• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Inte då att man blir förvånad, inte för att på något sätt generalisera dina vänner och annat men mäklare tycker jag ofta överrepresenterar en grupp personer med ganska tvivelaktiga personligheter minst sagt.

Jag är benägen att hålla med, tyvärr. De flesta av mina vänner är jävligt kosher, men många i periferin är ytterst tveksamma. För enkla pengar drar ofta till sig den typen av människor.

Förstår inte ditt resonemang här! Nyproduktion ligger oftast under marknadsvärdes kvmpris, avgifterna kan vara lite högre men du får desto mer (inte sällan garage, spa, gym, bio osv osv i avgiften). Jag har aldrig tjänat så mycket pengar som jag har gjort när jag har köpt och sålt nyproduktion.

Du missförstår honom. Han talar om belåningsgraden på fastigheten/bostadsrättsföreningens skuldsättningsgrad och har rätt. Det är ett riskperspektiv. Dock verkar köparna i Sverige inte vara medvetna om det. Jag köper nu själv en kåk med skyhög belåningsgrad t.ex. (Oscar properties).

Här är en mycket enkel förklaring:

http://fastighetstidningen.se/bostadsrattsforeningen-som-har-over-60-000-krkvm-i-lan/

Förstår inte ditt resonemang här! Nyproduktion ligger oftast under marknadsvärdes kvmpris, avgifterna kan vara lite högre men du får desto mer (inte sällan garage, spa, gym, bio osv osv i avgiften). Jag har aldrig tjänat så mycket pengar som jag har gjort när jag har köpt och sålt nyproduktion.
Har du något exempel på vilka nyproduktioner?
Har köpt en med 2100kr i avgift för 1,925,000 på 30,5 KvM. Garage finns mot avgift (4-500kr tror jag), schysst gemensam terass/altan/uteplats.
För den nyfikne: https://cdn.sightline.se/104053a21bc43b00/psw/Malartrion_Sveaorden/#

Jag är benägen att hålla med, tyvärr. De flesta av mina vänner är jävligt kosher, men många i periferin är ytterst tveksamma. För enkla pengar drar ofta till sig den typen av människor.

Du missförstår honom. Han talar om belåningsgraden på fastigheten/bostadsrättsföreningens skuldsättningsgrad och har rätt. Det är ett riskperspektiv. Dock verkar köparna i Sverige inte vara medvetna om det. Jag köper nu själv en kåk med skyhög belåningsgrad t.ex. (Oscar properties).

Här är en mycket enkel förklaring:

http://fastighetstidningen.se/bostadsrattsforeningen-som-har-over-60-000-krkvm-i-lan/

Det gjorde jag, tack! Köper det rakt av.

Har du något exempel på vilka nyproduktioner?
Har köpt en med 2100kr i avgift för 1,925,000 på 30,5 KvM. Garage finns mot avgift (4-500kr tror jag), schysst gemensam terass/altan/uteplats.
För den nyfikne: https://cdn.sightline.se/104053a21bc43b00/psw/Malartrion_Sveaorden/#

Finns ju massvis med exempel?

Tuletornen i Sumpan kunde säljas för 500-700k plus direkt vid inflytt.
The corner house i normalm såldes för ca 70-80k/kvm de första våningarna. Såldes direkt vid inflytt för 100k/kvm...52-63 kvm..

Kolla Kratsbodavägen, bromma på hemnet. Projektet The Bronze börjar säljas nu på hemnet. Inflytt i sug/sep 2016.
Kan jämföra med de priserna som ligger på hemnet med de som de såldes för: https://nyproduktion.notar.se/projekt/4CVJ3K0TPO899O09/the-bronze
Ca 500k + på en gång just nu.

Arenastaden såldes med sjuk vinst på en gång.

The corner house i normalm såldes för ca 70-80k/kvm de första våningarna. Såldes direkt vid inflytt för 100k/kvm...52-63 kvm..

Kolla Kratsbodavägen, bromma på hemnet. Projektet The Bronze börjar säljas nu på hemnet. Inflytt i sug/sep 2016.
Kan jämföra med de priserna som ligger på hemnet med de som de såldes för: https://nyproduktion.notar.se/projekt/4CVJ3K0TPO899O09/the-bronze

Helt rätt man får oftast köpa in sig billigare vid nyproduktion vilket är självklart, du binder ju kapital och de kan betala av sina lån. En av de få nyproduktion jag sett som inte haft detta är ESNY's continental.

