• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Eller så köper man en lägenhet en pendelstation(sumpan/solna) bort och du får en 2-4 rummare för samma pris.

Jag förstår helt ärligt inte denna förtjusning i att bo i en garderob i Vasastan på 30kvm för 3.5millar, helt orimligt.

Alla jag vet som gjort det valet och som är unga har ångrat sig... Så värt att bo i stan om man är ung. Bara att kunna gå till kontoret är värt det enligt mig, sen att ha vänner, uteliv och allt annat runt hörnet är oslagbart

haha helt makalöst vilken dålig fart det är på bostadsmarknaden..

Antar att de är alla varsel och konkurser som spär på. Arbetslösheten måste ju vara rekordhög nu, ingen som vågar satsa i någon bostad för tillfället då man inte vet vad som väntar nästkommande dag, och säljarna kan ej och vågar inte köpa före det sålt så just nu står marknaden bara och stampar.

Många gapar att det "fortfarande" är för höga priser, men man ser fortfarande inga offentliga s.k. skambud heller och det är rätt få på visningarna så det är uppenbart att det är något av ovan som stör rejält och inte bara en hög prislapp som många tror.

Sen tycker jag det är jävla osmidigt av många att försöka kasta sig ut när det redan ligger många liknande bostäder i samma size i samma område ute som är osålda. Det hjälper ju absolut inte någon, stryp utbudet och vänta in mars.

1730733171156.png
Det var väl inte oväntat kanske. Personligen tycker jag amortering ska vara en bedömning som utlånande bank gör eftersom det är de som får bära kreditförlusterna (nej jag tror inte att det skulle leda till att bankerna lånar ut helt ohejdat). Fasta procentsatser är sällan bra. Det som är olyckligt är bara att vi får ett a/b-lag liksom beroende på när man klev in på bostadsmarknaden.

Tråkiga är ju bara att det är vi skattebetalare som ska baila ut bankerna sen när dom tar för hög risk🤷

Ser det främst som stor risk att vår belåningsgrad genast kommer börja öka igen. Vi har nu haft en avmattning men genast räntan börjar gå ner något ska även detta kunna komma. Kan tycka att en av dessa delar kunde införts, två blir genast mycket och kommer främst leda till att unga/mindre bemedlade kommer kunna buda upp mer än de kan betala. Med rusande priser som följd

Ser det främst som stor risk att vår belåningsgrad genast kommer börja öka igen. Vi har nu haft en avmattning men genast räntan börjar gå ner något ska även detta kunna komma. Kan tycka att en av dessa delar kunde införts, två blir genast mycket och kommer främst leda till att unga/mindre bemedlade kommer kunna buda upp mer än de kan betala. Med rusande priser som följd
Fast skuldkvoten lagstiftas ju istället. Amorteringskravet säger ju egentligen ingenting om hur mycket man får låna (så länge man klarar amorteringarna)

1730733171156.png
Det var väl inte oväntat kanske. Personligen tycker jag amortering ska vara en bedömning som utlånande bank gör eftersom det är de som får bära kreditförlusterna (nej jag tror inte att det skulle leda till att bankerna lånar ut helt ohejdat). Fasta procentsatser är sällan bra. Det som är olyckligt är bara att vi får ett a/b-lag liksom beroende på när man klev in på bostadsmarknaden.
Det har ju lett till att bankerna lånat ut ohejdat, vilket var anledningen att reglerna infördes :) Hade säkert fungerat bra om bankerna enbart hade fastigheten som säkehet. Nu har ju bankerna som lånar ut i Sverige en orimligt starkt ställning gentemot låntagaren eftersom du i princip går i personlig borgen utöver din fastighet som säkerhet vid bolån. Därför lånar dom gärna ut lite mer än vad dom egentligen borde.

Bankernas lobbyister har bra styr på både riksbank och politiker. :D

Dålig fart i denna tråd… Men är ju rätt sömnig marknad också. Inga roliga prognoser och utspel…? :)

Dålig fart i denna tråd… Men är ju rätt sömnig marknad också. Inga roliga prognoser och utspel…? :)

Alla hobbymakroekonomer kanske har nyktrat till?

