• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Scipio

Patek
2-Faktor
En annan intressant aspekt på bubblan som jag funderar på. Låt oss anta att majoriteten av de som har råd att bo dyrt, också har stora lån på sina boenden. Visst arv och tidigare vinster är kanske nån form av inträdesbiljett, men ändå, vad kan snittbelåning vara i storstadsområdena? 3-5Msek, mer kanske? Om lockdown fortsätter kan man ju undra hur många som blir arbetslösa nästa år och hur betalningsförmågan ser ut i snitt. Hur många som tvingas sälja. Känns som riskpremien är större än på länge för dem som tittar på att uppgradera sitt boende.
Den mörka sidan finns helt klart. Samtidigt finns vaccin och att företagen får hjälp med att överleva. Den personal de har behövs för att arbeta tillbaka det som förlorats.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Skatterna har gått ner ganska kraftigt men sen har folk problem att förstå att den faktiska inflationen är mångdubbelt högre än den listade.

Ungefär så är det ju sen ska man tänka på att det inte byggs mycket villor alls i centrala delarna av Sthlm. Går knappast bygga nya skärgårdsöar heller och pressa fram stugor. Färre platsar i tex Danderyd samt Lidingö och priserna avspeglar det. Det har aldrig varit billigt att köpa där för gemene man likaså har det inte varit billigt att köpa en Rolex i vart fall inte på bra länge.
Vad menar du med den faktiska inflationen? Menar du att snittinflationen är den listade och att den faktiska gäller specifika områden? Rolex t. ex. som har en inflationssnitt på 50%. Priserna går upp men produkten är som den är.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Sorry men även FI chefen är bitter att han inte har råd att köpa sjötomt på djursholm... Märkligt att precis varenda nationalekonom och områdesexpert är bittra personer som inte har råd med det hus de önskar.
Screenshot_20201122_214549.jpg
 
Absolut vi är helt överens!
Och ja det stämmer att vi "vunnit" på ptisuppgångarna på pappret, men om man tittar på totalen har vi ändå förlorat, som så många andra. Sedan köpte vi 2016 så vi har inte så mkt uppgång att tala om, men som sagt handlar detta inte om mig. Kikade på ett radhus idag som trots totalt (varje millimeter) renoveribgsbehov lär säljas för 7+. Dock konstaterade jag att det knappt är bättre än vår nuvarande lgh. Så visst är vi lyckligt lottade. Har aldrig sagt eller menat annat.

Däremot har ju som du vet pristally förstört för väldigt många. Även om priserna fortsätter upp kommer folk ha svårt att växla upp när man växer familjen. Man köper ju i princip till priserna som gällde när man köpte sin första mer rejäla bostad, justerat för att man säkert köper dyrare och därmed "drabbas" av prisuppgången på mellanskillnaden. Så även om folk kan slita ihop en 2a i förorten och den stiger lika mkt som allt annat, blir det svårt att köpa det där radhuset en vacker dag.

Men det är uppenbart att många vill misstolka mig och stör sig på mig så jag försöker sluta skriva nu.

Du ska inte ta åt dig bara för ett några hänger upp sig när du tar dig själv som ett exempel för att exemplifiera det du upplever genom att ta upp din egen situation.

De flesta förstår ditt dilemma. Många är i samma situation eller riskerar att hamna där tids nog. Det finns inte mer att göra än att anpassa sig till rådande situation. Vissa väljer kanske att flytta till ett område där de tycker att prisnivån är mer rimlig. Man kanske t om väljer att bryta upp och flytta till en annan stad och veckopendla om man kan få ett mer högkvalitativt liv.

För de priserna bostäder i Stockholm går för kan man få hus eller lägenheter i princip hela landet som bara ett fåtal i den lokala ekonomin kan köpa.

Man bör sätta saker lite i perspektiv. Tyvärr blir många diskussioner väldigt fokuserat på Stockholm. Det är klart att de som inte bor där själva har någon djupare förståelse för den hets som råder. Det får man ha respekt för.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
jag kommer troligtvis trampa många på tårna(hoppas inte det)

men har du köpt en lägenhet för 60-100k/KVM/Vasastan får du skylla dig själv om skithuset rasar.
Som jag sagt tidigare många lever på monopolpengar/luft som det inte finns någon som helst uppbackning för.

