• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Scipio

Patek
2-Faktor
Kan förstå hur du tänker.
Tror många säljer bostäder nu som de bott i under en längre tid och passar på att göra sig en vinst medan de kan.
Jo, de finns de också. De i kris tror jag inte är så vanliga nu men de kommer alltmer om trenden fortsätter. Troligen blir det som det alltid blivit, att de som klarar ut situationen under de kommande åren, kan sälja med god marginal när priserna gått upp igen. Tur att bankerna tagit höjd för de flesta låntagare. Nu förskjuter man problemen.
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Du förenklar nog frågan om du tror att det bara är självförvållat. Så enkelt är det inte även om det ibland kan stämma.
Så jag ska ge mer än de ber om också? Eller? Jag gör en affär för mig och min familj. Vad den andra familjen vill ha är inte relevant. Ibland är livet tufft och de som gör misstag är de som får betala. Jag har tagit ansvar för min ekonomi och förberett mig för denna dag, för det var solklart att den skulle komma. Alla jag försökt flagga för att bostadsmarknaden inte är så säker har ofta skrattat åt mig.

Jag kan tycka synd om dem på ett mänskligt plan, men detta är affärer. Jag tycker synd om alla som kommer få det tufft och framför allt barnen. Men det är deras ansvar. Jag skänker till välgörenhet varje månad, men att ge överpris för ett hus för att vara en god människa? En så bra människa är jag inte.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Nja, går värdet på säkerheten ner så har förutsättningarna ändrats. Tror och hoppas dock inte vi får så dramatiska förändringar att bankerna känner oro. För systemet kan det omöjligt vara sunt att vi omvandlar bolån till Blanco.
Vi pratade ju om arbetslöshet, inte värdenedgång. Eller var det nån annan som skrev det kanske?. Det var iaf det jag svarade på. Inget av de två anledningarna dock är något som banken bör återkalla ett lån för innan det börjar bli problem med betalningarna.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det är det ju. Har man köpt en lägenhet som kostar mer än man har råd med så är det självförvållat. Har sagt det förut men säger det igen, det är inte en mänsklig rättighet att köpa bostad i innerstan.
Visst har man ett ansvar men man bestämmer inte själv priset på elen, inte räntenivåer eller inflation. Den globala ekonomin kan man inte påverka som individ, sen jobbar en del i yrken där det flockas kompetens som hjälper till att förutse förändringar i ekonomin, andra jobbar med annat som ger andra kompetenser. Ingen är bra på allt. Det är många som tagit risker vid bostadsköp, alla har inte suttit på samma kunskap, tyvärr. Som en vän sa som både känt på hur det är att vara mångmiljonär i dollar och bankrutt, man vet aldrig hur det blir i framtiden, man kan bara försöka fatta rätt beslut just nu, sen får man se.
 
Senast ändrad:

ScubaKing

Audemars
Banken har ju säkerhet för lånet (bostaden)?

De villkor jag har sett avseende bostadslån har inkluderat skrivningar om att låntagaren ska informera om det sker förändringar i arbetsstation. Svårt att se att banken skulle rycka krediten (rätt dålig PR för banken), däremot vill de nog ha ett samtal kring framtiden.

Banker bryr sig inte om PR idag.
 

Limpas

Cartier
Fint att se gottegrisarna krypa fram när det blir såhär. Händer varje gång och som ett på brev på posten även nu. De som slår sig för bröstet och minsann ska fynda bostad från någon skuldsatt jävel som fan i mig blev satt på plats nu. Kombineras gärna med att skrytsamt konstatera att det här ”visste man helt säkert skulle hända” och ”ingen lyssnade”.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Fint att se gottegrisarna krypa fram när det blir såhär. Händer varje gång och som ett på brev på posten även nu. De som slår sig för bröstet och minsann ska fynda bostad från någon skuldsatt jävel som fan i mig blev satt på plats nu. Kombineras gärna med att skrytsamt konstatera att det här ”visste man helt säkert skulle hända” och ”ingen lyssnade”.

