• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Håller med. Här i mitt område rullade det iväg en del radhus i våras, förvisso knappast till några rekordpriser men saker blev sålda iallafall. Nu verkar det helt stiltje igen.
Ja, jag trodde faktiskt det skulle lite rörelse nu in i septemer men det verkar helt däckat där ute.

Antar att det behövs fler räntesänkningar samt att det varit extremt mycket konkurser och varsel senaste tiden... när t.o.m Telia varslar 3000 pers vet man att shit is real.

Varför?

Är väl sunt att inte hus säljs på dagen i bisarra budgivningar som vid vägs ände endast gynnar mäklare som till minimalt arbete tjänar miljoner och miljoner på att vi övriga blir överbelånade.
Mäklare och banker. Inga svenssons har gynnats av det sjuka bostadsrallyt, förutom några få som kunnat ”växlat upp” och på pappret är rika för de kunnat köpa dyrare boende, men till vilken nytta? Hade mycket hellre haft ordentliga löner i Sverige så man hade kunnat blivit rik så istället för att enda sättet att få något över vid pension är att behöva byta från sin sekelsskiftsvilla i bromma mot en 3a i innerstan och en ny bmw.

Varför?

Är väl sunt att inte hus säljs på dagen i bisarra budgivningar som vid vägs ände endast gynnar mäklare som till minimalt arbete tjänar miljoner och miljoner på att vi övriga blir överbelånade.
Handlar väl snarare om att det finns ett jäkla behov för folk att flytta då förhållanden kraschat, nya förhållanden skapats och nya småliv tillkommit kanske? Rätt tydligt när folk i samma område lägger ut samtidigt och det ligger 6 likadana (!) objekt ute att folk vill röra på sig, inte nödvändigtvis tjäna pengar - men heller inte tappa pengar.

Handlar väl snarare om att det finns ett jäkla behov för folk att flytta då förhållanden kraschat, nya förhållanden skapats och nya småliv tillkommit kanske? Rätt tydligt när folk i samma område lägger ut samtidigt och det ligger 6 likadana (!) objekt ute att folk vill röra på sig, inte nödvändigtvis tjäna pengar - men heller inte tappa pengar.
Så kan det ju vara men samtidigt måste ju någon ta smällen så att säga. Om dessa inte ska förlora och ska vi vara ärliga mycket mycket gärna tjäna en slant så krävs det ju ständiga ökade huspriser och sen ska de som köpt då gå samma väg och då måste priserna upp lite igen osv osv. På bekostnad av allas ekonomi och till glädje för banker och mäklare. Rimligare är väl att man får inse att har man köpt senaste 2-4 åren köpte man i en peak och bör då varit medveten om det och då kanske man får vara nöjd med +-0 alternativt får acceptera att göra viss förlust. På sikt vore ju det gynnsammare för det stora antalet.

För stort utbud då många väntat in bättre tider för att sälja och lägger ut nu. Det håller ner priserna, min gissning.

Vårt hus är upp 3,6% senaste halvåret i mäklarvärdering utifrån någon form av beräkning i vårt område. Fler försäljningar genomförda.

50000 invånare, kommun i Dalarna

Vi la ut till försäljning idag, ska bli spännande att se vart det tar vägen. Varit riktigt förråd marknaden länge och nog inte varit så mycket objekt ute på 15 år som nu. Men vi köper ju i samma marknad så inte så brydd egentligen. Fått bra pris på det vi köpt dvs ca:15% under utgångspriset för drygt ett år sedan.

Orealiserad vinst är ingen vinst.

Själv står jag bland 100 flyttlådor (exakt 101) och undrar om nan behöver alla prylar...
Vem pratar om vinst? :)

Jag gjorde bara ett inlägg som visar att marknaden har petat på uppåt senaste tiden och att det säljs.

Det enda jag har nytta av ett ”låssasvärde” för mitt hus är för att kanske i framtiden hamna under 50% belåningsgrad för att själv styra amorteringsgrad.

Vem pratar om vinst? :)

Jag gjorde bara ett inlägg som visar att marknaden har petat på uppåt senaste tiden och att det säljs.

