• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

hejsam

Patek
2-Faktor
Just så. Känns sundare med det norska eller danska systemet med bindande bud på olika sätt. Torde kunna motverka att priserna trissas upp onödigt högt också.
Hur fungerar det där om man är spekulant på flera objekt som har budgivning samtidigt? Man behöver låta en budgivning bli klar innan man vet om det budet blir bindande eller om man kan buda på det där andra objektet som kom ut en vecka senare?
 

albinh

Cartier
2-Faktor
Hur fungerar det där om man är spekulant på flera objekt som har budgivning samtidigt? Man behöver låta en budgivning bli klar innan man vet om det budet blir bindande eller om man kan buda på det där andra objektet som kom ut en vecka senare?
Vet inte faktiskt, men jag antar att det kan bli den typen av låsningar och att man kanske missar något roligare som kom under tiden.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
När jag sålde backade en ur några timmar innan vi skulle skriva. Han hade känt att han kom för långt från sina barn. Jag tycker han gjorde helt rätt även om det innebar att jag fick börja om. Systemet med budgivning är stressande. Det är som gjort för att folk inte ska hinna tänka igenom sitt livs största affär. Skulden ligger i systemet, inte hos den som backar ur. Det är bara sunt att inte dras med. Spekulanterna är i ett informationsunderläge när tiden mellan visning och budgivning är så kort. Det är inte klart förrän det är skrivet. Vinnaren av budgivningen tänker många nya tankar som man inte fått tid till innan budgivningen. Det är inte för inte som mäklare har så bråttom till kontraktsskrivning. Det är något sunt och friskt med att dra sig ur om det inte känns helt bra.
Ja, du har 100 % rätt, tycker systemet är helt sjukt. Man får typ en kvart på sig att titta på lägenhet och that's it, där förväntas man ha sett alla eventuella skavanker, sen hetsas det med dolda bud och fan och hans moster och sen gäller det att typ springa till mäklarens kontor så att man får det på papper.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Hur fungerar det där om man är spekulant på flera objekt som har budgivning samtidigt? Man behöver låta en budgivning bli klar innan man vet om det budet blir bindande eller om man kan buda på det där andra objektet som kom ut en vecka senare?
Till skillnad från vanliga avtalsrättsliga principer så är varken bud eller accept bindande för köp av bostad. Det är bara bindande först när avtalet är påskrivet hos mäklaren.
 

albinh

Cartier
2-Faktor
Till skillnad från vanliga avtalsrättsliga principer så är varken bud eller accept bindande för köp av bostad. Det är bara bindande först när avtalet är påskrivet hos mäklaren.
Tror citatet avsåg ordningen i Norge och Danmark. Verkar dock innebära andra typer av bekymmer.

https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1481257&dswid=-1320

"Svensk rätt innehåller formkrav för bindande köp av fast egendom och bostadsrätt. Formkravet innebär att presumtiva köpares bud är bindande först när köpekontraktet är påskrivet, vilket medför en risk för illojalt beteende vid budgivning. En potentiell köpare kan lägga ett bud på en fastighet, vinna budgivningen och sedan dra sig ur, utan några som helst skyldigheter. Den som lovar att i framtiden köpa en fastighet är därmed rättsligt helt obunden av sitt löfte. Detta innebär en problematik som rör såväl köpare, säljare och hela mäklarkåren. Köpare riskerar att betala ett för högt pris, säljaren riskerar att behöva sälja objektet en gång till och mäklaren riskerar sitt rykte i de fall det förekommer misstankar om fejkad budgivning.

I Danmark blir det budgivning endast i de fall det finns flera spekulanter. Den som är intresserad av att köpa ett objekt kan lägga, ändra och/eller dra tillbaka sitt bud inom en av säljaren bestämd tidsfrist. Under tidsfristen är buden hemliga och när fristen löpt ut bestämmer säljaren om hen accepterar något av buden. Budgivarna har ingen aning om vad övriga spekulanter lägger för bud, och ges ingen möjlighet att buda över. Om det blir budgivning och endast en spekulant lagt bud, gäller varken budet eller reglerna för budgivning.

