• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Ja Tino bevisar med boken att Sverige mångt och mycket är ett luftslott och att landet aldrig kommer bli seg likt, något han bevisade delvis i massinvandring. Vi får hoppas hans sanningar kan få folk att vakna upp något, även fast hans bok massinvandring fick föga genomslag bland eliten och politikerna utöver rubrikerna om diverse bibliotek och tidningars propaganda om bokens brister.

När bubblorna spricker så kommer stora delar av svenska befolkningen vara rökta på något vis, kanske via pensionssystemet eller enorma skulder efter sina bostadsköp.

Ju längre allt går så mer känner jag att Sverige behöver ett stålbad likt Köpenhamns för några år sedan (eller Amsterdams bostadskrasch för 10 år sen). Det verkar göra att marknaden blir sundare och i synnerhet människorna som agerar inom den.

Med det sagt är jag också en av de som skulle falla som en fura när/om skiten smäller. Har 75% belåning (nästan iaf) på min nya lgh.

Är det nån skatt som är rimlig är det väl reavinstskatten på kapitalvinster.
ja det kan man ju tycka.
förstår att människor i hyres eller tält tycker det.
men har de tillfört något till mig när det kommer till smarta beslut med köpa och sälja bostäder.. tror icke det.
mina pengar rakt igenom, vad jag känner till finns det få länder i världen där du behöver skatta sönder på bostadsaffärer.

ja det kan man ju tycka.
förstår att människor i hyres eller tält tycker det.
men har de tillfört något till mig när det kommer till smarta beslut med köpa och sälja bostäder.. tror icke det.
mina pengar rakt igenom, vad jag känner till finns det få länder i världen där du behöver skatta sönder på bostadsaffärer.

Man bör se på KOMBINATIONEN av de tre kompendnterna (fastighetsskatt, reavinstskatt och ränteavdragsmöjligheter) för att skapa bästa möjliga lösning.

Man bör se på KOMBINATIONEN av de tre kompendnterna (fastighetsskatt, reavinstskatt och ränteavdragsmöjligheter) för att skapa bästa möjliga lösning.
Är det inte rimligt med fri prissättning på hyresrätter då också? Nu sponsrar ju villa och bostadsrättsägare hyresrätterna.

Är det inte rimligt med fri prissättning på hyresrätter då också? Nu sponsrar ju villa och bostadsrättsägare hyresrätterna.
Och hyresrättsinnehavarna sponsrar villorna och bostadsrätterna med skatt till rotavdragen. Hjulen snurrar runt.

p.s jag bor i villa (så du inte får för dig att jag bor i ett tält).

Är det nån skatt som är rimlig är det väl reavinstskatten på kapitalvinster.
Hur tänker du nu?
Om jag väljer att ta mina (redan hårt beskattade) slantar från förvärvsinkomst och göra dem tillgängliga på kapital- eller fastighetsmarknaden, utsätta dem för risker och bidra till tillväxt - är det då rimligt att en stor del av vinsten via skattsedeln ska gå till riskaverta soffliggare som aldrig varken kunnat, velat eller vågat göra detsamma?
Tacksam för KF och ISK så länge rödvinskommunisterna inte lyckas få igenom fler försämringar där.

Hur tänker du nu?
Om jag väljer att ta mina (redan hårt beskattade) slantar från förvärvsinkomst och göra dem tillgängliga på kapital- eller fastighetsmarknaden, utsätta dem för risker och bidra till tillväxt - är det då rimligt att en stor del av vinsten via skattsedeln ska gå till riskaverta soffliggare som aldrig varken kunnat, velat eller vågat göra detsamma?
Tacksam för KF och ISK så länge rödvinskommunisterna inte lyckas få igenom fler försämringar där.

Så kan man ju argumentera mot all skatt.

nej det kan man inte.
fordonsskatt, vägskatt, bensinskatt är ju logiskt nog så att man skadar miljön, sliter på vägar, släpper ut massa skit, såklart bilägarna ska betala för sådant.
det var ett exempel på logisk beskattning.

