• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Ja fusk och mygel är alltid en bra början till goda affärer. Men precis som du skriver är det nog lättare om man bott länge och svårt att räkna med vid nyköp. Att göra det som styrelsemedlem skulle jag dock aktat mig väääldigt mycket för. Vid första tillfälle man blir osams om någonting kommer det användas som ammunition mot dig.

Håller med till 100%. Bäst att ha ryggen fri i alla lägen. Då kan man stå rakryggad i alla situationer.

Men som man kan se i ens egen bekantskapskrets så sträcker de gärna på reglerna när det gäller dem själva.

Dessutom finns många svaga bostadsrättsföreningar som mer eller mindre är styrd av en inre krets som gör lite som de vill.

Du kan ju t ex se Ida föreningen i Malmö som ett skräckexempel. Det är nog inte det enda. Ekonomisk kriminalitet. Alla föreningar har inte kompetenta medlemmar som kontrollerar vad styrelsen gör. Är det stora föreningar med hundratalet medlemmar. Lycka till!
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Håller med till 100%. Bäst att ha ryggen fri i alla lägen. Då kan man stå rakryggad i alla situationer.

Men som man kan se i ens egen bekantskapskrets så sträcker de gärna på reglerna när det gäller dem själva.

Dessutom finns många svaga bostadsrättsföreningar som mer eller mindre är styrd av en inre krets som gör lite som de vill.

Du kan ju t ex se Ida föreningen i Malmö som ett skräckexempel. Det är nog inte det enda. Ekonomisk kriminalitet. Alla föreningar har inte kompetenta medlemmar som kontrollerar vad styrelsen gör. Är det stora föreningar med hundratalet medlemmar. Lycka till!
Har suttit i två styrelser. Man blir mörkrädd av vad gamla styrelser gjort. Regel snarare än undantag att man sålt lokaler för kaffepengar till dig själva eller nära
 
Har suttit i två styrelser. Man blir mörkrädd av vad gamla styrelser gjort. Regel snarare än undantag att man sålt lokaler för kaffepengar till dig själva eller nära

Ja, det är inte helt ovanligt att sko sig själv eller nära anhöriga och bekanta när de får chansen. I gengäld får de säkert andra tjänster eller ersättningar tillbaka. Opportunister brukar alltid sätta sig i sammanhang där de kan spela ut sina kort.
 

idagtisdag

Cartier
Ja det är ju uppenbart men också meningslöst påstående. Vi kan säkert köpa en herrgård i Norrland men nu vill vi inte bo utanför Stockholm (kommun). Vi har bostadsrätt som vi trivs toppen i och mina tankar och skrivelser här handlar primärt om att jag försöker förstå prisläget och finna logiken i det för att få en känsla för framtida priser. Vi har väl 7 år på oss att köpa huset och även om vi kan göra det idag känner vi ingen stress. Eftersom jag tycker marknaden är för obalanserad där majoriteten av Stockholmarna idag aldrig hade kunnat köpa sin bostad utan stora vinster undrar jag om det inte borde komma en sättning inom 7 år.
Varför vill du absolut bo i Stockholms kommun, speciellt om du vill bo i villa? Känns mycket konstigt!
 

idagtisdag

Cartier
Hur är detta lurendrejeri? Så är väl vanliga bostadsrätter för lgh upplagda. Det som är allvarligare är kanske att många inte tänker på att marken kanske ägs av t ex kommunen och att detta arrende-arrangemang kan kosta rejält om markpriserna skjuter i höjden och ägaren vill följa marknadspriserna.
För ekonomiska analfabeter kan det verka billigt med brf radhus, jämfört med att äga sin egen fastighet. För brf lägenhet finns i princip inget att jämföra med, då ägarlägenheter är så sällsynta.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ägarlägenhet
 
  • Like
Reactions: PJZ

idagtisdag

Cartier
Ser inte hur denna marknad ska gå ner. Däremot har ju priserna stagnerat på sina håll om man räknar in inflation och kronfallen som varit. Lär nog fortsätta uppåt stadigt med ett par procent om året. 2008 samt 2020 skapade i bästa fall en kortvarig dipp.

Tillgång och efterfrågan är helt satt ur spel. 10-15 års kötid i många städer för att få "en" bostad. Tittar man på Sthlm är det tvärkört. Gick in på bostadssidan och innanför tullarna finns det typ 2-3 bostäder med absurda tider. Ingenting på Lidingö, Danderyd, de bra delarna Bromma, Nacka eller ens i Solna. En person som ställer sig i kö idag får nog inte ens en lägenhet på tunnelbanenätet då det väl är dags. Nya villaområden kommer inte hända heller bara se hur lite som skapats sista årtiondena. Så sätter inte byråkratin stopp så kommer lokalt politiskt motstånd emot en utbyggnad att göra det.

