• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Lutte

Cartier
2-Faktor
The cost of housing is rising so much faster than wages that buyers increasingly rely on family wealth

Txt...

Inheritance is becoming an increasingly important determinant of life chances. Over time, access to middle-class status will become more and more closely bound up with what you stand to inherit, not what job you do.

Läsvärd krönika

Det där är verkligen inget nytt. Många har bara blundat för det lite för länge.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
The cost of housing is rising so much faster than wages that buyers increasingly rely on family wealth

Txt...

Inheritance is becoming an increasingly important determinant of life chances. Over time, access to middle-class status will become more and more closely bound up with what you stand to inherit, not what job you do.

Läsvärd krönika

Precis. Det är ju det jag är så irriterad på. Framför allt blindheten inför det faktumet och oviljan att göra ngt åt det. Sorgligt att det blivit så även i Sverige.

Tid i bostadsmarknaden, egen eller ärvd, är det viktigaste för att nå "förmögenhet". Utbildning och jobb är bara lite på toppen.

Om man 2010 valde att plugga en master på 5 år istället för att ta ett enklare jobb (som jag gjorde) blev man förlorare. Även att jag kanske tjänar dubbelt så mkt idag som jag hade gjort utan utbildning kan jag, pga den skeva skatten, nästan inte jobba ikapp det jag gått miste om på bostadsmarknaden.

Det ger ganska skeva incitament.

Åtet igen. Det är inte synd om mig. Verkligen inte. Jag är ovanligt lyckligt lottad. Men hur man ska bygga ett samhälle där unga är utan chans till klassresor förstår jag ej.
 
Det där är verkligen inget nytt. Många har bara blundat för det lite för länge.

Nej, det är inget nytt under solen, men ett tabu belagt samtalsämne i Sverige. Man har inte velat diskutera det ingående. Tror man är mer öppen och ärligt i andra länder när det kommer till att diskutera hur olika möjligheter människor har. Man accepterar också att det finns skillnader. Här i Sverige har man velat intala människor att de har samma fortutsättningar vilket givetvis inte är sant.

Oavsett vilken regering vi har haft har man fört en politik som gynnar de som redan har det gott ställt. Desto längre tiden går när man blickar tillbaka blir det allt mer uppenbart.

Kanske är det så vi vill ha det. Det är vad väljarna har valt och hur de förtroendevalda har tolkat sina mandat.

Kanske är det också därför vi får en allt mer polariserad värld. Allt fler hamnar utanför.

Att Biden vann presidentvalet av allt att döma kommer inte att göra världen mer polariserad. Att Trump blev vald för fyra år sedan, Brexit och mycket annat var symptomen på att något inte stod rätt till dessförinnan. Det kan man inte sopa under mattan. Återstår mycket för att få världen att enas.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Nej, det är inget nytt under solen, men ett tabu belagt samtalsämne i Sverige. Man har inte velat diskutera det ingående. Tror man är mer öppen och ärligt i andra länder när det kommer till att diskutera hur olika möjligheter människor har. Man accepterar också att det finns skillnader. Här i Sverige har man velat intala människor att de har samma fortutsättningar vilket givetvis inte är sant.

Oavsett vilken regering vi har haft har man fört en politik som gynnar de som redan har det gott ställt. Desto längre tiden går när man blickar tillbaka blir det allt mer uppenbart.

Kanske är det så vi vill ha det. Det är vad väljarna har valt och hur de förtroendevalda har tolkat sina mandat.

Kanske är det också därför vi får en allt mer polariserad värld. Allt fler hamnar utanför.

Att Biden vann presidentvalet av allt att döma kommer inte att göra världen mer polariserad. Att Trump blev vald för fyra år sedan, Brexit och mycket annat var symptomen på att något inte stod rätt till dessförinnan. Det kan man inte sopa under mattan. Återstår mycket för att få världen att enas.
Det handlar mer om att en generation inte vill inse att de fått allt på ett silverfat utan lurar sig själva att de jobbat hårt, och sen fuckar upp världen för sina barn och barnbarn för att fortsätta ha det bekvämt och tycker de ska rycka upp sig, för 1980 gick det minsann att få ett jobb i lokala butiken utan att ha gått ut gymnasiet och idag är man ju chef för en koncern. Där är problemet, det berömda köttberget.
 