Skatt på arbete är inte logisk. Moms är inte logisk.
Du menar all skatt på redan skattat kapital?

Varför är det rimligt att en stor del av vinsten på mitt arbete via skattsedeln ska gå till lata soffliggare?
Har man dessutom bostaden som en uttalad investering med vinstsyfte är det väl ännu mer rimligt att den skattas som andra kapitalvinster?

Du menar all skatt på redan skattat kapital?
Vad får dig att tro att all reavinst på bostadmarknaden baseras på skattat kapital. Det är väl snarare regel än undantag att lånefinansiering med ränteavdrag möjliggjort vinsterna. Varför ska jag som hårt arbetande betala mer i skatt på min lön än en lat jävel som lånar ett par millar och sen gör en vinst efter ett par år? Vilken tillväxt har det bidragit till?

Absolut, men hyrsrättsinnehavarna ger mig bidrag för en tjänst de inte själva kan nyttja. Och mitt inlägg gällde diskussionen om sponsring, inte huruvida det var bra skattepolitik eller inte. Du förstår skillnaden?
Blir lite basis nivå på resonemang. Vid jämförelse rakt av så visst. Vid jämförelse på faktiska pengar och alternativ så blir det ett annat svar. Utgår från den senare.

Hur tänker du nu?
Äh nån måste finansiera välfärden!

Hur tänker du nu?
Fast just fastighetsskatt (som vi inte har-ish) är ju allmänt vedertaget som den mest rättisa av alla skatter då den bara drabbar de av befolkningen som väljer att bo dyrt.

Fast just fastighetsskatt (som vi inte har-ish) är ju allmänt vedertaget som den mest rättisa av alla skatter då den bara drabbar de av befolkningen som väljer att bo dyrt.
Kanske, fast nu pratade jag om kapitalvinstbeskattning.
Och gällande fastighetsskatt var det en styggelse såtillvida att en gammal fiskare kunde få sitt lilla torp i Torekov upptaxerat till tramsiga summor och därmed tvingas sälja för att ha råd att bo någonstans.

Ditt resonemang kan för övrigt appliceras på alla oss som surfar runt och har råd med lyxklockor - vi har troligen valt att jobba hårdare/smartare och tjäna mer pengar än mediansvensson och ska med rödvinsvänsterlogik marginalskattas tills lädret blöder. För det är ju vårt eget val.

Inlåsningseffekt är väl egentligen det alla talar om här om, både på köpesmarknaden och reglerade hyresrätter :)

Ineffektivt nyttjande av befintligt bestånd helt enkelt

Och gällande fastighetsskatt var det en styggelse såtillvida att en gammal fiskare kunde få sitt lilla torp i Torekov upptaxerat till tramsiga summor och därmed tvingas sälja för att ha råd att bo någonstans.

Ditt resonemang kan för övrigt appliceras på alla oss som surfar runt och har råd med lyxklockor - vi har troligen valt att jobba hårdare/smartare och tjäna mer pengar än mediansvensson och ska med rödvinsvänsterlogik marginalskattas tills lädret blöder. För det är ju vårt eget val.
Inet sagt ett ljud om att man ska uppatxera sin fastighetsskatt för att värdet på fastigehten går upp - inköpspris ftw.

Moms - vi skattas redan extra för vårt intresse (sportrolex just nu undantaget..)

På tal om lyxklockor. Jag är lite nyfiken på vad du äger för klockor. Jag har inte sett dig diskutera klockor öht.

På tal om lyxklockor. Jag är lite nyfiken på vad du äger för klockor. Jag har inte sett dig diskutera klockor öht.
Fascinerande va. Nästan lika anmärkningsvärt som ditt konstanta pikande och grävande i min posthistorik. Vill du ha en dejt eller vad är det frågan om?
Ah. Där var "ignorera-knappen". Gött.

Tillbaka
Topp