Inte fan kan X och Y betalat 100k/KVM(eller ens tänkt tanken) för en lägenhet om denne hade behövt spara ihop det.
Det är få förunnat att tjäna den typen av pengar på exv aktier/vanlig inkomst så att man hade kunnat gå in med den typ av summa och backa upp det med.

Och ja vi har lån, orimligt mycket sett till hur det såg ut för 15-20 år sedan. Det är helt uppåt väggarna egentligen. Men det lånet är taget för att förädla den tomt vi köpte och därmed förhoppningsvis byggt något som adderar värde den dagen det är dags för att sälja.

Nej jag har inte tjänat några miljoner och badar i skumpa ifrån tidigare bostadsköp. Jag fegade ur när det gällde..... Eller fegade ur är fel ordval jag valde inte att belåna mig med så mycket pengar. Med facit i hand så ....
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
jag kommer troligtvis trampa många på tårna(hoppas inte det)

men har du köpt en lägenhet för 60-100k/KVM/Vasastan får du skylla dig själv om skithuset rasar.
Som jag sagt tidigare många lever på monopolpengar/luft som det inte finns någon som helst uppbackning för.

Inte fan kan X och Y betalat 100k/KVM(eller ens tänkt tanken) för en lägenhet om denne hade behövt spara ihop det.
Det är få förunnat att tjäna den typen av pengar på exv aktier/vanlig inkomst så att man hade kunnat gå in med den typ av summa och backa upp det med.

Och ja vi har lån, orimligt mycket sett till hur det såg ut för 15-20 år sedan. Det är helt uppåt väggarna egentligen. Men det lånet är taget för att förädla den tomt vi köpte och därmed förhoppningsvis byggt något som adderar värde den dagen det är dags för att sälja.

Nej jag har inte tjänat några miljoner och badar i skumpa ifrån tidigare bostadsköp. Jag fegade ur när det gällde..... Eller fegade ur är fel ordval jag valde inte att belåna mig med så mycket pengar. Med facit i hand så ....
Hm, du menar att en bostadsrätt i absoluta innerstan är en sämre affär än en villa en bit utanför? Villor åker nu under pandemin då folk vill hålla avståndet, men det går över. Snart prioriterar folk närheten till allt som ett vanligt liv innehåller och det kostar.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Hm, du menar att en bostadsrätt i absoluta innerstan är en sämre affär än en villa en bit utanför? Villor åker nu under pandemin då folk vill hålla avståndet, men det går över. Snart prioriterar folk närheten till allt som ett vanligt liv innehåller och det kostar.
Jag säger att jag prioriterar min tomt, min altan, mitt garage och mitt hus mer än en 3a innerstan med fina sekelskiftfönster som läcker som såll. Precis det jag menade

Sen om du ser ditt boende som en affär, bra för dig!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag säger att jag prioriterar min tomt, min altan, mitt garage och mitt hus mer än en 3a innerstan med fina sekelskiftfönster som läcker som såll. Precis det jag menade

Sen om du ser ditt boende som en affär, bra för dig!
Jaha, jag trodde du pratade om pengar eftersom du nämnde 100K/m2 för lägenheter i innerstan. Jag förstår att du älskar ditt hus. Du är grym på att förädla det, har jag sett. Mina sekelskiftesfönster är täta efter sommarens skrapande, målande och med nya tätningslister. Däremot i mitt hus skakar fönstren när det blåser. Sekelsskifte vs 70-tal 😌 för att inte tala om skillnaden mellan kakelugn och braskamin.
d12badc81b817edb66f990b794e6cbda07d58f815c5e7466c487b7c622026410.jpg
 
Senast ändrad:

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jaha, jag trodde du pratade om pengar eftersom du nämnde 100K/m2 för lägenheter i innerstan. Jag förstår att du älskar ditt hur. Du är grym på att förädla det, har jag sett. Mina sekelskiftesfönster är täta efter sommarens skrapande, målande och med nya tätningslister. Däremot mitt hus skakar fönstren i när det blåser. Sekelsskifte vs 70-tal 😌 för attinte tala om skillnaden mellan kakelugn och braskamin.
d12badc81b817edb66f990b794e6cbda07d58f815c5e7466c487b7c622026410.jpg
Bra där, även innerstadsbo kan renovera och bygga lite ;).

