• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

idagtisdag

Cartier
Väldigt märkligt, aldrig sett ett LL från SEB men tycker det är hål i huvudet att göra så då kontantinsatsen påverkar hur mycket du får låna (pga amorteringskrav)

Om du som kund ger mäklaren kontaktuppgifterna till din bankman för att ringa och kolla ditt LL så har du ju gett medgivande.

Jag har jobbat på 2 svenska banker i flera år så jag vet precis hur det fungerar
Om informationsdelning. Har du jobbat i Sverige efter GDPR? Det infördes 2018 och sedan införandet har de skärpt upp situationen steg efter steg ytterligare på en mängd områden.

Ni tror säkert att jag ljuger nu, men det gör jag inte:
Senaste skolkatalogen krävde godkännande av vårdnadshavare med bank-ID för att barnet skulle få vara med. Och då inte av en vårdnadshavare, utan båda! Sverige 2020!

Lita på att dum-Sverige duktigt implementerar varje EU-påhitt totalt nitiskt, och inte med sydeuropeisk måtta som var tanken när de skrev lagen, en av anledningarna att Sverige inte passar i EU.
 
Senast ändrad:

idagtisdag

Cartier
Det där kommer bli spännande framåt - ser man min uteslutande till min umgängeskrets så består den till stor majoritet av människor som är 30-35 med ok bostadskarriär och goda arbetskarriärer med vad som även med Stockholmsmått räknas som hyfsat goda inkomster. Majoriteten är i dagsläget påväg härifrån om man inte är härifrån ursprungligen. Det är säkert något som hänt i alla tider men i dagsläget så är det ju mycket som gör att det verkar attraktivt - distansjobb, livskvalite, stockholm är inte särskilt spännande senaste året etc. Arguenten för att stanna är en fortsatt karriärutveckling men om man ändå inte kan se sig bo i någon av toppförorterna då priserna där stuckit för mycket men kan göra det i sin hemort med kanske 1/3 av samma pengar.. Ja då ser ekvationen rätt bra ut. Dessa är ju människor i tjänstemannayrken såklart, men långt ifrån uteslutande IT och väldigt få tror på en full återgång till kontor.
edit: lite snurrigt kanske, lagar middag samtidigt..
Ytterligare en faktor är ju inkomstbeskattningen. Efter en viss punkt lönar sig karriär inte så mycket efter skatt. Chefstjänster med höga krav och långa timmar ger väldigt lite extra betalt, både per timme och efter skatt. Däremot är ju värnskatten borta numera, men det är ju mest på marginalen...


De stora problem och växande klyftor vi ser problematiseras av ekonomer och finansfolk varenda dag. Det är fakta och helt vedertaget. Att många här ifrågasätter det är skrämmande.
Det är mycket som inte får tas upp eller ifrågasättas.

Hur vettigt har det varit att öka befolkningen med 1 miljoner de senaste 10 åren? Samtidigt som vi haft bostadsbrist. Samtidigt som tillskottet har låga inkomster och därmed låg möjlighet att betala sina bostäder. Turbo på ojämlikheten! Där har du en stor anledning till att "klyftorna växer".

Vi vet alla vad som hänt med dem som ifrågasatt detta.

Så kan det gå när ett parti behöver importera en ny väljarbas, och gör vad som helst för att hålla sig kvar vid makten. För den som inte minns så "skulle 50% av befolkningen börja svälta om värnskatten togs bort", men så ville man ha kvar makten till varje pris och så vips var den borta.

 

Mic1

Rolex
2-Faktor
Om informationsdelning. Har du jobbat i Sverige efter GDPR? Det infördes 2018 och sedan införandet har de skärpt upp situationen steg efter steg ytterligare på en mängd områden.

Ni tror säkert att jag ljuger nu, men det gör jag inte:
Senaste skolkatalogen krävde godkännande av vårdnadshavare med bank-ID för att barnet skulle få vara med. Och då inte av en vårdnadshavare, utan båda! Sverige 2020!