I Norge ingås köp av fast egendom och bostadsrätt genom att potentiella köpare lägger bud till ett visst pris, inom en av budläggaren bestämd frist och om säljaren accepterar budet inom fristen är rättsligt bindande avtal ingånget. Precis som i Sverige kan budgivningen gå fort och den som vill köpa en fastighet kan känna sig stressad att lägga bud. Budgivare som lägger bindande bud kan därför ges för lite tid att undersöka fastigheten för att fatta ett välgrundat beslut. Risken för bulvaner sjunker avsevärt då budgivare måste stå fast vid sina bud. Studien belyser såväl fördelar som brister med samtliga länders lagstiftning kring budgivningen. Den svenska lagstiftningen verkar trygg och relativt enkel för alla parter, men en lagändring med identifiering av budgivare skulle öka tryggheten ytterligare."
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Tror citatet avsåg ordningen i Norge och Danmark. Verkar dock innebära andra typer av bekymmer.

https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1481257&dswid=-1320

"Svensk rätt innehåller formkrav för bindande köp av fast egendom och bostadsrätt. Formkravet innebär att presumtiva köpares bud är bindande först när köpekontraktet är påskrivet, vilket medför en risk för illojalt beteende vid budgivning. En potentiell köpare kan lägga ett bud på en fastighet, vinna budgivningen och sedan dra sig ur, utan några som helst skyldigheter. Den som lovar att i framtiden köpa en fastighet är därmed rättsligt helt obunden av sitt löfte. Detta innebär en problematik som rör såväl köpare, säljare och hela mäklarkåren. Köpare riskerar att betala ett för högt pris, säljaren riskerar att behöva sälja objektet en gång till och mäklaren riskerar sitt rykte i de fall det förekommer misstankar om fejkad budgivning.

I Danmark blir det budgivning endast i de fall det finns flera spekulanter. Den som är intresserad av att köpa ett objekt kan lägga, ändra och/eller dra tillbaka sitt bud inom en av säljaren bestämd tidsfrist. Under tidsfristen är buden hemliga och när fristen löpt ut bestämmer säljaren om hen accepterar något av buden. Budgivarna har ingen aning om vad övriga spekulanter lägger för bud, och ges ingen möjlighet att buda över. Om det blir budgivning och endast en spekulant lagt bud, gäller varken budet eller reglerna för budgivning.

I Norge ingås köp av fast egendom och bostadsrätt genom att potentiella köpare lägger bud till ett visst pris, inom en av budläggaren bestämd frist och om säljaren accepterar budet inom fristen är rättsligt bindande avtal ingånget. Precis som i Sverige kan budgivningen gå fort och den som vill köpa en fastighet kan känna sig stressad att lägga bud. Budgivare som lägger bindande bud kan därför ges för lite tid att undersöka fastigheten för att fatta ett välgrundat beslut. Risken för bulvaner sjunker avsevärt då budgivare måste stå fast vid sina bud. Studien belyser såväl fördelar som brister med samtliga länders lagstiftning kring budgivningen. Den svenska lagstiftningen verkar trygg och relativt enkel för alla parter, men en lagändring med identifiering av budgivare skulle öka tryggheten ytterligare."
Den där uppsatsen är ju vinklad på så sätt att det inte bara är bekymmersamt för säljaren, det är även bekymmersamt för köparen eftersom man som sagt inte kan känna någon trygghet i att det blir affär förrän man sitter hos mäklaren och skriver på, säljaren kan närsomhelst jaga in ett nytt bud som överstiger köparens bud och snuva den andra köparen på konfekten. Det finns massvis av anledningar att kritisera den svenska modellen, inte minst för att modellen tillsammans med dolda bud skapar en total osäkerhet på marknaden.
 

