• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Om du läser första raden så klarnar det nog. I ett försök att vara hjälpsam så har jag markerat det med fetstil.

"Kommer räntorna att börja krypa uppåt nu?

Jamie Dimon, CEO JPMorgan:

"Dimon said Saturday at the Aspen Institute’s 25th Annual Summer Celebration Gala. “You better be prepared to deal with rates 5 percent or higher - it’s a higher probability than most people think.”" (min fetstil). "
https://www.sierska.se/ är nog lika tillförlitligt avseende svenska räntor, utöver det vi redan vet :) Ämnet om amerikansk ekonomi i sig kan vara nog så intressant, visserligen, men kanske inte i en tråd om Bostadsbubbla.

Någon som har koll på nya siffror kring priserna på bostadsmarknaden i Stockholm? Ser att det börjar röra sig nu igen så sakteliga efter semestern.
 

Oew

Rolex
https://www.sierska.se/ är nog lika tillförlitligt avseende svenska räntor, utöver det vi redan vet :) Ämnet om amerikansk ekonomi i sig kan vara nog så intressant, visserligen, men kanske inte i en tråd om Bostadsbubbla.

Någon som har koll på nya siffror kring priserna på bostadsmarknaden i Stockholm? Ser att det börjar röra sig nu igen så sakteliga efter semestern.
Ja det går fortsatt uppåt. Varit lågt med försäljning som vanligt under sommaren, men i linje med de senaste åren. Priserna i Stockholms län ligger nu på samma nivår som årsskiftet 2015/2016 och ca 20% under toppen under H2 2017.
upload_2018-8-6_10-39-32.png

upload_2018-8-6_10-40-22.png
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Ja det går fortsatt uppåt. Varit lågt med försäljning som vanligt under sommaren, men i linje med de senaste åren. Priserna i Stockholms län ligger nu på samma nivår som årsskiftet 2015/2016 och ca 20% under toppen under H2 2017.
upload_2018-8-6_10-39-32.png

upload_2018-8-6_10-40-22.png
mycket intressant! var är data ifrån?
är det så att laggade budpremier ger en bra idé om upp el nedgång framåt?
 

Monke

Cartier
Att räntan kommer att höjas vet vi ju alla (det är ingen hemlighet, Riksbanken har sagt det väldigt länge). Hur snabbt eller hur mycket är dock omöjligt att sia om.
Att räntan går upp är klart, dock tror jag inte den kommer att göra det nu och inte speciellt mycket. Jag tror vi kommer att ha en ”låg” ränta ett bra tag till. Att de inte redan har höjt i högkonjunktur är ju konstigt, ska de höja den i lågkonjunktur med allt vad det innebär? Folk slutar konsumera och rent plötsligt har de andra problem på halsen. Som jag ser det kommer räntan vara låg ett bra tag till, kanake inte så låg som nu men historiskt sett låg.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Att räntan går upp är klart, dock tror jag inte den kommer att göra det nu och inte speciellt mycket. Jag tror vi kommer att ha en ”låg” ränta ett bra tag till. Att de inte redan har höjt i högkonjunktur är ju konstigt, ska de höja den i lågkonjunktur med allt vad det innebär? Folk slutar konsumera och rent plötsligt har de andra problem på halsen. Som jag ser det kommer räntan vara låg ett bra tag till, kanake inte så låg som nu men historiskt sett låg.
Jag delar din tro om det hela, tror inte heller på en skyndsam höjning, när höjningen väl kommer.
 

zeke_varg

Omega
Månadsförändring i södra Sthlm på hus (litet underlag från mitt område). Ner 1,7% från föregående månad.

Angående räntan. Jag har svårt o se någon snabb förändring om det inte finns kompenserande åtgärder (räntelättnader för yngre o likn) el att vi får kraftig inflation.
 

zeke_varg

Omega
Senaste värderingen sedan förra månaden: ner 24%. Nu snackar vi! :)

Troligen har de ändrat på ett par värderingsparametrar samt att någon kåk har sålts... men tror inte helt på nya siffran o_O
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Slutpriser är ett ganska värdelöst mått. De enda som säljer är de som får "bra" betalt. De andra bor kvar eller hyr ut. Det räcker med att titta på Hemnet i mitt eget område för att konstatera att det ligger objekt ute i 5-6 månader från att saker sålts på 2-3 veckor i snitt. Det är en hyfsad varningsklocka tycker jag. Fy fan för att hamna i en situation just nu där man skulle behöva stänga en snabb affär.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Slutpriser är ett ganska värdelöst mått. De enda som säljer är de som får "bra" betalt. De andra bor kvar eller hyr ut. Det räcker med att titta på Hemnet i mitt eget område för att konstatera att det ligger objekt ute i 5-6 månader från att saker sålts på 2-3 veckor i snitt. Det är en hyfsad varningsklocka tycker jag. Fy fan för att hamna i en situation just nu där man skulle behöva stänga en snabb affär.
Det är även många som fortfarande tror att de kan sälja sina lägenheter för de gamla galna priserna, så de avvaktar hellre, än att sälja till marknadspris. Exempel: mina grannar
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Det är även många som fortfarande tror att de kan sälja sina lägenheter för de gamla galna priserna, så de avvaktar hellre, än att sälja till marknadspris. Exempel: mina grannar
Har hänt på tre objekt som jag har budat på den senaste tiden. Lite less blir man allt...

