• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Finns väl två vägar,

1. Har du deg på kontot att investera för så är det dötrist att se inflationen komma som en orkan.
2. I dagens läge skulle jag nog vilja se lite inbromsning på bostadsprisernas fall innan jag ger mig in och investerar i fastigheter för annat än att bo i själv. Om det vänder nästa år el senare kan man ska om.

Beroende på kontantinsatsens storlek för investeringen skulle jag agera på den. Man lever bara en gång.

Vår investering är ju… ja det är ”nästan” för att bo i själv, företaget ska bo där är tanken. Alternativet är att vi hyr en lokal, det bästa vore ju om man kunde hitta något att hyra med annan avtalslängd än traditionella 36 månader, så kunde man spana efter något att köpa under tiden…

Det här är ju jättepositivt! Anledningen till att byggen stannar eller cancelleras är ju framförallt priserna på material som de inte lyckas föra över till kund. Småhustillverkarna drabbas såklart först eftersom de har mindre marginaler och jobbar direkt mot konsument. Frågan är när vi kan se den här effekten på inflationen samt orderingångarna.
Problem är det svenska valutan, många av råvarorna köps i dollar eller euro. Det motverkar att priserna faller i samma takt som råvaran.

Jag är med och hjälper till att sälja en gammal släktgård. Helvete vad svårt idag.

4 familjer har iaf visat intresse. En ensam pensionär, nån annan som ska ha det till sommarhus men jag håller tummarna att holländaren el en barnfamilj stoppar in slantarna. Bra för den lilla byn.

Finns behov av renovering och direktverkande el i kåken. Inte ett hett objekt. I värsta fall händer inte ett skit och jag har nämnt att det kan bli att sänka förväntningarna/säljpris om man inte ska stå och sköta ägor lågt ifrån ens hem för att man inte går med på ett ”lågt” pris.

Pratade om sälj i våras o jag tror att slutpriset ligger 30% från gissningarna då.

Öppen frågan till er alla,

Hur ser det ut i era kretsar? Är det många som gör fynd idag? Definitionen av fynd är att köpa en Daytona för listpris.

Samt, hur många behöver sälja till lägre pris än vad de köpte för? Hur många går back?
Annekdot: En person nära mig gav bud på lägenhet (3:a), men förlorade till ett dolt bud för ett år sedan. Hen skrev precis på en likadan lägenhet i samma förening som var i bättre skick för 30% mindre. Centralt läge i stad där "priserna aldrig går ner". Om det var ett fynd får väl tiden utvisa. Överlag verkar de flesta avvakta.

Får inte ihop denna. Riksbanken beräknas höja med 0.75, samtidigt räknar Swedbank med att rörlig bolåneränta går upp med 1.88% på den höjningen?

1667818878071.png

Får inte ihop denna. Riksbanken beräknas höja med 0.75, samtidigt räknar Swedbank med att rörlig bolåneränta går upp med 1.88% på den höjningen?

1667818878071.png
För att den inte är 2.72 nu efter att Rix höjde 21 Sep? Swedbank listränta nu 4.34% och snitträntan i okt var 3.10. Alltså, de räknar nog inte med att höja 1.88% till följd av Rix 0.75. Det blir ju en fördröjning mot bostadsräntorna, men man ska nog räkna med att de kommer upp över 4% även om man kan förhandla.

För att den inte är 2.72 nu efter att Rix höjde 21 Sep? Swedbank listränta nu 4.34% och snitträntan i okt var 3.10. Alltså, de räknar nog inte med att höja 1.88% till följd av Rix 0.75. Det blir ju en fördröjning mot bostadsräntorna, men man ska nog räkna med att de kommer upp över 4% även om man kan förhandla.
Som jag läser det är detta snitträntan och inte listräntan? Hade det varit listräntan är jag med på resonemanget, men snitträntan upp till 5%?

