• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Läste att ca 500k är arbetslösa nu i Sverige, intressant är att ytterligare drygt 500k är korttidspermitterade. Vad händer om en stor del av dessa går ut i arbetslöshet senare? Staten kan ju inte finansiera korttidspermitteringen hur länge som helst.
Räntan lär inte höjas märkbart under överskådlig tid, utvecklingen på bostadsmarknaden är nu i princip helt avhängig utvecklingen på arbetsmarknaden.

Bostadsmarknaden har alltid en korrelation med arbetsmarknaden. En av anledningarna till att vi i Sverige klarade oss relativt lindrigt under 2008/2009 krisen var nog att vi hade en buffert i samhället som sträckte sig över den kritiska perioden under den krisen samt ekonomiska stimulanser.

Det blir en intressant höst och år 2021.

• Like
Reactions: PJZ
Bostadsmarknaden har alltid en korrelation med arbetsmarknaden. En av anledningarna till att vi i Sverige klarade oss relativt lindrigt under 2008/2009 krisen var nog att vi hade en buffert i samhället som sträckte sig över den kritiska perioden under den krisen samt ekonomiska stimulanser.

Jag skulle säga att det var dumpningen av räntan som räddade bostadsmarknaden den gången.

Självklart, men nu är räntan ingen direkt faktor längre utan i princip endast arbetslösheten. Räntan kan inte bli mycket lägre samt inget talar för direkt högre heller under överskådlig tid. Skulle säga att det var dumpningen av räntan som räddade bostadsmarknaden vid finanskrisen.

Självklart, men nu är räntan ingen direkt faktor längre utan i princip endast arbetslösheten. Räntan kan inte bli mycket lägre samt inget talar för direkt högre heller under överskådlig tid. Skulle säga att det var dumpningen av räntan som räddade bostadsmarknaden vid finanskrisen.
Ja det var nog en mkt viktig faktor
Nej ner lär den inte gå.
Intressant att inflationen (KPIF) kom in högre än vad alla trodde på 0.7%, mitt i Corona och samtidigt som energipriserna är låga och SEK stärks en hel del (vilket ger billigare importerade varor).

Alla tror nu räntorna kommer vara 0 i all evighet men det är knappast sant. Det kan dröja länge tills de stiger men vissa menar att vi nu i världen går över i sekulär inflation från den sekulära deflation vi haft länge. Om det blir så vet jag ej men nedsidan i räntorna existerar ej samtidigt som uppsida är större än vi tror (precis som nedsudan visade sig vara större än vi trodde). För inte länge sedan trodde man 1% var orimligt låg (repo)ränta. Nu tror vi också det men åt andra hållet....

Tycker inte varslen ser jättedödliga ur ett BNP-perspektiv. Numerärt förloras många jobb men det är viktigt att tänka på att turismen är i bästa fall 2-3% av BNP. Är inte dessa grupper som köper bostäder i Sverige heller.

Ekonomi, IT samt bygg verkar ha kvar kring 98% av alla jobb. Råvaruindustrin som står för en 12-13% av BNP har kvar nära 100% av alla jobb. Folk får inte foten inom byråkratin heller. Permitteringarna lär fortsätta ett tag inom industrin men många branscher är snart tillbaka i högkonjuktur och kommer ha personalbrist.

Varsel per bransch

Antal varslade personer, år 2020.

Hotell- och restaurangverksamhet 18 707
Tillverkning 13 911
Uthyrning, fastighetsservice, resetjänster och andra stödtjänster 13 953
Transport och magasinering 11 911
Handel 10 445
Verksamhet inom juridik, ekonomi, vetenskap och teknik 6 702
Kultur, nöje och fritid 5 722
Informations- och kommunikationsverksamhet 5 494
Byggverksamhet 4 777

Vård och omsorg; sociala tjänster 1 705
Utbildning 1 490
Annan serviceverksamhet 1 295
Vattenförsörjning; avloppsrening, avfallshantering och sanering 675
Finans- och försäkringsverksamhet 580
Fastighetsverksamhet 274
Offentlig förvaltning och försvar; obligatorisk socialförsäkring 160
Jordbruk, skogsbruk och fiske 88
Försörjning av el, gas, värme och kyla 53
Utvinning av mineral 0

Tycker inte varslen ser jättedödliga ur ett BNP-perspektiv. Numerärt förloras många jobb men det är viktigt att tänka på att turismen är i bästa fall 2-3% av BNP. Är inte dessa grupper som köper bostäder i Sverige heller.