Har man ett kontrakt som ofta ger vad som kan definieras som en subventionerad boendekostnad resten av ens liv kan man ju köpa tex ett sommarhus/annan bostad eller slippa binda kapital/belåning som kan användas till annat.
Blir bara värre och värre. Kontrakt säljes för enorma pengar idag 10-15% av pris vad ett köp kostat trots hårdare regler rullar det på som vanligt samma med svartuthyrningen. Blivit så absurt att folk flyttar in hos döende släktingar för att ärva kontrakt. Läs bara om Lill-Babs arvtagare och det bråket som väl går till rätten snart. Vi kommer ha samma efternamn i hyres-trappuppgångarna i 100 år framöver.

Jag delar din syn på marknaden. Jag brukar ge exemplet att köpa en lägenhet innanför tullarna med 85% belåningsgrad bara i syfte för andrahandsuthyrning ger en rätt bra löpande avkastning även med "hög" amortering.

Allt som krävs är en kris som vi hade i Sverige
Finanskrisen i Sverige 1990–1994 – Wikipedia
eller GFC i USA på slutet av 00-talet
Financial crisis of 2007–2008 - Wikipedia
då allt det du trodde du visste om ekonomi ställs då på ända och inget blir säkert längre. Tex nästan helt nya bilar som säljs till halva priset av desperata säljare etc.

Uppenbarligen har Italienarna börjat panta sina Rolexklockor nu, vi får se hur det slutar. 2500 EUR fick hon låna på relativt nya Datejust.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/rusning-till-pantbanker-i-italien-handlar-att-overleva


Kanske kommer vi inte att se en sådan stor kris igen under vår livstid, men det går verkligen inte att bortse från risken att det händer.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Finns många fördelar att bo i en utpräglad villakommun. Vem vet när du byter jobb, välj inte bostad efter det.

Jag fattar inte riktigt varför du tror dig sitta i position att mästra någon gällande var de vill bo?
Du fick ju en ypperlig förklaring på varför det var högre prioriterat än annat av honom. Att du sedan tycker annorlunda må vara hänt men jag kan inte se att han efterfrågade motiveringar till att ändra sin ståndpunkt.
Synnerligen märkligt.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Jag fattar inte riktigt varför du tror dig sitta i position att mästra någon gällande var de vill bo?
Du fick ju en ypperlig förklaring på varför det var högre prioriterat än annat av honom. Att du sedan tycker annorlunda må vara hänt men jag kan inte se att han efterfrågade motiveringar till att ändra sin ståndpunkt.
Synnerligen märkligt.
Tack för omtanken men tog det inte så. Jag är helt färsk i villajakten så tips är bra :)
Finns många fördelar att bo i en utpräglad villakommun. Vem vet när du byter jobb, välj inte bostad efter det.
Ja det kan ske men mkt låg sannolikhet att det är utanför tull. Vad är fördelarna?
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Misstänker att det är relaterat till fördomen att "dåligt" folk bor i lägenhet och "bra" folk bor i hus. En lite skev bild av verkligheten.
Så kanske det var.
Jag vill bo där min familj kan vara tämligen säkra och mina barn få bra förutsättningar till en bra uppväxt och skolgång. Det innebär för mig att skolan där ska bara bra och området ska vara "lagomt". Vill alltså inte bo i de mest utsatta områdena men inte heller de rikaste där barnen har så mkt prestationsångest och så begränsad närhet av sina föräldrar att de måste börja knarka i högstadiet för att orka med... Det verkar finnas problem i alla samhällsklasser och jag tänker mig att lagom är bäst. En nackdel med villaområden är att de sällan har bra Lekparker vilket är synd med småbarn...

Sedan smalnas det av genom önskemål såsom söder, nära jobb, natur och såklart pris samt skattetryck (då det läggs som kostnad i kalkylen)
 

JohanHLM

Rolex
Så kanske det var.
Jag vill bo där min familj kan vara tämligen säkra och mina barn få bra förutsättningar till en bra uppväxt och skolgång. Det innebär för mig att skolan där ska bara bra och området ska vara "lagomt". Vill alltså inte bo i de mest utsatta områdena men inte heller de rikaste där barnen har så mkt prestationsångest och så begränsad närhet av sina föräldrar att de måste börja knarka i högstadiet för att orka med... Det verkar finnas problem i alla samhällsklasser och jag tänker mig att lagom är bäst. En nackdel med villaområden är att de sällan har bra Lekparker vilket är synd med småbarn...

Sedan smalnas det av genom önskemål såsom söder, nära jobb, natur och såklart pris samt skattetryck (då det läggs som kostnad i kalkylen)
Detta är kanske inte rätt inlägg att citera men väljer ett av alla skrivna av dig i tråden :)

Som jag tolkar det vill du flytta till villa men du har ingen brådska och är lite osäker på flytt pga. risken för en sättning i marknaden?