albinh

Cartier
2-Faktor
Den där uppsatsen är ju vinklad på så sätt att det inte bara är bekymmersamt för säljaren, det är även bekymmersamt för köparen eftersom man som sagt inte kan känna någon trygghet i att det blir affär förrän man sitter hos mäklaren och skriver på, säljaren kan närsomhelst jaga in ett nytt bud som överstiger köparens bud och snuva den andra köparen på konfekten. Det finns massvis av anledningar att kritisera den svenska modellen, inte minst för att modellen tillsammans med dolda bud skapar en total osäkerhet på marknaden.
Jo, jag förstår. Jag säger inte att det finns någon tydlig och bra lösning, men olika. I budgivningen på vårt hus var det väldigt märkliga andra budgivare inblandade som verkade ha som taktik att dels dra ut på tiden men även lägga udda och ibland låga summor. Det slog dock tillbaka på dem då säljarna tröttnade och vi vann med sista "seriösa" budet. Vi drog över tänkt tak med några hundratusen och visst är det otroligt nervöst och läskigt, speciellt om det som för vår del var första gången med hus med allt vad det innebär. Det är ett risktagande helt klart, men för vår del var det läget som var avgörande. Området är attraktivt och det kommer sällan ut objekt. Förhoppningsvis slipper jag flytta mer innan de bär ut mig.
 

Frourez

Omega
Jag drog mig ur nu på morgonen, tänker ändå att man ska känna glädje och att man har gjort ett jättebra beslut och det kändes inte så, då är det nog något som inte stämmer oavsett prisnivå.
Sorry för kort i tonen men.

Du kommer aldrig göra ett jättebra beslut om man tar hänsyn till alla aspekter. Samhället är i ständig förändring och förutsättningarna förändras.

Sen har du blivit förgiftad av gruppen som kallas oss andra bolånetorskar.
Givetvis finns det massa bra anledningar till att hyra.

Men verkligheten är att du inte kan få allt, eller kanske om du är one of a kind.

Kanske köp billigt då för att känna hur det känns att ta ett lån?
 

zeke_varg

Omega
Hur fungerar det där om man är spekulant på flera objekt som har budgivning samtidigt? Man behöver låta en budgivning bli klar innan man vet om det budet blir bindande eller om man kan buda på det där andra objektet som kom ut en vecka senare?

Det kan bli lite av en moralfråga i hur man tänker.

Jag har varit med i två budgivningar samtidigt men hade aldrig 2 ledande bud samtidigt. Det kunde jag förstås ha varit utan att begå något brott. Men där gick min mentala gräns. Jag straffades dock av mäklaren, i den budgivning jag vann, då hans bedömning var att jag var opålitlig. Nr 2 i budgivningen fick köpa även om jag sa att jag kunde ta en taxi och skriva direkt. Nu tror jag i mitt fall att det kan finnas en massa annat i bakgrunden som påverkat. Hade nr 2 en bostad till försäljning via samma mäklare? Nåt annat fuffens? Kändes fishy.

Jag ringde upp ägaren av bostaden bara för att dubbelkolla att han visste att jag hade lagt högsta budet och ville köpa. Om han inte ville ha 20k mer pengar. Ingen svarade så jag släppte det och gick vidare i livet.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Min fråga gällde alltså hur det fungerar i Norge och Danmark där bud är bindande. Jag vet hur det fungerar i Sverige och här är man inte bunden till nånting innan man skriver på köpekontraktet, dvs man kan slänga ur sig hur många tomma bud som helst på flera objekt samtidigt utan konsekvenser.
 

albinh

Cartier
2-Faktor
Min fråga gällde alltså hur det fungerar i Norge och Danmark där bud är bindande. Jag vet hur det fungerar i Sverige och här är man inte bunden till nånting innan man skriver på köpekontraktet, dvs man kan slänga ur sig hur många tomma bud som helst på flera objekt samtidigt utan konsekvenser.
 
Jag drog mig ur nu på morgonen, tänker ändå att man ska känna glädje och att man har gjort ett jättebra beslut och det kändes inte så, då är det nog något som inte stämmer oavsett prisnivå.

Så kände jag med när jag köpte min lägenhet under dom värsta dagarna under corona! Spydde nästan efter kontraktsskrivningen. Blev bra i slutändan dock. Sitter i två budgivningar och känner likadant nu igen!
 

