cartier
Verkar gå trögt på marknaden. Försöker sälja min lägenhet, 3 rok optimalt planerad 55 kvm på Lidingö, nära till kommunikationer. Vår förening höjde avgiften ganska kraftigt sommaren 2023 men inga nya höjningar planerade. 93kr i avgift per månad och kvadratmeter.

Föreningen är relativt nybildad och alla lägenheter i huset är renoverade sedan det ombildades för drygt 7 år sedan. Nackdelen är hög skuldsättning i kombination med två hyresrätter som inte har ombildats. När dessa säljs kommer skulden att gå ner drastiskt. Långsiktiga uppsidan är stor, men det kan ta minst 10-15 år innan hyresgästerna flyttar ut.

Andra försöket att sälja lägenheten. Första gången var i höstas innan räntetoppen. Svalt intresse, endast en spekulant på första två visningarna. Ingen spekulant på tredje visningen. Inga bud.

Nya tag under senvåren/försommaren med ny mäklare. Samma svala intresse där, inga spekulanter på visningarna och inga bud. Är marknaden verkligen stendöd, är timingen fel, eller avskräcks folk av avgiften som endast är marginellt högre än andra objekt i området eller är området i fråga så pass opoulärt?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Det blev en lägenhet tillslut efter mycket letande. Känns fortfarande inte bra men i längden blir det nog det! Till er som letar lägenheter nu kan jag inte nog understryka hur viktigt det är att granska årsredovisningen. Många föreningar kommer tvingas höja mer även fast dom kanske redan gjort det 22 och 23. Styrelserna är alldeles för slappa kring detta.
Stort grattis! Samma här, skrev på kontraktet i tisdags, blev till slut Aspudden för mig :) Till skillnad från den första lägenheten jag skrev om här som jag drog mig ur precis vid kontraksskrivning så känns det faktiskt väldigt bra med den här lägenheten.

Visst är det så, inte bara såvitt avser storleken på skulden per kvm utan även hur mycket föreningen sparar, löptid på lån/räntesats, räntekänslighet och vilka renoveringar som gjorts och vad som planeras.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Verkar gå trögt på marknaden. Försöker sälja min lägenhet, 3 rok optimalt planerad 55 kvm på Lidingö, nära till kommunikationer. Vår förening höjde avgiften ganska kraftigt sommaren 2023 men inga nya höjningar planerade. 93kr i avgift per månad och kvadratmeter.

Föreningen är relativt nybildad och alla lägenheter i huset är renoverade sedan det ombildades för drygt 7 år sedan. Nackdelen är hög skuldsättning i kombination med två hyresrätter som inte har ombildats. När dessa säljs kommer skulden att gå ner drastiskt. Långsiktiga uppsidan är stor, men det kan ta minst 10-15 år innan hyresgästerna flyttar ut.

Andra försöket att sälja lägenheten. Första gången var i höstas innan räntetoppen. Svalt intresse, endast en spekulant på första två visningarna. Ingen spekulant på tredje visningen. Inga bud.

Nya tag under senvåren/försommaren med ny mäklare. Samma svala intresse där, inga spekulanter på visningarna och inga bud. Är marknaden verkligen stendöd, är timingen fel, eller avskräcks folk av avgiften som endast är marginellt högre än andra objekt i området eller är området i fråga så pass opoulärt?
Skuldsättning som närmar sig 10 000 kr om det inte är nybyggt med sund ekonomisk plan (vilket är ovanligt) undviker jag helt och hållet, jag har företrädesvis tittat på föreningar med skuldsättning under 5 000 kr/kvm. Om inte annat är det ju en trygghet att veta att går det totalt åt helvete så går man inte under om man skulle behöva lösa föreningens skulder med sin egna andel.

Min spekulation är att det kommer att komma igång till hösten rejält. Det kommer nog inte komma något nytt bra räntebesked innan dess men jag tror inte att folk "för evigt" kan sitta och vänta på bättre tider.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Verkar gå trögt på marknaden. Försöker sälja min lägenhet, 3 rok optimalt planerad 55 kvm på Lidingö, nära till kommunikationer. Vår förening höjde avgiften ganska kraftigt sommaren 2023 men inga nya höjningar planerade. 93kr i avgift per månad och kvadratmeter.

Föreningen är relativt nybildad och alla lägenheter i huset är renoverade sedan det ombildades för drygt 7 år sedan. Nackdelen är hög skuldsättning i kombination med två hyresrätter som inte har ombildats. När dessa säljs kommer skulden att gå ner drastiskt. Långsiktiga uppsidan är stor, men det kan ta minst 10-15 år innan hyresgästerna flyttar ut.

Andra försöket att sälja lägenheten. Första gången var i höstas innan räntetoppen. Svalt intresse, endast en spekulant på första två visningarna. Ingen spekulant på tredje visningen. Inga bud.