Nu har jag inte så bra koll på marknaden i Stockholm så ev. hjälper inte mitt inlägg dig överhuvudtaget. Här nere i Skåne tycker jag man sett en trend under de senaste åren att villapriserna i ”småhus kommunerna” stigit rejält och fortsätter stiga medan priserna i Malmö stannat av eller t.o.m. minskat i de mindre trygga områdena bortsett från områdena som fått bättre tågkommunikation. Precis som du delvis är inne på tror jag fler prioriterar trygghet framför kommunikation/utbud.

Känns även som intresset för välskötta gårdar (”livsstil”/hästgårdar dvs. inte för att livnära sig på jordbruket) och mark i nära anslutning till städer ökat rejält. Får känslan av att det dels är mer ”status” att ha en gård för samma peng som en mindre villa på rätt adress men även trygghetstänket och att vi alla är ganska övertygade om att det snare kommer bli mindre än mer mark i framtiden.

I min kommun skulle jag tro att brf priserna ca 500% under de senaste 10 åren medan villapriser och gårdar kanske ökat 60-70%. Även om skillnaden inte är så här stor i hela Sverige tror jag att fallhöjden på brf är betydligt högre än villapriserna. En majoritet av de som bor i lägenhet vill egentligen bo i villa och antalet nybyggda villor är bara en bråkdel av antalet nybyggda lägenheter.

Hade jag suttit i en lgh, velat bo i villa och trott på en krasch på bostadsmarknaden hade jag sålt min lgh snarast möjligt för att skaffa en villa även om kostnaden för villan var den 2-3 dubbla då jag tror att värdeminskningen i kronor skulle bli densamma dvs. att lgh kommer tappa 2-3 ggr så mycket som villorna, men jag har haft fel förr :)
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Allt som krävs är en kris som vi hade i Sverige
Finanskrisen i Sverige 1990–1994 – Wikipedia
eller GFC i USA på slutet av 00-talet
Financial crisis of 2007–2008 - Wikipedia
då allt det du trodde du visste om ekonomi ställs då på ända och inget blir säkert längre. Tex nästan helt nya bilar som säljs till halva priset av desperata säljare etc.

Uppenbarligen har Italienarna börjat panta sina Rolexklockor nu, vi får se hur det slutar. 2500 EUR fick hon låna på relativt nya Datejust.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/rusning-till-pantbanker-i-italien-handlar-att-overleva


Kanske kommer vi inte att se en sådan stor kris igen under vår livstid, men det går verkligen inte att bortse från risken att det händer.
Risken att något händer är uppenbar.
Från IMF's junianalys:
"Global growth is projected at –4.9 percent in 2020, 1.9 percentage points below the April 2020 World Economic Outlook (WEO) forecast."

Från IMF's aprilanalys:
"As a result of the pandemic, the global economy is projected to contract sharply by –3 percent in 2020, much worse than during the 2008–09 financial crisis. "

Gör det inte värre för dig själv genom att öka din belåningsgrad just nu, vänta tills vi ser vad som händer med ekonomin, är väl en bra tumregel att följa?
 

idagtisdag

Cartier
Jag fattar inte riktigt varför du tror dig sitta i position att mästra någon gällande var de vill bo?
Du fick ju en ypperlig förklaring på varför det var högre prioriterat än annat av honom. Att du sedan tycker annorlunda må vara hänt men jag kan inte se att han efterfrågade motiveringar till att ändra sin ståndpunkt.
Synnerligen märkligt.
Chilla mannen! Detta är ett forum för diskussion. Känn inte att dina egna val är ifrågasatta!

Tack för omtanken men tog det inte så. Jag är helt färsk i villajakten så tips är bra :)

Ja det kan ske men mkt låg sannolikhet att det är utanför tull. Vad är fördelarna?
Nu hänger jag inte med? Vill du ha en villa innanför tullarna i Stockholm?

Fördelen med att bo i en utpräglad villakommun är att de flesta där, som även väljer era politiker, kommer att vara som du. Du slipper PK-politiker som tycker det är progressivt och valvinnande att placera ett utslussningshem för narkomaner i välmående villaområden, i en villa precis bredvid din. Detta är sådant som kan hända om du bor i villa i Stockholms kommun. Detta är bara ett exempel, och jag tror du kan dra ut linjen tillräckligt långt själv.


