• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Fascinerande va. Nästan lika anmärkningsvärt som ditt konstanta pikande och grävande i min posthistorik. Vill du ha en dejt eller vad är det frågan om?
Ah. Där var "ignorera-knappen". Gött.

Ojdå. Eh.. konstanta pikande?
Nej jag gräver inte i din historik men jag ser dig aldrig posta något annat än här i ekonomiavdelningen så jag var bara lite nyfiken på om du äger klockor öht.
 

Rearden

Cartier
Då hade du varit smärtsamt medveten om att taxeringsvärdet drar iväg vare sig du vill eller inte.
Då är jag inte säker på att jag hänger med på din argumentation alls längre - för inte menar du att de strax under 8k om året som fiskaren i ditt exempel som max betalar i fastighetskatt/avgift gör honom hemlös?

Pratar vi ur ett mer generellt perspektiv (som jag trodde jag var väldigt tydlig med att jag gjorde från mitt första argument) så finns det ju lägen när exakt ditt exempel kan uppstå (USA/SF är ju ett typexempel där fastighetsskatten kan sätta dig i skiten på riktigt) - Det jag säger är en "rättvis" skatt är en fastighetskatt kopplad till ditt inköpspriset på boendet.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Då är jag inte säker på att jag hänger med på din argumentation alls längre - för inte menar du att de strax under 8k om året som fiskaren i ditt exempel som max betalar i fastighetskatt/avgift gör honom hemlös?

Pratar vi ur ett mer generellt perspektiv (som jag trodde jag var väldigt tydlig med att jag gjorde från mitt första argument) så finns det ju lägen när exakt ditt exempel kan uppstå (USA/SF är ju ett typexempel där fastighetsskatten kan sätta dig i skiten på riktigt) - Det jag säger är en "rättvis" skatt är en fastighetskatt kopplad till ditt inköpspriset på boendet.
Nej jag kanske var otydlig. Jag refererade till det system vi hade tidigare utan taket på under 8'.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Ojdå. Eh.. konstanta pikande?
Nej jag gräver inte i din historik men jag ser dig aldrig posta något annat än här i ekonomiavdelningen så jag var bara lite nyfiken på om du äger klockor öht.
Han blandar nog ihop oss. :D

Ignorera någon för att man blir ifrågasatt, haha!
Krävs inte mycket grävande för att konstatera att @Carlf senast post i diskussion var ca 1,5 år sedan. Vissa är här endast pga lifestyle.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Krävs inte mycket grävande för att konstatera att @Carlf senast post i diskussion var ca 1,5 år sedan. Vissa är här endast pga lifestyle.
Och vissa kommer upp i 5000+ inlägg genom att leka forumdeckare eller kräka fram personangrepp istället för att bidra till diskussionen som förs.

Lite oklart hur eller på vilket sätt herr forumpolis anser det vara relevant i sammanhanget, eller tillföra något i just denna tråd, eller varför det stör dig att mina inlägg med fyllesuddiga wristshots i "vad gör du och din klocka just nu" lyser med sin frånvaro.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Och vissa kommer upp i 5000+ inlägg genom att leka forumdeckare eller kräka fram personangrepp istället för att bidra till diskussionen som förs.
Vilka personangrepp refererar du till?
@spammerstakeahike konstaterade fakta så vitt jag vet och hade en klock-relaterad fråga (befogad på ett klockforum) varvid du tar det personligt. #kränkt

On topic så bor jag i hyresrätt, come at me.
 

Simon.x

Rolex
Men tagga ner nu med hets mm i denna tråd ;)
Många Inlägg/Gilla är inte något JAG väger in som vikt som det har blivit det senaste året. :D

'' Ut och dra en repa med Hojen (den som nu känner sig träffad) av denna texten :p '' #YOUTO
Eller med bilen :D