Ja jag nämnde pengar för att jag tycker det är grymt ovärt med en lägenhet i metropolen stockholm för 100k/kvm. Det är vad jag tycker!
Som sagt om du ser ditt boende som en affär, bra för dig.

Vi har bara en murad kamin med egen tilluftskanal tänka sig, vill ju inte få för dålig inomhusluft i fattigmanskåken
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Bra där, även innerstadsbo kan renovera och bygga lite ;).

Ja jag nämnde pengar för att jag tycker det är grymt ovärt med en lägenhet i metropolen stockholm för 100k/kvm. Det är vad jag tycker!
Som sagt om du ser ditt boende som en affär, bra för dig.

Vi har bara en murad kamin med egen tilluftskanal tänka sig, vill ju inte få för dålig inomhusluft i fattigmanskåken
Jag började med två tummar mitt i händerna och växte upp till en fönstermålare. Ett litet steg för mänskligheten men stort för mig. Ha ha, ge dig, ditt hus är fantastiskt. Grymt bra jobbat!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag tycker att det här med de dyra husen i människobyn är så himla spännande (och jag är, som sagt, helt förstående).
Men, en fråga som slår mig är hur ”illa” kan man bo och känna att det är värt det?
Detta fynd behöver ju lite kärlek, till exempel. Ligger på sköna 11.6, och jag tänker mig att man ”måste” kasta in en miljon i renovering för att kunna ha det rimligt bra där.
Om det slutar på 12, plus 1 för renovering, så har man ett boende för 13. Stor tomt och bra läge oaktat, man bor ändå på 154 kvadrat med risig planlösning, känns inte det lite trist? Visst, man kan bygga ut kanske...50 kvadrat?
Även om det är rimligt i förhållande till prisläget i stort därnere, känns det inte lite lite ”hus för pengen”?


99DC5CC3-B3BA-4D6C-8B7E-1859458E3261.png
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag tycker att det här med de dyra husen i människobyn är så himla spännande (och jag är, som sagt, helt förstående).
Men, en fråga som slår mig är hur ”illa” kan man bo och känna att det är värt det?
Detta fynd behöver ju lite kärlek, till exempel. Ligger på sköna 11.6, och jag tänker mig att man ”måste” kasta in en miljon i renovering för att kunna ha det rimligt bra där.
Om det slutar på 12, plus 1 för renovering, så har man ett boende för 13. Stor tomt och bra läge oaktat, man bor ändå på 154 kvadrat med risig planlösning, känns inte det lite trist? Visst, man kan bygga ut kanske...50 kvadrat?
Även om det är rimligt i förhållande till prisläget i stort därnere, känns det inte lite lite ”hus för pengen”?


99DC5CC3-B3BA-4D6C-8B7E-1859458E3261.png
Precis så. Det där är nog inte ens "dyrt" jämfört med hur det kan se ut i Bromma heller.

Men man måste också förstå att Bromma, Enskede, Danderyd, Hägersten osv som de pratas om i den här tråden - det är de dyraste platserna i Sverige att bo. Det finns gott om "Stockholm" som inte kostar de pengarna.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker att det här med de dyra husen i människobyn är så himla spännande (och jag är, som sagt, helt förstående).
Men, en fråga som slår mig är hur ”illa” kan man bo och känna att det är värt det?
Detta fynd behöver ju lite kärlek, till exempel. Ligger på sköna 11.6, och jag tänker mig att man ”måste” kasta in en miljon i renovering för att kunna ha det rimligt bra där.
Om det slutar på 12, plus 1 för renovering, så har man ett boende för 13. Stor tomt och bra läge oaktat, man bor ändå på 154 kvadrat med risig planlösning, känns inte det lite trist? Visst, man kan bygga ut kanske...50 kvadrat?
Även om det är rimligt i förhållande till prisläget i stort därnere, känns det inte lite lite ”hus för pengen”?


