• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Erik1

Patek
2-Faktor
Rent krasst så kan inte allmännyttan bygga nytt i den utsträckning som egentligen krävs redan idag. Om räntan går upp så blir det givetvis ännu mer problematiskt att bygga nya hyresrätter.
Förenklat kan man väl säga att det är byggsubventioner á 60-talet eller att släppa på hyresregleringen som det står emellan. Frågan är om staten ens kan finansiera byggsubventioner idag, det påstås ju att statens ekonomi är urstark men jag tvekar att vi har lika stor skattekista som vi hade då på 60-talet.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Rent krasst så kan inte allmännyttan bygga nytt i den utsträckning som egentligen krävs redan idag. Om räntan går upp så blir det givetvis ännu mer problematiskt att bygga nya hyresrätter.

Det beror ju också för att byggkostnaden är så oerhört hög i Sverige. Men visst - jag är helt för en hyresavreglering...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det beror ju också för att byggkostnaden är så oerhört hög i Sverige. Men visst - jag är helt för en hyresavreglering...
Poängen var att räntan definitivt påverkar hyresmarknaden också. Marknadshyror or not.

Inte bara för att den average bostadsrättsköparen är högt belånad som räntan kommer att hållas låg. Det är så otroligt mycket annat som påverkas vid räntehöjningar. Det sagt så kommer givetvis räntan att gå upp men det skulle förvåna mig enormt om vi återigen får räntor över 5-6%. Iaf any time soon.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Poängen var att räntan definitivt påverkar hyresmarknaden också. Marknadshyror or not.

Inte bara för att den average bostadsrättsköparen är högt belånad som räntan kommer att hållas låg. Det är så otroligt mycket annat som påverkas vid räntehöjningar. Det sagt så kommer givetvis räntan att gå upp men det skulle förvåna mig enormt om vi återigen får räntor över 5-6%. Iaf any time soon.


Du och jag är helt överens om det!
 

Kugghjul

Panerai
En fundering då du synes vara intresserad av ekonomi men inte så insatt. Du har har inte funderat på att läsa ekonomi?
:rolleyes:

Jag antar att personangrepp tas till när sakargument saknas. Jag känner mig trygg i min formella utbildningsbakgrund. Små hundar skäller mest.

Om du seriöst går omkring med villfarelsen att landets hyresgäster subventioneras av skattebetalarna hjälper nog inga kurser. Hur förklarar du beståndet av privata hyresvärdar? Välgörenhet?
Precis. De privata hyresvärdarna köper bostäderna till deras marknadsvärden. I nybyggen råder nära marknadshyror. De gamla bestånden de kommunala bostadsbolagen har, har till stora delar köpts genom byggen som var kraftigt subventionerade av staten.

Jag vill inte ge mig in allt för mycket i debatten men det är inte helt orimligt att bedöma att kommunala hyresbolag inte kunde driva sina verksamheter om det inte vore för skattebetalare.
Jag körde en snabb googling
https://www.fastighetsvarlden.se/analys-fakta/topplistor/16-storsta-kommunagda/
välj en slumpmässigt, tex
https://gavlegardarna.blob.core.windows.net/images/2018/05/arsredovisning_gavlegardarna-2017_low.pdf
99 miljoner i vinst
Jag antar att vinstens storlek hos de kommunala bostadsbolagen är en politisk fråga, jag vet kommuner där mindre bolag gör större, riktigt stora vinster som matas in i den kommunala budgeten.

Då det inte råder fri hyressättning så får våra kommunala bostadsbolag in mindre pengar. Vad gäller privata bolag så gör många vinst om än att den är begränsad mot vad den kunde vara. I en del fall har det istället valt att avyttra till Brf.
Om det rådde fri hyressättning skulle vi inte behöva kommunala bostadsbolag, de skulle inte finnas. Inse att du är inne på ett cirkelresonemang.

Förenklat kan man väl säga att det är byggsubventioner á 60-talet eller att släppa på hyresregleringen som det står emellan. Frågan är om staten ens kan finansiera byggsubventioner idag, det påstås ju att statens ekonomi är urstark men jag tvekar att vi har lika stor skattekista som vi hade då på 60-talet.
Nybyggda hyresrätter har idag nära marknadshyra - de är svåruthyrda, få vill betala detta, då det ju är så mycket billigare att låna och köpa, pga ultralåga räntor och fortfarande för slappa amorteringskrav.