Misstänker att det är relaterat till fördomen att "dåligt" folk bor i lägenhet och "bra" folk bor i hus. En lite skev bild av verkligheten.
Så är det väl överallt? Även om "dåligt" folk blir en relativ term när det handlar om tex Östermalm. Men även där köper ju "bra" folk hus, om pengarna räcker till
https://www.ekenstam.com/objekt/villa/ostermalm-tyrgatan-5/obj28185_1781834290/

Så kanske det var.
Jag vill bo där min familj kan vara tämligen säkra och mina barn få bra förutsättningar till en bra uppväxt och skolgång. Det innebär för mig att skolan där ska bara bra och området ska vara "lagomt". Vill alltså inte bo i de mest utsatta områdena men inte heller de rikaste där barnen har så mkt prestationsångest och så begränsad närhet av sina föräldrar att de måste börja knarka i högstadiet för att orka med... Det verkar finnas problem i alla samhällsklasser och jag tänker mig att lagom är bäst. En nackdel med villaområden är att de sällan har bra Lekparker vilket är synd med småbarn...
Sedan smalnas det av genom önskemål såsom söder, nära jobb, natur och såklart pris samt skattetryck (då det läggs som kostnad i kalkylen)
Det du vill ha "hittar" du inte söder om stan, släpp det.

Du har tyvärr rätt om knarkandet, men det tror jag inte är mycket bättre i innerstaden.

Du tänker också fel vad gäller lekparker, i ett bra villaområde är hela området en lekplats.

Detta är kanske inte rätt inlägg att citera men väljer ett av alla skrivna av dig i tråden :)

Som jag tolkar det vill du flytta till villa men du har ingen brådska och är lite osäker på flytt pga. risken för en sättning i marknaden?

Nu har jag inte så bra koll på marknaden i Stockholm så ev. hjälper inte mitt inlägg dig överhuvudtaget. Här nere i Skåne tycker jag man sett en trend under de senaste åren att villapriserna i ”småhus kommunerna” stigit rejält och fortsätter stiga medan priserna i Malmö stannat av eller t.o.m. minskat i de mindre trygga områdena bortsett från områdena som fått bättre tågkommunikation. Precis som du delvis är inne på tror jag fler prioriterar trygghet framför kommunikation/utbud.

Känns även som intresset för välskötta gårdar (”livsstil”/hästgårdar dvs. inte för att livnära sig på jordbruket) och mark i nära anslutning till städer ökat rejält. Får känslan av att det dels är mer ”status” att ha en gård för samma peng som en mindre villa på rätt adress men även trygghetstänket och att vi alla är ganska övertygade om att det snare kommer bli mindre än mer mark i framtiden.

I min kommun skulle jag tro att brf priserna ca 500% under de senaste 10 åren medan villapriser och gårdar kanske ökat 60-70%. Även om skillnaden inte är så här stor i hela Sverige tror jag att fallhöjden på brf är betydligt högre än villapriserna. En majoritet av de som bor i lägenhet vill egentligen bo i villa och antalet nybyggda villor är bara en bråkdel av antalet nybyggda lägenheter.

Hade jag suttit i en lgh, velat bo i villa och trott på en krasch på bostadsmarknaden hade jag sålt min lgh snarast möjligt för att skaffa en villa även om kostnaden för villan var den 2-3 dubbla då jag tror att värdeminskningen i kronor skulle bli densamma dvs. att lgh kommer tappa 2-3 ggr så mycket som villorna, men jag har haft fel förr :)
I villa slipper man att var beroende av grannarnas ekonomi.
Jag skulle undvika en allt för enslig gård, om jag inte hade personal som kan skjutsa barnen till lekkompisar när de är små.

Risken att något händer är uppenbar.
Från IMF's junianalys:
"Global growth is projected at –4.9 percent in 2020, 1.9 percentage points below the April 2020 World Economic Outlook (WEO) forecast."

Från IMF's aprilanalys:
"As a result of the pandemic, the global economy is projected to contract sharply by –3 percent in 2020, much worse than during the 2008–09 financial crisis. "

Gör det inte värre för dig själv genom att öka din belåningsgrad just nu, vänta tills vi ser vad som händer med ekonomin, är väl en bra tumregel att följa?
Skall bli spännande att se vad som händer med huspriserna om vi får en press uppåt på arbetslösheten även i medelklassen i Sverige. Senast det hände på riktigt var ju 1990-talskrisen. Själv uppfattade jag sedan nästan krisen runt 2000 som värre än den 2008 för oss i Sverige, jag vet inte. Men inget slår 90-talet, hittills, då får vi backa till 2:a världskriget och tidigare.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Detta är kanske inte rätt inlägg att citera men väljer ett av alla skrivna av dig i tråden :)

Som jag tolkar det vill du flytta till villa men du har ingen brådska och är lite osäker på flytt pga. risken för en sättning i marknaden?