Det handlar mer om att en generation inte vill inse att de fått allt på ett silverfat utan lurar sig själva att de jobbat hårt, och sen fuckar upp världen för sina barn och barnbarn för att fortsätta ha det bekvämt och tycker de ska rycka upp sig, för 1980 gick det minsann att få ett jobb i lokala butiken utan att ha gått ut gymnasiet och idag är man ju chef för en koncern. Där är problemet, det berömda köttberget.

Är det 40- talisterna du har i åtanke? Kanske även 50- 60 talister också.

Deras barn kommer inte att gå lottlösa när det är dags för generationsskifte. Under tiden kan de ta del av de kapitalvärden som finns för att hjälpa sina barn/barnbarn ekonomiskt om de behöver bidrag till utbildningar/bostäder.

Som sagt. Livet är inte rättvist alla gånger. Vissa föds med en silversked i munnen. Andra får kämpa från början. Tror belöningen är större för dem som har förverkligat sig själva på egen hand om det är en tröst.
 
Senast ändrad:

Lutte

Cartier
2-Faktor
Är det 40- talisterna du har i åtanke? Kanske även 50- 60 talister också.

Deras barn kommer inte att gå lottlösa.
Nånstans vid de som går i pension de närmaste åren går väl en gräns. Oavsett vad de lämnar efter sig till sina barn så har den generationen lämnat en rätt kass situation till de som har hela arbetslivet framför sig. Man kan klaga hur mycket som helst på ungdomen, men det är inte som att de själva valt att slängas ut i en situation där bostadskostnaden på platser där man kan få ett jobb och inte behöva köra bil för att handla mjölk gör det omöjligt att inte dela bostad med minst en annan person. Inte heller väljer någon att behöva ha tre jobb för att kunna betala den kostanden.

Att du gör det här till en fråga om att vissa föds med förutsättningar och andra inte är ju precis det problemet som jag lyfter. Det handlar inte om enskildas förutsättningar, det handlar om att generationer skitit fullständigt i allt annat än sitt eget välbefinnande och lägger skulden på att alla inte fötts med rätt föräldrar. Det är ett strukturellt problem som måste angripas i sin helhet, och individualiseringen som så gärna görs är det största hindret för det. Men det vill ingen över 40 erkänna.
 
Nånstans vid de som går i pension de närmaste åren går väl en gräns. Oavsett vad de lämnar efter sig till sina barn så har den generationen lämnat en rätt kass situation till de som har hela arbetslivet framför sig. Man kan klaga hur mycket som helst på ungdomen, men det är inte som att de själva valt att slängas ut i en situation där bostadskostnaden på platser där man kan få ett jobb och inte behöva köra bil för att handla mjölk gör det omöjligt att inte dela bostad med minst en annan person. Inte heller väljer någon att behöva ha tre jobb för att kunna betala den kostanden.

Att du gör det här till en fråga om att vissa föds med förutsättningar och andra inte är ju precis det problemet som jag lyfter. Det handlar inte om enskildas förutsättningar, det handlar om att generationer skitit fullständigt i allt annat än sitt eget välbefinnande och lägger skulden på att alla inte fötts med rätt föräldrar. Det är ett strukturellt problem som måste angripas i sin helhet, och individualiseringen som så gärna görs är det största hindret för det. Men det vill ingen över 40 erkänna.

Det finns många underliggande orsaker till att det ser ut som det gör. Många människor kämpar för att de ska få det bättre och de kämpar för sina barn ska få möjligheter de inte hade.

Man kan hårdra det i ytterligheter. Jag tror inte det finns några enkla svar.

Samhället sätter upp spelregler och medborgarna maximerar nyttan av reglerna. Vill man ha förändrat något så måste man ändra spelreglerna och det får konsekvenser. Vilka konsekvenser det får är svåröverskådligt. Det är inget man ser på kort sikt.