//Simon
 

Kugghjul

Panerai
Haha nej så ologisk är jag inte, däremot ser jag inte tydliga tecken på att en större nedgång ska ske, precis som att jag inte ser några tecken på att räntan kommer nå nivåer på >4% igen.
Det går inte att konstatera att marknaden går upp pga låga räntor, den går upp kraftigt i höga räntor också, kollar vi i usa ser vi att 1980 gick räntan upp 210bp och marknaden gick upp 26%. 1983 gick räntan upp 146bp och marknaden 17%. 1996 gick räntan upp 85bp och marknaden 20%. 2009 gick räntan upp 160bp och marknaden 23%. 2013 gick räntan upp 136bp och marknaden 30%. Det man kan se är att efter Riksbanken/Fed etc annonserat en höjning/sänkning, så påverkar det kursen på närtid, men på längre sikt är det svårare att se samband.
Sedan ska vi inte sprida någon desinformation om att bara 2 av tio äger aktier, då Sverige är bäst i världen på att investera i fonder och drygt 8 av tio investerar privat i fonder till pension eller annat. Gissa vad de flesta av de fonderna innehåller?
Ge dig inte bara @Oscaro! :)
Bara för att Bengt i Farsta äger Roburs Allemansfond för 30 000 kr så blir 100% uppgång inga större pengar!

Svenskarna har i median 45 000 USD, eller ca 400 000:- SEK i nettoförmögenhet, inklusive bostaden.
https://cornucopia.cornubot.se/2018/01/svenska-hushallen-nast-fattigast-i.html
Gissningsvis är en mycket stor del av detta bostaden, bilar, inredning etc. 100% uppgång i aktiepriserna ger inget större utslag, däremot gör uppgångar i bostadspriserna stor effekt.

Ge upp, mediansvensken är fattig och det mesta är lånefinansierat eller uppumpat av bostadsbubblan.

Alla prisuppgångar och år du hänvisar till i texten blandar ihop kausalitet och korrelation. Kanske höjde man räntan för att dämpa överhettning? Berodde prisuppgången på att den följde kraftiga prisfall som skett precis tidigare, som 2009?
 
Senast ändrad:

Kugghjul

Panerai
Det är ju inte så konstigt att mäklare alltid är så positiva i intervjuer.
De är inte alltid superpositiva. Mäklarna vill hålla uppe omsättningen, transaktionsvolymerna är ju det de tjänar pengar på, så ibland går de ut och gör uttalanden för att få säljare att fatta att de inte kan få mer för sina objekt just nu, dvs snackar ner förväntningarna hos säljarna. Mäklarna tänker på sig själva!

Är det nån skatt som är rimlig är det väl reavinstskatten på kapitalvinster.
Nej, fastighetsskatten, för den kan ingen fly från, om man inte bor i en husvagn. De som hyr betalar självklart skatten via hyran. Maxa fastighetsskatten säger jag!

Ju längre allt går så mer känner jag att Sverige behöver ett stålbad likt Köpenhamns för några år sedan (eller Amsterdams bostadskrasch för 10 år sen). Det verkar göra att marknaden blir sundare och i synnerhet människorna som agerar inom den.

Med det sagt är jag också en av de som skulle falla som en fura när/om skiten smäller. Har 75% belåning (nästan iaf) på min nya lgh.
Självklart skulle vi behöva en utblåsning! Glöm inte belåningen du har på ditt boende via föreningen, kan vara betydligt över 75% totalt. Och räntekänsligt.

Är det inte rimligt med fri prissättning på hyresrätter då också? Nu sponsrar ju villa och bostadsrättsägare hyresrätterna.
Knappast!
 

Zingo

Rolex
De är inte alltid superpositiva. Mäklarna vill hålla uppe omsättningen, transaktionsvolymerna är ju det de tjänar pengar på, så ibland går de ut och gör uttalanden för att få säljare att fatta att de inte kan få mer för sina objekt just nu, dvs snackar ner förväntningarna hos säljarna. Mäklarna tänker på sig själva!


Nej, fastighetsskatten, för den kan ingen fly från, om man inte bor i en husvagn. De som hyr betalar självklart skatten via hyran. Maxa fastighetsskatten säger jag!


Självklart skulle vi behöva en utblåsning! Glöm inte belåningen du har på ditt boende via föreningen, kan vara betydligt över 75% totalt. Och räntekänsligt.


Knappast!
Härligt bitter och avundsjuk. :D
 

Kugghjul

Panerai
Härligt bitter och avundsjuk. :D
Ja! Men det innebär tyvärr inte att jag har fel.