Ekonomi, IT samt bygg verkar ha kvar kring 98% av alla jobb. Råvaruindustrin som står för en 12-13% av BNP har kvar nära 100% av alla jobb. Folk får inte foten inom byråkratin heller. Permitteringarna lär fortsätta ett tag inom industrin men många branscher är snart tillbaka i högkonjuktur och kommer ha personalbrist.

Varsel per bransch

Antal varslade personer, år 2020.

Hotell- och restaurangverksamhet 18 707
Tillverkning 13 911
Uthyrning, fastighetsservice, resetjänster och andra stödtjänster 13 953
Transport och magasinering 11 911
Handel 10 445
Verksamhet inom juridik, ekonomi, vetenskap och teknik 6 702
Kultur, nöje och fritid 5 722
Informations- och kommunikationsverksamhet 5 494
Byggverksamhet 4 777

Vård och omsorg; sociala tjänster 1 705
Utbildning 1 490
Annan serviceverksamhet 1 295
Vattenförsörjning; avloppsrening, avfallshantering och sanering 675
Finans- och försäkringsverksamhet 580
Fastighetsverksamhet 274
Offentlig förvaltning och försvar; obligatorisk socialförsäkring 160
Jordbruk, skogsbruk och fiske 88
Försörjning av el, gas, värme och kyla 53
Utvinning av mineral 0

Kanske trög nu men varför är vissa verksamheter fetmarkerade, vart kommer siffrorna från och hur såg siffrorna ut för verksamheterna år 2019?

Kanske trög nu men varför är vissa verksamheter fetmarkerade, vart kommer siffrorna från och hur såg siffrorna ut för verksamheterna år 2019?

Det där är bara som det står från i år dvs Coronakrisen varsel sen dess. Finns en del som indikerar det toppade även innan och många trender fortsatt ändå tex automatisering i många brancher. Fetmarkerade är där stora delar av vår BNP genereras. Finans/Ekonomi är en enorm del av vår ekonomi vi har en stor övervikt av storbolag inom detta. Råvaruindustri i form av gruvor och skogsindustri är fortfarande också det. Byggindustrin är också en stor del ungefär en tiondel och en bra konjukturindikator.
Det jobbar dock flera hundra tusen inom bygg så dryga 5000 jobb är inte mycket kanske bara 1.5-2 "gubbar" av 100 i den branschen.

Det där är bara som det står från i år dvs Coronakrisen varsel sen dess. Finns en del som indikerar det toppade även innan och många trender fortsatt ändå tex automatisering i många brancher. Fetmarkerade är där stora delar av vår BNP genereras. Finans/Ekonomi är en enorm del av vår ekonomi vi har en stor övervikt av storbolag inom detta. Råvaruindustri i form av gruvor och skogsindustri är fortfarande också det. Byggindustrin är också en stor del ungefär en tiondel och en bra konjukturindikator.
Det jobbar dock flera hundra tusen inom bygg så dryga 5000 jobb är inte mycket kanske bara 1.5-2 "gubbar" av 100 i den branschen.

Tack för förtydligande.

Jag och tjejen har börjat kolla på hus nu.
Vi båda har varsin hyresrätt 2 resp 4 pendelstationer från Sthlm city.
Med handen på hjärtat vad hade ni gjort i vår sits? Hypotetiskt, såklart.
1) Sagt upp bägge kontrakten
2) Sålt kontrakten
3)Behållt åtminstone en lgh till framtida bruk, förändrad familjesituationen, barn osv.

2) Sålt kontrakten
3)Behållt åtminstone en lgh till framtida bruk, förändrad familjesituationen, barn osv.
Hur kan man sälja ett hyreskontrakt? Det ligger väl i fastighetsägarens makt att styra över, eller hur tänker du där? Om du får (tror det finns regler), hyr ut båda så länge ni får, om ni får. Tror dock inte att man får hyra ut i andra hand så länge. Att vänta in eventuella framtida barn tror jag är för lång tid. Man kan alltid hyra ut svart, men fastighetsägare brukar ha koll. Kommer de på dig ryker ditt kontrakt.