Lita på att dum-Sverige duktigt implementerar varje EU-påhitt totalt nitiskt, och inte med sydeuropeisk måtta som var tanken när de skrev lagen, en av anledningarna att Sverige inte passar i EU.
Jobbade på bank i Sverige fram tills sent 2019 så ja. Tycker inte GDPR påverkade front office kontakten med kund särskilt mycket utan det var snarare lagringen av alla personuppgifter, köp, ansökningar osv hos IT, Robotics och AML som påverkades. Banksekretessen och AML står dessutom i vissa lägen över GDPR. Som tex rätten att bli raderad; banken måste behålla vissa uppgifter ändå för att kunna hjälpa till med att bekämpa penningtvätt.

Min erfarenhet är att kund oftast inte ville lämna ut sina lånelöften till mäklaren (många bankmän avråder även kunder för att visa upp det) för att denne inte skulle veta hur mycket du får köpa för (och således hur långt du kan gå i en budgivning). Kund bad därför mäklaren att ringa bankmannen som utfärdat lånelöftet för att stämma av. Banken gav aldrig ut några uppgifter som kunden själv inte redan uppgett. En typisk konversation skulle se ut ungefär såhär:

Mäklare: Hej jag heter XXX och ringer från ABC Fastighetsförmedling. YYY med persnr 123456-7890 har angett dig som sin bankkontakt att stämma av sin finansiering med. Hen har vunnit budgivningen på Klocksnacksstigen 12 med ett bud på 1kr, har hen lånelöfte på det?
Bank: Ja
Mäklare: Ok tack, hejdå.

Många bankmän gör en avvägning. Vissa vet om redan innan att kunden budar på det objektet och att de bett mäklaren ringa istället för att visa lånelöftet, andra ringer kunden först och dubbelkollar. Från bankens håll var väldigt strikta med var att man aldrig fick svara något annat än ja eller nej. Man fick helt enkelt inte lämna ut några uppgifter annat än att bekräfta eller neka mäklarens frågor/påståenden.
 
Senast ändrad:

Limpas

Cartier
1614678827252.png

Bara jag som tror att Boije är ute och cyklar? Tror nämligen att när folk väl vant sig med högre priser så har man liksom accepterat det. Mäklarna kan då enkelt hålla priserna uppe för även med färre budgivare kommer folk gå in med inställningen att värdet är baserat på tidigare försäljningar. Därmed kan priserna nästan bara gå upp förutom om det finns en tydlig förväntan på lägre bopriser (som när amorteringskravet infördes). Nu är ju herr Boije chefsekonom på ett ganska stort bolåneinstitut så det är troligare jag som är ute och cyklar, men men :)

Vad tror ni?

F.ö. verkar marknaden fortfarande vara rätt död. Både på hus och lägenheter. Inte mycket kommer ut. Känns som att det borde börja sätta fart nu, eller har det blivit någon konstig effekt så att alla bara avvaktar?
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
1614678827252.png

Bara jag som tror att Boije är ute och cyklar? Tror nämligen att när folk väl vant sig med högre priser så har man liksom accepterat det. Mäklarna kan då enkelt hålla priserna uppe för även med färre budgivare kommer folk gå in med inställningen att värdet är baserat på tidigare försäljningar. Därmed kan priserna nästan bara gå upp förutom om det finns en tydlig förväntan på lägre bopriser (som när amorteringskravet infördes). Nu är ju herr Boije chefsekonom på ett ganska stort bolåneinstitut så det är troligare jag som är ute och cyklar, men men :)

Vad tror ni?

