• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

@Qvarna
Nej det är det nog inte men vad jag förstår är det mkt billigare i tex Berlin och Helsinki pga annan politik. Att priserna i London och NY/LA är högre känns inte heller konstigt. Om jag hade samma jobb i London hade jag troligen haft dubbel lön. Lönerna i dessa storstäder (för de med bra jobb) är sjukt mkt högre än här. Det är den totala frikopplingen mellan löner och priser som är sjuka här. Det är säkert så på många ställen men det man vet är att det inte hade blivit såhär om inte politiken fördes på det sätt den gjort, samt att det skapat stora problem, oavsett situationen i andra städer.
Fast är det verkligen mycket billigare i t.ex. Berlin? Jag sökte lite snabbt på Google och från vad jag kan se betalar även dem runt EUR 8000-9000 per kvm för lägenheter i områden som Kreutzberg, Mitte, Schöneberg. Detta är helt klart jämförbart med Stockholms innerstadspriser. Samma priser gäller om man kollar städer som Milan, Barcelona, Paris, etc.

Absolut är lönerna högre i t.ex. NY/LA än i Sverige, men priserna är fortfarande lika oproportionella. Mina anställda har en genomsnittslön på omkring USD 50,000/år, och mediankostnaden för boende är USD 630,000, dvs 12.6 gånger deras årsinkomst.

Mitt fritidshus utanför Norrtälje har Procentuellt gått upp ännu mer, från 1,1 till ca 2,5 på denna tid. Ett tecken på att ”fattiglapparna” som tidigare kunde köpa ett radhus eller villa i Stockholmsförort nu får söka sig längre från storstaden och flytta in i fritidshusområden.

De som du bjuder mot har väl antagligen varit inne på marknaden 10, 20, 30 eller 40 år vilket förstås gör det svårt att konkurrera.
Kan iofs också vara så att fler vill ha sommarhus nu? Men oavsett hur de ska nyttja huset behövs onekligen mer smet nu :)

Ja så är det ju, och naturligtvis får vi köpa helt andra objekt idag än vi hade gjort om vi kom in samtidigt som de vi konkurrerar med. Eller haft mer luft i kalkylen :) Nu sparar vi typ allt för att försöka öka budgeten i samma tempo som priserna stiger - och pressa chefen såklart ;)

Vi kommer iaf hitta ngt vi kommer trivas superbra i, och det är ju det viktigaste :)

Fast är det verkligen mycket billigare i t.ex. Berlin? Jag sökte lite snabbt på Google och från vad jag kan se betalar även dem runt EUR 8000-9000 per kvm för lägenheter i områden som Kreutzberg, Mitte, Schöneberg. Detta är helt klart jämförbart med Stockholms innerstadspriser. Samma priser gäller om man kollar städer som Milan, Barcelona, Paris, etc.

Absolut är lönerna högre i t.ex. NY/LA än i Sverige, men priserna är fortfarande lika oproportionella. Mina anställda har en genomsnittslön på omkring USD 50,000/år, och mediankostnaden för boende är USD 630,000, dvs 12.6 gånger deras årsinkomst.
Ok. Ja jag ser nu att just Berlin har haft snabbaste ökningen i världen senaste åren, så den uppfattningen var uppenbart utdaterad. Ska läsa på lite om vad som föranlett det. I Helsingfors verkar prisutvecklingen inte alls varit lika aggressiv, och priserna betydligt lägre än här.
(Sthlm innerstad nu i snitt 100k/kvm)

Men som sagt. Problemet och de negativa konsekvenserna blir inte mindre för att det är lika illa på andra ställen?

Den extrema penningpolitiken och regeringars ovilja att reglera dess negativa biverkningar har inte varit unikt för Sverige. Klyftorna har ökat på många ställen och det är lika illa var man än befinner sig.

(Sthlm innerstad nu i snitt 100k/kvm)

Men som sagt. Problemet och de negativa konsekvenserna blir inte mindre för att det är lika illa på andra ställen?

Den extrema penningpolitiken och regeringars ovilja att reglera dess negativa biverkningar har inte varit unikt för Sverige. Klyftorna har ökat på många ställen och det är lika illa var man än befinner sig.
Har inte Berlin en väldigt välfungerande hyresrättsmarknad? Det är ju en stor skillnad från Stockholm.

Har inte Berlin en väldigt välfungerande hyresrättsmarknad? Det är ju en stor skillnad från Stockholm.
Vet inte. Är verkligen inte påläst på Berlin så kan inte riktigt diskutera skillnader men tar gärna del av kunskap som andra har :)

Varför jag nämnde Berlin var för att ett kompispar som också letar hus sade att några polare till dem köpte en lgh i Berlin samtidigt som de köpte sin lgh för ett fåtal år sedan, och att de då hade fått typ dubbla storleken för samma pengar.

Vad jag hörde förr om Finlands långsammare prisuppgång var det pga andra regler kring amortering, typ att man skulle betala av allt på 20 år eller ngt sånt. Men så länge sedan nu så jag vet inte vad som gäller idag.