Nya tag under senvåren/försommaren med ny mäklare. Samma svala intresse där, inga spekulanter på visningarna och inga bud. Är marknaden verkligen stendöd, är timingen fel, eller avskräcks folk av avgiften som endast är marginellt högre än andra objekt i området eller är området i fråga så pass opoulärt?

Tycker det är en väldigt hög avgift. Personligen har jag aldrig haft mer än 60kr/kvm/mån. Och tror att många filtrera bort bostäder med just höga avgifter. Sen vet jag inte hur attraktivt det är med lägenhet på Lidingö i dessa tider. Är trots allt lite av en återvändsgränd.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Nya tag under senvåren/försommaren med ny mäklare. Samma svala intresse där, inga spekulanter på visningarna och inga bud. Är marknaden verkligen stendöd, är timingen fel, eller avskräcks folk av avgiften som endast är marginellt högre än andra objekt i området eller är området i fråga så pass opoulärt?
Just nu har folk bara tankar på nubbe och husvagn i skallen. Försök igen efter sommaren.

Hyresrätter som kan ombildas om 10-15 år tror jag dock inte har så stor betydelse. Så lång horisont har man inte i lägenheter.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Verkar gå trögt på marknaden. Försöker sälja min lägenhet, 3 rok optimalt planerad 55 kvm på Lidingö, nära till kommunikationer. Vår förening höjde avgiften ganska kraftigt sommaren 2023 men inga nya höjningar planerade. 93kr i avgift per månad och kvadratmeter.

Föreningen är relativt nybildad och alla lägenheter i huset är renoverade sedan det ombildades för drygt 7 år sedan. Nackdelen är hög skuldsättning i kombination med två hyresrätter som inte har ombildats. När dessa säljs kommer skulden att gå ner drastiskt. Långsiktiga uppsidan är stor, men det kan ta minst 10-15 år innan hyresgästerna flyttar ut.

Andra försöket att sälja lägenheten. Första gången var i höstas innan räntetoppen. Svalt intresse, endast en spekulant på första två visningarna. Ingen spekulant på tredje visningen. Inga bud.

Nya tag under senvåren/försommaren med ny mäklare. Samma svala intresse där, inga spekulanter på visningarna och inga bud. Är marknaden verkligen stendöd, är timingen fel, eller avskräcks folk av avgiften som endast är marginellt högre än andra objekt i området eller är området i fråga så pass opoulärt?
I detta fallet tror jag föreningens ekonomi är det som avskräcker, 5k+ i avgift för 55kvm är nog inte bara marginellt högre än likvärdiga utan ganska mycket högre. Lika mycket lån/kvm som helt nybyggda föreningar har i ett icke nybyggt hus är heller inte positivt.

Priset ska nog vara billigt om man skulle välja en sån lägenhet framför andra på Lidingö med lägre skuldsättning och som vanligtvis kostar 40-50k / kvm
 

Erdna

Cartier
Skuldsättning som närmar sig 10 000 kr om det inte är nybyggt med sund ekonomisk plan (vilket är ovanligt) undviker jag helt och hållet, jag har företrädesvis tittat på föreningar med skuldsättning under 5 000 kr/kvm. Om inte annat är det ju en trygghet att veta att går det totalt åt helvete så går man inte under om man skulle behöva lösa föreningens skulder med sin egna andel.

Min spekulation är att det kommer att komma igång till hösten rejält. Det kommer nog inte komma något nytt bra räntebesked innan dess men jag tror inte att folk "för evigt" kan sitta och vänta på bättre tider.


Ovan är exempel på att du inte bara kan stirra blint på lån/per/kvm. Nästan 3000kr /mån för en 35kvadratare i en så pass gammal förening och lågt belånad dessutom....

Nyproduktion som har hög belåning/per kvm KAN vara helt ok, trots höga räntetider om de ex. har haft räntegaranti och kanske låst räntan till 2026-2028 hyfsat högt, fallhöjden är således (högst troligen) lägre när det väl är dags att förhandla från 2026.. (tycker det är värre i så fall med de äldre föreningarna som kört på och nu ska förhandla om sina 0.53% till 4%)

I övrigt så har många nyproduktion i bra lägen flera lokaler som inbringar stålar, de har kanske massa parkeringsplatser under byggnaden som inbringar stålar, och de har den senaste "tekniken" installerad redan som fjärrvärme, installerade kranar som automatiskt är på kallt för att inte "slösa" på varmvattnet m.m
Exempelvis drar hissarna i nyproduktion bara en bråkdel av äldre kåkarnas hissar i kostnad... det är big money på sista raden.


Med det sagt, se helheten och som alltid - långsiktigt case.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor

Ovan är exempel på att du inte bara kan stirra blint på lån/per/kvm. Nästan 3000kr /mån för en 35kvadratare i en så pass gammal förening och lågt belånad dessutom....

