• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Exakt så, har man dessutom var förnuftig och amorterat så har man minst någon extra miljon till i utrymme.
Ja jag vet inte, amortera? Tycker pengarna går åt till livets nödtorft, renoveringar, bilar, resor, klockor och i viss mån finansiella investeringar :) .
Jag tror aldrig att jag har amorterat faktiskt. Efter att lånetaket kom så känns det ännu mer prioriterat att bygga upp ett sparande till eventella renoveringar också. Går ju inte att låna på lägenheten för att köpa bil heller. Om lånekvoten 5 x inkomst är uppfyllt.
 

zeke_varg

Omega
Det är riktigt sjukt det där. Netto bra i längden givetvis att amortera men det blir en piss i rymden på kortare sikt än 5 år. Våra 3 år i lägenhet som vi köpt tillsammans så gick värdet upp 850kr/dag i snitt. Huset efter, nu 8år, så ligger snittet på 1100kr/dag i uppgång.

vi valde istället att ”livsamortera”. Både jag o frugan har jobbat ca 80% i många år. Ja, vi har haft turen att jobba den tiden också, inte bara den lönenivån. 😀

Edit. Missade: Hyfsat tungt att komma in ny senaste åren om man vill spara ihop till insatsen om värdeökningen är, som ett exempel, 1000kr upp/dag på stora lägenheter/hus i Storstockholm över en 10årsperiod. Tror inte vi är långt ifrån en meridian med de siffrorna.
 
Senast ändrad:

Limpas

Cartier
Om man vänder och vrider lite på det (vilket jag tror att folk gör) så kan ju amorteringskravet också ha lett till att man amorterar mindre i absoluta tal över tid (alltså att man helt enkelt att större lån och högre belåningsgrad än vad man hade haft annars). En "lösning" på att ordna kassaflödet som behövs för amorteringskravet är ju att helt enkelt upp större lån från början.

Säg att man åker på att amortera 2%, då utökar man lånet så att man har råd att amortera 2% i säg fyra år utan att ta av sina egna pengar från lön.

Utan amorteringskravet hade man kanske lånat 2 milj och amorterat i en takt man önskar och mäktar med. Nu lånar man istället 2,1 milj och lägger undan 100k för att amortera enligt kravet ett par år. Vips så är man skötsam på pappret, men den enda som är glad är ju banken :). Dessutom slipper du ta från din lön för att amortera, så då kan du ju plöja ner det på klockor eller leasa den där bilen istället. Efter något år har man fortfarande över 2 milj i lån, vilket är mer än vad man hade haft annars. Jaja, vet inte hur många tankevurpor man åker på, men visst kan man vara lite kreativ med amorteringskravet om man inte redan ligger på maxat lån mht inkomst.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Litet sidospår, men ändå inte. Gällande pratet om att Max låna 5x årsinkomst stämmer väl inte riktigt?! När vi köpte nuvarande bostad gällde (på Swedbank) 4,5x årsinkomst maximalt för att hamna på 2% amortering/år. Men det fanns ändå möjlighet att låna mer än detta men då med följden att man åker på ytterligare 1% amortering, dvs 3% per år. Som jag fick det förklarat för mig ska du amortera 2% per år tills bostadslånen ligger på max 70% av bostadens värdering, därefter 1% per år ned till 50%. Under förutsättning att din totala skuldkvot inte överstiger 4,5x årsinkomst för då åker man som sagt på ytterligare en procent.
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Om man vänder och vrider lite på det (vilket jag tror att folk gör) så kan ju amorteringskravet också ha lett till att man amorterar mindre i absoluta tal över tid (alltså att man helt enkelt att större lån och högre belåningsgrad än vad man hade haft annars). En "lösning" på att ordna kassaflödet som behövs för amorteringskravet är ju att helt enkelt upp större lån från början.

Säg att man åker på att amortera 2%, då utökar man lånet så att man har råd att amortera 2% i säg fyra år utan att ta av sina egna pengar från lön.

