• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Visst är det så, men just dessa 9% med hög inkomst tenderar att bosätta sig i Stockholms, och andra stora städers, finare villaområden. Detta tillsammans med att höginkomsttagare ofta är gifta med en partner med liknande inkomst, gör att på ett antal platser i Sverige är köpkraften väldigt stark.

Tex läget tidigare där den manliga läkaren gifte sig med "den snyggaste sjuksköterskan på sjukhuset", har idag blivit att ett par består av två gifta läkare.

Enligt din länk
https://www.scb.se/hitta-statistik/...h-diagram/lonespridning-efter-sektor-och-kon/
90:e percentilen privat sektor för män ligger på 68 300 och kvinnor 57 800 kr. Det innebär tex att nästan 10% av kvinnor (edit: som är tjänstemän) i privat sektor tjänar över 60 000 kr, det blir ganska många personer totalt. Det är faktiskt en högre andel än vad jag trodde.

Just på dessa platser, dessa villaområden, råder precis som på klocksnack en verklighet långt från medianen i Sverige. Men det är dessa du tävlar mot när du skall köpa bostad.

Har de arv och fina vinster med sig kan de köpa för upp mot 20 MSEK. Saknar de detta klarar de ofta med några års sparande till kontantinsats insats av att pressa upp mot 7-10 MSEK.

Bygger vidare med lite siffror och så får man avgöra om det är rimliga bostadspriser eller inte.

För män blir lönen efter skatt i Stockholm: 45 000kr
och kvinnor. 39 900kr.
Tillsammans så har ett par med topp 90percentilen löner (om man tänker sig att båda könen jobbar inom privat sektor och tjänstemän och alltså inte representerar genomsnittet) 84 900kr. Ett par med denna lön är nog inte 25 år och man kan tänka sig att det rör sig om att de är äldre än 40 år. En traditionell genomsnittlig familj med två barn har en bostadsrätt på 92 kvadrat (statistiken verkar vara för hela landet). Med kvadratmeterpris för Vasastan och Östermalm kring 90 000kr/kvm så blir det en lägenhet för minst 8 miljoner kronor. Efter kontantinsats landar man på 6,8 miljoner. Om avbetalning med månadsbetalningen av ränta och amortering uppgår till 50% av deras inkomst leder till att det tar 15 år innan man betalat av sitt lån, med en ränta på 1,74%.

Jag tror det finns få människor i Stockholms innerstad som betalar dessa procent av sin inkomst varje månad till bolånet. Jag tror de flesta lever med tanken på att värdet på bostaden ska öka eller ligga på samma nivåer.

Mina tankar är att det inte går att göra så mycket mer konstgjord andning för att driva på ökade bostadspriser, ökad invandring - ja visst (fler personer men det byggs inte i samma takt), men lönerna kommer inte öka dramatiskt och räntorna kan knappast röra sig speciellt mycket mer neråt. De allra flesta har redan plockat ut sina bostadsmiljoner från tidigare lägenhetsförsäljning och köpt nytt. Det kanske lutar åt en bostadsbubbla :rolleyes:

Senast ändrad:
Vad menar du med rimligt?
130k/kvm är väl för många orimligt högt pris men uppenbarligen något som flera budgivare vill betala iaf.

Edit: jag har ingen koll på området men man väl ändå säga att mäklaren håller på med något typ av lockpris?
Mtp på 9 budgivare och att budgivningen gått upp typ 40% från utgångspriset.

130k/kvm är väl för många orimligt högt pris men uppenbarligen något som flera budgivare vill betala iaf.

Edit: jag har ingen koll på området men man väl ändå säga att mäklaren håller på med något typ av lockpris?

Ja, jag tar tillbaka uttrycket "rimligt"! Bara intressant att se hur fort det går, på några månader har vissa lägenheter gått upp med 25-30 %.

Jag tror inte vi skall göra det för svårt.

1. Är banken villig att låna ut pengarna till en "ungdom" med hög inkomst eller till två med var sin rimlig inkomst? Ja.

2. Har föräldrarna redan överfört kontantinsatsen in på bankkontot? Ja.

Ja, då är det ett rimligt pris. Så länge vi inte inför amortering på 30 år som i USA är det rimligt. Om vi hade amortering som i USA skulle priserna halveras. Dessutom var det fin utsikt från fönstren!