Nyproduktion som har hög belåning/per kvm KAN vara helt ok, trots höga räntetider om de ex. har haft räntegaranti och kanske låst räntan till 2026-2028 hyfsat högt, fallhöjden är således (högst troligen) lägre när det väl är dags att förhandla från 2026.. (tycker det är värre i så fall med de äldre föreningarna som kört på och nu ska förhandla om sina 0.53% till 4%)

I övrigt så har många nyproduktion i bra lägen flera lokaler som inbringar stålar, de har kanske massa parkeringsplatser under byggnaden som inbringar stålar, och de har den senaste "tekniken" installerad redan som fjärrvärme, installerade kranar som automatiskt är på kallt för att inte "slösa" på varmvattnet m.m
Exempelvis drar hissarna i nyproduktion bara en bråkdel av äldre kåkarnas hissar i kostnad... det är big money på sista raden.


Med det sagt, se helheten och som alltid - långsiktigt case.
Har inte påstått det heller, har angivit massor faktorer här i tidigare inlägg som är relevanta. Att titta på avgiften som att den i sig skulle vara något tecken på något alls isolerat är däremot en dålig indikator. Hellre en förening som inte lever på marginalen för att ha så låg avgift som möjligt, än att spara några hundralappar i månaden och bo i ett misskött hus och en förening med noll sparande. Att förhandla om ett lån på 5 000 000 för att den bundna räntan har gått ut är lite trevligare än att förhandla om ett lån på 150 000 000 om två år.. :)

Men absolut, klart det finns fördelar med nyproduktion. Också mycket nackdelar såsom nästan alltid kryphöjd i takhöjd och så billigt som möjligt-produktion av huset så att man får vara glad om det nya spännande billighetsmaterialet till fasad inte har ruttnat om tio år. Dolda intäkter från lokaler kan vara toppen, men innebär lite för ofta typ någon Brödernas-restaurang och jag betackar mig gärna från matos och skadedjur.

Det är svårt att få en bostad med allt.
 
Senast ändrad:

iko

Panerai
2-Faktor
Näckrosen är lite tråkigare. Lite mer pensionärsområde 😊. 40-60 tals hus men ligger ju på gränsen till Sundbyberg och längre ifrån MOS vilket kan vara skönt när det är matcher på Friends.

Gränsar till ett villaområde. Nära ner till Lötsjön och Råstasjön.
Näckrosen, Filmstaden och gamla Råsunda är supermysigt. Lugnt och skönt utan fylla eller annat stök. Jag känner flera som stannar kvar i området när man väl flyttat dit (flyttar till större i samma område istället för bort därifrån).
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag är så glad att jag och familjen inte bor där nere hos er och behöver vara med i lägenhets/husbytar-racet.
Kolla föreningars ekonomi, och ha en bo-horisont på några år innan det är dags för nästa ”jakt” på ett bra boende för sig själv och familjen.

Säger absolut inte att ni gör fel eller så, utan att det verkligen inte skulle passa mig.

Men, det är jättespännande att läsa om här, och jag lär mig mycket.
 

ThomasP

Panerai
2-Faktor
När jag och min sambo skulle flytta till större för fem år sedan så tyckte en kompis att vi skulle köpa ett boende i den föreningen (nyproduktion ) dit hon och hennes familj flyttat. Jag tyckte det var rätt dyrt boende i rent inköp, rejäl belåning och dessutom hög avgift. Nu flyttade vi till en äldre förening i samma område, lägre avgift, lägre belåningsgrad i föreningen och lägre slutpris på själva boendet. Inte nytt och hippt, men fint och välskött ändå.

Fem år senare. Vår förening tuffar på med rörliga lån och samma avgift som tidigare. Dessutom kommer det installeras elbilsladdning i samtliga garage. Nyligen togs in om en extern konsult för att ge en second opinion om framtida renoveringsbehov och om nivå på avgift låg i samklang, vilket konsulten ansåg att den gjorde.

Min kompis föreningen höjde avgiften med 30% för 2024 och jag ser att bostäderna är svåra att sälja. Ibland är det bra att stå på sig med vad man prioriterar själv och samtidigt ha lite tur.
 
Senast ändrad:

Shake&Bake

Omega
2-Faktor
En värdering är inget konkret bud eller realiserad affär med pengar på kontot, dvs inget som indikerar vad marknaden vill /kan betala.

Jag ska sälja mitt hus nu och har en visning idag , så jag återkommer kring huruvida jag kan köpa mig en AP eller sälja mina njurar.
Efter lite diskussioner så blev det en affär och en vinst på ca 11% från det pris jag betalade.

Köpte ett "billigare " hus i rätt område.
 
Topp