Nu var det ett par år sedan jag var där regelbundet, men det är/var stor skilland från Stockholm. Med en nypa salt var det möjligt att åka runt, hitta ett område man gillade och sedan börja leta hyresrätt och dessutom till helt andra hyresnivåer än Stockholm. Men det var samma utvecklig där med gentrifiering över hela staden och en växande andel bostadsrätter även om invånarna i Berlin inte har samma knyta handen i fickan-mentalitet som vi har här så protesterna var mer högljudda.

Staden har köpt tillbaka många fastigheter, liknande projekt genomförs i andra stora städer i Europa Barcelona tex.

Finns en dokumentär på SVT om det, rätt intressant hur riskkapitalbolag hittar på sätt att få bort boende för att sedan renovera upp dem och höja hyrorna rejält.

Jag tillför inte ett skit i denna tråd, men sånt här blir man galen på! Har aldrig köpt på bud, alltid köpt Nyprod vilket känns skönt nu i efterhand.

Utgångspris 8,1. Bud på 9,625. 1,5 miljoner i budgivning Ändå OMVISNING!! Vi pratar en muggig 3:a på 81kvm2. Lite renovering och man har en 3:a på 81kvm för 10 miljoner med en liten Wc/Dusch. 🙃

Det går inte heller att jämföra rakt av med andra länder vad gäller inkomster då skatter, moms etc är olika på varje tjänad krona med.

Sen att jämföra Berlin, Barcelona, LA, NY med metropolen Stockholm...

Jag tillför inte ett skit i denna tråd, men sånt här blir man galen på! Har aldrig köpt på bud, alltid köpt Nyprod vilket känns skönt nu i efterhand.

Utgångspris 8,1. Bud på 9,625. 1,5 miljoner i budgivning Ändå OMVISNING!! Vi pratar en muggig 3:a på 81kvm2. Lite renovering och man har en 3:a på 81kvm för 10 miljoner med en liten Wc/Dusch. 🙃

Borde inte det gå att anmäla till mäklarförbundet avseende lockpriser? 1,5MSEK över utgång motsvarar över 18% ökning...

Vi är absolut i överkant i priser. Du kan nog se en sättning framåt sommaren. Men bubbla har vi tjatat om i över 15 år.

Någon nämnde Berlin, jag trodde också att det var billigt tills jag åt middag med en vån i helgen som bor i Stockholm och Berlin. Priserna i hans område har dubblats på mindre än 5 år.

Borde inte det gå att anmäla till mäklarförbundet avseende lockpriser? 1,5MSEK över utgång motsvarar över 18% ökning...

Vi är absolut i överkant i priser. Du kan nog se en sättning framåt sommaren. Men bubbla har vi tjatat om i över 15 år.

Någon nämnde Berlin, jag trodde också att det var billigt tills jag åt middag med en vån i helgen som bor i Stockholm och Berlin. Priserna i hans område har dubblats på mindre än 5 år.
Tror problemet är (och har varit länge) att i princip alla lägenheter i stan går att anmäla för lockpriser.

Ahhh, mäklare. Jordens bästaste och ärligaste människor :) Bostadsmarknaden, framförallt i Stockholm, är verkligen helt galen nu. Om man ska renovera upp till en standard som motsvarar prisklassen är det nog inga problem att lägga uppåt miljonen på renovering. Ruskigt dyr lägenhet sen.

Tror problemet är (och har varit länge) att i princip alla lägenheter i stan går att anmäla för lockpriser.
Verkligen. Men det kanske är just vad som behövs. Att behöva räkna med en prisuppgång på 30% är totalt orimligt för mig, men så det fungerar. Tröttsamt att gå på visningar som man sedan uppenbarligen inte har en sportmössa att vinna.

Och nej, jag är inte bitter. Vi köpte en rejält mycket större lägenhet än vi hade i innerstan i maj förra året och verkar ha prickat någon form av tillfällig Corona-botten och gjort en bra affär, men rent objektivt är det inte hållbart eller rimligt någonstans.

En lantisfråga, kanske framför allt till @ANALOGUE , tror jag.

Kan pappa staten egentligen ”göra något åt” prisracet (om man förutsätter att det finns ett prisrace och att det borde göras något åt)?
Utan att det blir kaos för en hel del människor?

Kan pappa staten egentligen ”göra något åt” prisracet (om man förutsätter att det finns ett prisrace och att det borde göras något åt)?
En långsam avtrappning av ränteavdraget som kvittas mot en sänkt inkomstskatt är väl ett av förslagen som brukar läggas fram. Och/eller en återinförd fastighetsskatt (återinfört på bostadsrätter, och med höjt/inget tak på villor).

Ett helt annat alternativ är att inkludera bostadspriser i riksbankens inflationsmått, de skulle då peka på en väldigt hög inflation vilket leder till räntehöjningar men då är risken en ganska rejäl sättning på marknaden.

Absolut! Det är i rätt stor grad de som gjort att det blivit ett rally. Jag utvecklqr gärna när jag har en lucka men @LS nämner flera saker!