Med facit i hand är det enkelt att se konsekvenser av tidigare beslut. Tagna för årtionden sedan.

Man ska nog inte hoppas på för radikala beslut åt andra hållet. Är inte så säker på att man vill leva i ett sådant samhälle heller.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Problemet med diskussionen (på samhällsnivå) är att många för fram strukturella omständigheter och problem, men stannar kvar vid att det krävs individuella lösningar. För majoriteten är det helt ointressant vilken familj man fötts in i, hur hårt man kämpar eller vad man pluggar. Att klamra sig fast vid den sortens förklaringsmodeller är en ett självbedrägeri i klass med att lösa klimatfrågan genom att medelklassen får pengar för att köpa elbilar.
 

KPEI

Omega
2-Faktor
Det stämmer ju inte heller. Överlägset vanligaste sättet att bli rik på i Sverige är företagande, värdepapper och lön. Bostäder kommer ganska långt ner. Dels behöver man nånstans att bo i så är svårt sälja sin bostad och realisera de pengarna, folk är i regel belånade till taknocken, reavinst påverkar, underhåll är dyrt samt skatter som kommer komma och funnits tidigare. Varit med om bouppteckningar av feta villor men det blir mindre kvar än man tror på slutraden framförallt med många arvingar.

Vanligaste orsakern att bli rik enligt tidningen Connoisseur:

Eget företagande eller delägande i företag51%
Värdepappersförvaltning21%
Hög lön, i Sverige och utlandet12%
Arv, gåva6%
Bostadsaffärer5%
Övrigt5%
Idrotts- eller musikkarriär0,3%
 

Derix

Patek
2-Faktor
Det stämmer ju inte heller. Överlägset vanligaste sättet att bli rik på i Sverige är företagande, värdepapper och lön. Bostäder kommer ganska långt ner. Dels behöver man nånstans att bo i så är svårt sälja sin bostad och realisera de pengarna, folk är i regel belånade till taknocken, reavinst påverkar, underhåll är dyrt samt skatter som kommer komma och funnits tidigare. Varit med om bouppteckningar av feta villor men det blir mindre kvar än man tror på slutraden framförallt med många arvingar.

Vanligaste orsakern att bli rik enligt tidningen Connoisseur:

Eget företagande eller delägande i företag51%
Värdepappersförvaltning21%
Hög lön, i Sverige och utlandet12%
Arv, gåva6%
Bostadsaffärer5%
Övrigt5%
Idrotts- eller musikkarriär0,3%
Bra och överskådlig lista men jag saknar kategorin "flippa klockor" 🤔
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Det stämmer ju inte heller. Överlägset vanligaste sättet att bli rik på i Sverige är företagande, värdepapper och lön. Bostäder kommer ganska långt ner. Dels behöver man nånstans att bo i så är svårt sälja sin bostad och realisera de pengarna, folk är i regel belånade till taknocken, reavinst påverkar, underhåll är dyrt samt skatter som kommer komma och funnits tidigare. Varit med om bouppteckningar av feta villor men det blir mindre kvar än man tror på slutraden framförallt med många arvingar.

Vanligaste orsakern att bli rik enligt tidningen Connoisseur:

Eget företagande eller delägande i företag51%
Värdepappersförvaltning21%
Hög lön, i Sverige och utlandet12%
Arv, gåva6%
Bostadsaffärer5%
Övrigt5%
Idrotts- eller musikkarriär0,3%
Är övrigt de som lyckats tvätta knarkpengar?
 
Det stämmer ju inte heller. Överlägset vanligaste sättet att bli rik på i Sverige är företagande, värdepapper och lön. Bostäder kommer ganska långt ner. Dels behöver man nånstans att bo i så är svårt sälja sin bostad och realisera de pengarna, folk är i regel belånade till taknocken, reavinst påverkar, underhåll är dyrt samt skatter som kommer komma och funnits tidigare. Varit med om bouppteckningar av feta villor men det blir mindre kvar än man tror på slutraden framförallt med många arvingar.