Senast ändrad:
2) Sålt kontrakten

Eftersom jag inte är ett arsle hade jag sagt upp båda kontrakten.

Eftersom jag inte är ett arsle hade jag sagt upp båda kontrakten.
Det är inte lätt att få nya förstahandskontrakt igen om de skulle behöva. Så länge de följer avtalet med den de har kontrakt med och är överens, tycker jag det är inom anständighetens gräns.

Senast ändrad:
Usch då! Du menar att då kan inte fastighetsägaren göra något?

Du kan i teorin få två år på kåken.

Det är inte lätt att få nya förstahandskontrakt om de skulle behöva. Så länge de följer avtalet med den de har kontrakt med och är överens, tycker jag det är inom anständighetens gräns.

Tror inte en enda värd låter dem hyra ut en minut längre än vad lagen tillåter för att prova vara sambos.

2) Sålt kontrakten
Nummer två och tre är ju inte lagliga. Nummer två är självklar. Nummer tre är pga att man måste bo primärt i en hyresrätt. Man kan t ex inte bo primärt i en villa/BR och ha en hyresrätt som övernattningslägenhet. Här kan man såklart luras enkelt vilka många gör.

Man får väl hyra ut sin lgh i 1-2 år pga samboskapstest? Är väl det enda rimliga att
Göra om man ska köpa ngt ihop imo.

Man har skärpt lagstiftningen vad gäller försäljning av förstahandskontrakt så att det inte längre är så smärtfritt som det var tidigare om transaktionen blir påkommen.

Det är inte mer än rätt att släppa hyreskontrakten tillbaka till hyresvärden. Det är ju den här typen av beteenden som bidrar till att förstöra bostadsmarknaden i Sverige, kanske framförallt i huvudstaden eftersom det har varit som mest utbrett där sedan årtionden. Folk vill sitta på gamla kontrakt med ”orenoverade” lägenheter till billig kostnad. Någon dag borde man ta tag i det här problemet. Kanske hade något som påminner om marknadshyror löst det dilemmat. Då hade inte folk varit beredda att betala de summorna det är frågan om idag.

Det rätta i det här fallet är väl att hyra ut i andra hand för att prova på samboboende så länge hyresvärdarna tillåter det. Sedan säga upp lägenheterna eller möjligtvis behålla/byta en att ha som övernattningslägenhet utan att hyra ut denne i andra hand olovligen om man har det behovet.

Man har skärpt lagstiftningen vad gäller försäljning av förstahandskontrakt så att det inte längre är så smärtfritt som det var tidigare om transaktionen blir påkommen.

Det är inte mer än rätt att släppa hyreskontrakten tillbaka till hyresvärden. Det är ju den här typen av beteenden som bidrar till att förstöra bostadsmarknaden i Sverige, kanske framförallt i huvudstaden eftersom det har varit som mest utbrett där sedan årtionden. Folk vill sitta på gamla kontrakt med ”orenoverade” lägenheter till billig kostnad. Någon dag borde man ta tag i det här problemet. Kanske hade något som påminner om marknadshyror löst det dilemmat. Då hade inte folk varit beredda att betala de summorna det är frågan om idag.

Det rätta i det här fallet är väl att hyra ut i andra hand för att prova på samboboende så länge hyresvärdarna tillåter det. Sedan säga upp lägenheterna eller möjligtvis behålla/byta en att ha som övernattningslägenhet utan att hyra ut denne i andra hand olovligen om man har det behovet.

Att behålla en lägenhet som övernattningslägenhet är rätt svårt att få igenom i hyresnämnden idag. Kanske om man har en god relation till värden och inte behöver tvista om det, men jag tvivlar på att det går hos någon som har mer än ett hus i Stockholmsområdet.

Att behålla en lägenhet som övernattningslägenhet är rätt svårt att få igenom i hyresnämnden idag. Kanske om man har en god relation till värden och inte behöver tvista om det, men jag tvivlar på att det går hos någon som har mer än ett hus i Stockholmsområdet.