Jag upprepar lite från mitt tidigare inlägg:

Exempel. bostad för mellan 9 MSEK och 10 MSEK. Man får runt 100 m2 i ett bra område (antar jag, jag är ingen expert på NY) i båda fallen.

https://www.zillow.com/homedetails/250-W-16th-St-APT-LG-New-York-NY-10011/2078764081_zpid/
$999,000
avgift 1715 dollar per månad
uppskattad totalkostnad per månad: 55 150 kr

https://www.zillow.com/homedetails/330-E-33rd-St-APT-16A-New-York-NY-10016/31510105_zpid/
$925,000
avgift 624 dollar per månad
uppskattad totalkostnad per månad: 43277 kr

jämför med

https://www.hemnet.se/bostad/lagenh...holms-kommun-rorstrandsgatan-9a,-4tr-16788655
9 495 000 kr
Avgift 2 451 kr/mån
Uppskattat månadsbelopp, 85% belåning, 2% amortering
27 155,00 kr/mån
Före skattereduktion 31 977,00 kr/mån

Slutsats: Stockholm kan ha lika höga bostadspriser som NY pga att månadskostnaden för köparen i Sverige är hälften av vad den är i NY, pga mycket högre amorteringstakt i NY. Notera att detta är efter att 2% amorteringskrav införts i Sverige.

Klart de gör. Mäklares moral ligger på samma nivå som El Chapo. Du kan hitta 20 exempel samma vecka i Sthlm.

Jag tror inte vi skall göra det för svårt.

1. Är banken villig att låna ut pengarna till en "ungdom" med hög inkomst eller till två med var sin rimlig inkomst? Ja.

2. Har föräldrarna redan överfört kontantinsatsen in på bankkontot? Ja.

Ja, då är det ett rimligt pris. Så länge vi inte inför amortering på 30 år som i USA är det rimligt. Om vi hade amortering som i USA skulle priserna halveras. Dessutom var det fin utsikt från fönstren!

Jag upprepar lite från mitt tidigare inlägg:

Exempel. bostad för mellan 9 MSEK och 10 MSEK. Man får runt 100 m2 i ett bra område (antar jag, jag är ingen expert på NY) i båda fallen.

https://www.zillow.com/homedetails/250-W-16th-St-APT-LG-New-York-NY-10011/2078764081_zpid/
$999,000
avgift 1715 dollar per månad
uppskattad totalkostnad per månad: 55 150 kr

https://www.zillow.com/homedetails/330-E-33rd-St-APT-16A-New-York-NY-10016/31510105_zpid/
$925,000
avgift 624 dollar per månad
uppskattad totalkostnad per månad: 43277 kr

jämför med

https://www.hemnet.se/bostad/lagenh...holms-kommun-rorstrandsgatan-9a,-4tr-16788655
9 495 000 kr
Avgift 2 451 kr/mån
Uppskattat månadsbelopp, 85% belåning, 2% amortering
27 155,00 kr/mån
Före skattereduktion 31 977,00 kr/mån

Slutsats: Stockholm kan ha lika höga bostadspriser som NY pga att månadskostnaden för köparen i Sverige är hälften av vad den är i NY, pga mycket högre amorteringstakt i NY. Notera att detta är efter att 2% amorteringskrav införts i Sverige.

Är det någon som vet om man utomlands där det råder strikt amortering på bolån alltid efterföljer det.

Gör man undantag för amortering i de fall kunderna har andra säkerheter? Lågt belånade bostäder? Företag? Aktieportfölj?

Hur fungerade det förr i Sverige? Hade man en strikt amorteringskultur under t ex 90- talet och tidigare? Man får uppfattningen om att man blev slapphänt under 2000- talets prisuppgång. Där man sedan stramade åt efter finanskrisen med en lättare amortering. Fortfarande slappt jämfört med andra länder. Det var väl mer eller mindre ett krav från de som lånar ut pengar till Sverige. De ansåg då att våra bolån var en risk. Undra vad de tycker idag.

På tal om bostadsbubbla, Japan är ett intressant land som det är lätt att förälska sig i, speciellt på avstånd.

