• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

5000 för 15kvm i Nykvarn hos Homeq? Fy fan alltså, bott billigare i andrahand i Hornstull, och det var dubbelt så stort.
6000kr 1rok 33kvm i sumpan, överkomligt. Vad är din poäng, att du hittade en dyr lägenhet? Det är hyresvärdar som är trötta på trabant-kön och har gått ihop och skapat sin egna kö baserad på personligt brev, inkomst och köpoäng. Men där köpoäng inte är avgörande.

6000kr 1rok 33kvm i sumpan, överkomligt. Vad är din poäng, att du hittade en dyr lägenhet? Det är hyresvärdar som är trötta på trabant-kön och har gått ihop och skapat sin egna kö baserad på personligt brev, inkomst och köpoäng. Men där köpoäng inte är avgörande.

Poängen är att det är ett hutlöst pris för en städskrubb och att ingen borde luras att betala det.

Tipsa gärna om vart det går att finna 30kvm <6000kr/mån. i Hornstull

Notera att jag skrev i andra hand. Hittades faktiskt via twitter av alla ställen.

Jag hade också tagit ditt exempel före en skrubb i Nykvarn varje dag. Du kan ju inte tycka att det är ett skäligt pris för den storleken på en ort som knappt ens med välvilja kan kallas Stockholmsområdet?

Bra video, det mest intressanta var bilden hur kvaliteten gått upp på låntagarnas kreditvärdighet sedan 2008. Frågan är om alla nya krav gjort att Sverige haft samma resa?

Hur tror ni bostäder i olika områden klarar sig vid en eventuell bostadskrasch? Tvåor på 40
Jag hatar mäklare nu förtiden, de är värdelösa, styr inte kund och tar alla jävla uppdrag som helst eftersom det är så jävla kåta på kunder (förståligt), men vad som händer är att objekten blir otroligt svårsålda eftersom kunden inte blir tillsagd att det är så här det ser ut idag, som någon sa, 2017 lever kvar där man kunde göra sig en hacka.. men inte längre, inte idag.
Mäklare är knähundar

Håller med.

Har varit med om massa irrelevanta känsloargument från mäklare i syfte att ge en dåligt samvete över att säljare gör en förlust. "Kan vi mötas på x" och "säljaren har redan gått ner x antal kronor från begärt pris" (ja p.g.a. överprissatt), sånt skräp.

Jag kanske är den som är dryg här då jag alltid ifrågasätter innehållet i prospektet och har för vana att alltid fråga om säljaren accepterar utgångspriset (i 9/10 fall får man svaret nej).

Sen har vi kategorin mäklare som beskriver objektet med 99% superlativer och annat intetsägande skräp, såsom "generösa" takhöjder på 2.6m på nyproducerat (ok så standard), ett stenkast till x (5 km långt stenkast), 10 min till T-centralen (med helikopter) o.s.v.

Senast ändrad:
Hur tror ni bostäder i olika områden klarar sig vid en eventuell bostadskrasch? Tvåor på 40

Håller med.

Har varit med om massa irrelevanta känsloargument från mäklare i syfte att ge en dåligt samvete över att säljare gör en förlust. "Kan vi mötas på x" och "säljaren har redan gått ner x antal kronor från begärt pris" (ja p.g.a. överprissatt), sånt skräp.

Jag kanske är den som är dryg här då jag alltid ifrågasätter innehållet i prospektet och har för vana att alltid fråga säljaren accepterar utgångspriset (i 9/10 fall får man svaret nej).

Sen har vi kategorin mäklare som beskriver objektet med 99% superlativer och annat intetsägande skräp, såsom "generösa" takhöjder på 2.6m på nyproducerat (ok så standard), ett stenkast till x (5 km långt stenkast), 10 min till T-centralen (med helikopter) o.s.v.

Om mäklaren säger att säljaren inte accepterar utgångspriset är det väl att betrakta som ett lockpris och något mäklaren kan få en varning för?