Ahhh, mäklare. Jordens bästaste och ärligaste människor :) Bostadsmarknaden, framförallt i Stockholm, är verkligen helt galen nu. Om man ska renovera upp till en standard som motsvarar prisklassen är det nog inga problem att lägga uppåt miljonen på renovering. Ruskigt dyr lägenhet sen.

Verkligen. Men det kanske är just vad som behövs. Att behöva räkna med en prisuppgång på 30% är totalt orimligt för mig, men så det fungerar. Tröttsamt att gå på visningar som man sedan uppenbarligen inte har en sportmössa att vinna.

Och nej, jag är inte bitter. Vi köpte en rejält mycket större lägenhet än vi hade i innerstan i maj förra året och verkar ha prickat någon form av tillfällig Corona-botten och gjort en bra affär, men rent objektivt är det inte hållbart eller rimligt någonstans.

Enig, jag sålde faktiskt för nån vecka sen. Min mäklare måste dock varit en av få ärliga mäklare. Vi hoppades på 2-300k upp men satte utgång strax under vad lägenheten en våning upp hade gått för (identisk lägenhet). Mao var mitt utgångspris motsvarande marknadspriset när lägenheten ovanför såldes ett par månader innan). Needless to say gick det bättre än vi hoppats.

Är väl det som är problemet att det blir kaos för många om något görs för att det inte gjorts ifrån början :)

Exv öka amorteringskrav för alla oavsett nya eller gamla lån det vore något. Exv det skall ner till 50-60% på x-antal år ... Men det kommer säkerligen inte funka för många (go figure)

De skulle kunna gå tillbaka till det glada 1970-talet med 100% ränteavdrag, men bara göra det gällande vid köp av nybyggnation.

Var faktiskt och kikade på den. Grannarna sålde typ samma lgh i december för mer än 1 miljon mindre. Det är en hyfsat snabb ökning 🍾
8-8.5 är mer i linje vad jag hade tyckt den vore värd. Jag kan inte se vad som motiverar det slutpriset. Föreningen är tex inte fantastisk, avgiften inte jättelåg, skicket på lägenheten inte helt ok.

En långsam avtrappning av ränteavdraget som kvittas mot en sänkt inkomstskatt är väl ett av förslagen som brukar läggas fram. Och/eller en återinförd fastighetsskatt (återinfört på bostadsrätter, och med höjt/inget tak på villor).

Ett helt annat alternativ är att inkludera bostadspriser i riksbankens inflationsmått, de skulle då peka på en väldigt hög inflation vilket leder till räntehöjningar men då är risken en ganska rejäl sättning på marknaden.
Fast hur många jämkar räntan egentligen? Skatteåterbäringen blir bara en trevlig extra inkomst.

I dom storstäder där jag bott i i-land betalar man mycket högre del av inkomsten i boendekostand. Även nu nör det blivit dyrare är det välddigt billigt jämförtsvis att bo i gbg och stockholm sett till del av lönen som spenderas på boende.

rätt många jag känner ligger under 25% av netto i boendekostand. Det hqr jag aldrig varit med om utomlands utöver kollektiv.
Med ökningen som sker kanske vi är ikapp om 10 år :)

I dom storstäder där jag bott i i-land betalar man mycket högre del av inkomsten i boendekostand. Även nu nör det blivit dyrare är det välddigt billigt jämförtsvis att bo i gbg och stockholm sett till del av lönen som spenderas på boende.

rätt många jag känner ligger under 25% av netto i boendekostand. Det hqr jag aldrig varit med om utomlands utöver kollektiv.
Med ökningen som sker kanske vi är ikapp om 10 år :)
Kan du berätta mer om din jämförelse? Ägt boende vs ägt? Var kommer skillnaden ifrån? Ränta, skatter etc?

Priset på bostaden är ju inte så viktigt för kostnaden när räntan är typ 0. Om man lånar 2m mer och räntan är 1.2% blir det 2k mer per månad. Inte så avgörande mao så att priserna stiger nu gör inte så mkt skillnad.

Tycker alltså det är intressant att lära mig mer. Ifrågasätter inte ditt påstående!

Senast ändrad:
Min jämförelse är som kanske går att utläsa av mitt inlägg väldigt ovetenskaplig.
Min uppfattning är helt wnkelt att den i större städer boendes svensken har lägre smärttröskel än vad jag upplevt att många andra har i större städer utomlands.
Extremt många i grupper för uthyrning på facebook sättter t ex 5000kr som maxgräns för hyra av eget boende. Helt otänkbart i de städer jag bott i utomlands. Där får man lägga betydligt mer.

5000kr som maxgräns för hyra av eget boende.
För de pengarna får man högst en säng och del i ett kök vid det här laget. Det går inte hyra en lägenhet för de pengarna i andrahand i våra större städer+studenstäder.

Räknar man med värdeökningen (jag instämmer med dig @ANALOGUE att något är skevt här) så lägger många inte ens 1% av sin inkomst på boende. Man får ju betalt för att bo. Men hur ska man använda de pengarna på nåt annat sätt än att sälja och flytta till Lindesberg?

Tillbaka
Topp