Jag antar att de har skrivit på och ingått samma internationella avtal som Sverige vad gäller invandring, de verkar dock ha en helt annan tillämpning än Sverige

Japans befolkning:
126 000 000 st
Japan beviljade asylärenden 2017:
20 st av 19 628 st ansökningar
6 300 000 invånare per invandrare 2017
https://www.theguardian.com/world/2018/feb/16/japan-asylum-applications-2017-accepted-20

Sveriges befolkning
10 000 000
Sverige beviljade asylärenden 2017:
31 235 st av 97 980 st
320 invånare per invandrare 2017
https://www.europaportalen.se/2019/04/sverige-beviljade-nast-flest-asylansokningar
(se diagram, välj Sverige)

En minskande befolkning i Japan gör det säkert billigare att hitta bostad i Japan; även om räntorna är låga så ger befolkningsminskning en press neråt på bostadspriserna.

Vad får man då för 9 MSEK i Tokyo?

Denna bostaden på 91 m2 och 2000 kr i månadsavgift i Roppongi, som väl är ett bra område i centrala Tokyo
Park Court Azabu Toriizaka
5 Chome-15-12 Roppongi, Minato City, Tokyo
https://realestate.co.jp/en/forsale/view/597399

I dyraste änden av skalan verkar man kunna få ett penthouse i samma område för 59 MSEK
https://realestate.co.jp/en/forsale/view/782562

Eller en villa något längre ut för 34 MSEK
https://realestate.co.jp/en/forsale/view/771397
Building Description
Located in a quiet high-class residential area, on the hill of Nishihara 2-chome
Within walking distance to the Yoyogi Uehara area and Yoyogi Park,
which are popular with Japanese executives and Western expats.
・Detached house with 6 bedrooms, total floor area 323.01㎡
・2 bathrooms, 3 toilets
・4 indoor car spaces (depending on vehicle type)
・There is a roof terrace
・There is a soundproof room

Det finns säkert ännu dyrare objekt, men detta var några jag hittade på en engelskspråkig sida.

Vi kan alltså konstatera, Stockholmspriser i centrala Tokyo. En snabbkoll på låneregler pekar mot att man måste betala tillbaka lånet på runt 30 år, betydligt tuffare än i Sverige:
"The total amount of the loan to be repaid each year (Debt-to-income ratio) should be within a general range of about 25%–35% of one's yearly income."
https://www.realestate-tokyo.com/buy/loan-info/

Med ett japanskt synsätt blir ett hem så mycket mer, här ett hem som kretsar kring en persikoträdgård. Ett sätt att vidga begreppet bostadsbubbla. Ett hem är mer än en ekonomisk fråga. Bostaden fylls alltid av det vi för med oss in, bara för att ge tråden och oss som läser den, perspektiv.

I Japan har folk inte det så där romantiskt och fint.
Gemene man tvärtom skulle jag säga, alltid fördragna gardiner, trångt och ingen heminredning.

Det där fallingwater huset har faktiskt sin inspiration från Japan med hur huset är tänkt att harmonisera med naturen. Huset är en del av trädgården och tvärt om.

Det är en fröjd att se traditionellt hantverk från Japan. Sättet de byggt husen. Små detaljer de utstuderat har lagt energi på för att uppnå perfektion. Detsamma gäller deras trädgårdar och hur allt sedan harmoniserar med vart annat. Man har inget överflödigt utan har det man behöver och inget mer.

En japansk ung tjej kom hit till Sverige för ett antal år sedan. Jämfört med sina kollegor såg hon aldrig stressad ut. Hon gjorde allt med elegans och värdighet och minst lika effektivt som en västerlänning. Skiner igenom i allt hon gör. Sitter i den japanska kulturen.

Sedan har Japan andra nackdelar med sin kultur så allt är såklart inte perfektion.

Senast ändrad:
På tal om bostadsbubbla, Japan är ett intressant land som det är lätt att förälska sig i, speciellt på avstånd.

Jag antar att de har skrivit på och ingått samma internationella avtal som Sverige vad gäller invandring, de verkar dock ha en helt annan tillämpning än Sverige

Japans befolkning:
126 000 000 st
https://www.theguardian.com/world/2018/feb/16/japan-asylum-applications-2017-accepted-20

Sveriges befolkning
10 000 000
31 235 st av 97 980 st
https://www.europaportalen.se/2019/04/sverige-beviljade-nast-flest-asylansokningar

En minskande befolkning i Japan gör det säkert billigare att hitta bostad i Japan; även om räntorna är låga så ger befolkningsminskning en press neråt på bostadspriserna.