Ingen dålig vinst där!

Helt rätt man får oftast köpa in sig billigare vid nyproduktion vilket är självklart, du binder ju kapital och de kan betala av sina lån. En av de få nyproduktion jag sett som inte haft detta är ESNY's continental.
Yes!
De sålde de första lägenheterna till ett litet billigare pris. Sedan höjde de priserna... skulle varit snabbare :D

Blir ju dock vanligare att det står i stadgarna att man måste bo där i t ex 12 månader innan man ska sälja etc..

För att inte tala om de som fick köpa lägenheter av Oscar Properties i Norra tornen för 30 000/kvm!!! är helt sjukt. Nu säljs de ju för 100k/kvm...

Man förstår ju genast varför stockholmare är överrepresenterade på detta forum och andra där kapitaprodukter avhandlas :)

Nu säljs de ju för 100k/kvm...

Gör dom? Just nu ligger det inte mindre än 12 lägenheter i Norra tornen ute till salu, den längsta har legat i 113 dagar och har "Fast pris - först till kvarn!" . Låter ganska desperat enligt mig och knappast någon som är villig att betala 100k/kvm...

Gör dom? Just nu ligger det inte mindre än 12 lägenheter i Norra tornen ute till salu, den längsta har legat i 113 dagar och har "Fast pris - först till kvarn!" . Låter ganska desperat enligt mig och knappast någon som är villig att betala 100k/kvm...
Ja, bostadrätter säljs till de priserna.
Kan ta ditt exempel: Tornen rymmer 300 lägenheter men jag tror bara man kan göra intresseanmälning på det västra tornet. Det östra är lite högre, jag bara drar en chansning att det rymmer 160 lägenheter. Så 12 av 160 återstår, resten är sålda.

Ja, bostadrätter säljs till de priserna.
Kan ta ditt exempel: Tornen rymmer 300 lägenheter men jag tror bara man kan göra intresseanmälning på det västra tornet. Det östra är lite högre, jag bara drar en chansning att det rymmer 160 lägenheter. Så 12 av 160 återstår, resten är sålda.

Well, du har kunnat köpa lägenhet i det västra tornet (Helix) sedan i Maj, fortfarande finns det väldigt många lägenheter till salu, många under 100k/kvm. Sen att man får massa mail om förmånliga erbjudanden av OP tyder också på att nyproduktionsobjekten är svårsålda.

Har lite koll på tvåor i Stockholms innerstad
För tillfället och dom är svårsålda. Väldigt många omvisningar och hört om mäklare som inte tar på sig säljuppdrag i detta läge. Hittills tycks säljarna hålla emot och vägrar sälja "billigt". Återstår att se om det är ett hack i kurvan pga tillfälligt
överutbud eller om det blir åka av.

Tror själv att vi har ett par år till av sötebrödsdagar innan det smäller.

Följande är spekulationer från en lekman

Media gör ju sitt med dagliga tyckarartiklar från experter och "experter" om att nu faller priserna och självklart är det ingen som vill köpa högt då.
Så länge folk har jobb och räntan inte är hög så blir det ingen krasch, det vi ser är småpanik bland säljare som ger ett överutbud och köpare som inte vill göra en dålig affär eftersom priserna ska vara på väg ner.
Men det intressanta det kommande året är när mer och mer nyproduktion står klart för inflyttning och nya innehavarna som då ska sälja det man redan sitter på...kan bli svettigt för flertalet.
Även för många byggherrar som redan dragit igång projekt som ska säljas.

Börjar se att villorna i grannskapet faktiskt inte säljs till högstbjudande innan visning och i flera fall ligger ute trots flera visningar så nåt är på gång..... kanske vill man inte längre betala 7.5 miljoner för en kattbur men lättsålt som i våras är det inte!

Japp men att det diskuterats ett tag minskar ju inte sannolikheten för att det kommer att hända. Alla marknader svänger och jag anser att frågan varken är om eller när kraschen kommer utan hur hårt den kommer att slå den här gången.

Tillbaka
Topp