• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Strindberg

Patek
2-Faktor
Ett inlägg i stad/landdebatten från mig.
Att flytta ut på landet innebär ju (förutom en massa icke-kostnadsrelaterade grejer) även att bostadens pris inte blir det som påverkar bostadskostnaden absolut mest.
Jag bor på bonnavishan, i ett sådant boende som det låter som att många ”Stockholmare” vill ha, och det är inte helt gratis faktiskt.
Huset må kosta relativt lite, men kostnaderna ikring är inte så små.
Om vi bodde i staden där vi jobbar (småstad) så skulle vi ha råd med ett markant dyrare hus, inga problem. Tror nog att hyfsad villa/radhus i en storstad skulle gå att skohorna in. Bara att värma upp det här schabraket och behovet av flera bilar gör att totalen drar iväg.
Vill man sedan njuta av de saker som gör livet på landet ”värt” så kostar det också. Jakt, eventuella hästar och sådant är inte billigare än ett padelracket och en shopping/restaurangbudget.
För att inte tala om buffertsparandet som man vill ha, för underhåll om inte annat.

Jag klagar inte, är sjukt nöjd med valen vi gjort, men det är inte bara enkelt och billigt att flytta ut.
Vilket vi alltså inte gjort, för övrigt. Bott i halvstora städer, men aldrig haft familj i en större stad.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Ett inlägg i stad/landdebatten från mig.
Att flytta ut på landet innebär ju (förutom en massa icke-kostnadsrelaterade grejer) även att bostadens pris inte blir det som påverkar bostadskostnaden absolut mest.
Jag bor på bonnavishan, i ett sådant boende som det låter som att många ”Stockholmare” vill ha, och det är inte helt gratis faktiskt.
Huset må kosta relativt lite, men kostnaderna ikring är inte så små.
Om vi bodde i staden där vi jobbar (småstad) så skulle vi ha råd med ett markant dyrare hus, inga problem. Tror nog att hyfsad villa/radhus i en storstad skulle gå att skohorna in. Bara att värma upp det här schabraket och behovet av flera bilar gör att totalen drar iväg.
Vill man sedan njuta av de saker som gör livet på landet ”värt” så kostar det också. Jakt, eventuella hästar och sådant är inte billigare än ett padelracket och en shopping/restaurangbudget.
För att inte tala om buffertsparandet som man vill ha, för underhåll om inte annat.

Jag klagar inte, är sjukt nöjd med valen vi gjort, men det är inte bara enkelt och billigt att flytta ut.
Vilket vi alltså inte gjort, för övrigt. Bott i halvstora städer, men aldrig haft familj i en större stad.
Nä det är ju knappast problemfritt och billigt att bo på landet. Om man bortser från just bostadspriserna är ju storstadslivet ganska enkelt o h billigt generellt i jämförelse.

Man behöver ju inte ens en bil ;)

Själv uppvuxen på landet btw :)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Inget ironiskt alls, bara intressant att följa. Inte hittat något?
Ok tack! Svårt att inte se rätt mkt skadeglädje i tråden :)

Men svaret är nej men ändå optimistisk. Dels har utbudet i Jan hos oss varit typ 0 men lär rimligen öka framåt våren (och trillar in några kommande). Sedan trivs vi jättebra i nuvarande lgh så vi har verkligen inte bråttom. Hade vi haft panik hade vi köpt ngt av de hus som sålts här senaste månaderna men känns onödigt att köpa ngt halvkasst för maxbudget i den situationen vi är i.
 
Senast ändrad:

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ok tack! Svårt att inte se rätt mkt skadeglädje i tråden :)

Men svaret är nej men ändå optimistisk. Dels har utbudet i Jan hos oss varit typ 0 men lär rimligen öka framåt våren (och trillar in några kommande). Sedan trivs vi jättebra i nuvarande lgh så vi har verkligen inte bråttom. Hade vi haft panik hade vi köpt ngt av de hus som sålts här senaste månaderna men känns onödigt att köpa ngt halvkasst för maxbudget i den situationen vi är i.
ingen skadeglädje alls. Men är det endast priset som spelar roll eller är det även andra saker som spelar in? Något jag lärt mig i alla det bostadsaffärer man gjort att man kan inte få allt, man måste vara villig att kompromissa och riska lite.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
ingen skadeglädje alls. Men är det endast priset som spelar roll eller är det även andra saker som spelar in? Något jag lärt mig i alla det bostadsaffärer man gjort att man kan inte få allt, man måste vara villig att kompromissa och riska lite.
Nejdå absolut inte. Priset är väl mest viktigt utifrån budget men det har sålts rätt mkt under budget så det är andra saker som styr. Om 2 år lär vi ha mer panik men nu väntar vi på ett tillräckligt bra objekt. Absolut inte perfekt. Det går inte :)