Izze

Cartier
Köpte lägenhet för 4 år sedan. Hade lite ångest över köpet då, en hel del osäkerheter. Hade t.ex. överskridit den tilltänkta budget för objektet i fråga.

I dag, med ny och stor balkong, har vi tjänat drygt 2 MSEK på lägenheten. Än viktigare är att det blivit vårt hem som vi älskar långt mer än vad vi trodde vi skulle kunna känna för en lägenhet!

Skriver detta för att exemplifiera hur känslorna kan vara förrädiska.
 

Tokka

Panerai
2-Faktor
Vann budgivning tidigare idag och ska skriva kontrakt imorgon och är i fullständig panik. Köper jag rätt, köper jag för dyrt. En tanke som maler hela tiden är att jag ligger rätt långt ifrån min maxbelåning, borde man maxa med hopp om att man "gör en större vinst" om marknaden går upp, eller borde man safea och ha en behagligare månadskostnad i dessa högräntetider? Är i upplösningstillstånd här...
Hade samma tankar när vi köpte vår första lägenhet, mycket fram och tillbaka samt huruvida man gjorde rätt. Kände en stor stress över det och hade svårt att bara känna glädje, även om den absolut var närvarande. Vi köpte för att bo och inte för spekulation, det var en viktig del för mig.

I slutändan blev det kanon, trivdes jättebra och vi backade inte på affären. Sedan dess har vi sålt och köpt nytt ett antal gånger. Som någon annan nämnde, det är lite som när man köpte sin första klocka, man trubbas utav, eller kanske snarare avdramatiserar det med tiden. Men första gången så är det många tankar.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Kört för mig att ångra mig nu, gissar att bostaden har sålts, men känner ändå att det blev rätt val. Lite surt då det varit riktigt trögt med nya bostäder nu senaste dagarna (antagligen pga. sommarsäsong) men känns ändå som att jag gjorde rätt val. Skönt att höra att man inte är ensam om att få panik efteråt iaf :D
 

Derix

Patek
2-Faktor
Kört för mig att ångra mig nu, gissar att bostaden har sålts, men känner ändå att det blev rätt val. Lite surt då det varit riktigt trögt med nya bostäder nu senaste dagarna (antagligen pga. sommarsäsong) men känns ändå som att jag gjorde rätt val. Skönt att höra att man inte är ensam om att få panik efteråt iaf :D
Till nästa gång så är du kanske mer säker på vad du vill ha och vad du vill betala för det.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Någon som har känsla för hur kul Sundbyberg är? Lite inne på att satsa på storlek snarare än läge eventuellt. Älskar Aspudden men många pratar sig varmt om Sundbyberg och rent pendlarmässigt är det egentligen närmare mitt jobb vid Kungsträdgården.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Kört för mig att ångra mig nu, gissar att bostaden har sålts, men känner ändå att det blev rätt val. Lite surt då det varit riktigt trögt med nya bostäder nu senaste dagarna (antagligen pga. sommarsäsong) men känns ändå som att jag gjorde rätt val. Skönt att höra att man inte är ensam om att få panik efteråt iaf :D
Kommer fler tillfällen, starkt av dig att hoppa av, det ska du ha eloge för! Nu vet du framöver hur det inte ska kännas.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Någon som har känsla för hur kul Sundbyberg är? Lite inne på att satsa på storlek snarare än läge eventuellt. Älskar Aspudden men många pratar sig varmt om Sundbyberg och rent pendlarmässigt är det egentligen närmare mitt jobb vid Kungsträdgården.
Jag har bott i Sumpan. Skulle aldrig göra det igen. Största faktorn är skatten. Men värderar även att slippa åka tåg/tunnelbana/buss väldigt högt.
 
Någon som har känsla för hur kul Sundbyberg är? Lite inne på att satsa på storlek snarare än läge eventuellt. Älskar Aspudden men många pratar sig varmt om Sundbyberg och rent pendlarmässigt är det egentligen närmare mitt jobb vid Kungsträdgården.
Sundbyberg är finfint. Om du tänker centrala delarna får du lite småstadskänsla men med extremt bra kommunikationer. Letar du dig till mindre haussade områden kan du få extremt mycket för pengarna.