Det är ju inte svårare än att behålla lägenheten och betala in hyran och inte ha någon annan som nyttjar lägenheten än den som står på kontraktet. Borde inte väcka ont blod hos någon hyresvärd om det sköts snyggt.

Sedan har man lägenheten på lösare grunder om man nu skulle hamna i en tvist i hyresnämnden där hyresvärden kan åberopa skäl att få hyreskontraktet ogiltigförklarat. Att lägenheten inte använda för stadigvarande boende, man inte är skriven på adressen, har annan fast bostad i samma stad där man står skriven etc.

Om man nu inte har behov av en övernattningslägenhet så är det ju bara onödigt att göra sig det besväret. Lägenheten behöver tillsyn och den kostar några tusenlappar i månaden.

Det är ju inte svårare än att behålla lägenheten och betala in hyran och inte ha någon annan som nyttjar lägenheten än den som står på kontraktet. Borde inte väcka ont blod hos någon hyresvärd om det sköts snyggt.

Sedan har man lägenheten på lösare grunder om man nu skulle hamna i en tvist i hyresnämnden där hyresvärden kan åberopa skäl att få hyreskontraktet ogiltigförklarat. Att lägenheten inte använda för stadigvarande boende, man inte är skriven på adressen, har annan fast bostad i samma stad där man står skriven etc.

Om man nu inte har behov av en övernattningslägenhet så är det ju bara onödigt att göra sig det besväret. Lägenheten behöver tillsyn och den kostar några tusenlappar i månaden.

Om du lämnar en lägenhet kan den fixas till och hyran höjas, och hyresvärdar tenderar till att vilja höja hyror mer än något annat, så jag kan absolut tänka mig att det skulle väcka en del ont blod om man inte god vän med sin värd.

Om du lämnar en lägenhet kan den fixas till och hyran höjas, och hyresvärdar tenderar till att vilja höja hyror mer än något annat, så jag kan absolut tänka mig att det skulle väcka en del ont blod om man inte god vän med sin värd.

Är helt med på att det ligger i hyresvärdens intresse att ha möjlighet att underhålla fastigheten och komma till lägenheter så att de kan modernisera dem. Därmed inte sagt att de sitter och letar med förstoringsglas efter folk som har valt att behålla en liten etta i innerstan som en övernattningsbostad. Det är nog folk som utmärkt sig på ett negativt sett som hyresvärden ger sig på. Folk som har tagit sig stora friheter under hyrestiden.

Som jag skrev i ett av inläggen ovan så tycker jag att man ska återlämna hyreskontraktet till värden när man är klar med bostaden. Dels av de skälen du nämner ovan, men också för att bidra till en bättre bostadsmarknad.

Bara om man nu har ett behov av en övernattningsbostad kan man möjligen pröva den vägen. Man har som sagt en sådan lägenhet på lösare grunder om det prövas i hyresnämnden. Det ska man vara medveten om.

2) Sålt kontrakten
För ett antal år sedan kunde man se många hus som var till salu där de "krävde" en eller två hyresrätter vid köp. Vad jag förstår var det lagligt när man då i din situation "bytte" lägenhet mot villa, en villa som du då fick billigare pga hyresrätten.

Jag vet inte hur det ser ut med juridiken idag, men ert erbjudande borde vara lockande för ett separerande par som äger en villa. Även om de inte är intresserade av båda hyresrätterna, kan det ibland vara så att den ena parten inte har råd att köpa lägenhet, och gärna tar en ok hyresrätt. Kolla detta och återkoppla.

Jag googlade, och det verkar svårare nu, men frågan är om det är omöjligt?
partsinlaga från hyresvärdar:
Lägenhetsbyte - Fastighetsägarna
behöver inte innebära att det är omöjligt:
Byta hyresrätt mot villa - Fastighetsrätt - Lawline
googla
byta hyresrätt mot villa

Vet inte riktigt om det här är rätt tråd men ska kika på en lägenhet i eftermiddag och efter att ha läst på lite, årsredovisning osv, kan jag se att föreningen är högt belånade, är det något man bör oroa sig över? Mottager också tacksamt tips på vad man bör kolla efter även om en bostadsrätt inte är lika känslig för dolda fel som en villa. :)

Man kan t ex inte bo primärt i en villa/BR och ha en hyresrätt som övernattningslägenhet. Här kan man såklart luras enkelt vilka många gör.