Om mäklaren säger att säljaren inte accepterar utgångspriset är det väl att betrakta som ett lockpris och något mäklaren kan få en varning för?

Det är något som stör mig, tex utgångspris 8,9mkr. BUD 9,3mkr och ändå omvisning helgen efter. Ändå 400k över utgångspris. Är det då lockpris från mäklaren? Bara en stilla undran. :)

Som fd mäklare (obs jag hatade det) så måste jag, till mäklarnas försvar, säga att det är svårt med prissättningen. Ingen vill sälja med en mäklare som vill gå ut med ett pris 500 k över alla andra jämförbara objekt på marknaden. Som säljare vill man ju ha folk på visningarna... Lockpris visst, men det är inte helt enkelt att komma bort från.

Som fd mäklare (obs jag hatade det) så måste jag, till mäklarnas försvar, säga att det är svårt med prissättningen. Ingen vill sälja med en mäklare som vill gå ut med ett pris 500 k över alla andra jämförbara objekt på marknaden. Som säljare vill man ju ha folk på visningarna... Lockpris visst, men det är inte helt enkelt att komma bort från.

Löner som inte baseras enbart på provision från sålda objekt hade nog gjort en del för att slippa lockpriser och kassa mäklare.

Fullt förståeligt. Man måste ju se hela bilden. Och här låter det som ett system som kommit lite snett pga folks (mäklare /säljares) girighet. Tack för insikten. :)

Det är något som stör mig, tex utgångspris 8,9mkr. BUD 9,3mkr och ändå omvisning helgen efter. Ändå 400k över utgångspris. Är det då lockpris från mäklaren? Bara en stilla undran. :)

Har sett rätt många hus till salu där de haft ytterligare visningar. Kan vara så enkelt att mer intresse dykt upp och de tycker det är värt att riskera att tappa nuvarande bud för att ev. få in högre bud från andra.

Inte mäklarnas fel primärt. Det är säljarna som är fegisar. Vill de ha ett lockpris får de också äta det sura äpplet om det inte blir budgivning. Om man var tvungen att acceptera bud över utgångspris skulle vi lösa problemet. Då skulle folk sluta vilja ha lockpriser. Nu har säljaren 0 risk. De sätter lågt utgångspris och hoppas på budgivning. Blir det ingen budgivning tackar de nej. Vi bjöd över utgångspris tre tillfällen på samma lägenhet men den kom ut en fjärde gång och då bjöd någon det säljaren ville ha. Det är så sjukt skevt att man får bete sig hur som helst när man säljer en bostad. (detta, skedde för 5 år sedan)

Inte mäklarnas fel primärt. Det är säljarna som är fegisar. Vill de ha ett lockpris får de också äta det sura äpplet om det inte blir budgivning. Om man var tvungen att acceptera bud över utgångspris skulle vi lösa problemet. Då skulle folk sluta vilja ha lockpriser. Nu har säljaren 0 risk. De sätter lågt utgångspris och hoppas på budgivning. Blir det ingen budgivning tackar de nej. Vi bjöd över utgångspris tre tillfällen på samma lägenhet men den kom ut en fjärde gång och då bjöd någon det säljaren ville ha. Det är så sjukt skevt att man får bete sig hur som helst när man säljer en bostad. (detta, skedde för 5 år sedan)

Jag kan tycka att det öht är märkligt att köpare ens tillåts lägga bud utan att först uppvisa ett lånelöfte. Har hört historier om mäklare som låter sådana budgivare lägga bud för att "dra igång budgivningen", även om mäklaren vet att budgivaren saknar de ekonomiska förutsättningarna för att genomföra ett köp. Helst hade jag också sett att banken ska ha godkänt föreningen innan köparen ens får lägga bud med sitt lånelöfte, för att utesluta bud som kräver ett större ekonomiskt risktagande i en högt skuldsatt förening och som banken därför ändå inte godkänner köp i.