T ex:
IMG_20180906_142927.png
 
Senast ändrad:

Erik1

Patek
2-Faktor
3 lägenheter var ute till försäljning, grannarna åt båda hållen och lägenheten under. Den ena på samma plan som mitt sålde, de övriga två drog tillbaka då den på våningen under inte ens fick ett bud och den andra 300k under försäljningspriset av den första, trots identiska lägenheter.

Anekotiskt, visst men jag skulle inte påstå att marknaden är balanserad än. Sen kan man ju dra fram spåkulan för att se om det går upp eller ned.

Fakta i sammanhanget är dock att många byggherrar står med snart färdiga lägenheter som är osålda, och med det lån som kommer behöva betalas av. Frågan är väl hur mycket bostadsutvecklarna kommer behöva sänka priserna och vad effekten blir för det övriga beståndet.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
3 lägenheter var ute till försäljning, grannarna åt båda hållen och lägenheten under. Den ena på samma plan som mitt sålde, de övriga två drog tillbaka då den på våningen under inte ens fick ett bud och den andra 300k under försäljningspriset av den första, trots identiska lägenheter.

Anekotiskt, visst men jag skulle inte påstå att marknaden är balanserad än. Sen kan man ju dra fram spåkulan för att se om det går upp eller ned.

Fakta i sammanhanget är dock att många byggherrar står med snart färdiga lägenheter som är osålda, och med det lån som kommer behöva betalas av. Frågan är väl hur mycket bostadsutvecklarna kommer behöva sänka priserna och vad effekten blir för det övriga beståndet.
Vid Liljeholmskajen så har de redan sänkt 30%, så mina föräldrar passade på :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
De annonserade om det. Vissa ställen kör ju gratis matkasse, medan andra kör fria amorteringar. Det är rea nu ;)
Det är ju inte ett dugg konstigt med tanke på att en mycket stor majoritet av potentiella köpare inte har råd med priserna för nyproduktion efter de skärpta kraven. Vilket jag iofs tycker är bra, eftersom man inte ska ta lån som är orimligt höga i förhållande till intäkterna.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Det är ju inte ett dugg konstigt med tanke på att en mycket stor majoritet av potentiella köpare inte har råd med priserna för nyproduktion efter de skärpta kraven. Vilket jag iofs tycker är bra, eftersom man inte ska ta lån som är orimligt höga i förhållande till intäkterna.
Tycker också att det är sunt. Man borde dock ta fram en lösning där yngre / förstagångsköpare kan slå sig in lättare på marknaden
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Tycker också att det är sunt. Man borde dock ta fram en lösning där yngre / förstagångsköpare kan slå sig in lättare på marknaden
Mja, men en lösning på det kan ju omöjligen vara att lätta på lånekraven? Håller med om att det vore vettigt, lite oklart hur bara. Hade varit helt klart betydligt bättre spenderade 3 miljarder än rabatt på elcyklar iaf....
 

stigge

Omega
2-Faktor
Haha. Jag skulle fetlacka på mäklaren om det skulle ske i nån budgivning jag var med i. Det handlar om hederskodex och marknadspris.

http://www.maklarsamfundet.se/fragor-och-svar/olika-prisbegrepp-lockpris-accepterat-pris

Det låter lite tokigt :confused: Acceptpris är ju en definition av vad dom nöjer sig med, medans utgångspris är där man vill att budgivningen bör starta.
Kan bara hålla med.
”Vann” två stycken affärer under sommaren med s k Acceptpris på men bägge säljarna ville ha mer.
Vet inte om man ska Gråta eller skratta:bag:

Edit: många var väl lite överdrivet, var väl min frustration över situationen som lyste igenom.
Men det förekommer då själv vart med om två inom närtid.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Mja, men en lösning på det kan ju omöjligen vara att lätta på lånekraven? Håller med om att det vore vettigt, lite oklart hur bara. Hade varit helt klart betydligt bättre spenderade 3 miljarder än rabatt på elcyklar iaf....
Många som har bluffat till sig pengar via den premien, så det var nog inte så lyckat
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Det låter lite tokigt :confused: Acceptpris är ju en definition av vad dom nöjer sig med, medans utgångspris är där man vill att budgivningen bör starta.

Lite begreppsdjungel det där men:
Accepterat utgångspris = utgångspris där mäklare och säljare ”kommit överrens” om att det kan säljas till det priset, även om det bara kommit in bud på utgångspriset. Det är detta jag pratar om tidigare inlägg.

Acceptpris = den summa som säljaren kan tänka sig stt sälja för. Behöver inte vara utgångspris.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Många som har bluffat till sig pengar via den premien, så det var nog inte så lyckat
Ingenting var genomtänkt med den premien, som alla andra beslut från avsändare miljöpartiet.

Hursomhaver, jag är situationen att jag och min sambo behöver ny bostad pga platsbrist men påverkas inte ekonomiskt av bostadsmarknaden såvitt avser nuvarande bostad så det är förhoppningsvis guldläge, frågan är bara när man ska slå till. Just nu är det supermånga annonser ute men alla känns orimligt höga.
 
Topp