F.ö. verkar marknaden fortfarande vara rätt död. Både på hus och lägenheter. Inte mycket kommer ut. Känns som att det borde börja sätta fart nu, eller har det blivit någon konstig effekt så att alla bara avvaktar?
Tror det är en effekt av att folk känner osäkerhet generellt kring vad som händer i närtid. Extremt svårt att gissa vad som ska hända nu, några ekonomer skriver att vi kommer se den största ekomiska uppgången någonsin när restriktioner släpper - samtidigt ligger vi ju högre än innan och då hade det t.o.m. varit högkonjunktur rätt länge. Blir kanske glada 20-talet och sedan depression 😅
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
1614678827252.png

Bara jag som tror att Boije är ute och cyklar? Tror nämligen att när folk väl vant sig med högre priser så har man liksom accepterat det. Mäklarna kan då enkelt hålla priserna uppe för även med färre budgivare kommer folk gå in med inställningen att värdet är baserat på tidigare försäljningar. Därmed kan priserna nästan bara gå upp förutom om det finns en tydlig förväntan på lägre bopriser (som när amorteringskravet infördes). Nu är ju herr Boije chefsekonom på ett ganska stort bolåneinstitut så det är troligare jag som är ute och cyklar, men men :)

Vad tror ni?

F.ö. verkar marknaden fortfarande vara rätt död. Både på hus och lägenheter. Inte mycket kommer ut. Känns som att det borde börja sätta fart nu, eller har det blivit någon konstig effekt så att alla bara avvaktar?

Kan säkert bli en nedgång sen men han har haft fel förr.
Screenshot 2021-03-02 at 13.53.58.png
 

Limpas

Cartier
De flesta flyttar trots allt för att de behöver - inte för att utnyttja en plötslig prisuppgång
Vet inte om det var en kommentar på mitt inlägg. Jag menar inte att det borde säljas mer för att priserna går eller har gått upp, utan för att det brukar vara mer omsättning den här tiden på året. Just för att det primärt drivs av att folk behöver flytta oavsett prisläge. Men jag har kanske fel :)
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Tips om ni vill höra mr ingves själv förklara läget och varför det ser ut som det gör

 

KenKun

Patek
2-Faktor
Tips om ni vill höra mr ingves själv förklara läget och varför det ser ut som det gör

Kan du ge en sammanfattning?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tips om ni vill höra mr ingves själv förklara läget och varför det ser ut som det gör

Mycket bra program tack vare kompetensen på de som var med. Intressant med lite historiskt perspektiv på räntan. Minns själv när vi köpte vår första bostadsrätt i början av 1980-talet. Vi fick en ränta från Stadshypotek som låg på 11,8%. Bostadsrätten, en 3:a i med medelstor stad kostade 200 000 kr så det gick bra ändå.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Kan du ge en sammanfattning?
Kanske missar ngt men intervjun kan väl typ summeras med att de alla oroar sig för nuvarande situation med höga skulder och den risk det innebär, samt att folk inte kommer in.

Ingves säger att det i grunden beror på en dysfunktionell bostadsmarknad, för lite byggande samt att politiker valt att gynna ägt boende och på så vis fördela resurser till de som är insiders. Den fallande räntan har också såklart mkt starkt bidragit till situationen men han påpekar igen att RB inte ska styra efter det. Politiker behöver istället agera. Han säger också att perioder med kraftiga uppgångar inte är unikt för de senaste 20 åren.

Hon professorn påpekar att politikerna bör agera och bla tyckte det var hål i huvudet att ta bort fastighetsskatt samtidigt som man behöll ränteavdrag. Hon tyckte man bör justera skatten eftersom ägt boende är gynnat skattemässigt.

Det var med någon annan expert via länk. Han var förvånad att man låtit detta gå så långt.

Ja och så var det med en uppgiven 28åring som inatt att hon aldrig kan spara ikapp trots flera år av matlådor.


Edit. Ingves nämnde också vid ngt tillfälle att det alltid varit svårt att ta sig in varpå programledaren snabbt responderade att det nu iaf var mkt svårare än för 15 år sedan när hon köpte första lgh (dubbla priset, 15% cash istället för 10%, samt lånetak och amorteringskrav). Ingves fattar såklart också det men menade väl mer allmänt och längre perspektiv, inte att det alltid varit lika svårt.
 