99DC5CC3-B3BA-4D6C-8B7E-1859458E3261.png
Tycker inte planlösningen dålig. Det där huset kan bli riktigt bra, en miljoner räcker inte långt dock.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Haha ja på tal om monopolpengar. Frågan om man skulle lägga mer än mindre än en miljon på att renovera. Bara det pengar som de flesta kan drömma om att spara ihop på en lååång tid.

Men det är ju inte så "det funkar". Om man kan renovera för en mille och höja värdet på huset med 2 millar har man ju en bättre balansräkning än innan.

Visst är det helt vrickat, men sålänge man från riksdag och riksbank ser till att bubblan aldrig spricker kommer folk inte se det som 1 miljon, utan som en investering med 100% avkastning. Den miljonen kommer aldrig betalas igen. Snarare kanske den gör att man kan amortera mindre pga lägre belåningsgrad mot värdet.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
En mille bör räcka om man köper in materialet lite vettigt. Min hantverkare byggde en hel övervåning från råvind inklusive badrum för 400k. Men det där kommer inte sluta på 10,9, är mer rädd att det blir 13 typ.
Nu har jag själv inte renoverat en villa men håller precis på och avslutar en renovering i lägenhet och min erfarenhet är att en miljon går fort... Inga konstigheter att bara lägga en miljon i rena materialkostnader för invändiga ytskikt i den där villan.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Inga konstigheter att bara lägga en miljon i rena materialkostnader för invändiga ytskikt i den där villan.
Fast då instämmer jag i Analogue ovan. Nånting är vrickat på riktigt, så mycket ska det inte kosta. Lite får man jaga runt efter vettiga priser på grejer man köper in.
(Villor är också något billigare att renovera i, det är smidigare vad gäller avfallshantering och lite annat. Det går åt mindre timmar)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Visst är det helt vrickat, men sålänge man från riksdag och riksbank ser till att bubblan aldrig spricker kommer folk inte se det som 1 miljon, utan som en investering med 100% avkastning. Den miljonen kommer aldrig betalas igen. Snarare kanske den gör att man kan amortera mindre pga lägre belåningsgrad mot värdet.
Lite skruvat är det att 1 renoveringskrona är värd 1.50 typ men så blir det om man säljer till personer som inte kan tänka sig att lägga en sekund av egen tid i nästa led. När man tänker sig att 1 renoveringskrona i glesbygden är värd 0.2 så är det lätt också att bli ledsen i ögat för glesbygdens framtid.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Fast då instämmer jag i Analogue ovan. Nånting är vrickat på riktigt, så mycket ska det inte kosta. Lite får man jaga runt efter vettiga priser på grejer man köper in.
Absolut, det behöver inte kosta så mycket, det handlar om referenspunkt.
Lite skruvat är det att 1 renoveringskrona är värd 1.50 typ men så blir det om man säljer till personer som inte kan tänka sig att lägga en sekund av egen tid i nästa led. När man tänker sig att 1 renoveringskrona i glesbygden är värd 0.2 så är det lätt också att bli ledsen i ögat för glesbygdens framtid.
Min egna renovering i investeringssynpunkt faller in i din glesbygdsmodell :p Skämt åt sido så ser jag din poäng, i storstadsregioner om man renoverar smart så är det oftast inga problem att få tillbaka sin investering plus lite. Inte lika lätt på glesbyggden...
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Renoverade ett badrum, liten toalett och ett tvättrum / badrum i somras. Material + arbete gick på 600k. Det sved!
Tre månader av byggdamm, smuts och jobba hemifrån. Samtidigt som att man skulle hålla koll på kidsen. Woho.

Men fint blev det i alla fall :)
 
Jag praktiserade på en bank på 90- talet i tonåren. Det var en sådan där skolpraktik där man fick vara med på lite olika stationer på ett bankkontor.

Minns mest en sak från den praktiken och det var en som ansökte om lån för att renovera ett tak på sitt hus. Då visste jag inte var det låg. Men nu vet jag det och tänker på det varje gång jag passerar den byn på landsvägen. Lånet nekades på den tiden. Det hade det inte gjort senaste 20 åren.

