• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

aLiter

Cartier
2-Faktor
675A3F5A-5C8C-4233-A383-441DBFA730FD.png
 

n1tro

Panerai
Sitt still om man kan, vänta in väggen, sen när vi snart är på 0% inflation så sänks räntan igen, förmodligen H1 23. Glöm inte:

De paniksänkte 2008
De panikhöjer nu
De kommer behöva paniksänka sen igen.

Våra myndigheter arbetar efter sin egen mask. Så länge de agerar efter policys, kan ingen peka på att de gjort ett "dåligt jobb". Proaktivitet finns inte. Om vi själva försöker lägga ihop pusslet:

Höjda räntor nu - > syns alldeles strax i plånkan. Vid kommande räntejusteringar osv.

Dyr energi -> slår snart med, kommande fakturor

Dyr mat -> slår långsammare men en konstant


Varför fortsätter de ens höja räntorna härifrån? Vad tittar de på för underlag? Hade jaaaag (..) varit RB hade jag bara lutat mig tillbaka nu och väntat in inflationsnedgång, låtit folk få andas lite här.

Men glöm inte: det är inte så de arbetar. Så länge data kommer in på att inflationen är X över 2, kommer de höja. De kommer fortf höja vid 3%.

För att sen behöva göra en "rekordsänkning" <- rubrikstoff i DI.
https://www.di.se/debatt/debatt-ingves-bedrovliga-tajming-har-forsvagat-ekonomin/
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Gå inte in på Twitter .. känns som hela journalistsverige kortat börsen och bomarknaden i 20 år.

Ja, panikspridarna jobbar för fullt.
Om någon månad när journalister och andra lösdrivare som är finansierade med skattemedel inte har några scoop att göra så stabiliseras allt. Tror dock inte att det blir nytt ATH, men folk kommer att upptäcka att man faktiskt överlever även denna gång då jorden ska gå under.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Värderade nyss nybyggd villa till högre pris än för-värdering för drygt 12 månader sen. Kanske ett off-topic case, men marknaden lever!
enligt Booli är vårat värt mindre än den värdering vi fick i Februari och med ganska mycket :D, de låg ganska synkade back then
Har dock värderingen vi fick inskickad och registrerad hos banken vad det nu skulle vara bra för!
 
Banal fråga från en mindre insatt: Vilka drabbar denna nedgång värst egentligen? Så länge man köper och säljer på samma marknad så går det väl mer eller mindre på ett ut, eller?
Dessutom: om belåningsgraden är typ densamma så behöver man väl rimligtvis låna mindre av banken vid nyköp, vilket känns positivt iom ränteläget.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Banal fråga från en mindre insatt: Vilka drabbar denna nedgång värst egentligen? Så länge man köper och säljer på samma marknad så går det väl mer eller mindre på ett ut, eller?
Dessutom: om belåningsgraden är typ densamma så behöver man väl rimligtvis låna mindre av banken vid nyköp, vilket känns positivt iom ränteläget.

Ett hus är värt....ett hus.
Har mitt hus gått upp 20% och jag säljer och köper grannens hus som också har gått upp 20% så är det skitsamma.
Har mitt hus gått ner 20% och grannens hus som jag köper också har gått ner 20% så är det även då skitsamma.

Säljer jag huset och tar ut min "pensionsinvestering" så är det en förlust från ATH om marknaden har gått ner.

I det stora hela så är det fiktiva värden så länge man inte gör ett uttåg eller ett intåg på marknaden.
 

Tapiren

Cartier
Banal fråga från en mindre insatt: Vilka drabbar denna nedgång värst egentligen? Så länge man köper och säljer på samma marknad så går det väl mer eller mindre på ett ut, eller?
Dessutom: om belåningsgraden är typ densamma så behöver man väl rimligtvis låna mindre av banken vid nyköp, vilket känns positivt iom ränteläget.
Många som köpt hus senaste två-tre åren blir nog relativt hårt drabbade, även om de köper och säljer i samma marknad blir det ju inlåsningseffekter när hela kontantinsatsen nu försvunnit.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det köper jag. Men då är det ändå en relativt liten grupp. ”Någorlunda nyblivna husägare som av olika skäl tvingas sälja sin bostad”.
Ja och är det tillräckligt få så är det inte systemkritiskt. Men det är en fullständig katastrof för de som drabbas. Inte många kan arbeta igen en skuld på 2-3 miljoner genom löneinkomster på rimlig tid.
 

Hejdu

Omega
2-Faktor
Ja och är det tillräckligt få så är det inte systemkritiskt. Men det är en fullständig katastrof för de som drabbas. Inte många kan arbeta igen en skuld på 2-3 miljoner genom löneinkomster på rimlig tid.
Jag var med vid "kollappsen" i början av 90talet. Och jag har flera vänner som inte lyckats komma på fötter efter det. Som inte 30 år senare lyckats få mer än garantipension. Som får bo i andra hand i någons gäststuga. Som inte kan ha ett kreditkort. Som inte får ett mobilabonnemng utan får förlita sig till kontantkort och därmed inte har tillgång till internet. Som måste ta daglönejobb typ demonstratör i livsmedelsbutik ( trots 75 år ålder) för att hanka sig fram någorlund. - Kronofogden kommer inte åt inkomster vid daglön!
PS Banken ger aldrig upp sin fordringar inte förrän du dör.
 