I min brf ska det säljas råvindar i 2 fastigheter, nedre Kungsholmen hyfsat nära Stadshuset. Medlemmarna borde avvakta försäljning eller vad säger ni?

I min brf ska det säljas råvindar i 2 fastigheter, nedre Kungsholmen hyfsat nära Stadshuset. Medlemmarna borde avvakta försäljning eller vad säger ni?
Enligt mig 100% vänta. Men samtidigt, man får ju inte direkt 0kr ändå. Jämfört med att ha sålt 4-5 år sen så kanske det är trevliga pengar ändå.
Som det ser ut nu så bör man också se till att sälja till en byggare med god ekonomi för konkurserna haglar nu.

Enligt mig 100% vänta. Men samtidigt, man får ju inte direkt 0kr ändå. Jämfört med att ha sålt 4-5 år sen så kanske det är trevliga pengar ändå.
Som det ser ut nu så bör man också se till att sälja till en byggare med god ekonomi för konkurserna haglar nu.
Tack för kloka tankar. Jag antar att stor del av vinsten äts upp av att två hissar måste installeras. Jag tycker själv att man inte ska sälja gemensamhetsutrymmen. Bättre att bygga om så de kommer medlemmarna till del, t. ex. övernattningslägenhet, pingisrum, sammanträdesrum, festlokal, plats för aktiviteter och studiecirklar.

Givetvis. Säg att det landar på 6,8-7. 115kvm fullsmetad vindsvåning i Vasastan för 7 hittar man inte alltför ofta..

Borde man inte snarare landa på runt 9 miljoner när allt som bör göras är utfört? Då har jag inte räknat med den allra högsta möjliga standard. Fortfarande schysst om man planerar att bo där.

Svårt att svara på tycker jag. Gör föreningen detta för att de samtidigt behöver utföra några övriga arbeten på fastigheterna? Har föreningen behov att tillskott av kapital i närtid?

Potentiella entreprenörer kommer ju räkna baklänges och får man inte lika mycket betalt för slutprodukten så betalar de givetvis mindre per kvm i dagsläget.

Öppen frågan till er alla,

Hur ser det ut i era kretsar? Är det många som gör fynd idag? Definitionen av fynd är att köpa en Daytona för listpris.

Samt, hur många behöver sälja till lägre pris än vad de köpte för? Hur många går back?

Letar i Stockholms innerstad. De flesta bra objekt dras tillbaka. Mycket dåligt som går billigt men det jag letar efter är fortfarande dyrt. Kanske alltid är så att bra objekt står sig? Budade på ett renoveringsobjekt i Vasastan, gick för 125k för två veckor sedan (dock alla rätt). Krävdes kanske 600k för att få den i bra skick.

Svårt att svara på tycker jag. Gör föreningen detta för att de samtidigt behöver utföra några övriga arbeten på fastigheterna? Har föreningen behov att tillskott av kapital i närtid?

Potentiella entreprenörer kommer ju räkna baklänges och får man inte lika mycket betalt för slutprodukten så betalar de givetvis mindre per kvm i dagsläget.
Huvudargumentet för att sälja råvindar är för att få in pengar till skulder som uppstått i samband med dyra renoveringar. Det finns flera ingångar i en sådan diskussion. Vissa vill hålla nere skulderna för att bibehålla en så låg månadsavgift som möjligt. Det blir olika resultat beroende på om man utgår ifrån vad som är bäst för en själv och vad som är bäst för medlemmarna. Jag tänker att det är viktigast att tänka på medlemmarna, inte bara de som finns nu utan också på de som kommer i framtiden. Jag är beredd att betala en något högre månadsavgift för att kunna skapa en brf som är attraktiv för barnfamliljer och för en blandad grupp medlemmar. Samtidigt har jag förståelse för (men inga sympatier med) den som vill maxa sin vinst och göra bostadskarriär, men en attraktiv brf tror jag att man får genom att tänka bredare än bara sina egna tillfälliga intressen.