Det låg inte i något kustnära attraktivt läge. När priserna nu har stigit har även i dessa fått incitament att renovera upp dem.

Om man ska säga något om kapitalbrist har det gjort att många hus har kvar fina originaldetaljer bevarade. Tak, verandor, fönster etc.

Besöker man kustnära byar är husen egentiden sönderrenoverade redan på 80- talet. Sedan har man lagt till nya bidrag senaste 40 åren. All charm är borta. Det är en putsad yta kvar

Det är inte alltid av godo att folk får tillgång till kapital.

Har alltid tyckt synd om den där personen som nekades lånet för att göra ett yttre underhåll på sitt hus. Kan inte säga samma sak om bankerna hade blivit mer restriktiva att låna ut till rena lyxrenoveringar.

Det kommer att bli intressant att se tillbaka på senaste 15- 20 årens renoveringshysteri. Man kan datera dessa renoveringar väldigt enkelt. Påkostade material, men ändå rätt så billigt utförande. De flesta hantverkare idag är precis som bilmekaniker montörer. Det skär sig rejält när man ser dessa ingrepp i en platsbyggdsinredd villa eller lägenhet. Tiden kommer att avslöja grovheten i dessa ingrepp med lite distans till dagens modetrend.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag har helrenoverat, villa-ish kan man säga, och jag vet hur ”lite” en miljon räcker till, men jag tänker att det går att leva och ha det bra med familj i det där huset med 1M nedlagt.
Min poäng är att det blir ett ganska enkelt/smått boende.
Om man ska dra mitt resonemang till sin spets, säg att den villan går för 12M.
Rent kr/kvm så är en friggebod på samma adress för 1,2M ett rimligt boende?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag har helrenoverat, villa-ish kan man säga, och jag vet hur ”lite” en miljon räcker till, men jag tänker att det går att leva och ha det bra med familj i det där huset med 1M nedlagt.
Min poäng är att det blir ett ganska enkelt/smått boende.
Om man ska dra mitt resonemang till sin spets, säg att den villan går för 12M.
Rent kr/kvm så är en friggebod på samma adress för 1,2M ett rimligt boende?
Jo men det valet har ju onekligen X antal miljoner människor gjort i Stockholms län. Nästa alla skulle få mer yta för pengarna om de valde att bo någon annanstans. Det är andra värden som lockar. Tidigare exempelvis har närheten till City men ändå villabebyggelse varit en extremt lockande faktor för områden som Bromma, Enskede, Lidingö osv. Det är helt enkelt extremt få villor som ligger inom gång/cykelavstånd från Sthlm City. . Nu när Corona gör att alla jobbar hemifrån....undrar man ju hur länge den lockelsen kommer finnas kvar? Ett tag är nog ändå min gissning, men kanske inte för evigt. Varför ska vi tränga ihop oss på ett antal öar i Mälaren bara för att det var praktiskt på 1700-talet? Mot denna eventuella utflyttning talar att rika människor gärna gillar att bo bredvid andra rika människor...
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag känner att jag inte riktigt lyckas förmedla min känsla i skrift, helt mitt fel.
Att läget gör att folk är beredda att kompromissa med andra saker, pris och storlek till exempel, är jag helt på det klara med, inga konstigheter alls.

Det jag liksom ”far efter” är snarare hur spartanskt, smått eller risigt som ”folk” är beredda att betala premium för? Skulle man kunna sälja en pundarhusvagn för två miljoner, om den bara stod på rätt ställe? I ett exempel där man inte kan byta ut den mot något annat på samma plats alltså.
 

Shake&Bake

Omega
2-Faktor
Jag känner att jag inte riktigt lyckas förmedla min känsla i skrift, helt mitt fel.
Att läget gör att folk är beredda att kompromissa med andra saker, pris och storlek till exempel, är jag helt på det klara med, inga konstigheter alls.