PS. Jag anser att vi har en väldigt obalanserad marknad med tveklösa överpriser som på en normalt fungerande marknad hade korrigerat förr eller senare.

Dock är bostadsmarknaden inte normal. Det finns en risk att den har blivit "too big to fail" så regeringen och riksbanken dopar marknaden om den ger vika. Typ amorteringsfrihet, höjt lånetak i förhållande till lön, uppskjutning av reavinst, etc etc.

Om vi kan hoppas på att politikerna låter marknaden sköta sig själv tror jag dock vi kan få en sättning. Inte så mkt för Corona som såklart kan bli triggern med hög arbetslöshet, men på sikt pga skevheten.

Idag i sthlm kan man inte köpa en vettig bostad utan stora vinster från tidigare bostäder (eller andra stora summor pengar).

I en inte fancy förort till Sthlm kostar ett ok radhus ca 8 miljoner. Man måste ha 15% cash men visst kan ganska många fixa fram 1.2 mill. Men för att sedan låna resterande 6.8 och inte behöva amortera massvis behöver man tjäna 1.5 mill per år.

Och då bor du inte bland rika. Du bor bland vanliga medel+inkomsttagare.

Det blir lixom orimligt när en relativt höginkomsttagande familj inte kan köpa ett enkelt radhus i en vanlig medelklassförort.

För varje bostad som läggs till marknaden (någon dör, bostäder byggs, någon flyttar från staden etc etc) måste man fylla på med en till person/par som innan inte ägde bostad. En person som alltså inte har jobbat upp massa vinster. Tillslut lär det påverka hela marknaden att de inte kan köpa något vettigt. Om du är nyutbildad läkare kanske du inte vill köpa en 1a i en farlig förort.

PS. Jag anser att vi har en väldigt obalanserad marknad med tveklösa överpriser som på en normalt fungerande marknad hade korrigerat förr eller senare.

Dock är bostadsmarknaden inte normal. Det finns en risk att den har blivit "too big to fail" så regeringen och riksbanken dopar marknaden om den ger vika. Typ amorteringsfrihet, höjt lånetak i förhållande till lön, uppskjutning av reavinst, etc etc.

Om vi kan hoppas på att politikerna låter marknaden sköta sig själv tror jag dock vi kan få en sättning. Inte så mkt för Corona som såklart kan bli triggern med hög arbetslöshet, men på sikt pga skevheten.

Idag i sthlm kan man inte köpa en vettig bostad utan stora vinster från tidigare bostäder (eller andra stora summor pengar).

I en inte fancy förort till Sthlm kostar ett ok radhus ca 8 miljoner. Man måste ha 15% cash men visst kan ganska många fixa fram 1.2 mill. Men för att sedan låna resterande 6.8 och inte behöva amortera massvis behöver man tjäna 1.5 mill per år.

Och då bor du inte bland rika. Du bor bland vanliga medel+inkomsttagare.

Det blir lixom orimligt när en relativt höginkomsttagande familj inte kan köpa ett enkelt radhus i en vanlig medelklassförort.

För varje bostad som läggs till marknaden (någon dör, bostäder byggs, någon flyttar från staden etc etc) måste man fylla på med en till person/par som innan inte ägde bostad. En person som alltså inte har jobbat upp massa vinster. Tillslut lär det påverka hela marknaden att de inte kan köpa något vettigt. Om du är nyutbildad läkare kanske du inte vill köpa en 1a i en farlig förort.
+ att husen i Sverige är svinsmå...
130-150 kvm är fan inget hus, är en sommarstuga.

I usa tror jag snittstorleken på det som byggdes förra året var 280 kvm eller liknande, i snitt.
Visst det är andra byggstandarder osv, men Sverige kanske har ett problem där det är lite för reglerat, så det blir skit av allt
De flesta hus ser ut som skit också med 1.5 plan och fult garage och huset är målat i rött, senapsgult etc o står 4 meter från varandra.

Så jävla trist.

Tillbaka
Topp