Nu har jag inte så bra koll på marknaden i Stockholm så ev. hjälper inte mitt inlägg dig överhuvudtaget. Här nere i Skåne tycker jag man sett en trend under de senaste åren att villapriserna i ”småhus kommunerna” stigit rejält och fortsätter stiga medan priserna i Malmö stannat av eller t.o.m. minskat i de mindre trygga områdena bortsett från områdena som fått bättre tågkommunikation. Precis som du delvis är inne på tror jag fler prioriterar trygghet framför kommunikation/utbud.

Känns även som intresset för välskötta gårdar (”livsstil”/hästgårdar dvs. inte för att livnära sig på jordbruket) och mark i nära anslutning till städer ökat rejält. Får känslan av att det dels är mer ”status” att ha en gård för samma peng som en mindre villa på rätt adress men även trygghetstänket och att vi alla är ganska övertygade om att det snare kommer bli mindre än mer mark i framtiden.

I min kommun skulle jag tro att brf priserna ca 500% under de senaste 10 åren medan villapriser och gårdar kanske ökat 60-70%. Även om skillnaden inte är så här stor i hela Sverige tror jag att fallhöjden på brf är betydligt högre än villapriserna. En majoritet av de som bor i lägenhet vill egentligen bo i villa och antalet nybyggda villor är bara en bråkdel av antalet nybyggda lägenheter.

Hade jag suttit i en lgh, velat bo i villa och trott på en krasch på bostadsmarknaden hade jag sålt min lgh snarast möjligt för att skaffa en villa även om kostnaden för villan var den 2-3 dubbla då jag tror att värdeminskningen i kronor skulle bli densamma dvs. att lgh kommer tappa 2-3 ggr så mycket som villorna, men jag har haft fel förr :)
Ligger nog mkt i det du säger! Lite beroende på område. Vi bor i ett område nära stan som ska få tunnelbana och genomgår en löjlig gentrifiering. På bara de 5 år vi bott här är det helt andra människor som flyttar in. Nu är det nästan bara par som bott på Södermalm som vill bo större när de får barn.

Jag tror trenden villa/lgh är som du säger, och i Sthlm har väl villorna gått bättre än lgh senaste 5 åren men marginellt (bortsett från Coronaeffekten nu). Generellt sett är priserna ganska oförändrade i sthlm senaste 5 åren.

Om inget sker med räntor etc kan nog hus hålla sig bättre än lgh, men även om många i lgh vill ha hus har de ju inte råd. Hittills har många haft stora vinster att betala med men folk som är runt 30 och ner har för det mesta inte det då priserna inte stigit nämnvärt senaste 5 åren. Om räntorna stiger och det eventuellt blir fastighetsskatt borde dyra objekt ta mer stryk då kostnaden ökar så mkt. En lgh för 3m kan väldigt många ha råd med men ett hus för 8 kan ganska få ha råd med om räntorna är mer normala. Jag tror verkligen viljan att köpa hus finns där men tror köpkraften är väldigt känslig.
 

KPEI

Omega
2-Faktor
Det finns gott om bubblor lite varstans som när som helst kan explodera.[/QUOTE]
Allt som krävs är en kris som vi hade i Sverige
Finanskrisen i Sverige 1990–1994 – Wikipedia
eller GFC i USA på slutet av 00-talet
Financial crisis of 2007–2008 - Wikipedia
då allt det du trodde du visste om ekonomi ställs då på ända och inget blir säkert längre. Tex nästan helt nya bilar som säljs till halva priset av desperata säljare etc.

Uppenbarligen har Italienarna börjat panta sina Rolexklockor nu, vi får se hur det slutar. 2500 EUR fick hon låna på relativt nya Datejust.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/rusning-till-pantbanker-i-italien-handlar-att-overleva


Kanske kommer vi inte att se en sådan stor kris igen under vår livstid, men det går verkligen inte att bortse från risken att det händer.

90-talet var ganska annorlunda. Dels reglerad kreditmarknad, chockhöjda räntor, det byggdes mycket trots låg befolkningstillväxt(dubbla idag). Detta gjorde att man hamnade i ett scenario med höga räntor(låga idag), överutbud på bostäder(kommer ej hända nu) samt en hög arbetslöshet inom alla grupper. Detta knäckte bostadsmarknaden helt och Stockholm var väl ner en -45%.

2020 måste nog bli utdraget om det ska kunna skada bostadsmarknaden samt att nyckelgrupper förlorar jobben. Kommer inte räcka med lite folk inom turism, shopping och restaurang. Statsfinanserna är lite väl bra och räntorna låga. Vi kan i värsta fall göra det vi gör nu i åratal. Sverige har hanterat ekonomiska kriser bra sen 1994, vi är en välorganiserad nation. Säga vad man vill om Sverige men det blir inte samma kaos och panik här.