Det jag liksom ”far efter” är snarare hur spartanskt, smått eller risigt som ”folk” är beredda att betala premium för? Skulle man kunna sälja en pundarhusvagn för två miljoner, om den bara stod på rätt ställe? I ett exempel där man inte kan byta ut den mot något annat på samma plats alltså.
I riksgränsen såldes det husvagnsplatser för dryga miljonen i vissa fall. Och det det är några mil från Stureplan det.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Skulle man kunna sälja en pundarhusvagn för två miljoner, om den bara stod på rätt ställe? I ett exempel där man inte kan byta ut den mot något annat på samma plats alltså.
I princip ja. Så länge det är ägd mark så verkar många tycka att det löser sig med tiden. Eller så räknar man precis som ovan med en miljon i renovering utan att ens fundera på det.
 

Tapiren

Cartier
Jag känner att jag inte riktigt lyckas förmedla min känsla i skrift, helt mitt fel.
Att läget gör att folk är beredda att kompromissa med andra saker, pris och storlek till exempel, är jag helt på det klara med, inga konstigheter alls.

Det jag liksom ”far efter” är snarare hur spartanskt, smått eller risigt som ”folk” är beredda att betala premium för? Skulle man kunna sälja en pundarhusvagn för två miljoner, om den bara stod på rätt ställe? I ett exempel där man inte kan byta ut den mot något annat på samma plats alltså.
Som några är inne på, Alviksvägen är bostadsområdenas... ja jag vet inte, hade det varit en bil hade det varit en fullsmetad Mercedes S-klass AMG. Kanske inte den absolut dyraste adressen eftersom tomterna saknar egen strandremsa men det är bland de absolut dyraste gatorna i hela landet. Det är inte ett område där det bor lärare eller knappt ens läkare.

Jag tyckte att det var ett jättefint hus, mycket potential! Skulle jag ge 12 miljoner? 13? Kanske, nu vill jag inte ha den boendekostnaden men hade jag haft lite andra värderingar eller mer pengar så tja, varför inte? Jag tycker faktiskt inte att det är jättedyrt, även om jag själv kanske hade byggt ett slott på landet för de pengarna istället.

Däremot (jag arbetar med fastigheter och är inne i väldigt många lägenheter) så blir jag mer förvånad över hur många familjer som är otroligt trångbodda i innerstan. Två vuxna och två tonåringar i en 1.5:a på 49 kvadrat är inte alls ovanligt. Hur står någon av dem ut?

Så för att svara på din fråga; folk är nog rätt så villiga att bo risigt / betala premium för att bo i ett flott område. Sen vet jag inte hur mycket av ett svepskäl det är men bland mina vänner, och även bland mig själv, upplever jag att sociala oroligheter medför att man är mer villig att betala dyrt för att bo i "bra" områden än man var för tio-femton år sedan. Jag upplever det som att vi har värre "svenne-förorter" idag som har utpräglad medelklass-stämpel.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Två vuxna och två tonåringar i en 1.5:a på 49 kvadrat är inte alls ovanligt. Hur står någon av dem ut?
Ingen aning. Tycker inte det räcker med 200m2 för att få lugn och ro...
Lite mer seriöst, dessa som bor i de lägenheterna är ju de som drabbas hårdast av svängarna i priser. En del sitter bokstavligen fast i sina lägenheter för att man inte kan få ihop tillräckligt kontantinsats. Det kan ändå vara personer med två tämligen höga inkomster. En kollega på jobbet skiljde sig men ingen av dem hade råd att köpa ny lägenhet och värderingen av deras befintliga räckte inte till två nya. Så de fick helt enkelt fortsätta bo ihop i över ett år. Kul, bra stämning där hemma. Inte alls frostigt.

(Lägenheten låg i Hagastaden och detta är ungefär 2 år sen. Nu har de en varsin lägenhet)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Två vuxna och två tonåringar i en 1.5:a på 49 kvadrat är inte alls ovanligt. Hur står någon av dem ut?
Det är fan obegripligt.
Sen vet jag inte hur mycket av ett svepskäl det är men bland mina vänner, och även bland mig själv, upplever jag att sociala oroligheter medför att man är mer villig att betala dyrt för att bo i "bra" områden än man var för tio-femton år sedan.
Så är det helt klart. Det kostar några miljoner att minska risken för stökiga klasskompisar. Det kostar inget att gå i skolan men ändå gör det det på ngt vis...
 
Topp