Så länge man är skriven i hyresrätten kan inte värden göra nånting åt det hela. Rent krasst kan du äga 10 villor och 10 fritidshus.

Ingen kan tvinga dig att skriva dig i villan. Bostadsrätt kan bli knivigare eftersom många föreningar vill att man skriver sig just där.

Att folk behåller en mindre bostad är vanligt. Prova bo, slippa pendlande samt att det är alltid bra att ha en bostad till underpris. Flesta värdar bryr sig inte, jag menar de tjänar ju pengar ändå och får en fastighet med mindre slitage. Såvida man inte börjar hyra ut och göra pengar på sidan om.

Senast ändrad:
Så länge man är skriven i hyresrätten kan inte värden göra nånting åt det hela. Rent krasst kan du äga 10 villor och 10 fritidshus.

Ingen kan tvinga dig att skriva dig i villan. Bostadsrätt kan bli knivigare eftersom många föreningar vill att man skriver sig just där.

Att folk behåller en mindre bostad är vanligt. Slippa pendlande samt att det är alltid bra att ha en bostad till underpris.
För att få ha en hyresrätt måste man bo där, och vara skriven där. Man får inte skriva sig på en övernattningslägenhet i hyresform som inte är ens primära bostad. Inte svårare än så. Har man inte hyreslägenheten som huvudbostad när man är skriven där och blir påkommen så kan kontraktet sägas upp, då det är i strid med Jordabalken. Vet flera som blivit av med sina hyreskontrakt på detta vis.

Sen att tusentals människor gör så, och att värden inte bryr sig, är en annan femma. Många människor kör för fort, snattar i butiken, köper svartkontrakt etc men det betyder inte att det är ok att göra så. Många privatvärdar bryr sig inte ett smack dock, som kul fact hade min förra värd i Stockholm innerstad 5-6 fina lägenheter i huset tomma under många års tid. Jag frågade varför och hon sa att hon inte vill ha något slitage och att hon inte behöver pengarna. Så alla följer inte direkt normer.

Sen är ju det väldigt svårt att bli av med ett kontrakt överlag även om man knappt bor där. Det är ju ingen som direkt kan bevisa att man inte bor där låt säga 50/50, så länge man inte håller på att hyra ut den ibland (som mina dumma bekanta) och torskar direkt när främmande folk springer i trappen. :)

Kontentan är att man måste vara skriven där man primärt bor. En nära släkting åkte på det på liknanden sätt, han skrev sig på landstället pga skattetabell. Men det ifrågasattes och han fick skriva om sig till slut.

För att få ha en hyresrätt måste man bo där, och vara skriven där. Man får inte skriva sig på en övernattningslägenhet i hyresform som inte är ens primära bostad. Inte svårare än så. Har man inte hyreslägenheten som huvudbostad när man är skriven där och blir påkommen så kan kontraktet sägas upp, då det är i strid med Jordabalken.

Sen att tusentals människor gör så, och att värden inte bryr sig, är en annan femma. Många människor kör för fort, snattar i butiken, köper svartkontrakt etc men det betyder inte att det är ok att göra så. Många privatvärdar bryr sig inte ett smack dock, som kul fact hade min förra värd i Stockholm innerstad 5-6 fina lägenheter i huset tomma under många års tid. Jag frågade varför och hon sa att hon inte vill ha något slitage och att hon inte behöver pengarna. Så alla följer inte direkt normer.

Skulle säga att det är en gråzon. En del nyttjar faktiskt sina mindre lägenheter på veckorna och bor på annat ställe helgerna. En del bor på olika orter eller utomlands. Så länge vi har lagen som vi har med folkbokföring så kommer det se ut såhär. En värd kommer inte kunna säga upp ett kontrakt de har full bevisbörda att det inte är en primärbostad vilket de garanterat förlorar i rätten såvida inte annat fuffens pågår.

Runt 10-15% av alla lägenheter i Sverige skulle jag säga inte är primärbostad. Så systemet ser ut tyvärr.

Tillbaka
Topp