Poängen var att räntan definitivt påverkar hyresmarknaden också. Marknadshyror or not.
Inte bara för att den average bostadsrättsköparen är högt belånad som räntan kommer att hållas låg. Det är så otroligt mycket annat som påverkas vid räntehöjningar. Det sagt så kommer givetvis räntan att gå upp men det skulle förvåna mig enormt om vi återigen får räntor över 5-6%. Iaf any time soon.
Det skall bli spännande att se vad räntan kommer att bli, som du nämner så skulle mycket i Sverige gå totalt sönder vid 5-6% ränta. Det är dock inte uteslutet att vi hamnar där. Hur sunt är det att vi målat in oss i ett hörn där räntor som var normala för 20 år sedan idag skulle leda till samhällskollaps? Mycket blodpudding skulle det bli hos bolånarna.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Samhället i stort skulle få problem. Inget att hoppas på för någon.
 

Zingo

Rolex
:rolleyes:

Jag antar att personangrepp tas till när sakargument saknas. Jag känner mig trygg i min formella utbildningsbakgrund. Små hundar skäller mest.


Precis. De privata hyresvärdarna köper bostäderna till deras marknadsvärden. I nybyggen råder nära marknadshyror. De gamla bestånden de kommunala bostadsbolagen har, har till stora delar köpts genom byggen som var kraftigt subventionerade av staten.


Jag körde en snabb googling
https://www.fastighetsvarlden.se/analys-fakta/topplistor/16-storsta-kommunagda/
välj en slumpmässigt, tex
https://gavlegardarna.blob.core.windows.net/images/2018/05/arsredovisning_gavlegardarna-2017_low.pdf
99 miljoner i vinst
Jag antar att vinstens storlek hos de kommunala bostadsbolagen är en politisk fråga, jag vet kommuner där mindre bolag gör större, riktigt stora vinster som matas in i den kommunala budgeten.


Om det rådde fri hyressättning skulle vi inte behöva kommunala bostadsbolag, de skulle inte finnas. Inse att du är inne på ett cirkelresonemang.


Nybyggda hyresrätter har idag nära marknadshyra - de är svåruthyrda, få vill betala detta, då det ju är så mycket billigare att låna och köpa, pga ultralåga räntor och fortfarande för slappa amorteringskrav.


Det skall bli spännande att se vad räntan kommer att bli, som du nämner så skulle mycket i Sverige gå totalt sönder vid 5-6% ränta. Det är dock inte uteslutet att vi hamnar där. Hur sunt är det att vi målat in oss i ett hörn där räntor som var normala för 20 år sedan idag skulle leda till samhällskollaps? Mycket blodpudding skulle det bli hos bolånarna.
Är inte med i dina hopp i argumentation till om hyresrätter behövs eller inte? Helt annan fråga som lämnas. Det som behandlades var att kommunala bolag inte tar ut marknadsmässig hyra och att skattebetalarna då går miste om skatteintäkter. Således subventionerat. Samhällets svaga får bostadsbidrag även om en marknadsmässig hyra skulle tas ut.
 

Kugghjul

Panerai
Är inte med i dina hopp i argumentation till om hyresrätter behövs eller inte? Helt annan fråga som lämnas. Det som behandlades var att kommunala bolag inte tar ut marknadsmässig hyra och att skattebetalarna då går miste om skatteintäkter. Således subventionerat. Samhällets svaga får bostadsbidrag även om en marknadsmässig hyra skulle tas ut.
Skattebetalarna går inte miste om något, för hyresnivån är vad den är. Oavsett vem som äger fastigheterna så kan inte högre hyra tas ut. Detta kan inte kallas subvention.

Dessutom är de bostäder du främst stör dig på, tror jag, de hyresrätter som ligger centralt i större städer och har låg hyra. Dessa gamla hyresrätter är väldigt få, och kräver oftast 10-50 år i bostadskö; men i sin sällsynthet påverkar de endast i marginalen. I Stockholm har ju de flesta av dessa förvandlats till bostadsrätter, enorma värden har förts över till enskilda privatpersoner. Inte bra alls, då detta verkligen var bortslösade offentliga pengar.
 