Vanligaste orsakern att bli rik enligt tidningen Connoisseur:

Eget företagande eller delägande i företag51%Värdepappersförvaltning21%Hög lön, i Sverige och utlandet12%Arv, gåva6%Bostadsaffärer5%Övrigt5

Är med på det du skriver.

En bostad är en låst tillgång så det är svårt att realisera kapital från den utan ett övervärde.

Många yngre man talar med har föräldrarna i ryggen vid sina bostadsköp. Föräldrarna har tagit av kapital eller belånat tillgångar så att deras barn har kunnat köpa den där första bostaden om än det bara täckt kontantinsatsen. Sedan kanske de kan stå på egna ben när de sedan köper nästa bostad i sin tur om de får ut ett övervärde som räcker kontantinsatsen på bostaden

Guardian artikeln syftade på att det var gamla förmögenheter som utgjorde grundbulten för allt fler människor. Dessa kan ju ha kommit från tidigare generationers företagande, sparat kapital, bostäder och etc. Många börjar inte utan något alls. De får ekonomisk hjälp från sina familjer (förskott på arv) om än bara tillräckligt för att få den där kontantinsatsen som gör att de kan köpa den där första bostaden. Sedan gör tiden sitt på bostäderna. Det är så man tänker. Den dagen deras far/mor föräldrar eller föräldrar är borta kanske bostäderna är belånade och det inte blir så mycket över. Det värdet kanske de har tagit ut många år tidigare helt enkelt för att hjälpa sina efterlevande.

Sedan är det såklart enklare att bygga upp förmögenheter där man kan skala upp som i företagande. Samma sak med förmögenhetsförvaltning om man har tillräckligt med kapital och kunskap samt tajming. Lönerna har som vi diskuterat inte följt med i utvecklingen på många tillgångspriser

Det är en hög tröskel idag som gör det svårt för de som inte har kapital bakom sig att komma in på bostadsmarknaden och dessa kommer inte att kunna spara ihop till en kontantinsats eftersom bostäderna har stigit i värde snabbare än de kan spara ihop den där kontantinsatsen.
 

Limpas

Cartier
Tröttsam marknad. Man får ta det för vad det är men som det är nu känns det bra hopplöst att vara spekulant på hus i Stockholmsförort. Speciellt när man åkt bostadskarusell ett bra tag och ändå inte kan få tag i något vettigt.

Om man klagade på lockpriser för sådär 5 år sen så vetefan vad man ska säga nu. Exempel är utgångspris 4995’, bud uppe i över 6200’ och tuffar fortfarande på fint. Utgångspris 5195’, uppe på 6200’ and counting med många budgivare kvar. Utgång 5395’, uppe i över 6300’ osv osv. Man vet ju att det är lockpriser och att man får räkna sådär 20% upp. Men fenomenet är sjukt störande, speciellt med alla andra idiotiska fenomen såsom dolda bud, köpare som gärna köper utan besiktning,
budgivning som håller på en vecka osv
Det är en sjuk marknad.

Aja, bara gilla läget men gnälla får man göra någonstans :)
 

JohanHLM

Rolex
Precis. Det är ju det jag är så irriterad på. Framför allt blindheten inför det faktumet och oviljan att göra ngt åt det. Sorgligt att det blivit så även i Sverige.

Tid i bostadsmarknaden, egen eller ärvd, är det viktigaste för att nå "förmögenhet". Utbildning och jobb är bara lite på toppen.

Om man 2010 valde att plugga en master på 5 år istället för att ta ett enklare jobb (som jag gjorde) blev man förlorare. Även att jag kanske tjänar dubbelt så mkt idag som jag hade gjort utan utbildning kan jag, pga den skeva skatten, nästan inte jobba ikapp det jag gått miste om på bostadsmarknaden.

Det ger ganska skeva incitament.

Åtet igen. Det är inte synd om mig. Verkligen inte. Jag är ovanligt lyckligt lottad. Men hur man ska bygga ett samhälle där unga är utan chans till klassresor förstår jag ej.
Rättvisa existerar i princip bara vid kommunistiskt styre och då är nog orättvisa att föredra.