Men 70kvm plus källare kanske inte heller känns rimligt när vi bor på 90 smarta kvadrat :)
 

Denvy

Omega
Tror starkt på småorter runt om storstäder kommer öka. Många som söker sig till en annan klientel än vad man möts utav i storstäder, många söker tryggheten.
 

Marshall

Omega
2-Faktor
Nejdå absolut inte. Priset är väl mest viktigt utifrån budget men det har sålts rätt mkt under budget så det är andra saker som styr. Om 2 år lär vi ha mer panik men nu väntar vi på ett tillräckligt bra objekt. Absolut inte perfekt. Det går inte :)

Men 70kvm plus källare kanske inte heller känns rimligt när vi bor på 90 smarta kvadrat :)
Tror det bästa man kan göra är att sondera trängen och när tillfället dyker upp är man redo. När vi köpte vår lägenhet som vi bor i nu, var den i bedrövligt skick. Flera spekulanter vände i dörren och min sambo hade typ samma reaktion. Jag gick hem och skissade upp en planritning och kunde få min sambo att se möjligheterna i lägenheten.. vi hade dock inga som helst planer på att köpa just då, så det blev väldigt snabba ryck.
När vi köpte vår stuga så ville säljarna som var närmare 80 och inte hade några barn själva att det var en barnfamilj som köpte och gärna hade lite anknytning till trakten. Vi fick även signaler om att de gärna lämnade kvar allt lösöre, så vi la ett separat bud på lösöret. De fick högre bud, men valde oss. Ringer säljarna då och då och de blir alltid glada över att få lite uppdateringar och att vi trivs och inte har några planer på att sälja.

så visst har vi haft en hel del tur i bostadskarriären, men jag tror att kan man läsa av säljaren så kan man ibland hitta emotionella saker som kan trumfa det högsta budet.

Sen finns det alltid de som har gjort bättre bostadskarriärer. Men jag trivs där jag bor och hade aldrig trivts med att bo i centrala Stockholm. Jag är dock väldigt tacksam att jag skippade erbjudandet om en hyresrätt i Skogås/Trångsund 2007 och köpte en lägenhet istället.
 

JohanHLM

Rolex
Ett inlägg i stad/landdebatten från mig.
Att flytta ut på landet innebär ju (förutom en massa icke-kostnadsrelaterade grejer) även att bostadens pris inte blir det som påverkar bostadskostnaden absolut mest.
Jag bor på bonnavishan, i ett sådant boende som det låter som att många ”Stockholmare” vill ha, och det är inte helt gratis faktiskt.
Huset må kosta relativt lite, men kostnaderna ikring är inte så små.
Om vi bodde i staden där vi jobbar (småstad) så skulle vi ha råd med ett markant dyrare hus, inga problem. Tror nog att hyfsad villa/radhus i en storstad skulle gå att skohorna in. Bara att värma upp det här schabraket och behovet av flera bilar gör att totalen drar iväg.
Vill man sedan njuta av de saker som gör livet på landet ”värt” så kostar det också. Jakt, eventuella hästar och sådant är inte billigare än ett padelracket och en shopping/restaurangbudget.
För att inte tala om buffertsparandet som man vill ha, för underhåll om inte annat.