Zingo

Rolex
Skattebetalarna går inte miste om något, för hyresnivån är vad den är. Oavsett vem som äger fastigheterna så kan inte högre hyra tas ut. Detta kan inte kallas subvention.

Dessutom är de bostäder du främst stör dig på, tror jag, de hyresrätter som ligger centralt i större städer och har låg hyra. Dessa gamla hyresrätter är väldigt få, och kräver oftast 10-50 år i bostadskö; men i sin sällsynthet påverkar de endast i marginalen. I Stockholm har ju de flesta av dessa förvandlats till bostadsrätter, enorma värden har förts över till enskilda privatpersoner. Inte bra alls, då detta verkligen var bortslösade offentliga pengar.
Varför kan det inte kallas subvetion om en avgift tas ut som är lägre än marknadsmässig? :oldman:
 

Erik1

Patek
2-Faktor
:rolleyes:

Jag antar att personangrepp tas till när sakargument saknas. Jag känner mig trygg i min formella utbildningsbakgrund. Små hundar skäller mest.


Precis. De privata hyresvärdarna köper bostäderna till deras marknadsvärden. I nybyggen råder nära marknadshyror. De gamla bestånden de kommunala bostadsbolagen har, har till stora delar köpts genom byggen som var kraftigt subventionerade av staten.


Jag körde en snabb googling
https://www.fastighetsvarlden.se/analys-fakta/topplistor/16-storsta-kommunagda/
välj en slumpmässigt, tex
https://gavlegardarna.blob.core.windows.net/images/2018/05/arsredovisning_gavlegardarna-2017_low.pdf
99 miljoner i vinst
Jag antar att vinstens storlek hos de kommunala bostadsbolagen är en politisk fråga, jag vet kommuner där mindre bolag gör större, riktigt stora vinster som matas in i den kommunala budgeten.


Om det rådde fri hyressättning skulle vi inte behöva kommunala bostadsbolag, de skulle inte finnas. Inse att du är inne på ett cirkelresonemang.


Nybyggda hyresrätter har idag nära marknadshyra - de är svåruthyrda, få vill betala detta, då det ju är så mycket billigare att låna och köpa, pga ultralåga räntor och fortfarande för slappa amorteringskrav.


Det skall bli spännande att se vad räntan kommer att bli, som du nämner så skulle mycket i Sverige gå totalt sönder vid 5-6% ränta. Det är dock inte uteslutet att vi hamnar där. Hur sunt är det att vi målat in oss i ett hörn där räntor som var normala för 20 år sedan idag skulle leda till samhällskollaps? Mycket blodpudding skulle det bli hos bolånarna.
Det har skrivits rapporter om marknadshyror i Sverige (inte hyresgästföreningens) och lägenheter i C-lägen av kass standard (orenoverade miljonprogram tex) har iprincip marknadshyra idag de med, och nyproduktion som du säger. Det är ej renoverade A- och B läge lägenheter som får höjd hyra.

Självklart att nyprod har högre hyra än äldre orenoverad sådan. Det handlar om att få igång flyttkedjor och frigöra lägenheter till marknaden som idag hålls inom familjen under generationer.
 

Kugghjul

Panerai
upload_2018-7-4_16-54-19.png
Varför kan det inte kallas subvetion om en avgift tas ut som är lägre än marknadsmässig? :oldman:
:rolleyes:
Gissa varför jag tog ett screenshot...
 
Varför kan det inte kallas subvetion om en avgift tas ut som är lägre än marknadsmässig? :oldman:
Så här skriver boverket:
"Allmännyttiga lägenheter såldes under 2017. Närmare 81 procent av dem såldes till privata hyresvärdar för fortsatt uthyrning, vilket är i nivå med föregående år. "
Är det så att subventionerna nu har privatiserats?
 