Troligtvis arbetar du mindre fysiskt och antagligen inte dubbla timmar jämfört med den som tjänar hälften så mycket. Inkomst av tjänst är nog lika skevt som inkomst av kapital från ex. bostadsförsäljning. Jag tror även att majoriteten av villaägarna köpt för att bo inte för att förränta sitt kapital.

Håller dock med dig om att bostadspriserna är galet höga sett till vilka inkomster ett förvärvsarbete ger under en livstid. Skevheten hade kunnat undvikas men det känns som att det är för sent att göra ett krafttag nu när belåningsgraden är så hög hos svenska folket.


I mitt tycke är bankerna en stor bov även om de blivit något hårdare på senaste tiden.

En liten anekdot som jag nyligen upplevde:
Vi har nyligen sålt vårt hus och köpt en betydligt dyrare gård men har ytterligare en obelånad fastighet som årligen ger en intäkt på ca 10% av det belopp som vi behöver låna och har ett marknadsvärde på 4-5 ggr lånebeloppet. Trots detta ska banken ha in alla möjliga uppgifter om inkomster, både privata och från den enskilda firman vilket i sig inte är något fel.

Det komiska är när banktjänstemannen ringer min fru och säger att vi givetvis kommer få ett lån med väldigt förmånlig ränta utan amorteringskrav. Min fru svarar att jag trots det troligtvis kommer vilja amortera av i rask takt varpå banktjänstemannen skrattar och svarar ”Jo, så kan man ju göra men då är det svårt att förränta sin förmögenhet så det gör ingen”.

Förmögen när man först när man inte har några skulder och rejält med kapital enligt mig men eftersom det varit vinnande att vara högt belånad under det senaste decenniet verkar förmögenhet numera vara skillnaden mellan marknadsvärdet på tillgångarna och skuldsättningen.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vi har nyligen sålt vårt hus och köpt en betydligt dyrare gård men har ytterligare en obelånad fastighet som årligen ger en intäkt på ca 10% av det belopp som vi behöver låna och har ett marknadsvärde på 4-5 ggr lånebeloppet. Trots detta ska banken ha in alla möjliga uppgifter om inkomster, både privata och från den enskilda firman vilket i sig inte är något fel.
Bankerna verkar inte anse att hyresintäker är pålitliga nog att räkna med i kalkylen. Hört det från flera håll, framförallt i lantbrukssammanhang där det funnits stora uthyrningsmöjligheter. Det är ändå de personliga inkomsterna som ska räcka till lånen.
 

JohanHLM

Rolex
Bankerna verkar inte anse att hyresintäker är pålitliga nog att räkna med i kalkylen. Hört det från flera håll, framförallt i lantbrukssammanhang där det funnits stora uthyrningsmöjligheter. Det är ändå de personliga inkomsterna som ska räcka till lånen.
Det stämmer, var på väg att köpa ytterligare ett hyreshus för ett tag sedan men fick inte så bra villkor som jag hoppats på då de ansåg att det vore bättre om jag hade 1/5 cash jämfört med en obelånad kommersiell fastighet med enbart bostäder.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Rättvisa existerar i princip bara vid kommunistiskt styre och då är nog orättvisa att föredra.

Troligtvis arbetar du mindre fysiskt och antagligen inte dubbla timmar jämfört med den som tjänar hälften så mycket. Inkomst av tjänst är nog lika skevt som inkomst av kapital från ex. bostadsförsäljning. Jag tror även att majoriteten av villaägarna köpt för att bo inte för att förränta sitt kapital.

Håller dock med dig om att bostadspriserna är galet höga sett till vilka inkomster ett förvärvsarbete ger under en livstid. Skevheten hade kunnat undvikas men det känns som att det är för sent att göra ett krafttag nu när belåningsgraden är så hög hos svenska folket.


I mitt tycke är bankerna en stor bov även om de blivit något hårdare på senaste tiden.