Jag var med vid "kollappsen" i början av 90talet. Och jag har flera vänner som inte lyckats komma på fötter efter det. Som inte 30 år senare lyckats få mer än garantipension. Som får bo i andra hand i någons gäststuga. Som inte kan ha ett kreditkort. Som inte får ett mobilabonnemng utan får förlita sig till kontantkort och därmed inte har tillgång till internet. Som måste ta daglönejobb typ demonstratör i livsmedelsbutik ( trots 75 år ålder) för att hanka sig fram någorlund. - Kronofogden kommer inte åt inkomster vid daglön!
PS Banken ger aldrig upp sin fordringar inte förrän du dör.

Det var många som råkade illa ut de åren.

Man kan begära skuldsanering via kronofogden och leva på existensminimum i fem år, men det är inte så enkelt att få tillstånd ett sådant beslut.

Under 90- tals åren vad det många som gick igenom en tuff ekonomisk tid. Arbetslösheten var hög.

Som vanligt var det några som tog skuldsanering och hade lyckats skriva över tillgångar på barnen dessförinnan. Andra valde att försöka ordna upp allt på egen hand. Stolthet eller vad som låg bakom det varierar säkert mellan fallen. Minst 10 år var säkert en parantes i deras liv rent ekonomiskt innan de kunde gå vidare medan andra lider än idag.

Bankerna släpper inte fordringar i Sverige som du sa. Det är inte som i USA där man kan lämna nycklarna till bostaden.

Smäller det igen kommer vi nog att få se helt andra restriktoner framöver vad gäller både amorteringskrav och belåning. Det är i det läget man kommer styra upp saker. Inte förr i vanlig ordning.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Jag var med vid "kollappsen" i början av 90talet. Och jag har flera vänner som inte lyckats komma på fötter efter det. Som inte 30 år senare lyckats få mer än garantipension. Som får bo i andra hand i någons gäststuga. Som inte kan ha ett kreditkort. Som inte får ett mobilabonnemng utan får förlita sig till kontantkort och därmed inte har tillgång till internet. Som måste ta daglönejobb typ demonstratör i livsmedelsbutik ( trots 75 år ålder) för att hanka sig fram någorlund. - Kronofogden kommer inte åt inkomster vid daglön!
PS Banken ger aldrig upp sin fordringar inte förrän du dör.

Det var många som råkade illa ut de åren.

Man kan begära skuldsanering via kronofogden och leva på existensminimum i fem år, men det är inte så enkelt att få tillstånd ett sådant beslut.

Under 90- tals åren vad det många som gick igenom en tuff ekonomisk tid. Arbetslösheten var hög.

Som vanligt var det några som tog skuldsanering och hade lyckats skriva över tillgångar på barnen dessförinnan. Andra valde att försöka ordna upp allt på egen hand. Stolthet eller vad som låg bakom det varierar säkert mellan fallen. Minst 10 år var säkert en parantes i deras liv rent ekonomiskt innan de kunde gå vidare medan andra lider än idag.

Bankerna släpper inte fordringar i Sverige som du sa. Det är inte som i USA där man kan lämna nycklarna till bostaden.

Smäller det igen kommer vi nog att få se helt andra restriktoner framöver vad gäller både amorteringskrav och belåning. Det är i det läget man kommer styra upp saker. Inte förr i vanlig ordning.

Har lite halvhjärtat försökt hitta statistik på antalet hushåll som under 1990-talskrisen fick krediter indragna av bankerna men inte lyckats, har ni sett någon sådan?
 
Har inte grävt i någon statistik. Det kan de som är intresserad göra. Växte upp under 90- tals krisen och minns att banker tvingade fram försäljningar av bostäder när de föll i värde och räntorna steg. Många barn fick se sina klasskamrater försvinna efter att deras föräldrar tvingats (självinsikt eller tvång hårfin gränsdragning med kniven mot strupen ekonomiskt) sälja sina hus och flytta till något annat.

Minns jag inte helt fel har man skärpt lagstiftningen som försvårar för bankerna att tvinga fram en försäljning av privatbostäder. Den infördes inför föregående finanskris.

Betalartikel i SvD från 2017:

Skuldstressen

”Banken tvingade oss att sälja lägenheten”​

Ny kris på väg? Övermod, glömska och risktagande för oss närmare randen, enligt nyckelpersoner som var med under 90-talskrisen. SvD:s serie Skuldstressen rör upp känslor – och mörka minnen. ”Även under 90-talet rådde bostadsbrist i storstäder men priserna föll ändå”, skriver en av alla läsare som hört av sig.