Denna bostaden på 91 m2 och 2000 kr i månadsavgift i Roppongi, som väl är ett bra område i centrala Tokyo

I dyraste änden av skalan verkar man kunna få ett penthouse i samma område för 59 MSEK

Building Description
Located in a quiet high-class residential area, on the hill of Nishihara 2-chome
・2 bathrooms, 3 toilets
・There is a roof terrace

Det finns säkert ännu dyrare objekt, men detta var några jag hittade på en engelskspråkig sida.

Vi kan alltså konstatera, Stockholmspriser i centrala Tokyo. En snabbkoll på låneregler pekar mot att man måste betala tillbaka lånet på runt 30 år, betydligt tuffare än i Sverige:
"The total amount of the loan to be repaid each year (Debt-to-income ratio) should be within a general range of about 25%–35% of one's yearly income."
Man kan tycka om Japan även på nära håll, men man behöver inte vara naiv. De har sina sidor precis som vi har. Tack för länkarna, men jag har svårt att hänga med i ditt inledande resonemang. Menar du att Japan har en minskade befolkning för att invandringen är låg? Skillnaden nyfödda barn och avlidna spelar väl ändå en större roll. Lägg sen till kommer från andra lä det för att arbeta, studera eller p.g.a. kärleken m.m. Behöver man inte ta med alls faktorer som spelar in för att kunna dra slutsatsen att bostadspriserna går ner p.g.a. befolkningsminskning?

Det där fallingwater huset har faktiskt sin inspiration från Japan med hur huset är tänkt att harmonisera med naturen. Huset är en del av trädgården och tvärt om.

Det är en fröjd att se traditionellt hantverk från Japan. Sättet de byggt husen. Små detaljer de utstuderat har lagt energi på för att uppnå perfektion. Detsamma gäller deras trädgårdar och hur allt sedan harmoniserar med vart annat. Man har inget överflödigt utan har det man behöver och inget mer.

En japansk ung tjej kom hit till Sverige för ett antal år sedan. Jämfört med sina kollegor såg hon aldrig stressad ut. Hon gjorde allt med elegans och värdighet och minst lika effektivt som en västerlänning. Skiner igenom i allt hon gör. Sitter i den japanska kulturen.

Sedan har Japan andra nackdelar med sin kultur så allt är såklart inte perfektion.

Falling water huset måste ju vara världens mest berömda villa.
FLW besökte ju Japan många gånger och samlade även på japansk konst.
Han ritade b.l.a. Imperial hotel här i Tokyo, och då precis allt från själva byggnaden till besticken i matsalen.
Han försökte bygga jordbävningssäkert och det bevisade att han räknat rätt för efter stora jordbävningen 1923 stod hotellet kvar oskadat.
Tyvärr revs det senare när japansk ekonomi rusade och nytt högre och fantastiskt fult hotell byggdes.
Borde var kriminellt.
Men så är det här i Japan gamla hus renorveras inte förutom tempel.
Ser det oavbrutet, äldre hus med trädgårdar rivs och skövlas och sen styckas det ofta upp i små lotter på 50 - 100 m2 där fil sätter upp sina kataloghus eller ett flerfamiljshus.
Rätt sorgligt ibland när riktigt intressanta hus åker ner men jag förstår det ur ekonomisk synvinkel.
Nyligen revs det en villa tvärs över gatan där jag bor och det huset såg ut som om det var byggt på slutet på 80-talet och bra skick.
Men marken är antagligen mer värd utan ett halvgammalt hus på.

Är det någon som vet om man utomlands där det råder strikt amortering på bolån alltid efterföljer det.

Gör man undantag för amortering i de fall kunderna har andra säkerheter? Lågt belånade bostäder? Företag? Aktieportfölj?

Hur fungerade det förr i Sverige? Hade man en strikt amorteringskultur under t ex 90- talet och tidigare? Man får uppfattningen om att man blev slapphänt under 2000- talets prisuppgång. Där man sedan stramade åt efter finanskrisen med en lättare amortering. Fortfarande slappt jämfört med andra länder. Det var väl mer eller mindre ett krav från de som lånar ut pengar till Sverige. De ansåg då att våra bolån var en risk. Undra vad de tycker idag.

Om jag inte minns fel så var det ungefär så här fram till runt 2005
5% kontantinsats
20% topplån med hög ränta och hög amortering
70% bottenlån med låg ränta och lägre amortering

Man behövde inte så stor egen kontantinsats, men då topplånet hade ganska tuffa villkor, och ränteläget generellt var högre, så hölls priserna tillbaka någorlunda, tills

2005 kom statliga SBAB på att de skulle kunna få fler kunder om de helt enkelt struntade i topplånet. Smart!