En liten anekdot som jag nyligen upplevde:
Vi har nyligen sålt vårt hus och köpt en betydligt dyrare gård men har ytterligare en obelånad fastighet som årligen ger en intäkt på ca 10% av det belopp som vi behöver låna och har ett marknadsvärde på 4-5 ggr lånebeloppet. Trots detta ska banken ha in alla möjliga uppgifter om inkomster, både privata och från den enskilda firman vilket i sig inte är något fel.

Det komiska är när banktjänstemannen ringer min fru och säger att vi givetvis kommer få ett lån med väldigt förmånlig ränta utan amorteringskrav. Min fru svarar att jag trots det troligtvis kommer vilja amortera av i rask takt varpå banktjänstemannen skrattar och svarar ”Jo, så kan man ju göra men då är det svårt att förränta sin förmögenhet så det gör ingen”.

Förmögen när man först när man inte har några skulder och rejält med kapital enligt mig men eftersom det varit vinnande att vara högt belånad under det senaste decenniet verkar förmögenhet numera vara skillnaden mellan marknadsvärdet på tillgångarna och skuldsättningen.
Om man släpper tanken att alternativet till hur det är idag är kommunism blir det lättare att tänka sig att det går att komma tillrätta med problemen. Det finns inget som säger att det måste vara försent att till exempel bygga hyresrätter som folk faktiskt har råd med. Eller sluta sälja ut allmännyttan trots att de boende inte vill det.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det finns inget som säger att det måste vara försent att till exempel bygga hyresrätter som folk faktiskt har råd med. Eller sluta sälja ut allmännyttan trots att de boende inte vill det.
Försäljning av allmännytta sker i begränsad omfattning numera. Mot boendes vilja? Skulle inte tro det. "Hej vill du bli miljonär?" NÄ!
(Jag delar din uppfattning om att det var vansinne att sälja ut så mycket framförallt i Stockholm. Fanns inget rimligt i den förmögenhetsöverföringen)
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Försäljning av allmännytta sker i begränsad omfattning numera. Mot boendes vilja? Skulle inte tro det. "Hej vill du bli miljonär?" NÄ!
(Jag delar din uppfattning om att det var vansinne att sälja ut så mycket framförallt i Stockholm. Fanns inget rimligt i den förmögenhetsöverföringen)
Försäljningarna i Rinkeby-Tensta som de blå-gröna vill göra nu kommer inte göra någon till miljonär. Många av de boende lär inte ens kunna få lån för att köpa sina bostäder ens om de ville.
 

JohanHLM

Rolex
Om man släpper tanken att alternativet till hur det är idag är kommunism blir det lättare att tänka sig att det går att komma tillrätta med problemen. Det finns inget som säger att det måste vara försent att till exempel bygga hyresrätter som folk faktiskt har råd med. Eller sluta sälja ut allmännyttan trots att de boende inte vill det.
Jobbar själv inom allmännyttan och vid sidan av har jag och min fru ett hyreshus (inte köpt av allmännyttan :) ).
Jag håller faktiskt inte alls med dig, möjligtvis stämmer det för Stockholm. Sett över hela Sverige skulle påstå att en klar majoritet av befolkning har råd att bo i nyproducerade lägenheter, problemet är att månadskostnaden blir hög jämfört med bostadsrätt och villa nu när räntorna är låga varvid de som har möjlighet väljer det.

Håller med dig om att det vore bra att kunna bygga billigare bostäder men då får man göra avkall på en hel del lagkrav för att lyckas med det.

Tycker också det kan vara positivt att allmännyttan säljer av delar av sitt bestånd så att de inte blir för dominerande på orten eftersom Hyresgästföreningen alltid drar paralleller med allmännyttan vid förhandling med privata hyresvärdar. Problemet vid utförsäljningar är att det oftast säljs för stora bestånd på ett bräde till stora aktörer som har som affärsidé att höja standard och därmed maximera hyrorna. Hade man sålt av enstaka fastigheter i stöten hade mindre aktörer haft möjlighet att köpa och en stor del av dessa hade inte valt att omgående ROT:a fastigheten.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Nej och då lär det inte bli något heller. Ingen kommer bli utkastad av detta.
Det har jag inte sagt att någon blir.