Här är några av de starkaste läsarbreven till SvD:s redaktion:

Vi var en av alla dem som drabbades -92. Vi hade köpt en lägenhet i Solna 1990, vi lånade nästan allt. Vi hade topplån med borgenärer med mera. Sen steg räntorna, vi hade ett barn och nästa på väg. Paniken när vi fick höra om räntehöjning efter räntehöjning, gjorde att vi band våra lån med 15 procents ränta i 5 år. Vi vågade inte annat.”
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Har lite halvhjärtat försökt hitta statistik på antalet hushåll som under 1990-talskrisen fick krediter indragna av bankerna men inte lyckats, har ni sett någon sådan?
Säg till om du hittar statistik om det. 90-talskrisen har diskuterats tidigare här. Jag själv drabbades inte av den krisen. Vi hade köpt en bostadsrätt i en brf som inte hade några lån, bara sparade pengar som vi fick skyhöga ränteintäkter på. Alla som ägde en bostadsrätt i den föreningen behövde inte betala hyresavgiften för juli månad för den "bjöd" föreningen på.

Tillbaka till krisen på 90-talet. Vad som hände vad jag vet var att bankerna omvärderade bostadslånen till ett lägre värde. Mellanskillanden ville bankerna ha in omgående i en klumpsumma. Folk hade inte de pengarna så de lämnade in nycklarna till banken och gick. Lånen hade de kvar men inget hus.
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Vi ska värdera ett fritidshus för arvskifte där vi är två av fem syskon som ska köpa ut övriga tre. Känns som att värderingarna (tar in 3st) kommer spreta i denna osäkra marknad. Hoppas bara vi kan komma överens! Gäller fritidshus med sjötomt ca 35min från Stockholms innerstad.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Säg till om du hittar statistik om det. 90-talskrisen har diskuterats tidigare här. Jag själv drabbades inte av den krisen. Vi hade köpt en bostadsrätt i en brf som inte hade några lån, bara sparade pengar som vi fick skyhöga ränteintäkter på. Alla som ägde en bostadsrätt i den föreningen behövde inte betala hyresavgiften för juli månad för den "bjöd" föreningen på.

Tillbaka till krisen på 90-talet. Vad som hände vad jag vet var att bankerna omvärderade bostadslånen till ett lägre värde. Mellanskillanden ville bankerna ha in omgående i en klumpsumma. Folk hade inte de pengarna så de lämnade in nycklarna till banken och gick. Lånen hade de kvar men inget hus.

Tycker jag hör väldigt blandat. Från nära släktingar har jag bara hört att bankerna lät dem vara så länge ränta och amortering betalades. Av dessa verkar det inte vara någon som känner personer som fick gå från hus och hem pga höga boendekostnader (även om livet inte var så fett för flertalet). Klart dock att det var en jävla påfrestning för många, blev naturligtvis accentuerat vid skilsmässor/dödsfall och arbetslöshet när personer tvingades att sälja.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Tycker jag hör väldigt blandat. Från nära släktingar har jag bara hört att bankerna lät dem vara så länge ränta och amortering betalades. Av dessa verkar det inte vara någon som känner personer som fick gå från hus och hem pga höga boendekostnader (även om livet inte var så fett för flertalet). Klart dock att det var en jävla påfrestning för många, blev naturligtvis accentuerat vid skilsmässor/dödsfall och arbetslöshet när personer tvingades att sälja.
Det stämmer till stor del och hävdar någon att folk fick gå från hus och hem i stor utsträckning kan denne gärna lämna källa på det. Däremot påverkades fastighetsbolagen enormt där en hel bransch omstrukturerades och många av dagens stora bolag är resultat av dåtidens konkurser och tvångsförsäljningar.
2008 upprepades det i miniformat när Lehman kraschade, räntorna stack och priserna sjönk. Då var det mer eller mindre över på 6-12 mån men de som satt med dubbla boenden och dessutom passade på att skilja sig osv mitt i krisen skrattade nog inte hela vägen till banken. Generellt är svenska banker inte benägna att skicka folk från hus och hem då banken inte tjänar något på det. De som sitter med svarte Petter när det vankas kris är ofta de som tagit risk. Tänk ett par högt belånade boenden, kraftigt ökade kostnader, någon jobbar inom riskbransch och blir plötsligt varslad. Och big surprise: någon likviditet finns inte heller och har man pengar över har man såklart satt dem på börsen som också plötsligt kraschat. Man tvingas sälja kåken med förlust för att man helt enkelt inte har råd. Betalar man räntor och amorteringar enl plan kommer banken aldrig skicka ut en för att värderingen fluktuerar.
Jag har också first hand hört ”skräckhistorier” om ”privatpersoner” som varit skuldsatta sen 90-talskrisen men detta är inga vanliga svenssons med radhus och varsitt jobb utan snarare klippare som ägde ett gäng kåkar och i princip verkade som mindre, privata fastighetsbolag.
 

Hejdu

Omega
2-Faktor
Jag vill påminna om att det inte bara var privatpersoner som var illa ute under början av 90- talet. Samtliga storbanker var konkursfäiga och samtliga utom Handelsbanken fick statlig hjälp och garantier för att inte gå bankrupt.
Bankerna hade inget utrymme för att idka välgörenhet utan skulle ha in sina pengar.. Det gällde inte bara " klippare".
De flesta bankaktierna stod då under 10kr - så man skulle ha köpt mycket.
 
Topp