Jag klagar inte, är sjukt nöjd med valen vi gjort, men det är inte bara enkelt och billigt att flytta ut.
Vilket vi alltså inte gjort, för övrigt. Bott i halvstora städer, men aldrig haft familj i en större stad.
Usch ja, skrev på köpeavtal på gård för nästan 1 år sedan och flyttat in om 1 månad. Har bävat för alla kommande kostnader sedan dess :)
Traktor/lastare, cross, hästar, inhägnader, plantering, dikning av åkermark, skog som ska skötas, djur i småskalig produktion m.m.
Även om det blir en intäkt på uthyrning på ett av husen på gården samt arrendera på åkermarken går det aldrig att få ihop kalkylen när det är en ”frilufts/hobbygård”. Köttet från grisar/får och ägg från hönorna blir dyrare än om det köps i butik. Att valla djur och pissa i den egen skogen får räknas in på nöjeskontot istället för boendekontot :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Grattis @JohanHLM ! Det är roligt också, se till att njuta.
OT:
Och kom ihåg att skatteverket hatar hästar, se till att ha alla kvitton extremt specade så det inte antyds att du vill dra av lysen i stallet eller så.
 

JohanHLM

Rolex
Grattis @JohanHLM ! Det är roligt också, se till att njuta.
OT:
Och kom ihåg att skatteverket hatar hästar, se till att ha alla kvitton extremt specade så det inte antyds att du vill dra av lysen i stallet eller så.
Tack!
Absolut, vi kommer bo i princip så nära stan det går men ändå på landet.
2km från nuvarande villa, 2,5 km till skola och 5km till centralstationen så det blir inte så stor omställning vilket underlättar.

Precis, har insett att det är en jungel både med Skatteverket, Länsstyrelsen och Skogsstyrelsen. Hästarna kommer gå på lösdrift vilket förhoppningsvis kan underlätta något.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Tror det bästa man kan göra är att sondera trängen och när tillfället dyker upp är man redo. När vi köpte vår lägenhet som vi bor i nu, var den i bedrövligt skick. Flera spekulanter vände i dörren och min sambo hade typ samma reaktion. Jag gick hem och skissade upp en planritning och kunde få min sambo att se möjligheterna i lägenheten.. vi hade dock inga som helst planer på att köpa just då, så det blev väldigt snabba ryck.
När vi köpte vår stuga så ville säljarna som var närmare 80 och inte hade några barn själva att det var en barnfamilj som köpte och gärna hade lite anknytning till trakten. Vi fick även signaler om att de gärna lämnade kvar allt lösöre, så vi la ett separat bud på lösöret. De fick högre bud, men valde oss. Ringer säljarna då och då och de blir alltid glada över att få lite uppdateringar och att vi trivs och inte har några planer på att sälja.

så visst har vi haft en hel del tur i bostadskarriären, men jag tror att kan man läsa av säljaren så kan man ibland hitta emotionella saker som kan trumfa det högsta budet.

Sen finns det alltid de som har gjort bättre bostadskarriärer. Men jag trivs där jag bor och hade aldrig trivts med att bo i centrala Stockholm. Jag är dock väldigt tacksam att jag skippade erbjudandet om en hyresrätt i Skogås/Trångsund 2007 och köpte en lägenhet istället.
Tack för tips! Det är lite så vi tänker eftersom vi ändå har ett par år på oss och kan spara ikapp en viss uppgång. Då känns det som sagt dumt att stressköpa ett skithus till överpris, även om det såklart kan visa sig prismässigt vara rätt i efterhand. Men det är ju primärt ett hem och inte en investering (för oss).

Tror också planlösning, fasad etc är sådant som kan dra ner mkt. Såldes nyss ett riktigt stort hus här under 10, troligen pga mexitegel. Nu var vi lite sena på bollen och dessutom var det väl mkt I överkant givet budget, men kan man se förbi vissa saker och slå till när tillfälle ges visar iaf statistik över sålda objekt att man nästan i alla perioder kan göra "rimliga" köp.
 

JohanHLM

Rolex
Berätta gärna mer, har nyligen flyttat till jordbruksfastighet. Om det är för mycket OT så är ekar min inbox tom :angel:
Jag är inte fullt insatt, så @Strindberg får gärna rätta mig om jag har fel, men jag antar att det handlar om att du inte får dra av momsen såvida du inte använder hästarna i jordbruket. Samma sak gäller ju t.ex. även fyrhjulingar.

Förtydligande: Menar alltså att du inte kan dra av momsen för förbrukning, mat m.m. för hästarna eftersom det räknas som en hobbyverksamhet. Känner en som har ridskola där även döttrarna har flera hästar att tävla med och vet att det var ett jäkla klädd med momsredovisning hos Skatteverket där.
 