Senast ändrad:

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Kan inte riktigt förklara varför jag måste skriva det här men… Jag kanske bara är en riktig typ. Eller så har jag inte lyckats med så mycket annat i mitt liv än att ha tur med bostäder… och vill skryta om det!

Vet inte om någon tidigare noterat min lilla text-byline – ”Grön våg för grå man” - längst ned? Den kan tolkas som att jag har flyttat ut på landet eller helt enkelt att jag har bra flyt (för er lite yngre – det stammar från trafikplanering – att ha grönt ljus kontinuerligt).

Jag är född i mitten av 60-talet. Jag är den där typen som alla hatar när man börjar tala om bostäder.

Jag är den där med tur.

Född och uppvuxen i förorten men sedan gjorde jag ärlig hyresbostadskarriär i innerstaden - utan svarta pengar eller fuffens. Men med tur. Sedan var jag av olika tråkiga anledningar tvungen att köpa en bostadsrätt för att fortsätta ha någonstans att bo (efter en separation). Köpte vad jag hade råd med inne i Stockholm. Det var inte så dyrt på den tiden för räntorna var också något helt annat än idag. Den bodde jag i princip aldrig i för jag träffade min blivande fru i samma veva. Hyrde därför ut min lägenhet tidvis. Min fru hade ju en stor hyresrätt i innerstaden. Den blev bostadsrätt i första vändan utförsäljning av allmännyttan. Hon hade med andra ord också tur.

Sedan gick åren och jag tyckte väl att det verkade lite väl ängsligt att ha kvar min lägenhet så jag sålde den. Tydligen var den avsevärt mer värd helt plötsligt. Vilken tur! Sedan hade jag inga studielån längre och en sudd med pengar över.

Ytterligare år gick. Vi skulle köpa ett sommarnöje på lagom avstånd från storstaden. Sagt och gjort. Sudden kom till pass. Vi hittade ett helrenoverat jätteschabrak från mitten av 1800 för mindre pengar än 14 kvadratmeter på Södermalm. 1 h 30 min från dörr till dörr - centrala Sthlm. Upptäckte ganska snart att ”här vill man ju bo!”. Flyttade dit men behöll lägenheten i staden. Ergo - ”Grön våg för grå man”.

Tyckte nu absolut nyligen att marknaden för brf i Stockholms innerstad verkade helt skruvad med ”all time high”-priser så vi sålde den stora lägenheten och köpte en liten övernattnings ett par hundra meter bort.

Förutom att vi har bott gratis i alla år så har vi en liten lgh inne i Sthlm och ett jättehus på landsbygden. Vi äger dem. Banken gör det inte.

Ingenstans i den här historien har jag varit ekonomistrategisk (förutom att vi nu senast tyckte att ”nu j-lar får man bra betalt för stora lägenheter”) eller sett på mitt boende som annat än ett ställe att bo.

Jag har tur helt enkelt.

Låt hatet flöda. Jag offrar mig.

Tittar på skördetröska från verandan

50233551548_4f852cca8f_h.jpg


50976332583_9ea5cad370_h.jpg


Jag är gärna med på en Bondlurkstråd!
Finns absolut inget hat att hämta från en 80-talist som mig. Olika generationer kämpar med olika utmaningar. Min och min familjs största utmaning är att försöka förstå hur folk orkar utmana riskkalkylerna till bristningsgränsen hela tiden så vi kan få köpa nåt för en lite mindre vansinnig peng. :) Ni som ”hade tur” förstår jag att ni kan ha en sudd, men många i min ålder, med samma inkomst och liknande kapital sätter sig lååångt utanför vad som är rimligt om räntan går upp framöver..