OBS lite ot kanske.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Sumpan är riktigt bra. Alla kommunikationsslag finns, med alla så menar jag alla inklusive flyg :D

Om du letar dig förbi mariehällsbron som kopplar samman Bromma och Sumpan så får du lägre skatt med :)
 
Senast ändrad:

Spanjoren

Omega
2-Faktor
Jag tycker om sumpan, ett av få ställen av alla förorter i Stockholm som har egen karaktär.

Men skatten är brutal, så jag valde Solna. Tror det var 4% skillnad då, galet mycket på två stora årsinkomster.

Flyttat till stan nu men kan rekommendera Solna samt sumpan om du inte bryr dlg om skatt.

När det gäller köpa bostad, jag har nog alltid varit nojig och osäker. "det här måste ändå va toppen" sagt och tänkt 2008. Jag har alltid varit orolig vid varje köp men det som alltid hjälpt mig är helt enkelt = här kan jag bo resten av mitt liv, så spelar ingen roll om det går ner. Och hitintills har det tjänat mig väldigt väl även om det har varit lite magont i början.
 
Senast ändrad:

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jah tycker om sumpan, ett av få ställen av alla förorter i Stockholm som har egen karaktär.

Men skatten är brutal, så jag valde Solna. Tror det var 4% skillnad då, galet mycket på två stora årsinkomster.

Flyttat till stan nu men kan rekommendera Solna samt sumpan om du inte bryr dlg om skatt.

När det gäller köpa bostad, jag har nog alltid varit nojig och osäker. "det här måste ändå va toppen" sagt och tänkt 2008. Jag har alltid varit orolig vid varje köp men det som alltid hjälpt mig är helt enkelt = här kan jag bo resten av mitt liv, så spelar ingen roll om det går ner.
Tur att alla nämnt skatten, har inte alls tänkt på det. Solna är ju billigt men finns det mysiga delar av Solna? Känns som att Solna är uselt sett till utbud av restauranger osv.
 
Någon som har känsla för hur kul Sundbyberg är? Lite inne på att satsa på storlek snarare än läge eventuellt. Älskar Aspudden men många pratar sig varmt om Sundbyberg och rent pendlarmässigt är det egentligen närmare mitt jobb vid Kungsträdgården.
Undvik enligt mig, skatten som många nämt. Vet inte exakt kvmpris nu längre men jag tycker Fredhäll annars är ett av få centrala trevliga områden med rimliga priser!
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Bor i Råsunda nu. Finns faktiskt flertalet väldigt bra restauranger i gamla Råsunda(Stråket) samt en populär vinbar, flertalet charmiga klassiska stammispubbar som är favoriter bland gnagetfans. Solna har försökt att få till en sommargata nu under sommaren I gamla Råsunda med varierad succé.

Eftersom det är finns en del äldre bostadshus är det många föreningar med bra ekonomi och väldigt låga lån(dessa lägenheter brukar dock bli dyra, såklart), mkt nybyggen på sistone också.

Gula linjen ska öppna runt 2028 som stannar i WMoS. Vilket lär nog driva på priserna ännu mer. Två sjöar runt är fint, annars har du Hagaparken 30min promenad bort. Du kan även ta Pendel direkt till uppsala/Arlanda samt att flygbussarna stannar utanför Hagaparken.

Har ej barn men har kollegor som har det och nästan alla gnäller över dagis/skola så där skulle jag försöka reka lite innan.

Visst Sundbyberg Centrum/Torg är betydligt mer livligt, bättre utbud av nästan allt men du kommer dit på 10min med Voi/Lime, 30min gång eller bara ta tvärbanan från Solna Station på 5min. Du är inne i Odenplan på 3min med pendeln också, glöm inte det!