Inte helt oväntat så är det alltid de som ska köpa bostad som skriver mest 😅
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Fint att se gottegrisarna krypa fram när det blir såhär. Händer varje gång och som ett på brev på posten även nu. De som slår sig för bröstet och minsann ska fynda bostad från någon skuldsatt jävel som fan i mig blev satt på plats nu. Kombineras gärna med att skrytsamt konstatera att det här ”visste man helt säkert skulle hända” och ”ingen lyssnade”.
Är väl rätt naturligt att folk som har kapital blir glada när en chans dyker upp? Samma sak på aktiemarknaden. Skillnaden är väl att de flesta bara snackar och inte gör slag i saken.
 

JohanHLM

Rolex
Är väl rätt naturligt att folk som har kapital blir glada när en chans dyker upp? Samma sak på aktiemarknaden. Skillnaden är väl att de flesta bara snackar och inte gör slag i saken.
Inget fel i att försöka göra en bra affär, sedan tycker jag inte man som köpare ska gotta sig åt andras skada utan istället vara nöjd för sin egen skull.

Det som är lite intressant vid denna typ av dippar är att jag har en uppfattning om att de som väntat på en dipp väntar för länge även denna gång dvs. vill komma in på botten och när marknaden väl vänder upp tycker de att det låga priset plötsligt är högt. Samma som med aktieaffärer, när man väl gott ur är det svårt att komma in på ”rätt nivåer” eftersom man tror att upprekylen ska komma insett senare skede.

Hoppas du lyckas hitta något men stirra dig inte blind på att göra ett superklipp, det nog bara 1 på 100 som lyckas med det.
 

Limpas

Cartier
Är väl rätt naturligt att folk som har kapital blir glada när en chans dyker upp? Samma sak på aktiemarknaden. Skillnaden är väl att de flesta bara snackar och inte gör slag i saken.
Ja, och jag kan glädjas med dem, men inte om de samtidigt påstår sig vara bättre än andra för att man ”såg det komma”. Speciellt när det gäller bostadsmarknaden där de allra flesta trots allt köper för att bo och inte för att tajma någon marknad.

Har en bekant som länge tjatat om bostadsbubblan och gärna kastade in råd som vi aldrig bett om när vi letade hus i stil med ”sitt lugnt i båten” och ”det är inte läge nu”. Påstod sig vänta på rätt tajming. Han har fortfarande inte tänkt köpa något. Nu är det istället ”ointressant med hus eftersom det är så dyrt att bo i hus just nu”. Oklart vad han väntade eller väntar på. Döden kanske.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Visst har man ett ansvar men man bestämmer inte själv priset på elen, inte räntenivåer eller inflation. Den globala ekonomin kan man inte påverka som individ, sen jobbar en del i yrken där det flockas kompetens som hjälper till att förutse förändringar i ekonomin, andra jobbar med annat som ger andra kompetenser. Ingen är bra på allt. Det är många som tagit risker vid bostadsköp, alla har inte suttit på samma kunskap, tyvärr. Som en vän sa som både känt på hur det är att vara mångmiljonär i doiööar och bankrutt, man vet aldrig hur det blir i framtiden, man kan bara försöka fatta rätt beslut just nu, sen får man se.
Exakt, och ett bra beslut ekonomiskt är att köpa med tillräckligt god marginal att man kan klara stora svängningar i världsekonomin utan att behöva sälja sin bostad. Man måste ha en marginal. Det är såklart hemskt med människor som tvingas sälja av faktorer som man inte kan kontrollera som ovan dock, typ arbetslöshet på grund av arbetsbrist och liknande. De tycker jag också synd om i den situationen. Men inte om du överbelånat dig i förhållande till din ekonomiska sits.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Exakt, och ett bra beslut ekonomiskt är att köpa med tillräckligt god marginal att man kan klara stora svängningar i världsekonomin utan att behöva sälja sin bostad. Man måste ha en marginal. Det är såklart hemskt med människor som tvingas sälja av faktorer som man inte kan kontrollera som ovan dock, typ arbetslöshet på grund av arbetsbrist och liknande. De tycker jag också synd om i den situationen. Men inte om du överbelånat dig i förhållande till din ekonomiska sits.
Jag håller så klart med dig om att man ska ha marginaler. Jag tror inte att det skulle ske speciellt många affärer om ingen chansade. De flesta har det gått bra för. Ingen marginal är egentligen säker för mycket kan hända. En viss risk måste de flesta leva med. Jag önskar precis som du att de flesta ska rida ut stormen och att stormen inte ska slå så hårt. Just nu vet vi inte. Blir det en kantring mot att asiatiska länder med ambitioner lyckas få en ny världsordning kommer Europa inte tillbaka till den storhet vi haft. Hur det ser ut i framtiden återstår att se. Amerikansk och europeisk ekonomi och politik har nog aldrig varit viktigare än de närmaste decennierna så det är inte alls säkert att det kommer en förväntad högkonjunktur för nu finns det krafter som vill konkurrera ut oss. Det har aldrig tidigare funnits en sådan kraft. Den som lever får se.
 