Senast ändrad:

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Jag är inte fullt insatt, så @Strindberg får gärna rätta mig om jag har fel, men jag antar att det handlar om att du inte får dra av momsen såvida du inte använder hästarna i jordbruket. Samma sak gäller ju t.ex. även fyrhjulingar.

Förtydligande: Menar alltså att du inte kan dra av momsen för förbrukning, mat m.m. för hästarna eftersom det räknas som en hobbyverksamhet. Känner en som har ridskola där även döttrarna har flera hästar att tävla med och vet att det var ett jäkla klädd med momsredovisning hos Skatteverket där.
Skönt att jag inte har planer på hästar då. Siktar på att utöka maskinparken däremot, det krävs ju för att sköta markerna. Och typ en maskinhall att förvara sagda maskiner i...

Sen är frågan var gränserna går. Vi kommer skaffa betande djur och odla som fan. Kommer det bli några pengar av det? Inte en chans. Men det är ju en nödvändighet för att bibehålla värdet i fastigheten och det kommer ju generera minusresultat för gården. Skatteverket borde såklart ha åsikter om jag gör felaktiga avdrag men jag kan ju också vara en ytterst dålig entreprenör som bara backar år efter år.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Hörde jag ”Bondlurks-tråden”? Bara att skapa för allt OT i denna diskussion...
A811A1FC-FAEB-4078-AAF4-BBFD7783E974.jpeg
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Kan inte riktigt förklara varför jag måste skriva det här men… Jag kanske bara är en riktig typ. Eller så har jag inte lyckats med så mycket annat i mitt liv än att ha tur med bostäder… och vill skryta om det!

Vet inte om någon tidigare noterat min lilla text-byline – ”Grön våg för grå man” - längst ned? Den kan tolkas som att jag har flyttat ut på landet eller helt enkelt att jag har bra flyt (för er lite yngre – det stammar från trafikplanering – att ha grönt ljus kontinuerligt).

Jag är född i mitten av 60-talet. Jag är den där typen som alla hatar när man börjar tala om bostäder.

Jag är den där med tur.

Född och uppvuxen i förorten men sedan gjorde jag ärlig hyresbostadskarriär i innerstaden - utan svarta pengar eller fuffens. Men med tur. Sedan var jag av olika tråkiga anledningar tvungen att köpa en bostadsrätt för att fortsätta ha någonstans att bo (efter en separation). Köpte vad jag hade råd med inne i Stockholm. Det var inte så dyrt på den tiden för räntorna var också något helt annat än idag. Den bodde jag i princip aldrig i för jag träffade min blivande fru i samma veva. Hyrde därför ut min lägenhet tidvis. Min fru hade ju en stor hyresrätt i innerstaden. Den blev bostadsrätt i första vändan utförsäljning av allmännyttan. Hon hade med andra ord också tur.

Sedan gick åren och jag tyckte väl att det verkade lite väl ängsligt att ha kvar min lägenhet så jag sålde den. Tydligen var den avsevärt mer värd helt plötsligt. Vilken tur! Sedan hade jag inga studielån längre och en sudd med pengar över.

Ytterligare år gick. Vi skulle köpa ett sommarnöje på lagom avstånd från storstaden. Sagt och gjort. Sudden kom till pass. Vi hittade ett helrenoverat jätteschabrak från mitten av 1800 för mindre pengar än 14 kvadratmeter på Södermalm. 1 h 30 min från dörr till dörr - centrala Sthlm. Upptäckte ganska snart att ”här vill man ju bo!”. Flyttade dit men behöll lägenheten i staden. Ergo - ”Grön våg för grå man”.

Tyckte nu absolut nyligen att marknaden för brf i Stockholms innerstad verkade helt skruvad med ”all time high”-priser så vi sålde den stora lägenheten och köpte en liten övernattnings ett par hundra meter bort.

Förutom att vi har bott gratis i alla år så har vi en liten lgh inne i Sthlm och ett jättehus på landsbygden. Vi äger dem. Banken gör det inte.

Ingenstans i den här historien har jag varit ekonomistrategisk (förutom att vi nu senast tyckte att ”nu j-lar får man bra betalt för stora lägenheter”) eller sett på mitt boende som annat än ett ställe att bo.

Jag har tur helt enkelt.