SBAB slopar topplånen för sina kunder
PUBLICERAD 14 APRIL 2005
SBAB slopar topplånen. Det innebär att man nu kan låna upp till 95 procent av bostadspriset till samma ränta som för ett bottenlån hos SBAB.
Förut kunde man låna upp till 75 proc av bostadsvärdet till bottenlånesats, som för ett rörligt lån ligger på 2,95 procent. Räntan på topplånen var betydligt högre, 4,95 procent.
Bostadsforskaren Bengt Turner varnar för att följden kan bli högre priser. -Priserna har delvis hållits tillbaka för att det varit svårt att låna till sista delen. Nu kan de få en kick upp- åt, säger han till Dagens Nyheter.
-Det här stimulerar inte till ökad belåning, eftersom man redan i dag kan låna upp till 95 procent. För vår del handlar det bara om att vi vill locka till oss andra kunder, säger hon till SVT.

mer här:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sbab-slopar-topplanen-for-sina-kunder

Från 2006

Så var det igång, och konkurrens från andra banker. Jag vet inte året exakt, men när vi var framme vid 2009 kunde man i vissa fall hos banker låna 100% med enbart bottenlån utan amortering. Bra!

Så här kunde det låta:

Vi saknar kontantinsats, men vill köpa hus
Skapad 2009-10-09 16:31
Av: pia (Medlem)
jag och min man vill köpa hus, vi bor i en stor lägenhet (hyresrätt) och har inget sparat kapital. Vi fast arbete med god inkomst ca 60 000 kr före skatt i månaden. När vi bestämde oss för att vi ville bo i hus så satte vi förstås igång att spara, men nu har vi hittat vårt drömhus. det begärda priset är 1150000kr. Att betala av ett lån på den summan är inget större bekymmer, men vad vi förstår när man läser i tidningar så kräver alla banker 10% i kontant insats, och det har inte vi. Vi har inga bra bank kontakter. jag har forexbank , min man har Swedbank , men den banken verkar vara den som mest kräver 10%.
Nu undrar jag, hur gör alla andra husköpare, för inte är det väl så att alla har flera 100000 på banken ....tillläggas att vi har inga lån i övrigt, inga betalningsanmärkningar eller annat som ligger oss till last.

Skapad 2009-10-16 09:35
Av: Ej inloggad (Ej medlem)
Hade sam problem, ville köpa hus men ingen kontant.
jag köpte mitt hus för tre mån.sen hade swed bank och kunde nte få lån utan kontant insats. Så flytade jag till LF fick lån , blev fårmanskund hos dem dvs gratis visa kort och gratis internet betal., när jag hade Swedbank betalade jag både för visa kort och internet tjänst. Jag fick biligare försäkringar också hos LF.
Så min tips är gå till LF, du har inte liten inkomst tror att du fixar det och lycka till.

Skapad 2010-06-30 20:31
Här kommer facit!1 Så här gick det för oss. Vi hittade ett hus för 1 250 000kr. Ölandsbanken var säljarens bank och de tittade på våra inkomster och betalningsmöjligheter. Lånade oss hela summan utan några konstigheter. Vi fick ett topplån på 130 000kr att amortera på 6 år. Det blir ca 1900kr /mån, resten är satt på bottenlån och kostar nästan ingenting. Iallafall med dagens låga ränta . Vi sätter av 8000kr / månad till huskontot. Det täcker allt och lite till, just nu.

Skapad 2010-07-02 09:46
Förra året köpte vi vårt hus (2 milj.) utan en enda krona på sparkto, lånade 100 % från Läns, ingen annan bank ville låna till mig 100 %.
Ju jag hade 50 000 kr i kontant sparande och jag sa till bankman om de vill ha mina 50 000 och minska 2,5 % av lånet eller ska jag betala pantbrev och Lagfart .

Skapad 2013-01-15 20:40

Jag och mina sambo har precis köpt hus med belåning på 100% 1,210 000kr.
Vi har utrymme för renovering enl våran bankman på LF, och jag pratade med mäklaren idag som skall utföra våran värdering senare, gratis som ingår. Han sa idag att om vi renoverar köket för 80 000 gör allt jobb själv så kunde han värdera upp till 1,350 000kr muntligt och blir det bättre förmodligen mer.