  • Like
Reactions: PJZ

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Det måste väl inte handla om överbelånade bostäder, enbart?

Även innan räntehöjningarna var det väl inte självklart att alla som köpte kunde reda ut 1) en i familjen blir arbetslös eller 2) separation och köpa ut den andre, samt ha råd att bo kvar själv.

Bott i BRF flertal år och varit med på ”resan”, köpte hus september 2021. Galen marknad då. Huset ned någon/några miljoner sedan dess men jag köpte för att bo. Så länge vi inte separerar kan det faktiskt kvitta vad värdet är idag. Skulle nog ändå hävda att vi ligger rätt bra nettoplus sedan start - i jämförelse med att ha bott i hyresrätt och nu kunna eventuellt kunna ”fynda”. Vi har ju tom fått betalt för att bo i flera år, vilket förstås är sjukt.

Ironiskt nog lägger vi mer pengar på weekends och att unna oss nu, för vi är medvetna om att den största privatekonomiska risken är eventuell separation (även om vi har det väldigt bra ihop). Vi ställer det i relation till andra bekanta vi har där ena partnern tvingar den andre tvätta mitt i natten, skippar utlandsresorna, sänker värmen till absoluta nollpunkten etc. Nja, de insparade kronorna investerar vi hellre i relationen :)
 

zeke_varg

Omega
Det är forfarande höga priser om man snackar ”första insatsen” i en bostad. Kostar på att bolåna idag med 85% belåning el var man hamnar. Priserna fortsätter säkert nedåt på bostäder så länge inte riksbanken slutar höja.

Jag är själv inte så sugen på 5% boränta men det är inte ett lika orimligt senario längre som för ett år sen.
 

erdeljan

Cartier
2-Faktor
Det är forfarande höga priser om man snackar ”första insatsen” i en bostad. Kostar på att bolåna idag med 85% belåning el var man hamnar. Priserna fortsätter säkert nedåt på bostäder så länge inte riksbanken slutar höja.

Jag är själv inte så sugen på 5% boränta men det är inte ett lika orimligt senario längre som för ett år sen.

5% är ganska normal ränta egentligen. Blir väl 3,5% efter avdrget? Sen att folk måste låna massa - det är annan femma :)
 
  • Like
Reactions: PJZ

Belfort

Omega
Fint att se gottegrisarna krypa fram när det blir såhär. Händer varje gång och som ett på brev på posten även nu. De som slår sig för bröstet och minsann ska fynda bostad från någon skuldsatt jävel som fan i mig blev satt på plats nu. Kombineras gärna med att skrytsamt konstatera att det här ”visste man helt säkert skulle hända” och ”ingen lyssnade”.
Gottegrisarna har väl funnits hela tiden. När det skröts om ”jag har gjort 2 miljoner i vinst på min bostadsförsäljning” medans det är någon som blivit rejält skuldsatt tack vare det. Men den typen av skuldsättning hade ingen problem med och då var det bara häftigt hur mycket folk lyckades tjäna och skuldsätta någon annan. :(
 

leicaphile

Panerai
Fint att se gottegrisarna krypa fram när det blir såhär. Händer varje gång och som ett på brev på posten även nu. De som slår sig för bröstet och minsann ska fynda bostad från någon skuldsatt jävel som fan i mig blev satt på plats nu. Kombineras gärna med att skrytsamt konstatera att det här ”visste man helt säkert skulle hända” och ”ingen lyssnade”.