Du har det bra. Det gör mig glad. :)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Om ngn tycker det är intressant mtp ovan inlägg om Ingves. Nya Zeelands CB tar in huspriser framöver, för att begränsa de negativa konsekvenserna av penningpolitiken.
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Jobbade på bank i Sverige fram tills sent 2019 så ja. Tycker inte GDPR påverkade front office kontakten med kund särskilt mycket utan det var snarare lagringen av alla personuppgifter, köp, ansökningar osv hos IT, Robotics och AML som påverkades. Banksekretessen och AML står dessutom i vissa lägen över GDPR. Som tex rätten att bli raderad; banken måste behålla vissa uppgifter ändå för att kunna hjälpa till med att bekämpa penningtvätt.

Min erfarenhet är att kund oftast inte ville lämna ut sina lånelöften till mäklaren (många bankmän avråder även kunder för att visa upp det) för att denne inte skulle veta hur mycket du får köpa för (och således hur långt du kan gå i en budgivning). Kund bad därför mäklaren att ringa bankmannen som utfärdat lånelöftet för att stämma av. Banken gav aldrig ut några uppgifter som kunden själv inte redan uppgett. En typisk konversation skulle se ut ungefär såhär:

Mäklare: Hej jag heter XXX och ringer från ABC Fastighetsförmedling. YYY med persnr 123456-7890 har angett dig som sin bankkontakt att stämma av sin finansiering med. Hen har vunnit budgivningen på Klocksnacksstigen 12 med ett bud på 1kr, har hen lånelöfte på det?
Bank: Ja
Mäklare: Ok tack, hejdå.

Många bankmän gör en avvägning. Vissa vet om redan innan att kunden budar på det objektet och att de bett mäklaren ringa istället för att visa lånelöftet, andra ringer kunden först och dubbelkollar. Från bankens håll var väldigt strikta med var att man aldrig fick svara något annat än ja eller nej. Man fick helt enkelt inte lämna ut några uppgifter annat än att bekräfta eller neka mäklarens frågor/påståenden.
Det en mäklare kan (och borde) få ta del av är väl om det finns ett giltigt lånelöfte anpassat för objektet i fråga. Det skapar trygghet för alla parter (köpare, säljare, mäklare) så det inte dyker upp någon överraskning precis innan kontraktsskrivning. Hur hög summa lånelöftet är baserat på bör ju som du säger aldrig lämnas ut. Men en check på att den potentiella köparen har möjlighet att betala är inte fel.

Finns väl nån digital budgivningstjänst som Mäklarhuset börjat köra med som gör just detta har jag för mig.
 

Johanw

Cartier
Kanske missar ngt men intervjun kan väl typ summeras med att de alla oroar sig för nuvarande situation med höga skulder och den risk det innebär, samt att folk inte kommer in.

Ingves säger att det i grunden beror på en dysfunktionell bostadsmarknad, för lite byggande samt att politiker valt att gynna ägt boende och på så vis fördela resurser till de som är insiders. Den fallande räntan har också såklart mkt starkt bidragit till situationen men han påpekar igen att RB inte ska styra efter det. Politiker behöver istället agera. Han säger också att perioder med kraftiga uppgångar inte är unikt för de senaste 20 åren.

Hon professorn påpekar att politikerna bör agera och bla tyckte det var hål i huvudet att ta bort fastighetsskatt samtidigt som man behöll ränteavdrag. Hon tyckte man bör justera skatten eftersom ägt boende är gynnat skattemässigt.

Det var med någon annan expert via länk. Han var förvånad att man låtit detta gå så långt.

Ja och så var det med en uppgiven 28åring som inatt att hon aldrig kan spara ikapp trots flera år av matlådor.


Edit. Ingves nämnde också vid ngt tillfälle att det alltid varit svårt att ta sig in varpå programledaren snabbt responderade att det nu iaf var mkt svårare än för 15 år sedan när hon köpte första lgh (dubbla priset, 15% cash istället för 10%, samt lånetak och amorteringskrav). Ingves fattar såklart också det men menade väl mer allmänt och längre perspektiv, inte att det alltid varit lika svårt.