Italien och Spanien är körda kolla deras BNP-prognos samt skuldsättning. Turistsäsongen är förlorad också. BNP -10% där kanske mer. Åk dit köp bostäder och klockor.
 

JohanHLM

Rolex
Ligger nog mkt i det du säger! Lite beroende på område. Vi bor i ett område nära stan som ska få tunnelbana och genomgår en löjlig gentrifiering. På bara de 5 år vi bott här är det helt andra människor som flyttar in. Nu är det nästan bara par som bott på Södermalm som vill bo större när de får barn.

Jag tror trenden villa/lgh är som du säger, och i Sthlm har väl villorna gått bättre än lgh senaste 5 åren men marginellt (bortsett från Coronaeffekten nu). Generellt sett är priserna ganska oförändrade i sthlm senaste 5 åren.

Om inget sker med räntor etc kan nog hus hålla sig bättre än lgh, men även om många i lgh vill ha hus har de ju inte råd. Hittills har många haft stora vinster att betala med men folk som är runt 30 och ner har för det mesta inte det då priserna inte stigit nämnvärt senaste 5 åren. Om räntorna stiger och det eventuellt blir fastighetsskatt borde dyra objekt ta mer stryk då kostnaden ökar så mkt. En lgh för 3m kan väldigt många ha råd med men ett hus för 8 kan ganska få ha råd med om räntorna är mer normala. Jag tror verkligen viljan att köpa hus finns där men tror köpkraften är väldigt känslig.
Har inte riktigt koll på marknaden i Stockholm så jag har ingen aning om 8 är en 70-talsvilla i random ok villaområde eller om det är en hyfsat fin villa i bra område?

Jag tror att pyramiden i det mesta värdeskapande är ganska likvärdigt, de riskbenägna som har pengar kommer alltid bli vinnare.

För att dra en parallell med klockor tror jag det fungerar ungefär så här i en kris.

Det finns 5 typer:
Patek
Rolex
Breitling
Casio
Ingen klocka

Rolexkillen har insett att det kommer en krasch men allt tyder på att han kommer få behålla jobbet och han väljer att behålla klockan.
Hans kompis däremot har tagit ett lån för att kunna köpa både en Rolex och Breitling och har hört att många funderar på att sälja sina Breitling, så i ren panik säljer han den superbilligt.
Killen med Casio har länge drömt om en Breitling men har precis blivit varslad och säljer Casion för att vara på säkra sidan.
Det finns 3st som inte har en klocka innan kraschen, han som köpte Casion, han som inte kan/får och han som tänkt köpa en Casio men nu nästan har råd med en Breitling och bestämmer sig för att spara lite till.

Marknaden vänder tillbaka och killen med Rolex är nöjd då alla vill ha en Rolex igen och priset nu är högre än innan.
Killen med Rolex+Breitling grämer sig att han sålde Breitlingen men eftersom Rolexen nu ökat i värde är ingen större skada skedd.
Killen som köpte Casion är supernöjd då den ökat en hel del i värde även om värdeökningen i kronor inte är jämförbar med Patek, Rolex och Breitling.
Han som inte hade kunde/fick köpa tidigare var missnöjd redan då och ännu mer missnöjd nu.
Mest missnöjd är han som kunde köpa Casion men valde att spara till en Breitling, nu tycker han dessutom att både Casio och Breitling är extremt dyra eftersom de kunde köpas billigare för ett tag sedan.
Den som helt klart tjänat mest på kraschen är killen med Pateken som köpte Breitlingen.

Jag själv är nog en mix mellan Rolex, Breitling och Casio beroende på vad det gäller men inbillar mig (kanske förutfattade meningar) att Patekägaren och killen utan klocka i många fall agerar likvärdigt oavsett om det gäller klockor, bostad, aktier eller likvärdigt.
 

idagtisdag

Cartier
Det finns gott om bubblor lite varstans som när som helst kan explodera.


90-talet var ganska annorlunda. Dels reglerad kreditmarknad, chockhöjda räntor, det byggdes mycket trots låg befolkningstillväxt(dubbla idag). Detta gjorde att man hamnade i ett scenario med höga räntor(låga idag), överutbud på bostäder(kommer ej hända nu) samt en hög arbetslöshet inom alla grupper. Detta knäckte bostadsmarknaden helt och Stockholm var väl ner en -45%.

2020 måste nog bli utdraget om det ska kunna skada bostadsmarknaden samt att nyckelgrupper förlorar jobben. Kommer inte räcka med lite folk inom turism, shopping och restaurang. Statsfinanserna är lite väl bra och räntorna låga. Vi kan i värsta fall göra det vi gör nu i åratal. Sverige har hanterat ekonomiska kriser bra sen 1994, vi är en välorganiserad nation. Säga vad man vill om Sverige men det blir inte samma kaos och panik här.

