Inte då att man blir förvånad, inte för att på något sätt generalisera dina vänner och annat men mäklare tycker jag ofta överrepresenterar en grupp personer med ganska tvivelaktiga personligheter minst sagt.
Jag är benägen att hålla med, tyvärr. De flesta av mina vänner är jävligt kosher, men många i periferin är ytterst tveksamma. För enkla pengar drar ofta till sig den typen av människor.
Förstår inte ditt resonemang här! Nyproduktion ligger oftast under marknadsvärdes kvmpris, avgifterna kan vara lite högre men du får desto mer (inte sällan garage, spa, gym, bio osv osv i avgiften). Jag har aldrig tjänat så mycket pengar som jag har gjort när jag har köpt och sålt nyproduktion.
Du missförstår honom. Han talar om belåningsgraden på fastigheten/bostadsrättsföreningens skuldsättningsgrad och har rätt. Det är ett riskperspektiv. Dock verkar köparna i Sverige inte vara medvetna om det. Jag köper nu själv en kåk med skyhög belåningsgrad t.ex. (Oscar properties).
Här är en mycket enkel förklaring:
http://fastighetstidningen.se/bostadsrattsforeningen-som-har-over-60-000-krkvm-i-lan/