Ett renoverat hus i området trodde mäklaren sig kunna gå för runt 1,7mkr.

95% belåning på nya och gamla bostaden samtidigt
http://www.xn--daniellindstrm-7pb.se/sbab-suger/

En text från den tiden:
http://flutetankar.blogspot.com/2009/07/vada-hoga-krav-for-bolan.html

Man kan tycka om Japan även på nära håll, men man behöver inte vara naiv. De har sina sidor precis som vi har. Tack för länkarna, men jag har svårt att hänga med i ditt inledande resonemang. Menar du att Japan har en minskade befolkning för att invandringen är låg? Skillnaden nyfödda barn och avlidna spelar väl ändå en större roll. Lägg sen till kommer från andra lä det för att arbeta, studera eller p.g.a. kärleken m.m. Behöver man inte ta med alls faktorer som spelar in för att kunna dra slutsatsen att bostadspriserna går ner p.g.a. befolkningsminskning?
Japan har minskande befolkning pga att fler dör än som föds, de har som sagt i princip noll, försumbar, invandring, i alla fall om man jämför situationen i Sverige.

Utan invandring hade Sverige haft en relativt konstant befolkningsstorlek, nu har befolkningen ökat nästan 15-20% på 20 år. Nästan 100 000 per år sedan 2000.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_historiska_befolkning

Så visst, befolkningen i Japan minskar pga att fler dör än som föds. Men hade de haft Invandring på samma nivå som i Sverige hade befolkningen troligtvis ökat i Japan också.

Där Sverige ökar befolkningen cirka 1% per år, minskar den i Japan med 0,7%. Japans befolkning verkar ha börjat minska sedan runt 2010.
https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Japan

Han ritade b.l.a. Imperial hotel här i Tokyo, och då precis allt från själva byggnaden till besticken i matsalen.
Han försökte bygga jordbävningssäkert och det bevisade att han räknat rätt för efter stora jordbävningen 1923 stod hotellet kvar oskadat.
Tyvärr revs det senare när japansk ekonomi rusade och nytt högre och fantastiskt fult hotell byggdes.
Borde var kriminellt.
Ser det oavbrutet, äldre hus med trädgårdar rivs och skövlas och sen styckas det ofta upp i små lotter på 50 - 100 m2 där fil sätter upp sina kataloghus eller ett flerfamiljshus.
Rätt sorgligt ibland när riktigt intressanta hus åker ner men jag förstår det ur ekonomisk synvinkel.
Nyligen revs det en villa tvärs över gatan där jag bor och det huset såg ut som om det var byggt på slutet på 80-talet och bra skick.
Finns det bilder bevarade på Imperial hotel? Det låter intressant. Vissa kända danska möbeldesignern fick göra något lugnande, att designa allt, inte bara möblerna. Sen om det var ner på besticknivå vet jag inte. Kul idé när det är nytt, men det måste kosta en förmögenhet att renovera ett designhotell av den digniteten, om man ska återskapa allt.

Japan har minskande befolkning pga att fler dör än som föds, de har som sagt i princip noll, försumbar, invandring, i alla fall om man jämför situationen i Sverige.

Utan invandring hade Sverige haft en relativt konstant befolkningsstorlek, nu har befolkningen ökat nästan 15-20% på 20 år. Nästan 100 000 per år sedan 2000.

Så visst, befolkningen i Japan minskar pga att fler dör än som föds. Men hade de haft Invandring på samma nivå som i Sverige hade befolkningen troligtvis ökat i Japan också.
Ja, tyvärr får nästan inga asyl i Japan trots att det finns utrymme för det.
Däremot så ser man att det är stor arbetskraftinvandring eftersom unga i Japan inte vill ha skitjobben.
I alla 7 Eleven och liknande som det finns massor av arbetar det mest utlänningar nu t.e.x.
För 10 år sen var det ovanligt.

Där Sverige ökar befolkningen cirka 1% per år, minskar den i Japan med 0,7%. Japans befolkning verkar ha börjat minska sedan runt 2010.
https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Japan
Bostadspriserna påverkas nog mer av rörligheten inom landet, att fler flyttar till centralorter än flyktinginvandringen. Arbetskraftsinvandringen påverkar säkert mer och mer direkt, men vi har också en ansenlig mängd som flyttar från Sverige.