Italien och Spanien är körda kolla deras BNP-prognos samt skuldsättning. Turistsäsongen är förlorad också. BNP -10% där kanske mer. Åk dit köp bostäder och klockor.
Intressant det du skriver. Krisen kom efter en bubbla som skapades när man tog bort regleringarna. Men det du missar är att den befolkningsökning vi har i Sverige i stort saknar köpkraft, i den månen de har köpkraft skapas den genom att ta pengar från andra via skatt. Så visst skapar befolkningstillväxten effekter på bostadsmarknaden, men knappast efter nybyggda BRF. Däremot vet jag flera kommuner som står har många hyreskontrakt i nybyggda hyresrätter som inte "vanligt folk" har råd med, men där kommunen "har råd" att hyra.

Men som du skriver, om och när vi får en kris som slår brett så kan bostadsmarkanden vika 40% som helhet. Detta innebär dock att det är 40% i snitt, jag kan tänka mig att nyproducerade BRF med lite väl kreativ ekonomisk plan dyker betydligt mer än så, samtidigt som mer stabila föreningar och villor inte sjunker så mycket.

På ämnet kriser och centralbakens roll titta på denna filmen, Princes of the Yen, kolla hur tjänstemännen på japanska centralbanken pressade fram en ekonomisk reformpolitik de ansåg behövdes, utan att någon fattade vad som hände
 

idagtisdag

Cartier
Ligger nog mkt i det du säger! Lite beroende på område. Vi bor i ett område nära stan som ska få tunnelbana och genomgår en löjlig gentrifiering. På bara de 5 år vi bott här är det helt andra människor som flyttar in. Nu är det nästan bara par som bott på Södermalm som vill bo större när de får barn.

Jag tror trenden villa/lgh är som du säger, och i Sthlm har väl villorna gått bättre än lgh senaste 5 åren men marginellt (bortsett från Coronaeffekten nu). Generellt sett är priserna ganska oförändrade i sthlm senaste 5 åren.

Om inget sker med räntor etc kan nog hus hålla sig bättre än lgh, men även om många i lgh vill ha hus har de ju inte råd. Hittills har många haft stora vinster att betala med men folk som är runt 30 och ner har för det mesta inte det då priserna inte stigit nämnvärt senaste 5 åren. Om räntorna stiger och det eventuellt blir fastighetsskatt borde dyra objekt ta mer stryk då kostnaden ökar så mkt. En lgh för 3m kan väldigt många ha råd med men ett hus för 8 kan ganska få ha råd med om räntorna är mer normala. Jag tror verkligen viljan att köpa hus finns där men tror köpkraften är väldigt känslig.

Som sagt tror jag att föräldrar hjälper sina barn runt 30, pengarna stannar kvar i samma familjer, snurrar runt. Sveriges nya "överklass". Med i snitt 2 barn kan systemet rulla på länge.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Någon som kan ”förklara”?
Handlar det om att folk slutat vara oroliga för att bli av med jobbet, indikationerna om fortsatt tramsränta, önsketänkande eller något annat?
BE577233-DB7B-4D82-A133-B8D34C6A607F.png
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Hur stort är urvalet för boprisindikatorn egentlig? Lite småmärkligt analysverktyg kan jag tycka som verkar, åtminstone eftersom det basuneras ut med buller och bång varje månad, vara viktigt för marknaden. Man frågar ju inte 50 Svenssons om börsen kommer att stiga eller sjunka nästa månad och baserar det som data för börsens framtid. Men boprismarknaden verkar väl iofs än mer än börsen helt sakna verklighetsförankring.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Någon som kan ”förklara”?
Handlar det om att folk slutat vara oroliga för att bli av med jobbet, indikationerna om fortsatt tramsränta, önsketänkande eller något annat?
BE577233-DB7B-4D82-A133-B8D34C6A607F.png
Screenshot_20200713_091804.jpg
Screenshot_20200713_091741.jpg


Om man tror på evigt gratis lån är det nog inte så orimligt. Sedan kommer uppgången från jättelåg nivå, så vi är fortfarande rätt långt under nivån före krisen.
Screenshot_20200713_092304_com.google.android.apps.docs.jpg

Dock är uppgången sjukt stark och det tycker jag tyder om något på hur världens politiker och centralbanker förstört risk-reward. Alla tror nu på goda grunder att stat och centralbank kommer rädda dig från allt lidande till följd av ditt risktagande. Att det sedan är Hulda 80år och Jasmine i förorten som får ta smällen håller man tyst om. De är dock inte spekulanter ändå.
 

zeke_varg

Omega
Så kanske det var.
Jag vill bo där min familj kan vara tämligen säkra och mina barn få bra förutsättningar till en bra uppväxt och skolgång. Det innebär för mig att skolan där ska bara bra och området ska vara "lagomt". Vill alltså inte bo i de mest utsatta områdena men inte heller de rikaste där barnen har så mkt prestationsångest och så begränsad närhet av sina föräldrar att de måste börja knarka i högstadiet för att orka med... Det verkar finnas problem i alla samhällsklasser och jag tänker mig att lagom är bäst. En nackdel med villaområden är att de sällan har bra Lekparker vilket är synd med småbarn...