Det enda jag har nytta av ett ”låssasvärde” för mitt hus är för att kanske i framtiden hamna under 50% belåningsgrad för att själv styra amorteringsgrad.
Faaast mäklarnas värdering ger jag inte mycket för just nu. Dom har haft tokfel om utvecklingen i Örebro iaf. Endast hus i mellan/låg prisklass går att sälja. Sedan.... blir ju statistiken skev också när folk lagt ut ett hus för två år sedan för 7mkr som huset kanske var värt strax innan det klappade ihop. Sedan säljer dom inte, drar tillbaka annonsen, återkommer ett år senare med pris på 6mkr och säljer för 6,1. Såvitt jag förstår kommer det då med i Hemnets statistik som en ökning. Både Hemnet, mäklare och Banker vill ju gärna se att det ökar.

Låst artikel. Klipp ut det viktiga?
Detta är inte flashback så nog inte lämpligt att klistra in stycken från artikeln tyvärr. Det är en ganska lång artikel med ganska mycket matnyttigt, det här är slutsatsen:

Screenshot 2024-10-01 at 14.11.27.png

Väl medveten om att det är svårt att säga nåt konkret och att det alltid kan gå åt skogen, men med tanke på att räntorna troligen kommer sjunka och det känns som ett relativt bra köpläge kontra 1/2 år framåt (givetvis spekulativt) finns det någon uppenbar nedsida med att köpa innanför Tullarna som ung och nyinkommen till arbetslivet med en relativt tydlig karriärsstege framåt? Känns att så länge man klarar sig under 30% av brutto i månadsutgifter är innanför Tullarna ett ganska säkert kort om man planerar att äga 3-5 år framöver, även om det ALLTID finns undantag såklart.

Uppskattar gärna andra tips kring eventuellt första bostadsköp utöver det klassiska att noga kolla föreningarnas ekonomi etc., som ni med lite mer erfarenhet kanske hade gjort annorlunda om ni köpte igen :)

Väl medveten om att det är svårt att säga nåt konkret och att det alltid kan gå åt skogen, men med tanke på att räntorna troligen kommer sjunka och det känns som ett relativt bra köpläge kontra 1/2 år framåt (givetvis spekulativt) finns det någon uppenbar nedsida med att köpa innanför Tullarna som ung och nyinkommen till arbetslivet med en relativt tydlig karriärsstege framåt? Känns att så länge man klarar sig under 30% av brutto i månadsutgifter är innanför Tullarna ett ganska säkert kort om man planerar att äga 3-5 år framöver, även om det ALLTID finns undantag såklart.

Uppskattar gärna andra tips kring eventuellt första bostadsköp utöver det klassiska att noga kolla föreningarnas ekonomi etc., som ni med lite mer erfarenhet kanske hade gjort annorlunda om ni köpte igen :)
Köp där du vill bo är nog det tråkiga svaret. Att försöka jaga en "bra" affär kommer bara vara stressfult. Om du bor på rätt ställe så kommer du inte ångra dig även om affären inte blir "bra". Tiden med gratis boende pga värdeökning vill jag påstå är ganska förbi.

Köp där du vill bo är nog det tråkiga svaret. Att försöka jaga en "bra" affär kommer bara vara stressfult. Om du bor på rätt ställe så kommer du inte ångra dig även om affären inte blir "bra". Tiden med gratis boende pga värdeökning vill jag påstå är ganska förbi.
Helt enig, kanske ska förtydliga med att jag gärna bor innanför tullarna med tanke på närhet till jobb och vänner, men att det är ett såpass stort beslut att köpa att jag vill förstå lite mer om uppenbara nedsidor, då det ytligt sätt ganska tryggt att köpa så länge man kan ha råd med utgifterna + eventuella ränteökningar. Tycker själv att marknadsläget nu känns mer attraktivt kontra att fortsätta betala ockerhyra i 1-2 år till, men letar väl nån form av bekräftelse eller annan input, antar jag 😅

Har du bara tänkt äga i 3-5år skulle jag hellre hyra andra hand i innerstan, även med lägre räntor kommande år lär det vara billigare månadskostnad att betala hyra till någon annan än ränta, amortering, avgift och drift.

Tidshorisonten är för kort för att chansa med en uppsida på prisuppgång tycker jag.

Edit: såg i senare inlägg att du redan hyr i innerstan, beror på vad du menar med ockerhyra men det är inte billigt rent kapitalt att äga en brf heller när de kostar 100-150k/kvm

Tillbaka
Topp