Zingo

Rolex
Så här skriver boverket:
"Allmännyttiga lägenheter såldes under 2017. Närmare 81 procent av dem såldes till privata hyresvärdar för fortsatt uthyrning, vilket är i nivå med föregående år. "
Är det så att subventionerna nu har privatiserats?
Hyresvärden får inte ta ut marknadsmässig hyra och således hyrs det ut till ett pris som är lägre än vad som är marknadsmässigt vid en fri prissättning. Inkomstbortfallet har i detta fall förflyttats från kommunen till den privata ägaren alt Brf. Bolaget gör lägre vinst än vad det skulle gjort vid fri hyressättning och betalar därmed lägre skatt.
 
Hyresvärden får inte ta ut marknadsmässig hyra och således hyrs det ut till ett pris som är lägre än vad som är marknadsmässigt vid en fri prissättning. Inkomstbortfallet har i detta fall förflyttats från kommunen till den privata ägaren alt Brf. Bolaget gör lägre vinst än vad det skulle gjort vid fri hyressättning och betalar därmed lägre skatt.
Kallar du det för subvention?
 

DrDre

Patek
Richard Quest, intervju och text, om USAs bostadsmarknad.

Introt:
Housing and rates are worrying some economists that a recession is looming.

"One of the biggest concerns is the housing market," said Lindsey Piegza, chief economist for Stifel, on CNNMoney's "Markets Now" live show Wednesday. "It's throwing up a very large red flag and suggests maybe this 4% growth we saw in the second quarter is not sustainable."

Home sales have declined in four of the past five months as housing prices have grown -- but paychecks have remained stagnant. Many people can't afford to buy homes, and those who can are taking on a lot of debt toget into them.

https://money.cnn.com/2018/08/01/in...-05T13:01:04&utm_medium=social&utm_term=image
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor

Erik1

Patek
2-Faktor
Och därför menar du att USAs räntepolitik (med tillhörande växelkurser och (importerad) inflation mm) inte har ngn inverkan på Sveriges?
Nej, jag påstod ingenting. Jag ifrågasätter bara ditt påstående och ber om lite underlag om varför räntan skulle bli 5% inom 2-3år i Sverige. Det vi kan konstatera är att det diffar 2.25procentenheter mellan Sveriges reporänta och USAs i dagsläget. Varför skulle den diffen inte kunna bli högre/ lägre eller detsamma om 2-3år?

EUs riksbanker har haft en liten annan hållning än USAs. Troligare är väl att Sverige följer efter resten utav EU än USA. Sen om hur den utvecklingen går har jag ingen aning.
https://www.finansportalen.se/styrrantor/
 

DrDre

Patek
Nej, jag påstod ingenting. Jag ifrågasätter bara ditt påstående och ber om lite underlag om varför räntan skulle bli 5% inom 2-3år i Sverige. Det vi kan konstatera är att det diffar 2.25procentenheter mellan Sveriges reporänta och USAs i dagsläget. Varför skulle den diffen inte kunna bli högre/ lägre eller detsamma om 2-3år?

EUs riksbanker har haft en liten annan hållning än USAs. Troligare är väl att Sverige följer efter resten utav EU än USA. Sen om hur den utvecklingen går har jag ingen aning.
https://www.finansportalen.se/styrrantor/

Har jag påstått att räntan kommer att bli 5% i Sverige om 2-3 år?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Att räntan kommer att höjas vet vi ju alla (det är ingen hemlighet, Riksbanken har sagt det väldigt länge). Hur snabbt eller hur mycket är dock omöjligt att sia om.
 
Senast ändrad:

Erik1

Patek
2-Faktor
Har jag påstått att räntan kommer att bli 5% i Sverige om 2-3 år?
Ja? I'm out alltså..
"Dimon said Saturday at the Aspen Institute’s 25th Annual Summer Celebration Gala. “You better be prepared to deal with rates 5 percent or higher - it’s a higher probability than most people think.”" (min fetstil).
Hur menar du, i Sverige?
 

DrDre

Patek
Ja? I'm out alltså..

Om du läser första raden så klarnar det nog. I ett försök att vara hjälpsam så har jag markerat det med fetstil.

"Kommer räntorna att börja krypa uppåt nu?

Jamie Dimon, CEO JPMorgan:

"Dimon said Saturday at the Aspen Institute’s 25th Annual Summer Celebration Gala. “You better be prepared to deal with rates 5 percent or higher - it’s a higher probability than most people think.”" (min fetstil). "
 
Topp