Sedan smalnas det av genom önskemål såsom söder, nära jobb, natur och såklart pris samt skattetryck (då det läggs som kostnad i kalkylen)
Svinsvårt att hitta något som känns prisvärt, nära till jobb för alla i bostaden och inte vara helt gangster eller diorbarn i skolan.

själv så blev valet Södra Sthlm för 10 år sedan. Vår lilla husklick på kartan (ca 1000 hus) Helt ok icke segregerad skola.

Dock har jag oerhört svårt att känna värde i rådande priser. :( Vår lilla kåk på 130kvm o 1000kvm tomt värderas till 7+-0,5. Rekommenderar ingen att flytta hit. Till det priset. :(

möjligen om de kör igång med nya husbyggen (legat på pause i 4år i ett projekt på 400 hus då de uppenbarligen inte tror på dagens läge) och behöver sänka huspriserna för att bli av med dem.

Köper hellre nybyggt än äldre hus även om det finns nackdelar även där. Fördelarna väger över.

Kolla dagisplatser/skolläget innan ni slår till. Sugit med lång resväg.
 

andreas

KS Explorers Club
2-Faktor
Hur stort är urvalet för boprisindikatorn egentlig? Lite småmärkligt analysverktyg kan jag tycka som verkar, åtminstone eftersom det basuneras ut med buller och bång varje månad, vara viktigt för marknaden. Man frågar ju inte 50 Svenssons om börsen kommer att stiga eller sjunka nästa månad och baserar det som data för börsens framtid. Men boprismarknaden verkar väl iofs än mer än börsen helt sakna verklighetsförankring.

Det är 1000 personer tror jag, en skillnad mot börsanalogin är att den här brukar stämma relativt väl.

Just den här gången när man pratar om ”historiska ökningar” jämför man dock med förra mätningen som var relativt tidigt under Corona-utbrottet (och hade därmed en kraftig nedgång i sig).
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Det är 1000 personer tror jag, en skillnad mot börsanalogin är att den här brukar stämma relativt väl.

Just den här gången när man pratar om ”historiska ökningar” jämför man dock med förra mätningen som var relativt tidigt under Corona-utbrottet (och hade därmed en kraftig nedgång i sig).
Hur menar du att den i det här fallet stämmer väl, jag gjorde ju en hypotetisk analogi? Alla de här boprisindikatorerna och "mäklarexperter" som uttalar sig blir ju om inte annat en självuppfyllande profetia.
 

andreas

KS Explorers Club
2-Faktor
Hur menar du att den i det här fallet stämmer väl, jag gjorde ju en hypotetisk analogi? Alla de här boprisindikatorerna och "mäklarexperter" som uttalar sig blir ju om inte annat en självuppfyllande profetia.

Boprisindikatorn brukar i det korta perspektivet stämma rätt väl mot verkligheten, det lyfte jag som en anledning till att den har någon form av nyhetsvärde vilket jag tolkade dig som att du tyckte att den inte har.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Boprisindikatorn brukar i det korta perspektivet stämma rätt väl mot verkligheten, det lyfte jag som en anledning till att den har någon form av nyhetsvärde vilket jag tolkade dig som att du tyckte att den inte har.
Då missförstod du mig, jag konstaterade att det är ett lite märkligt analysverktyg. Graden av exempelvis samvariation och särskilt confirmation bias är stort i det verktyget, man nog ser lite vad man vill se i boprisindikatorn. Ingen vet ju vad siffrorna egentligen säger annat än att de ungefär eftersläpar de faktiska priserna. Att siffrorna inte är totalt helt fel säger ju sig självt, men ganska lite om hur mycket man faktiskt får ut av indikatorn.

Jag har heller inte påstått att det inte har ett nyhetsvärde.
 

aadde81

Cartier
Läste att ca 500k är arbetslösa nu i Sverige, intressant är att ytterligare drygt 500k är korttidspermitterade. Vad händer om en stor del av dessa går ut i arbetslöshet senare? Staten kan ju inte finansiera korttidspermitteringen hur länge som helst.
Räntan lär inte höjas märkbart under överskådlig tid, utvecklingen på bostadsmarknaden är nu i princip helt avhängig utvecklingen på arbetsmarknaden.
 
Topp