Var väl också som Igves sa att Riksbankens ränta styr inte bara över fastighetsmarknaden utan allt annat också. Så därför kan man inte använda den som instrument för styra över fastighetspriser på samma sätt som politiker kan göra med andra beslut.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Var väl också som Igves sa att Riksbankens ränta styr inte bara över fastighetsmarknaden utan allt annat också. Så därför kan man inte använda den som instrument för styra över fastighetspriser på samma sätt som politiker kan göra med andra beslut.
Nä precis. Tyckte jag skrev det i att de inte tycker RB ska styra efter det utan istället låta politiker ägna sig åt fördelningen eller att kompensera den oönskade fördelningen som bli av RB.

Sedan tar ju nu NZ och Norge in huspriser när de sätter räntan.

Rätt eller fel men man kan såklart göra så om mandatet är sådant.

Räntan påverkar mkt men det har ju också lett till enorma sårbarheter i ekonomin som sträcker sig långt bortom huspriser. Det tror jag är rätt vedertaget med en börs och CBs som får panik för att räntan stiger till -0.4% i tex Tyskland. Hur bra mår ekonomin då...?

Som sagt. RB har ett tydligt mandat som de jobbar mot och jag tycker givet det inte att de gör fel. Jag kan tycka mandatet är fel och att man tidigare bör insett problemen. Man har ju inte bara inflaterat tillgångar, man har ju även misslyckats nå sitt KPI-mål, så man bör ju någon gång frågat sig om det man gör verkligen funkar.

Det är dock svårt för RB att göra så värst mkt annorlunda än ECB och FED.
 
Senast ändrad:

Limpas

Cartier
Lite lördagsmorgongnäll i bostadsbubbletråden kanske?

När hade man tänkt göra något åt de orimliga lagfarts- och pantbrevsavgifterna? Att lantmäteriet ska ha, säg, 150k för att knappa lite i sina register när man köper ett helt vanligt radhus är ju helt orimligt och måste ju angränsa till olagligt...
 

Mic1

Rolex
2-Faktor
Lite lördagsmorgongnäll i bostadsbubbletråden kanske?

När hade man tänkt göra något åt de orimliga lagfarts- och pantbrevsavgifterna? Att lantmäteriet ska ha, säg, 150k för att knappa lite i sina register när man köper ett helt vanligt radhus är ju helt orimligt och måste ju angränsa till olagligt...
När svenska staten inte drivs av maktgiriga socialister med storhetsvansinne 😉 (nej, det är inte en invit till en politisk debatt utan en satirisk kommentar om det politiska klimatet i bananrepubliken Sverige). Over and out
 
Senast ändrad:

Limpas

Cartier
När svenska staten inte drivs av maktgiriga socialister med storhetsvansinne 😉 (nej, det är inte en invit till en politisk debatt utan en satirisk kommentar om det politiska klimatet i bananrepubliken Sverige). Over and out
Jag begriper verkligen inte hur man kan låta det fortgå. Det är ju bara ännu ett hinder för yngre på bostadsmarknaden som har mindre kapital. Visst, degen ska in och om inte där så blir det väl på annat sätt men det ska väl ändå funka så att avgifterna ska bära kostnaderna (självkostnadspris). Det kan omöjligen vara så nu eftersom kostnaden inte är förknippad med inköpspriset. Det är väl samma jobb på lantmäteriet oavsett om du köper för 3 eller 6 miljoner. Och om du köper bostadsrätt, nej då betalar du inte ett skvatt i lagfart och eventuellt pantbrevsavgift men då till föreningen.
Helt orimligt att om man bor 10 år i ett hus så ska man betala över 1000 kr i månaden i avgifter till lantmäteriet. 1000 kr. I månaden. Va i hel*.
Men ja, bankerna får väl låna ut mer eftersom folk i regel lånar även till dessa avgifter så alla som bestämmer är väl glada.
Nejdå, jag är inte bitter 😊
 