Jobbar själv inom allmännyttan och vid sidan av har jag och min fru ett hyreshus (inte köpt av allmännyttan :) ).
Jag håller faktiskt inte alls med dig, möjligtvis stämmer det för Stockholm. Sett över hela Sverige skulle påstå att en klar majoritet av befolkning har råd att bo i nyproducerade lägenheter, problemet är att månadskostnaden blir hög jämfört med bostadsrätt och villa nu när räntorna är låga varvid de som har möjlighet väljer det.

Håller med dig om att det vore bra att kunna bygga billigare bostäder men då får man göra avkall på en hel del lagkrav för att lyckas med det.

Tycker också det kan vara positivt att allmännyttan säljer av delar av sitt bestånd så att de inte blir för dominerande på orten eftersom Hyresgästföreningen alltid drar paralleller med allmännyttan vid förhandling med privata hyresvärdar. Problemet vid utförsäljningar är att det oftast säljs för stora bestånd på ett bräde till stora aktörer som har som affärsidé att höja standard och därmed maximera hyrorna. Hade man sålt av enstaka fastigheter i stöten hade mindre aktörer haft möjlighet att köpa och en stor del av dessa hade inte valt att omgående ROT:a fastigheten.
En nyproducerad tvåa kan kosta uppemot 15 000 i månaden i Stockholm. Nya studentlägenheter kring 9-10. Långt ifrån alla har råd med det.

Jag tror inte på att ge avkall från lagen, jag tror att det enda som kan lösa den knuten är att staten går in och det rejält. Det finns ingen marknad som vill eller kan bygga det som behövs, det går inte göra vinsterna som de stora jättarna är vana vid på det.

Att HGF gör sitt jobb är väl inte så konstigt. Förstår om du ser problem med det, ni har ju diametralt motsatta intressen :) Men jag håller med dig om att ett långsamt avyttrande av enstaka fastigheter är en mycket bättre idé än det vi brukar se med hela områden som går till företag som Blackstone.
 
Jobbar själv inom allmännyttan och vid sidan av har jag och min fru ett hyreshus (inte köpt av allmännyttan :) ).
Jag håller faktiskt inte alls med dig, möjligtvis stämmer det för Stockholm. Sett över hela Sverige skulle påstå att en klar majoritet av befolkning har råd att bo i nyproducerade lägenheter, problemet är att månadskostnaden blir hög jämfört med bostadsrätt och villa nu när räntorna är låga varvid de som har möjlighet väljer det.

Håller med dig om att det vore bra att kunna bygga billigare bostäder men då får man göra avkall på en hel del lagkrav för att lyckas med det.

Tycker också det kan vara positivt att allmännyttan säljer av delar av sitt bestånd så att de inte blir för dominerande på orten eftersom Hyresgästföreningen alltid drar paralleller med allmännyttan vid förhandling med privata hyresvärdar. Problemet vid utförsäljningar är att det oftast säljs för stora bestånd på ett bräde till stora aktörer som har som affärsidé att höja standard och därmed maximera hyrorna. Hade man sålt av enstaka fastigheter i stöten hade mindre aktörer haft möjlighet att köpa och en stor del av dessa hade inte valt att omgående ROT:a fastigheten.

Presumtionshyrorna gör att nyproduktion blir dyrare än en renoverad lägenhet i ett gammalt bestånd. Skillnaden är inte så vansinnigt stor generellt sett där skulle jag tro. Bostäderna blir uthyrda.

Allmännyttan är väldigt dominerande som du säger vid hyresförhandlingarna. Den nivån de nöjer sig med vid de årliga förhandlingarna blir vägledande för övriga aktörerna. Det blir rätt intressant att se vad de kommer överens om i år med Covid 19. Kanske sätter man en låg ribba som övriga får följa. Samtidigt, nu när allmännyttan ska bedriva sina verksamheter mer marknadsmässigt är dess dominans inte ett lika stort problem längre som det var t ex på 80- 90 tal. Allmännyttan måste drivas marknadsmässigt för att ha råd med sina åtaganden. T ex bygga nya bostäder i bostadsbristens Sverige.