Man får ju vara ganska naiv om man INTE såg detta komma. Nollräntor i en stark ekonomi var en udda och osund företeelse och det krävdes inte mycket för att detta korthus skulle börja falla.

Med det sagt så tycker jag synd om de som "tvingades" köpa hus till ockerpriser bara för att ha ett boende. Det suger rätt hårt.

De som köpte bara för att tjäna pengar / spekulera och de som skapade sig en Instragramvänlig livsstil helt uppbyggd på låga räntor och nära gratis pengar som de egentligen inte hade råd med, tja, de köper jag gärna nåt till vrakpris från framöver.
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Någon som kan dela hela texten?
I två år blomstrade affärerna för svenska hustillverkare. Nu är branschen iskall.
– Sedan första september har vi inte sålt ett enda hus till en privatperson, säger Fredrik Anheim, vd på Anebyhus.
under-strecket.svg

Viktor Bendz
Publicerad 2022-11-28
Följ skribent Sluta följa
Stäng
Dela artikeln:

Tvärniten – inte sålt ett hus sedan september​

Den nyss så heta småhusmarknaden har tvärnitat. SvD har talat med tre av landets ledande hustillverkare och fått samstämmiga rapporter: halverade till obefintliga orderingångar, skyhöga byggkostnader och fortsatta flaskhalsar i leveranskedjorna.
– Jag får gå tillbaka till tidigt 90-tal för att hitta en situation som liknar den vi befinner oss i nu, säger Joakim Henriksson, vd på Obos Sverige, där Smålandsvillan och Myresjöhus ingår.
1991 byggdes 28 685 småhus i Sverige. Fyra år senare hade den siffran sjunkit till 3 762. Att liknelserna dras till Sveriges djupaste ekonomiska kris i modern tid är ett vittnesmål om hur allvarlig situationen är i branschen.
– Jag har jobbat här i fyrtio år och aldrig upplevt något i närheten av detta — med kraftiga prisuppgångar och hög inflation. Jag kan inte komma på något att jämföra det med, för det är så extremt. Det var tuffa år på 90-talet, men det här är värst hittills, säger Kent Johansson, vd på Älvsbyhus.
Bakgrunden till krisen lär inte komma som en överraskning för någon. Höga räntor, höga elpriser, omvärldsfaktorer och ekonomisk oro är inget som får köpare att ställa sig i kö till en nyproducerad villa.

SCB:s senaste statistik över byggstartade småhus visar en minskning med nio procent under årets tre första kvartal — från 10 452 förra året till 9 550 i år. I relation till redogörelserna från hustillverkarna kan det tolkas som en hanterbar minskning.
Men att bygga hus tar tid och branschen är trög.
– Under 2020 och framför allt 2021 fyllde de allra flesta tillverkare sina orderböcker. På Älvsbyhus hade vi leveranstider på två år när de var som längst, säger Kent Johansson.
Merparten av de byggen som startar nu beställdes alltså förra året, och det dröjer till nästa år innan byggandet väntas vika nedåt. För Älvsbyhus och Obos kommer tillverkningen fortsätta i hög takt under hela, eller delar av, 2023.
– Även om vi har en god framförhållning och en god takt i våra fabriker, så innebär den markanta minskningen i orderingångar att vi kommer sänka vår personalstyrka, säger Joakim Henriksson på Obos, som aviserat ett varsel på 70 av 900 anställda.
Det jag hoppas skiljer sig från 90-talet är att den krisen varade i åtta år.
På Älvsbyhus är det ännu inte tal om att minska personalstyrkan. Och trots varselsiffrorna är även Obos, precis som Älvsbyhus, säkra på att klara krisen.
På Anebyhus är tongångarna inte lika hoppfulla. I år levererar de 200 villor och radhus, nästa år ser den siffran ut att landa på 50. De har varslat en tredjedel av personalen.
– Sedan första september har vi inte sålt ett enda hus till en privatperson. Dessutom ser vi en stor osäkerhet i vår business-to-business-affär där kunder också börjat skjuta på ordrar, säger Fredrik Anheim, och tillägger att Anebyhus har långsiktiga ägare och hoppas kunna hålla ut tills marknaden vänder.