Låt hatet flöda. Jag offrar mig.

Tittar på skördetröska från verandan

50233551548_4f852cca8f_h.jpg


50976332583_9ea5cad370_h.jpg


Jag är gärna med på en Bondlurkstråd!
 
Senast ändrad:

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Kan inte riktigt förklara varför jag måste skriva det här men… Jag kanske bara är en riktig typ. Eller så har jag inte lyckats med så mycket annat i mitt liv än att ha tur med bostäder… och vill skryta om det!

Vet inte om någon tidigare noterat min lilla text-byline – ”Grön våg för grå man” - längst ned? Den kan tolkas som att jag har flyttat ut på landet eller helt enkelt att jag har bra flyt (för er lite yngre – det stammar från trafikplanering – att ha grönt ljus kontinuerligt).

Jag är född i mitten av 60-talet. Jag är den där typen som alla hatar när man börjar tala om bostäder.

Jag är den där med tur.

Född och uppvuxen i förorten men sedan gjorde jag ärlig hyresbostadskarriär i innerstaden - utan svarta pengar eller fuffens. Men med tur. Sedan var jag av olika tråkiga anledningar tvungen att köpa en bostadsrätt för att fortsätta ha någonstans att bo (efter en separation). Köpte vad jag hade råd med inne i Stockholm. Det var inte så dyrt på den tiden för räntorna var också något helt annat än idag. Den bodde jag i princip aldrig i för jag träffade min blivande fru i samma veva. Hyrde därför ut min lägenhet tidvis. Min fru hade ju en stor hyresrätt i innerstaden. Den blev bostadsrätt i första vändan utförsäljning av allmännyttan. Hon hade med andra ord också tur.

Sedan gick åren och jag tyckte väl att det verkade lite väl ängsligt att ha kvar min lägenhet så jag sålde den. Tydligen var den avsevärt mer värd helt plötsligt. Vilken tur! Sedan hade jag inga studielån längre och en sudd med pengar över.

Ytterligare år gick. Vi skulle köpa ett sommarnöje på lagom avstånd från storstaden. Sagt och gjort. Sudden kom till pass. Vi hittade ett helrenoverat jätteschabrak från mitten av 1800 för mindre pengar än 14 kvadratmeter på Södermalm. 1 h 30 min från dörr till dörr - centrala Sthlm. Upptäckte ganska snart att ”här vill man ju bo!”. Flyttade dit men behöll lägenheten i staden. Ergo - ”Grön våg för grå man”.

Tyckte nu absolut nyligen att marknaden för brf i Stockholms innerstad verkade helt skruvad med ”all time high”-priser så vi sålde den stora lägenheten och köpte en liten övernattnings ett par hundra meter bort.

Förutom att vi har bott gratis i alla år så har vi en liten lgh inne i Sthlm och ett jättehus på landsbygden. Vi äger dem. Banken gör det inte.

Ingenstans i den här historien har jag varit ekonomistrategisk (förutom att vi nu senast tyckte att ”nu j-lar får man bra betalt för stora lägenheter”) eller sett på mitt boende som annat än ett ställe att bo.

Jag har tur helt enkelt.

Låt hatet flöda. Jag offrar mig.

Tittar på skördetröska från verandan

50233551548_4f852cca8f_h.jpg


50976332583_9ea5cad370_h.jpg


Jag är gärna med på en Bondlurkstråd!
Härligt! Varför ska ngn hata? Kul för er!!

Man kan ju tycka nuvarande situation och politikers agerande suger utan att vara missunsamm mot andra medmänniskor :)
(Om du nu tänkte att tex jag som varit ganska out spoken skulle vara det)
 

idagtisdag

Cartier
Fast det är här du tappar alla. Ett "vanligt" radhus i närförort kostar inte ens nästan 10 miljoner. Försök inte. Det kostar det i Sveriges dyraste kommuner såsom Bromma, Danderyd, Hägersten, Enskede och då är det ett 150kvm radhus med hög standard.