Livet skulle liksom vara lite väl enkelt om jag imorgon skulle kunna maxbelåna mig och 1 år senare kunna räkna in en vinst på 10% på bostadspriset - med 15% belåning är det nästan 100% avkastning på ett år.

Men motsvarigheten till mitt beteende finns även hos de som äger dyra boenden. När jag säger att jag önskar mig en priskrasch, fryser de till, och byter samtalsämne. Som om de kan undvika det oundvikliga genom att inte tänka på det eller prata om det.
 

Dreas89

Cartier
2-Faktor
Och hyresrättsinnehavarna sponsrar villorna och bostadsrätterna med skatt till rotavdragen. Hjulen snurrar runt.

p.s jag bor i villa (så du inte får för dig att jag bor i ett tält).
Eftersom rot är självfinansierande så har du fel. Att sossarna uppskattar det till en kostnad till en miljard eller vad det är genom att veva fingret lite är inte så noga.
 

Oew

Rolex
Ge dig inte bara @Oscaro! :)
Bara för att Bengt i Farsta äger Roburs Allemansfond för 30 000 kr så blir 100% uppgång inga större pengar!

Svenskarna har i median 45 000 USD, eller ca 400 000:- SEK i nettoförmögenhet, inklusive bostaden.
https://cornucopia.cornubot.se/2018/01/svenska-hushallen-nast-fattigast-i.html
Gissningsvis är en mycket stor del av detta bostaden, bilar, inredning etc. 100% uppgång i aktiepriserna ger inget större utslag, däremot gör uppgångar i bostadspriserna stor effekt.

Ge upp, mediansvensken är fattig och det mesta är lånefinansierat eller uppumpat av bostadsbubblan.

Alla prisuppgångar och år du hänvisar till i texten blandar ihop kausalitet och korrelation. Kanske höjde man räntan för att dämpa överhettning? Berodde prisuppgången på att den följde kraftiga prisfall som skett precis tidigare, som 2009?
Även median blir missvisande i det här fallet, då i vissa länder fördelningen av landets pengar ser annorlunda ut med en mindre grupp som äger mer. Sverige är i sammanhanget mycket mer jämställt vilket gör att medianen inte ger oss ela bilden. Skulle vi kolla istället på första och tredje kvartilen skulle det se helt annorlunda ut. Det står ju dessutom tydligt i rapporten att 65% av detta är finansiella tillgångar, så givetvis märker de av till och med en 10% uppgång i börsen. Det är dumt att argumentera för att bostaden inte varit en viktig faktor, men det är lika dumt att argumentera för att det är den enda orsaken.
 

Rearden

Cartier
Även median blir missvisande i det här fallet, då i vissa länder fördelningen av landets pengar ser annorlunda ut med en mindre grupp som äger mer. Sverige är i sammanhanget mycket mer jämställt vilket gör att medianen inte ger oss ela bilden. Skulle vi kolla istället på första och tredje kvartilen skulle det se helt annorlunda ut. Det står ju dessutom tydligt i rapporten att 65% av detta är finansiella tillgångar, så givetvis märker de av till och med en 10% uppgång i börsen. Det är dumt att argumentera för att bostaden inte varit en viktig faktor, men det är lika dumt att argumentera för att det är den enda orsaken.
Fast när det gäller just förmögenheter är vi definitivt att vi inte jämnställda - det du tänker på är inkomsterna. Jämför man istället tillgångar är vi ungefär som USA.. http://fortune.com/2015/09/30/america-wealth-inequality/
 

Oew

Rolex
Fast när det gäller just förmögenheter är vi definitivt att vi inte jämnställda - det du tänker på är inkomsterna. Jämför man istället tillgångar är vi ungefär som USA.. http://fortune.com/2015/09/30/america-wealth-inequality/
Allianz-rapporten som du länkar till visar väldigt annorlunda siffror jämfört med World Bank eller SCB. Enligt World Bank ser det ut lite mer så här. Även OECD som artikeln hänvisar till har sverige på .074 jämfört med USA på .39, och vi är närmre botten på alla tabeller.
upload_2018-7-2_11-11-23.png
 

