• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

VintageTimez

Breitling
Fick jättekonstigt bemötande där och det var oerhört dyrt. Iofs inte ovanligt att urmakare är ett eget släkte.

Du kan ha rätt där att äldre urmakare har ett speciellt tänk då dom försöker hitta fel i klockor så tror jag dom går på högvarv hela tiden tick tack tick tack :) de viktigaste är att Haga antika tiders urmakeri gör ett grymt Arbete samt att dom ställer upp iaf de skulle vara något även om garantin gått ut. För mig är sånt viktigt Där kan man se vilken människa personen är.

Jag har bara bra erfarenhet av dom :)
 

Eriktig

Breitling
Pillar börje med vintage quartz? Har ett cal 1333 i en Götaverken Omega jag köpte till tjejen för några år sedan som krånglar.

PS. Har varit hos han med en 90-tals Seiko chronograph och jag klarade mig utan större skador :) Var visserligen ett väldigt litet jobb och ingen service.
Hittade du något bra ställe att serva kvartsur på i Göteborg? Har en Heuer 1000 som behöver lite mer avancerad service, och efter en lite lätt mardrömslik process involverande en gammal Seiko automat vill jag gärna höra mig för innan jag släpper iväg den här...
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
1 av dom är certifierad av Rolex.
Dom bytte balansaxel samt rotorlager på min sub.
Men kan de beställa reservdelar från Rolex? Finns två aspekter man framförallt bör vara väldigt noggrann med om man väljer att få sin klocka reparerad utanför officiellt servicenätverk. Det ena är kvaliteten på arbetet och det andra är säkerställa att att man får genuina reservdelar.
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Hittade du något bra ställe att serva kvartsur på i Göteborg? Har en Heuer 1000 som behöver lite mer avancerad service, och efter en lite lätt mardrömslik process involverande en gammal Seiko automat vill jag gärna höra mig för innan jag släpper iväg den här...

Det har legat på is ett tag men BS Guld och Antik på Järntorget har sagt att de tar in den och utvärderar vad som är fel på min. Ska dit med den i dagarna. Kan inte säga något om deras färdigheter men han verkade veta vad han pratade om. Han sålde en exakt likadan Quartz Omega i butiken så han var bekant med urverket.
 

VintageTimez

Breitling
Det har legat på is ett tag men BS Guld och Antik på Järntorget har sagt att de tar in den och utvärderar vad som är fel på min. Ska dit med den i dagarna. Kan inte säga något om deras färdigheter men han verkade veta vad han pratade om. Han sålde en exakt likadan Quartz Omega i butiken så han var bekant med urverket.
 

VintageTimez

Breitling
BS Omdömen såg inte så bra ut när jag googlade på namnet BS Guld Och antik.
Jag hade dessvärre inte vågat lämna in den hos, BS verkar vara något fish med dom.
:wideyed:

Finns ju riktig Urmakare bredvid som heter Haga Antika Tiders Urmakeri där har jag lämnat in klockor många gånger, bra pris och bra service.
 

JacquesCosteau

Panerai
2-Faktor
Tror ni att Smycka fixar en storleksjustering på en Seiko-länk? Har långt till närmaste riktiga urmakare, och Smycka dyker upp under "urmakare" på Google men verkar mest sälja Triwa, Gant och liknande i sitt klocksortiment.
 

Haoh

Omega
Hej!
Jag är ny i forumet, och har en fråga som säkert ställts många gånger tidigare... (men kunde inte hitta någon tråd som passade helt). Jag har samlat ur i ganska många år och har en del olika märken och modeller som givetvis behöver ses över med jämna mellanrum..
Det jag lurar på är om det finns någon kompetent urmakare i Göteborg med omnejd som man kan anförtro sina ögonstenar till?

Lite märken som jag letar service till är: JLC, Zenith, Omega, Oris, TAG och GS samt nån som är bra på generella ETA och Selita såklart.. Antar att det inte finns någon som är kunnig på samtliga, men kanske någon som är bra på något och som inte helt pungslår en och är att lita på?
 

Haoh

Omega
Hmm ja frågan är vad som är vintage..
1990 och framåt..
Just nu verkar det som min el primero hw skulle behöva en liten översyn, men över tid så kommer ju alla att behöva service såklart.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Hmm ja frågan är vad som är vintage..
1990 och framåt..
Just nu verkar det som min el primero hw skulle behöva en liten översyn, men över tid så kommer ju alla att behöva service såklart.
Som många redan nämnt så är Börje/Gastons i Partille en fena på det mesta, skulle ta ett snack med honom om jag vore du.
 

Kraal90

Cartier
2-Faktor
Är det någon som vet ungefär hur mycket Gastons tar för att serva ett Omega cal1120 verk (ETA 2892-A2).
Har en bit att åka dit men skulle vara intressant om det skilde sig markant från ADs ca 4800 kr.
 

The lord

Audemars
Är det någon som vet ungefär hur mycket Gastons tar för att serva ett Omega cal1120 verk (ETA 2892-A2).
Har en bit att åka dit men skulle vara intressant om det skilde sig markant från ADs ca 4800 kr.
Lämna in min iwc 2892 a2 där i måndags och fick kostnadsförslag på 3600 för renovering av urverk, vad nu det innebär.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Har som jag skrev en bit att åka för att komma dit (ingen bil). Han ville inte ge något ungefärligt pris utan att titta på klockan. Därav frågan 😊
Han ligger ju bara ett par hundra meter från Partille station, Alingsåståget från Centralen. Allum är inte långt att gå heller och dit går det massor av bussar. Men visst, det tar ju lite tid och hans öppettider kan ju vara svåra om man inte kommer loss under dagtid.
 

Kraal90

Cartier
2-Faktor
Han ligger ju bara ett par hundra meter från Partille station, Alingsåståget från Centralen. Allum är inte långt att gå heller och dit går det massor av bussar. Men visst, det tar ju lite tid och hans öppettider kan ju vara svåra om man inte kommer loss
Lämna in min iwc 2892 a2 där i måndags och fick kostnadsförslag på 3600 för renovering av urverk, vad nu det innebär.
Tack 😊
 
Topp