Finns det bilder bevarade på Imperial hotel? Det låter intressant. Vissa kända danska möbeldesignern fick göra något lugnande, att designa allt, inte bara möblerna. Sen om det var ner på besticknivå vet jag inte. Kul idé när det är nytt, men det måste kosta en förmögenhet att renovera ett designhotell av den digniteten, om man ska återskapa allt.

Klart det finns bilder, börja med Wikipedia.

Klart det finns bilder, börja med Wikipedia.
Vackert! Det borde ha fått stå kvar.
27492144-CFAB-4F18-A66D-FEA0479F58EA.jpeg

Japans befolkning:
126 000 000 st

Sveriges befolkning
10 000 000
31 235 st av 97 980 st

Building Description
・2 bathrooms, 3 toilets
・There is a roof terrace

Får svara snabbt eftersom jag måste stiga av Shinkansen och börja jobba snart.
Priserna i Tokyo är mycket högre än utanför såklart och landsbygden avfolkas och dom stora städerna växer.
I innerstan så är nog priserna lite lägre än i Stockholms innerstad.
Beror mycket på området och dom områden du ger exempel på är dom dyraste men det finns billigare fast ändå inne i stan.
Priserna beror ochså mycket på husets ålder och ett nybyggd bostadsrätt kostar kanske runt 40 % mer än en från 70-talet.
Beror på standarden i själva huset men ochså på moderna hus är mer jordbävningssäkra och har lite lägre månadskostnad.
Jag bor i centrala Tokyo men skulle inte ha råd att bo i Vasa stan i Sthlm.
Det vanliga är att man betalar av lånet på 30 år eller kortare.

Okey då, här är nya imperial hotell i Tokyo. Bor man tillräckligt länge i ett hotellrum går det någon gång över till att man kan kalla det för bostad.
4D68DD54-9B1A-4AF2-A528-3EAF514DD71E.jpeg

Får svara snabbt eftersom jag måste stiga av Shinkansen och börja jobba snart.
Priserna i Tokyo är mycket högre än utanför såklart och landsbygden avfolkas och dom stora städerna växer.
I innerstan så är nog priserna lite lägre än i Stockholms innerstad.
Beror mycket på området och dom områden du ger exempel på är dom dyraste men det finns billigare fast ändå inne i stan.
Priserna beror ochså mycket på husets ålder och ett nybyggd bostadsrätt kostar kanske runt 40 % mer än en från 70-talet.
Beror på standarden i själva huset men ochså på moderna hus är mer jordbävningssäkra och har lite lägre månadskostnad.
Jag bor i centrala Tokyo men skulle inte ha råd att bo i Vasa stan i Sthlm.
Det vanliga är att man betalar av lånet på 30 år eller kortare.
Varför har nyare jordbävningssäkra hus lägre hyror? Subventioneras säkrare hus av staten för att påskynda säkrare bostäder?

Varför har nyare jordbävningssäkra hus lägre hyror? Subventioneras säkrare hus av staten för att påskynda säkrare bostäder?
Mycket slarvigt skrivet av mig, hade lite bråttom, ledsen.
Billigare att köpa vilket ger lägre kostnad om man lånar som dom flesta.
Kraven för hur mycket jordbävning husen ska tåla har skärps flera gånger genom åren så ju modernare ju säkrare.

Mycket slarvigt skrivet av mig, hade lite bråttom, ledsen.
Billigare att köpa vilket ger lägre kostnad om man lånar som dom flesta.
Kraven för hur mycket jordbävning husen ska tåla har skärps flera gånger genom åren så ju modernare ju säkrare.
Tack, men hur kan lägenheter i ett nyare hus vara billigare att köpa? Då bör det finnas någon form av statlig subvention?

Tack, men hur kan lägenheter i ett nyare hus vara billigare att köpa? Då bör det finnas någon form av statlig subvention?

Fortfarande slarv av mig, skriver som en kratta när jag är på språng.
Tack för att du ifrågasätter mina udda påståenden.

Nyare lägenheter är självklart dyrare att köpa, har bättre standard och säkerhet.
Visserligen något lägre månadsavgift till föreningen men det gör inte mycket skillnad i det stora hela.

Om vi pratar bostadskrasch i Sverige. Hur många % tror ni def kommer det gå ner, 20, 30, 50% eller ännu mer?
100%, minst!