Utan amorteringskravet hade man kanske lånat 2 milj och amorterat i en takt man önskar och mäktar med. Nu lånar man istället 2,1 milj och lägger undan 100k för att amortera enligt kravet ett par år. Vips så är man skötsam på pappret, men den enda som är glad är ju banken :). Dessutom slipper du ta från din lön för att amortera, så då kan du ju plöja ner det på klockor eller leasa den där bilen istället. Efter något år har man fortfarande över 2 milj i lån, vilket är mer än vad man hade haft annars. Jaja, vet inte hur många tankevurpor man åker på, men visst kan man vara lite kreativ med amorteringskravet om man inte redan ligger på maxat lån mht inkomst.
Absolut, vissa banker/handläggare kanske inte godkänner mer än vad bostaden faktiskt kostar men det går nog att göra så.
Ang. amortering så visst är det störigt att den påverkar dina "fasta" kostnader men man ska också tänka på att tex nu under amorteringsfrihet så är det bara bankerna som tjänar på det. Nu är ju räntan låg men man får ju en form av garanterad avkastning genom att betala av ett lån man har ränta på - dvs om du ska investera pengarna måste du slå vad du minskar din räntekostnad med varje månad. Sen blir det såklart mindre betydande om du gjort en vinst på 1.5m på 2 år men men... Jag tycker man ska amortera så mycket det går och ser det även som ett bra verktyg för att styra totala lånebeloppet. Bättre att månadsbeloppet ökas genom sparande än att räntan ska behöva sticka.
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Litet sidospår, men ändå inte. Gällande pratet om att Max låna 5x årsinkomst stämmer väl inte riktigt?! När vi köpte nuvarande bostad gällde (på Swedbank) 4,5x årsinkomst maximalt för att hamna på 2% amortering/år. Men det fanns ändå möjlighet att låna mer än detta men då med följden att man åker på ytterligare 1% amortering, dvs 3% per år. Som jag fick det förklarat för mig ska du amortera 2% per år tills bostadslånen ligger på max 70% av bostadens värdering, därefter 1% per år ned till 50%. Under förutsättning att din totala skuldkvot inte överstiger 4,5x årsinkomst för då åker man som sagt på ytterligare en procent.
Stämmer till 100%. :)
Hushållets bruttoårsinkomst x 4.5 = är totala lånebeloppet för att inte få 3% amortering
Sedan äga 30% för att få 1% amortering
50% för att få 0% amortering
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ja jag vet inte, amortera? Tycker pengarna går åt till livets nödtorft, renoveringar, bilar, resor, klockor och i viss mån finansiella investeringar :) .
Jag tror aldrig att jag har amorterat faktiskt. Efter att lånetaket kom så känns det ännu mer prioriterat att bygga upp ett sparande till eventella renoveringar också. Går ju inte att låna på lägenheten för att köpa bil heller. Om lånekvoten 5 x inkomst är uppfyllt.
Renoveringar, bilar, resor och klockor har varit mina överlägset största utgiftsposter senaste åren så är rätt i synk på prioriteringarna där. Parallellt har jag sedan länge ändå haft som mål att min bostad ska vara avbetald till pension, kan se det som en hedge till pensionssparandet.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Renoveringar, bilar, resor och klockor har varit mina överlägset största utgiftsposter senaste åren så är rätt i synk på prioriteringarna där. Parallellt har jag sedan länge ändå haft som mål att min bostad ska vara avbetald till pension, kan se det som en hedge till pensionssparandet.
Ja det är ju trevligt. Känner ändå att jag vill leva idag - 10 års sikt.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Gällande bopriser. Utveckling villa i Sthlm
5666AE41-3E55-408E-9CB8-63F8DE1AC840.png
0D1C90C8-89E5-4C37-9D04-392AAABC8331.png
32D4B2DC-DA95-478C-BBE6-25AC5456B46C.png
 

zeke_varg

Omega
Haft en mäklare på besök som erbjöd, vad jag tycker, låg provision. 1% på hus. Noterbart är att det verkar vara snabbt avslut hos denna säljare. Han hänvisade till att man inte vill ha många dagars tick på Hemnet så objektet ser svårsålt ut.

kan väl också vara ”vill kränga så många objekt som möjligt på kort tid”?

just för oss är det ointressant, snarare tvärs om. Störst tomt av alla de närmsta 200 husen. Borde man inte då riska att missa köpare om det ligger svinkort?
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Haft en mäklare på besök som erbjöd, vad jag tycker, låg provision. 1% på hus. Noterbart är att det verkar vara snabbt avslut hos denna säljare. Han hänvisade till att man inte vill ha många dagars tick på Hemnet så objektet ser svårsålt ut.

kan väl också vara ”vill kränga så många objekt som möjligt på kort tid”?

just för oss är det ointressant, snarare tvärs om. Störst tomt av alla de närmsta 200 husen. Borde man inte då riska att missa köpare om det ligger svinkort?
Det ligger lite i att det inte ska ligga ute för länge på hemnet men det kan iofs lösas med att ha det som kommande först för att skapa lite hype till visning. Sedan handlar det nog mycket om att de vill ha så få visningar som möjligt = mindre arbete
 

zeke_varg

Omega
Det ligger lite i att det inte ska ligga ute för länge på hemnet men det kan iofs lösas med att ha det som kommande först för att skapa lite hype till visning. Sedan handlar det nog mycket om att de vill ha så få visningar som möjligt = mindre arbete
Han nämnde att även ”kommande” bidrog till ticket. Ett hus som legat ute med omvisningar är väl en sak men att ha visning 3-4v efter första är iaf inget jag skulle säga bidrar till att jag räknar med lägre bud.
 