Mic1

Rolex
2-Faktor
Jag begriper verkligen inte hur man kan låta det fortgå. Det är ju bara ännu ett hinder för yngre på bostadsmarknaden som har mindre kapital. Visst, degen ska in och om inte där så blir det väl på annat sätt men det ska väl ändå funka så att avgifterna ska bära kostnaderna (självkostnadspris). Det kan omöjligen vara så nu eftersom kostnaden inte är förknippad med inköpspriset. Det är väl samma jobb på lantmäteriet oavsett om du köper för 3 eller 6 miljoner. Och om du köper bostadsrätt, nej då betalar du inte ett skvatt i lagfart och eventuellt pantbrevsavgift men då till föreningen.
Helt orimligt att om man bor 10 år i ett hus så ska man betala över 1000 kr i månaden i avgifter till lantmäteriet. 1000 kr. I månaden. Va i hel*.
Men ja, bankerna får väl låna ut mer eftersom folk i regel lånar även till dessa avgifter så alla som bestämmer är väl glada.
Nejdå, jag är inte bitter 😊
Att köpa hus är en klassfråga, även om man röstar rött. Love it or leave it 😉
 

Limpas

Cartier
Att köpa hus är en klassfråga, även om man röstar rött. Love it or leave it 😉
Det är ett kul att betala skatt! Och det här är en av de roligare skatterna. ”Vill du bo någonstans?” ”Det kostar 1,5%” ”Jaha, nu vill du flytta för att kunna få jobb och betala skatt” ”Jaha, det kostar 1,5% igen”.
 

Mic1

Rolex
2-Faktor
Det är ett kul att betala skatt! Och det här är en av de roligare skatterna. ”Vill du bo någonstans?” ”Det kostar 1,5%” ”Jaha, nu vill du flytta för att kunna få jobb och betala skatt” ”Jaha, det kostar 1,5% igen”.
Glöm inte 2% i pantbrevsavgift på överskjutande belopp om du gud förbjude behöver större bolån än tidigare ägare!
 
Lite lördagsmorgongnäll i bostadsbubbletråden kanske?

När hade man tänkt göra något åt de orimliga lagfarts- och pantbrevsavgifterna? Att lantmäteriet ska ha, säg, 150k för att knappa lite i sina register när man köper ett helt vanligt radhus är ju helt orimligt och måste ju angränsa till olagligt...

Säger du att överbetalda underpresterande myndighetspersoner inte ska kunna glassa runt utan skapa verkligt värde? Privatisera skiten, då hade det inte kostat mer än några tusenlappar
 

Limpas

Cartier
Säger du att överbetalda underpresterande myndighetspersoner inte ska kunna glassa runt utan skapa verkligt värde? Privatisera skiten, då hade det inte kostat mer än några tusenlappar
Läste på lite och det verkar inte vara lantmäteriet som får slantarna utan det är en skatt som således borde gå rakt in i skattkistan. Den administrativa avgiften på runt tusenlappen betalar avgifterna hos lantmäteriet. Resten är väl helt enkelt bara en liten nätt extraskatt som tydligen känns rimlig att ta ut proportionellt på hur dyrt boende man köper och bara om man råkar köpa äganderätt... Blir som sagt en liten ”osynlig” extraskatt på någon tusenlapp eller två i månaden för en helt vanlig familj i storstaden :) Och förstås i praktiken en flyttskatt och ett hinder på den hälsosamma bostadsmarknaden..

Men degen ska ju in så är bara inse att man annars hade betalat de där slantarna på något annat sätt.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag är glad att Alexander Nero inte är med och bestämmer. Tvångsbygg på tomter för att förräta och skapa fler småhus. Gökungesyndromet tycker jag är ett passande namn för det här tänket. Att den älskade stadsdelen inte längre skulle vara just en älskad stadsdel efter en massiv förtätning är gissningsvis inget som Nero funderat över.