Rearden

Cartier
Allianz-rapporten som du länkar till visar väldigt annorlunda siffror jämfört med World Bank eller SCB. Enligt World Bank ser det ut lite mer så här. Även OECD som artikeln hänvisar till har sverige på .074 jämfört med USA på .39, och vi är närmre botten på alla tabeller.
upload_2018-7-2_11-11-23.png
Cool - lust att länka dit för finns inte ens namn på axlarna i din screenshot :)
 

Rearden

Cartier
Gav det där bara en snabb översiktskoll men ser ut att vara baserat på inkomst (där vi är väldigt jämna) och inte tillgångar. Nog för att detta är wiki men här är https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_distribution_of_wealth
Ser det ut som sverige ligger på 0,74 och usa på 0,8 (dock med ett gäng länder mellan. Med väldigt intressanta Danmark på 0,808...
 

sharetracker

Cartier
Eftersom rot är självfinansierande så har du fel. Att sossarna uppskattar det till en kostnad till en miljard eller vad det är genom att veva fingret lite är inte så noga.
Du blandar ihop äpplen och päron och drar mitt citat ur sitt sammanhang. Du får läsa mitt svar tidigare i tråden. Det är ett inlägg i diskussionen om sponsring, inte skattepolitik.
 

Kugghjul

Panerai
Även median blir missvisande i det här fallet, då i vissa länder fördelningen av landets pengar ser annorlunda ut med en mindre grupp som äger mer. Sverige är i sammanhanget mycket mer jämställt vilket gör att medianen inte ger oss ela bilden. Skulle vi kolla istället på första och tredje kvartilen skulle det se helt annorlunda ut. Det står ju dessutom tydligt i rapporten att 65% av detta är finansiella tillgångar, så givetvis märker de av till och med en 10% uppgång i börsen. Det är dumt att argumentera för att bostaden inte varit en viktig faktor, men det är lika dumt att argumentera för att det är den enda orsaken.
Som @Rearden sagt, inkomst men inte förmögenhet är jämnt fördelat i Sverige
Credit Suisse Global Wealth Databook 2017
10/2017
http://publications.credit-suisse.c...fm?fileid=FB790DB0-C175-0E07-787A2B8639253D5A
sid 15-18
Sverige har ojämnare förmögenhetsfördelning än de flesta andra länder, jämför gärna!. Sedan kan man ju diskutera varför - kanske beror det på att riktigt stora förmögenheter ligger i få händer, tex HM, IKEA (beroende på hur man räknar för familjen Kamprad), Tetra Pak (hur man räknar där) etc

Nu är ju data lite gamla, men titta för 2002, Sverige utmärker sig genom att botten 60% har negativ förmögenhet! Inget annat land har det för en så stor grupp människor. Nu är ju data lite gamla, men det enda som ändrats sedan dess är att huspriserna har ökat, och det var väl där hela diskussionen började. Men jag fick rätt till slut, svenskar har inga pengar, de är rätt fattiga, förutom att de blivit rika på sina hus som stigit i värde. Och efter kraschen kommer detta vara borta.
 

Kugghjul

Panerai
Är det inte rimligt med fri prissättning på hyresrätter då också? Nu sponsrar ju villa och bostadsrättsägare hyresrätterna.
Hur kan hyresrätterna vara sponsrade av brf och villa? Ofta är ju liknande bostad hälften så dyr per månad ägd men fullbelånad, som att hyra. Nollräntans förtjänster har i många fall gått rakt ner i kommunala bostadsbolags resultaträkning och hjälpt till att sänka skatterna för alla kommuninnevånare. Det är ju knappast så att hyrorna gått ner när räntorna gått ner.
 

Zingo

Rolex
Hur kan hyresrätterna vara sponsrade av brf och villa? Ofta är ju liknande bostad hälften så dyr per månad ägd men fullbelånad, som att hyra. Nollräntans förtjänster har i många fall gått rakt ner i kommunala bostadsbolags resultaträkning och hjälpt till att sänka skatterna för alla kommuninnevånare. Det är ju knappast så att hyrorna gått ner när räntorna gått ner.
Förstår inte om frågan är seriös eller inte? Befarar alternativ två och svarar således. Om exempelvis ett kommunalt bolag tar en hyra på 5 tkr istället 10 tkr så blir det skillnad i skatteintäkterna. Att inte ta ut en marknadsmässig hyra medför således att det blir mindre skattepengar in då hyresgästerna får rabatt på bekostnad av övriga skattebetalare.
 