Huvudargumentet för att sälja råvindar är för att få in pengar till skulder som uppstått i samband med dyra renoveringar. Det finns flera ingångar i en sådan diskussion. Vissa vill hålla nere skulderna för att bibehålla en så låg månadsavgift som möjligt. Det blir olika resultat beroende på om man utgår ifrån vad som är bäst för en själv och vad som är bäst för medlemmarna. Jag tänker att det är viktigast att tänka på medlemmarna, inte bara de som finns nu utan också på de som kommer i framtiden. Jag är beredd att betala en något högre månadsavgift för att kunna skapa en brf som är attraktiv för barnfamliljer och för en blandad grupp medlemmar. Samtidigt har jag förståelse för (men inga sympatier med) den som vill maxa sin vinst och göra bostadskarriär, men en attraktiv brf tror jag att man får genom att tänka bredare än bara sina egna tillfälliga intressen.

Mot den bakgrunden låter det ju som att ni lika gärna skulle kunna vänta. Frågan är ju dock när/om priserna på råvindar stabiliserar sig. Det kan ju ingen ge något klart besked om.

Byggs det vindsvåningar genererar det ju inte bara en engångssumma i och med försäljning av råvindarna utan också nya medlemmar som löpande är med och betalar avgifter framåt.

Som jag läser det är detta snitträntan och inte listräntan? Hade det varit listräntan är jag med på resonemanget, men snitträntan upp till 5%?
Ja precis jag tolkar lika. Men snitträntan under sep är ju bara delvis påverkad av Rix höjning den 21sep, så snitträntan i sep är lägre än snitträntan i okt. Så att jämföra förväntan om Dec inkluderar mer än nästan höjning från Rix. Det inkluderar nästan hela förra också. Så den ökning du ser från sep till dec är inte bara för nästa höjning. Som jag tolkar det iaf :)

Annekdot: En person nära mig gav bud på lägenhet (3:a), men förlorade till ett dolt bud för ett år sedan. Hen skrev precis på en likadan lägenhet i samma förening som var i bättre skick för 30% mindre. Centralt läge i stad där "priserna aldrig går ner". Om det var ett fynd får väl tiden utvisa. Överlag verkar de flesta avvakta.
Prisklass? 30% är ganska saftigt, enkel matte säger att den kontantinsatsen säljaren la in är nästan helt borta?

Ja precis jag tolkar lika. Men snitträntan under sep är ju bara delvis påverkad av Rix höjning den 21sep, så snitträntan i sep är lägre än snitträntan i okt. Så att jämföra förväntan om Dec inkluderar mer än nästan höjning från Rix. Det inkluderar nästan hela förra också. Så den ökning du ser från sep till dec är inte bara för nästa höjning. Som jag tolkar det iaf :)

Jag tror du är rätt på det, men får inte ihop det ändå. Snitträntan i oktober borde ju vara avsevärt mycket högre då om vi ska närma oss 5 i december, här från Swedbank igen:

3CBD1C07-3549-4804-8BC9-AFFAD90C3521.jpeg

Kanske tänker jag snurrigt, men det är
Forf 1.90 upp på 0.75 höjning.

Mot den bakgrunden låter det ju som att ni lika gärna skulle kunna vänta. Frågan är ju dock när/om priserna på råvindar stabiliserar sig. Det kan ju ingen ge något klart besked om.

Byggs det vindsvåningar genererar det ju inte bara en engångssumma i och med försäljning av råvindarna utan också nya medlemmar som löpande är med och betalar avgifter framåt.
Jo, visst blir det fler bostadsrätter som är med och betalar det gemensamma, men eftersom det är vindsutrymmen blir det inte så stor yta som blir med och bidrar, men lite gör det ju. Det är bara synd att man inte får ha sina chesterfieldfåtöljer i ring och ha cigarr- och romprovningar på vinden längre. Livskvalitén går ner. Inte bra.

Tillbaka
Topp