"Den antagligen snabbaste metoden att uthålligt öka småhusbyggandet vore att på detta sätt genom lag utöka byggrätter på befintliga tomter. Detta skulle kunna utformas så att nya radhus möjliggörs på det minst 4,5 meter breda utrymmet mellan befintliga villor och tomtgräns. På hörntomter kan flerfamiljshus om cirka 4 våningar tillåtas för att bidra till mindre segregerade bostadsområden och göra så att folk kan bo kvar i sina älskade stadsdelar genom hela livet."


Skärmavbild 2021-03-08 kl. 12.43.03.png
 

Limpas

Cartier
Jag är glad att Alexander Nero inte är med och bestämmer. Tvångsbygg på tomter för att förräta och skapa fler småhus. Gökungesyndromet tycker jag är ett passande namn för det här tänket. Att den älskade stadsdelen inte längre skulle vara just en älskad stadsdel efter en massiv förtätning är gissningsvis inget som Nero funderat över.

"Den antagligen snabbaste metoden att uthålligt öka småhusbyggandet vore att på detta sätt genom lag utöka byggrätter på befintliga tomter. Detta skulle kunna utformas så att nya radhus möjliggörs på det minst 4,5 meter breda utrymmet mellan befintliga villor och tomtgräns. På hörntomter kan flerfamiljshus om cirka 4 våningar tillåtas för att bidra till mindre segregerade bostadsområden och göra så att folk kan bo kvar i sina älskade stadsdelar genom hela livet."


Skärmavbild 2021-03-08 kl. 12.43.03.png
Intressant! Och intressant blogg som jag missat helt. Jag håller med dig om att det inte skulle fungera så bra att förtäta nu i efterhand. I mitt tycke är det redan alldeles för tätt byggt i många områden, men då tänker jag nog främst på de han kallar mer effektiva såsom radhusområden.

Dock är det ju lite kul att leka med tanken att man kanske kunde byggt tätare från början eller att i ett mycket tidigare skede börja förtäta områden. Jag tror nämligen vi vänjer oss fort och allt är relativt. Vi kanske är lite bortskämda med hur det ser ut nu? Det är ju ändå rätt intressant att vi har byggt så pass mycket glesare än andra storstäder.

Men, det riktiga problemet är väl kombinationen med att man inte heller skapat attraktiva områden längre ut från stadskärnan genom att bygga ut kollektivtrafik (och gjort den pålitlig och praktisk) och vägnät. Det har gjort att det inte finns bra alternativ och konkurrensen om objekten i de glesa områdena har gjort de vansinnigt dyra. Ja, jag vet att det finns områden ”långt ut” som går bra att pendla ifrån men jag tror de är för få och att för många tycker att det inte är ett tillräckligt bra alternativ.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Jag är glad att Alexander Nero inte är med och bestämmer. Tvångsbygg på tomter för att förräta och skapa fler småhus. Gökungesyndromet tycker jag är ett passande namn för det här tänket. Att den älskade stadsdelen inte längre skulle vara just en älskad stadsdel efter en massiv förtätning är gissningsvis inget som Nero funderat över.

"Den antagligen snabbaste metoden att uthålligt öka småhusbyggandet vore att på detta sätt genom lag utöka byggrätter på befintliga tomter. Detta skulle kunna utformas så att nya radhus möjliggörs på det minst 4,5 meter breda utrymmet mellan befintliga villor och tomtgräns. På hörntomter kan flerfamiljshus om cirka 4 våningar tillåtas för att bidra till mindre segregerade bostadsområden och göra så att folk kan bo kvar i sina älskade stadsdelar genom hela livet."


Skärmavbild 2021-03-08 kl. 12.43.03.png

Att tvångsbygga låter såklart sjukt.

Men kke bra att lätta lite på restriktioner så man själv får stycka av sin tomt och låta ngn bygga, även om det inte blir exakt 4.5m till tomtgräns? Och de där stadsradhusen emellan höghus var väl en trevlig idé?
 
Senast ändrad:
Topp