Jag har länge trott att det skall lugna ner sig, kanske falla 20% och sedan stå till. Men insett att att förutspå sådant är som att förutspå Trumps nästa uttalande :)
Priserna faller inte 50% eller 30% utan att Sverige går på knä. Och det kommer ej att tillåtas, då kommer åtgärder - så länge de biter.

jag vet inte om jag tror på ett ras längre, men samtidigt så tror jag inte på att billiga lån ska vara det som driver upp priser. Situationen nu känns obra. Inget handlingsutrymme, stat och hushåll sitter fast i bubblan.
Dippen kanske uteblir nu, och det blir en trögare marknad som fasas in över lång tid, samtidigt så är folk vana och förväntar sig att bopriserna ökar oproportionerligt mycket...

jag önskar vi kunde ta lite av smällen nu, och inte allt på en gång när något annat skiter sig rejält i världsekonomin.
Så min önskan är ner 25% ner i hela landet (på politiska beslut). De enda som förlorar på det är väl banker och mäklare.
Jag är också rätt säker på att jag har fel mitt siande :)

Bostadspriserna påverkas nog mer av rörligheten inom landet, att fler flyttar till centralorter än flyktinginvandringen. Arbetskraftsinvandringen påverkar säkert mer och mer direkt, men vi har också en ansenlig mängd som flyttar från Sverige.
Självklart finns det många parametrar, men jag tror att invandringen är en viktig sådan. Både då den driver upp den totala efterfrågan på bostäder (utan att vi klarar av att möta det med utbud), samtidigt som många gärna betalar mycket för att slippa bo bland invandrarna.

Självklart är det även många som flyttar från Sverige, av olika orsaker. Men Sveriges befolkning har ökat 100 000 st, eller runt 1%, de senaste 10 åren.

2010 9 373 379
2019 (31 dec) 10 327 589

ser man det på 20 år sikt blir siffrorna något mindre, men inte så mycket mindre.

Vi bygger inte i den takt som skulle behövas för att täcka befolkningsökningen.
https://www.byggvarlden.se/93-000-bostader-om-aret-behover-byggas-124469/nyhet.html
Cirka 93 000 bostäder behöver byggas varje år fram till år 2020 för att täcka behovet.
I år bedömer de att cirka 56 000 bostäder kommer att påbörjas.

Borde var kriminellt.

Läste en artikel om hur det rivs i Japan som jag tyvärr inte hittar. Minns inte riktgt när jag läste den. Tror det var rätt nyligen, men det kan vara ett år sedan också. Den var väldigt intressant. Det finns artiklar i samma tema om man söker på nätet. Har förstått att det finns väldigt många ”övergivna” hus i Japan. Det berör troligtvis främst landsbygd och avfolkningsorter. En faktor är också åldrande befolkning.

Markpriserna folktäta metropoler är dyra. Man måste bygga på höjden för att få ekonomin att gå ihop. Det förklarar nog även varför man i Japan styckar upp mark i mindre enheter. Det låter ju som extremt smått med 50- 100 kvm. Det är nog en förutsättning för att markägaren/byggherren ska tjäna pengar.

Det ser man ju i Sverige också på sina håll och kanter. Inte lika extremt som i Japan förstås. Men det är ju inte helt ovanligt att man styckar upp tomter i attraktiva områden. Bygger om större enfamiljs bostadshus till ett fåtal bostadsrätter. Det blir allt mer tätbebyggt. Kommunerna släpper igenom rivning och ombyggnationer lite väl lätt kan man tycka. Miljöer förstörs för all framtid för att någon ska tjäna någon futtig miljon på att bygga om en större villa och få ut lite mer än de annars hade kunnat sälja bostaden för om det nu inte är en spekulant som köpt dyrt och ska få ut det där lilla sista efter en liten förädling.

Sverige hade ju en rivningshysteri på 60´talet. Många stadskärnor förstördes när man okänsligt gick in och rev historiska miljöer. Man är nog där idag igen med förtätningshysterin. Framtida generationer kommer att ifrågasätta hur brutalt man genomfört och släppt igenom vissa projekt.

Sedan kan så klart inte stoppa en utveckling av städer helt genom att bevara allt gammalt. Men man borde ta mer hänsyn och verkligen tänka igenom vad man släpper igenom. Fastigheterna man bygger kommer att stå där länge. Lite högre krav borde då ställas på materialval och utformning och anpassning till den miljö som finns.

Tillbaka
Topp