Det ligger lite i att det inte ska ligga ute för länge på hemnet men det kan iofs lösas med att ha det som kommande först för att skapa lite hype till visning. Sedan handlar det nog mycket om att de vill ha så få visningar som möjligt = mindre arbete
Det ser å andra sidan rätt komiskt ut när lägenheter ligger ute som ”snart redo” på Booli i närmre 1 000 dagar.
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
Om ett hus har legat ute ett par veckor, haft visning, haft budgivning.........och sen kommer tillbaka - då kan man direkt dra slutsatsen att säljarna är dumma i huvuvdet. Det har varit så varenda gång det har hänt mina bekanta i alla fall. Helt plötsligt dyker det upp nya krav, det ska tas in nya bud, det ska ske privata visningar till andra än de som vann budgivningen osv osv

Annars skulle jag inte vara det minsta orolig över att ha huset på Hemnet några veckor.
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Så länge man inte är girig så lär huset gå iväg snabbare än kvickt. Om vi nu säljer.. tror byte av jobb är svårare vilket styr affären. Sen hitta nåt o handla.

äh, livet löser sig! Vidrigt bra läge att kränga i Sthlm, i bubbelläge, o flytta till mindre ort.
Ja är man inte så ängslig (=jag) så är det guldläge att växla en liten citylägga mot en strandtomt i något pittoresk mysstad och börja varje dag med ett morgondopp 🤠 Allt löser sig alltid
 
Haft en mäklare på besök som erbjöd, vad jag tycker, låg provision. 1% på hus. Noterbart är att det verkar vara snabbt avslut hos denna säljare. Han hänvisade till att man inte vill ha många dagars tick på Hemnet så objektet ser svårsålt ut.

kan väl också vara ”vill kränga så många objekt som möjligt på kort tid”?

just för oss är det ointressant, snarare tvärs om. Störst tomt av alla de närmsta 200 husen. Borde man inte då riska att missa köpare om det ligger svinkort?
Vi har också haft en handfull mäklare på besök i veckan (kedjehus i norrort), där alla mäklare verkade ha en ganska sund inställning till situationen och vill så klart komma ut på marknaden så snart som möjligt för att kunna maxa i bubblan, men 4 av 5 rekommenderade att inte köra förhandsvisning eller acceptera förhandsbud (om det inte är helt bananas bud, så klart...), utan hänvisar helst till bokad visning under helg. Målsättningen är att få ut det på marknaden om drygt 2 veckor, men det är vi som snabbar på snarare än mäklarna.
 

zeke_varg

Omega
Har också sneglat på Boverket men med en förhållandevis låg siffra från normalmäklare så är jag för en sån. Skiljer 50k. Avdragsgillt 🥳
 
Menar de då att de förväntar sig en nedgång? Eller är det så att de jagar snabba avslut?
Nja, nedgången skulle i sådant fall drivas av fler objekt på marknaden. Indikationen jag fick var iaf att det inte är avsevärt många fler som hör av sig och vill sälja nu jämfört med januari, eller för den delen i höstas. Det brukar ju dra igång lite längre framåt våren.
Däremot jagar nog vissa snabba avslut, utan tvekan. Men som säljare föredrar jag också det i detta fall, även om det blir ett par jäkligt stressiga veckor med att röja hemma.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Mäklare vill ha så många avslut som möjligt. Om det säljs för 7 eller 8 miljoner har ingen betydelse för provisionen jämfört med en hel affär till.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Om ett hus har legat ute ett par veckor, haft visning, haft budgivning.........och sen kommer tillbaka - då kan man direkt dra slutsatsen att säljarna är dumma i huvuvdet. Det har varit så varenda gång det har hänt mina bekanta i alla fall. Helt plötsligt dyker det upp nya krav, det ska tas in nya bud, det ska ske privata visningar till andra än de som vann budgivningen osv osv

Annars skulle jag inte vara det minsta orolig över att ha huset på Hemnet några veckor.
Eller faktiskt köparna som är helt jävla sopslut i huvudet!! Hände mig, inte en gång utan två ggr, när jag sålde förra kåken. Två avskräden till amöbor som bjöd hej friskt ock givetvis vann budgivningen! Synd bara att de inte tänkt på det där med lånelöfte innan man budar som en besatt...
 
Topp