Personligen ser jag hellre att allmännyttan behåller sina bestånd istället för att sälja ut den till en handfull fastighetsbolag med pensionskapital i ryggen vars affärsidé är rätt så primitiv. Det kan även allmännyttan göra också lika bra om de hade velat.

Annars håller jag med dig om att man kanske skulle sålt av enskilda fastigheter till mer lokala aktörer på orterna som kanske har en viss anknytning och personligt engagemang. Sett till att köparen är långsiktig ägare. Många av de bolagen som har fått köpa upp allmännytta har sedan sålt vidare i paket genom åren. Inte gjort mer i fastigheterna än att skruva upp hyrorna där de varit eftersatta och sedan gjort sig en förtjänst på värdeökningen som boostats ytterligare av att räntorna sänkts. Blir rätt stora belopp utan att man har lagt en spänn i underhåll på säg 5 års tid.

Jag kan se att det är mycket enklare att packetera ett par hundra lägenheter och en handfull fastigheter och ringa någon av de större aktörerna. T ex Wilhelm som i stor skala konceptrenoverar lägenheterna allt eftersom de blir lediga.
 

JohanHLM

Rolex
Det har jag inte sagt att någon blir.



En nyproducerad tvåa kan kosta uppemot 15 000 i månaden i Stockholm. Nya studentlägenheter kring 9-10. Långt ifrån alla har råd med det.

Jag tror inte på att ge avkall från lagen, jag tror att det enda som kan lösa den knuten är att staten går in och det rejält. Det finns ingen marknad som vill eller kan bygga det som behövs, det går inte göra vinsterna som de stora jättarna är vana vid på det.

Att HGF gör sitt jobb är väl inte så konstigt. Förstår om du ser problem med det, ni har ju diametralt motsatta intressen :) Men jag håller med dig om att ett långsamt avyttrande av enstaka fastigheter är en mycket bättre idé än det vi brukar se med hela områden som går till företag som Blackstone.
Förstår att det är ett problem i Stockholm men samtidigt är jag kluven till att skattepengar ska gå till att nyproducera billiga lägenheter på attraktiva områden.

HGF är tyvärr sällan till godo varken för hyresgästen eller hyresvärden numera. Föut gick det att förhandla om hyror men numera dras alla över samma kam oavsett om man är stor eller liten, långsiktig eller oseriös. Jag vill inte se kraftigt höjda hyror trots att jag själv skulle ha en egen vinning av det. Dock ska det vara möjligt att förhandla upp de hyror som släpat efter till marknadsmässig nivå vilket inte är möjligt idag. Detta i sin tur leder till att både allmännyttan och de stora drakarna ”tvingas” att höja standarden och bruksvärdera lägenheterna vilket ger en betydligt högre hyreshöjning jämfört med om HGF förhandlat på riktigt med respektive hyresvärd.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det har jag inte sagt att någon blir.



En nyproducerad tvåa kan kosta uppemot 15 000 i månaden i Stockholm. Nya studentlägenheter kring 9-10. Långt ifrån alla har råd med det.

Jag tror inte på att ge avkall från lagen, jag tror att det enda som kan lösa den knuten är att staten går in och det rejält. Det finns ingen marknad som vill eller kan bygga det som behövs, det går inte göra vinsterna som de stora jättarna är vana vid på det.

Att HGF gör sitt jobb är väl inte så konstigt. Förstår om du ser problem med det, ni har ju diametralt motsatta intressen :) Men jag håller med dig om att ett långsamt avyttrande av enstaka fastigheter är en mycket bättre idé än det vi brukar se med hela områden som går till företag som Blackstone.
Allmännyttan kan inte bygga ej marknadsmässigt genom statliga stöd. Då förstör du hela marknaden. Vilket fastighetsbolag skulle vilja bygga ett enda hyreshus efter det? Funkar bara om man tänkt sig staten bygga varenda hyreshus efter det.
 
Topp