Haha, dom är roliga. Arbetslösheten på All-time-high och varsel som fortsätter.. vet inte riktigt om jag tror på att det är färdigt ärligt talat. Men time will tell.

Men gällande bostadsmarknaden så sålde vi för 2 veckor sedan vår bostadsrätt precis utanför tull med förlust -80k och måste komiskt nog säga att vi är hur nöjda som helst. Nu kan man vända blad och gå vidare, vi tittar nu på radhus och planerar att "parkera bussen" för en tid framöver - ska bli skönt och bli långsiktig någonstans.

Hade vi kunnat få mer om vi väntat till lite senare i vår? Kanske, men vi valde att inte gambla då -80k i sammanhanget eller för oss inte är en sån stor smäll trots allt.. Risk/Reward kändes vettig. Att köparna också ville ha inflytt 1 augusti gjorde valet enkelt, vi har mycket tid att kika runt nu.

Ja, jag vet inte om de där analyserna är så värst mycket mer genomtänkta än vad en lekman kan komponera ihop. Jag tror ju att det bara är toppen på ett isberg med alla konkurser överallt och tror absolut inte att arbetslösheten i januari var en tillfällig avvikelse. Svenska folket går på knäna.

Riksbanken följer i första hand inflationen.

Fed har däremot mer dubbla mandat att bekämpa inflation och arbetslöshet

Riksbanken följer i första hand inflationen.

Fed har däremot mer dubbla mandat att bekämpa inflation och arbetslöshet
Smått komiskt att inflationen nu senast drevs av höjda hyror (!) som är en följd av höjda räntor av just Riksbanken. Sen hade vi livsmedelspriserna där handlarna ser ut att höja varor med några kronor varannan månad och svensson bara tuggar i sig. De har ständigt en anledning till prisjusteringarna - är det inte pandemin så är det fraktpriserna, eller kriget, eller Trump eller något annat. Och sedan hade vi väl restauranger som tar ut högre priser som en följd av högre hyror även där - någon måste betala och det blir kunden/gästen.

Kommer bli ett fortsatt halvtjaskigt år 2025 och sedan eventuellt en ljusning i 2026... hörs

Senast ändrad:
Spännande uppdrag. De går ju av sin natur åt helt olika håll.
Centralbankernas graal.

Skämt åsido men de ska arbeta för minimal arbetslöshet utan att inflationen drar iväg. I praktiken innebär det väl att de kan höja räntan om arbetslösheten är ”för låg” även om inflationen ännu inte dragit iväg, eller sänka om arbetslösheten stiger kraftigt, även om det ännu inte fått effekt på inflationen.

Om inflationen är 5% kommer de inte sänka bara för att arbetslösheten stiger.

Känns som att oavsett hur mycket det sänks så äts det upp av att livsmedel har blivit dyrare (enligt handlarna.., frågan är väl hur mycket som egentligen hamnar hos bonden/ producenten) eller diverse andra höjningar (hyreshöjning, drivmedel, etc.. lär ju inte gå tillbaka till tidigare nivåer och löneökningar lär också vara begränsade samt arbetsmarknaden kanske också mer utmanande tänker jag..

Känns som att oavsett hur mycket det sänks så äts det upp av att livsmedel har blivit dyrare (enligt handlarna.., frågan är väl hur mycket som egentligen hamnar hos bonden/ producenten) eller diverse andra höjningar (hyreshöjning, drivmedel, etc.. lär ju inte gå tillbaka till tidigare nivåer och löneökningar lär också vara begränsade samt arbetsmarknaden kanske också mer utmanande tänker jag..
Trots ICA-handlarnas krokodiltårar om ökade kostnader är det rätt lätt att bara kika på ICAs kvartalsrapporter och inse att det typ bara är ett aktör med tre bokstäver i namnet som täljer guld under rådande situation. Tyvärr är konkurrensen helt satt ur spel på livsmedel i Sverige, vilket är tragiskt.

Tillbaka
Topp