Fram till i somras gick småhusbranschen som tåget. Tillverkarna gynnades av pandemins effekt på bostadsmarknaden och flera aktörer noterade säljrekord. Men rekordförsäljningen resulterade inte i rekordlönsamhet. Anledningen stavas produktionsfaktorer.
Förra året rusade virkespriserna med över 100 procent på sex månader, samtidigt som problem i leveranskedjorna sinkade produktionen. Det gav merkostnader, försämrad lönsamhet och har lett till att samtliga tillverkare antingen höjt sina fasta priser, eller satt indexreglerade priser, på nya hus.
– Vi har varit tvungna att höja priserna och följa utvecklingen. Men vi har inte varit i närheten av att matcha de prisökningar som drabbat oss, säger Joakim Henriksson på Obos.
Nu har virkespriserna fallit tillbaka. Trots det försätter de totala byggkostnaderna att skena. I oktober ökade byggprisindex med 15,3 procent i årstakt, enligt siffror från SCB. Specifikt för byggmaterial har kostnaderna stigit med 16,6 procent på ett år, trots sjunkande träpriser.
– Vi har ett eget sågverk och bra avtal med Svea skog så virkespriserna påverkar inte oss så mycket. Men vi påverkas av plast, stål, armering, vitvaror och värmepumpen, som stigit omotiverat mycket i pris, säger Kent Johansson på Älvsbyhus.
Ur ett marknadsperspektiv är industrialiseringen av Norrbotten en ljusglimt.
Just nu råder kompakt mörker i branschen. Den främsta ljuspunkten, som de tre företagen återkommer till, är att det fortsatt råder bostadsbrist i Sverige.
– Det jag hoppas skiljer sig från 90-talet är att den krisen varade i åtta år. Jag tror inte den här krisen blir lika lång. 2023 kommer vara väldigt tufft, men det positiva är den långsiktiga bostadsbristen och det eftersatta behovet av småhus, säger Joakim Henriksson på Obos.
– Ur ett marknadsperspektiv är industrialiseringen av Norrbotten en ljusglimt. Den är inte konjunkturdriven utan behovsdriven. Utöver det är det svårt att se ljusglimtar just nu, säger Fredrik Anheim på Anebyhus.
 

PJZ

Cartier
"JUST NU: Myndighet utfärdar varning till alla som vill köpa villa - Många hushåll som tog ett nytt lån för att köpa villa förra året riskerar att gå minus – varje månad."

1669743916267.png


Croppat fran Marcus Oscarssons hemsida
 

zeke_varg

Omega
"JUST NU: Myndighet utfärdar varning till alla som vill köpa villa - Många hushåll som tog ett nytt lån för att köpa villa förra året riskerar att gå minus – varje månad."

1669743916267.png


Croppat fran Marcus Oscarssons hemsida
En av de sista meningarna omnämns ”amorteringspaus”. FI sa väl blankt nej för ett halvår sedan och nu är det alltså ett möjligt scenario.

Då sätter jag en peng på att vi kommer se det under 2023 om räntan piper på uppåt lite till.

Finns det någon siffra på hur många som sitter med 3% amorteringsgrad?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
En av de sista meningarna omnämns ”amorteringspaus”. FI sa väl blankt nej för ett halvår sedan och nu är det alltså ett möjligt scenario.

Då sätter jag en peng på att vi kommer se det under 2023 om räntan piper på uppåt lite till.

Finns det någon siffra på hur många som sitter med 3% amorteringsgrad?
Det jag har hört är att FI inte kommer säga ja till amorteringsfrihet, däremot att man ska ta snacket med sin bank om det krisar. Banken kan godkänna amorteringsfrihet men bara efter individuell prövning.
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
En av de sista meningarna omnämns ”amorteringspaus”. FI sa väl blankt nej för ett halvår sedan och nu är det alltså ett möjligt scenario.

Då sätter jag en peng på att vi kommer se det under 2023 om räntan piper på uppåt lite till.

Finns det någon siffra på hur många som sitter med 3% amorteringsgrad?
Amorteringspaus är en uppgörelse mellan enskild låntagare och bank som jag förstår det, inte ett generellt amorteringsstopp.
 
Topp