Parkering på gata är "relativt" billig om ~1300kr kvartalet dock halvsvårt att hitta parkering efter arbetstid, mc kostar 150kr månaden numera från att ha varit gratis tidigare.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Ston
Bor i Råsunda nu. Finns faktiskt flertalet väldigt bra restauranger i gamla Råsunda(Stråket) samt en populär vinbar, flertalet charmiga klassiska stammispubbar som är favoriter bland gnagetfans. Solna har försökt att få till en sommargata nu under sommaren I gamla Råsunda med varierad succé.

Eftersom det är finns en del äldre bostadshus är det många föreningar med bra ekonomi och väldigt låga lån(dessa lägenheter brukar dock bli dyra, såklart), mkt nybyggen på sistone också.

Gula linjen ska öppna runt 2028 som stannar i WMoS. Vilket lär nog driva på priserna ännu mer. Två sjöar runt är fint, annars har du Hagaparken 30min promenad bort. Du kan även ta Pendel direkt till uppsala/Arlanda samt att flygbussarna stannar utanför Hagaparken.

Har ej barn men har kollegor som har det och nästan alla gnäller över dagis/skola så där skulle jag försöka reka lite innan.

Visst Sundbyberg Centrum/Torg är betydligt mer livligt, bättre utbud av nästan allt men du kommer dit på 10min med Voi/Lime, 30min gång eller bara ta tvärbanan från Solna Station på 5min. Du är inne i Odenplan på 3min med pendeln också, glöm inte det!

Parkering på gata är "relativt" billig om ~1300kr kvartalet dock halvsvårt att hitta parkering efter arbetstid, mc kostar 150kr månaden numera från att ha varit gratis tidigare.
Gamla Råsunda såg faktiskt väldigt trevligt ut, särskilt där vi filmstaden, det ska jag börja spana på. Sekelskifte är såklart attraktivt.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Min dam är uppväxt i ett hus på 400++kvm i Råsunda.

Svärföräldrarna sålde det 2001 eller däromkring. Brukar säga att vi alla hade kört lambo om dem sålt den nu 😭🤣
Väldigt fint där.

Mycket pang för pengen i Solna (förut i alla fall) är västra skogen(bodde där för länge sedan). Finns en del lägenheter med grym utsikt men kan det vara knepigt med parkeringsplatser. Pampas marina nedanför och väldigt kort promenad till kungsholmen.

Dock inte lika mysigt som Råsunda etc.
 
Senast ändrad:

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Kört för mig att ångra mig nu, gissar att bostaden har sålts, men känner ändå att det blev rätt val. Lite surt då det varit riktigt trögt med nya bostäder nu senaste dagarna (antagligen pga. sommarsäsong) men känns ändå som att jag gjorde rätt val. Skönt att höra att man inte är ensam om att få panik efteråt iaf :D
Skönt att du fortfarande känner dig nöjd med beslutet. Jag trodde du skulle ångra att du inte köpte lägenheten.

Det är stora beslut och vanligt med ångest. Har själv gjort sex hus/brf affärer och det är bara en gång som jag har varit odelat glad och nöjd med affären.

Solna och Sundbyberg är trevligt. Framförallt gamla Råsunda och området runt Stråket. Men där är det dyrt, nästan innerstadspriser. Runt Näckrosen är det billigare utom kanske nyproduktionen vid Filmstaden.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Skönt att du fortfarande känner dig nöjd med beslutet. Jag trodde du skulle ångra att du inte köpte lägenheten.

Det är stora beslut och vanligt med ångest. Har själv gjort sex hus/brf affärer och det är bara en gång som jag har varit odelat glad och nöjd med affären.

Solna och Sundbyberg är trevligt. Framförallt gamla Råsunda och området runt Stråket. Men där är det dyrt, nästan innerstadspriser. Runt Näckrosen är det billigare utom kanske nyproduktionen vid Filmstaden.
Klart man har ägnat någon tanke på ”what if” men det känns som det blev rätt, mest jobbigt att återigen börja leta på noll 😒

Var på väg till en visning i Gamla Råsunda idag tills det kapsejsade då Solna tydligen är en no go-zone för elscootrar och hann då inte fixa något annat sätt att ta mig dit i tid. Hur är Näckrosen?

Ska iväg för en visning i Aspudden idag också, älskar Aspudden.
 
Topp