Varför skulle inte detta duga exempelvis? https://www.booli.se/bostad/1639432 Knappast gratis heller men det är långt ifrån 10mkr och det finns gott om radhus för 5mkr så länge man tittar utanför exakt de områden jag angivit.
uppföljning:

Helgestavägen 45
8 250 000 kr
145 m², 7 rum
Radhus, Örby
Stockholms län / Stockholm / Helgestavägen / Helgestavägen 45
Karta
Om försäljningen
Om sista bud
Sista bud
8 250 000 kr
Utropspris
6 995 000 kr
Prisutveckling
+1 255 000 kr (+17.9 %)
Såld eller borttagen
2021-02-17
Slutpris/m²
56 900 kr/m²
Dagar på Booli
12
 

idagtisdag

Cartier
Sant, men hade högre räntor löst problemen? Ifall man ändå lånar större delen av beloppet blir det ju samma peng till banken trots att siffran i kontraktet är lägre.

I slutändan är det ju så att ifall x gånger Adams årsinkomst är högre än x gånger Bosses årsinkomst kommer Adam vinna budgivningen oavsett vad x är.

Att priserna går upp så markant nyligen är väl mest att fler accepterar högre månadskostnader för sitt boende, och en sån "skenande" prisutveckling hade man ju kunnat haft från vilken utgångsnivå som helst..




Alltid klokt att inte leva på gränsen! Man måste ju ha lite pengar att leva för också.
Problemet är att kraven på amortering är för slappa i Sverige.

30 år är det som oftast gäller i USA. Det blir 28 000 kr per månad (efter skatt, inga avdrag här!) varje månad i 30 år, för det tidigare diskuterade "radhuset på 10 MSEK". Därtill kommer så klart ränta och underhåll, samt på många håll i USA en saftig fastighetsskatt.

Det skapar en rimligare bostadsmarknad med lägre priser och mindre systemrisk.
 
Senast ändrad:

idagtisdag

Cartier
Jo jag förstod det. Det är dock ett relativt unikt fall. Bostadsmarknaden är upp 100% på 10 år, så om du cashade 20% och bara bott i en bostad har du haft 500% avkastning på ditt kapital. Troligen mer i ditt fall mao.

Om han haft över 500% på börsen är han helt otroligt skicklig och jag lyfter verkligen på min hatt! Om han haft lika mkt hävstång som du har han tagit bisarr risk.
Det som utmärker just bostadsmarknaden är den enorma hävstången. Tidigare kunde man köpa helt utan insats. Nu måste man lägga 15% egna pengar. Försök med så hög belåningsgrad hos en seriös aktiemäklare!

Därtill har man numera lagstadgat skydd mot margin call som bostadsköpare, dvs det är nästan riskfritt att låna.
 

idagtisdag

Cartier
Vi började kika på hus efter sommaren, men hade egentligen inte tänkt köpa förens om ett par år. Vi trivs toppen med allt från lgh till grannar och förskola. Däremot kommer vi vilja ha större, och då gärna hus framöver. Vi vill ha gjort flytten innan skolstart om drygt 3 år.
Egentligen fel tråd, men beroende på hur de sätter samman skolklasserna, kan det vara en stor fördel för era barn att flytta så att vänskapsbanden kan börja skapas redan på förskolan. Speciellt om du siktar på en bättre förort där kontakterna kan innebära stora fördelar senare i livet.
 

idagtisdag

Cartier

idagtisdag

Cartier
Det är över 10 år sedan jag slutade som mäklare så jag har inte helt aktuella uppgifter.

Jag tror att många har gjort en bra bostadskarriär och nu t ex säljer en 3a i stan för 10 miljoner med 4 miljoner i lån.

Man har varsin 1a, säljer och köper en 2a, får barn och köper en 3a. Har man gjort detta de senaste 10-15 åren så har man kanske tjänat 5 miljoner i värdeuppgång.

Utmaningen blir sedan hur mycket man får låna i förhållande till sin inkomst. Om hushållet tjänar 100.000 kr/mån, 1,2 milj om året, så får de väl låna 6 miljoner? Tror det funkar så. Då räcker det i detta fall till ett hus för 11 miljoner. Köper man för 10 milj så blir belåningen endast 50% och man slipper amortera.
Tack för ditt svar! Jag hade självklart missat att tänka på "innerstadstrean", dvs att de tjänat 4 - 6 miljoner på att bo senaste 10 åren. (Jag är inte ironisk, även om jag så här i efterhand kan tycka att det låter så. Ibland överträffar verkligheten dikten!)
 
Topp