Kugghjul

Panerai
Förstår inte om frågan är seriös eller inte? Befarar alternativ två och svarar således. Om exempelvis ett kommunalt bolag tar en hyra på 5 tkr istället 10 tkr så blir det skillnad i skatteintäkterna. Att inte ta ut en marknadsmässig hyra medför således att det blir mindre skattepengar in då hyresgästerna får rabatt på bekostnad av övriga skattebetalare.
Hyrorna de tar ut är de hyror de kan ta ut i Sverige - vilket också sätter värdet på deras fastigheter.

Dessutom på nyare hus och nybyggen är det idag nära eller på marknadshyror. Vissa nybyggen i storstäder är svåra att hyra ut pga hyresnivån. Ibland över 3 gånger vad det idag skulle kosta att lånefinansiera och köpa motsvarande bostad!

Titta på vinsterna i de kommunala bostadsbidragen.

Titta på vad ränteavdragen kostar staten. Vem får del av detta? Politikerna kommer att vara tvungna att ta bort ränteavdragen, skulle räntorna gå upp har staten helt enkelt inte råd.
 

Zingo

Rolex
Hyrorna de tar ut är de hyror de kan ta ut i Sverige - vilket också sätter värdet på deras fastigheter.

Dessutom på nyare hus och nybyggen är det idag nära eller på marknadshyror. Vissa nybyggen i storstäder är svåra att hyra ut pga hyresnivån. Ibland över 3 gånger vad det idag skulle kosta att lånefinansiera och köpa motsvarande bostad!

Titta på vinsterna i de kommunala bostadsbidragen.

Titta på vad ränteavdragen kostar staten. Vem får del av detta? Politikerna kommer att vara tvungna att ta bort ränteavdragen, skulle räntorna gå upp har staten helt enkelt inte råd.
En fundering då du synes vara intresserad av ekonomi men inte så insatt. Du har har inte funderat på att läsa ekonomi?
 
En fundering då du synes vara intresserad av ekonomi men inte så insatt. Du har har inte funderat på att läsa ekonomi?
Om du seriöst går omkring med villfarelsen att landets hyresgäster subventioneras av skattebetalarna hjälper nog inga kurser. Hur förklarar du beståndet av privata hyresvärdar? Välgörenhet?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Om du seriöst går omkring med villfarelsen att landets hyresgäster subventioneras av skattebetalarna hjälper nog inga kurser. Hur förklarar du beståndet av privata hyresvärdar? Välgörenhet?
Jag vill inte ge mig in allt för mycket i debatten men det är inte helt orimligt att bedöma att kommunala hyresbolag inte kunde driva sina verksamheter om det inte vore för skattebetalare. Sen är det ju svårt att jämföra, de har krav på ett större socialt ansvarstagande än vad privata har (hänvisar till Carrolls CSR Pyramid).

Ett litet tips till några i tråden, för att hålla en trevligare ton försök inte skriva inlägg bara innehållandes ifrågasättningar/frågor. Tråden är otroligt intressant och det ligger i de flestas intresse att hålla argumentationsnivån hög även åsikter går isär.
 

Zingo

Rolex
Om du seriöst går omkring med villfarelsen att landets hyresgäster subventioneras av skattebetalarna hjälper nog inga kurser. Hur förklarar du beståndet av privata hyresvärdar? Välgörenhet?
Då det inte råder fri hyressättning så får våra kommunala bostadsbolag in mindre pengar. Vad gäller privata bolag så gör många vinst om än att den är begränsad mot vad den kunde vara. I en del fall har det istället valt att avyttra till Brf.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Rent krasst så kan inte allmännyttan bygga nytt i den utsträckning som egentligen krävs redan idag. Om räntan går upp så blir det givetvis ännu mer problematiskt att bygga nya hyresrätter.
 
Topp