• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bruset

Panerai
Är det någon som vet ungefär hur mycket Gastons tar för att serva ett Omega cal1120 verk (ETA 2892-A2).
Har en bit att åka dit men skulle vara intressant om det skilde sig markant från ADs ca 4800 kr.
Jag betalade 3 600:- för att serva en Omega med 1120 för ca ett år sedan hos Jarl Sandin. Dock utan polering.
Bra pris och väl utfört arbete. Vilken AD skulle ha 4 800:-? Bergströms?
 

The lord

Audemars
Har du lämnat in din klocka? Det blev 3500 för mig för en hel renovering och byte av automat hjul.
IMG_20210126_102928.jpg
 
Hej!
Tror detta kan vara mitt första inlägg, så börjar la helt enkelt i fel ände. Får komplettera med resten vid senare tillfälle tänker jag.
I min jakt på finare klockor så valde jag istället att köpa en instegare (certina ds powermatic 80). Tänkte ha den som daily beater och därefter uppgradera mig. Dock så sprang priserna iväg på finare klockor och annat kom i mellan och nu sitter jag fortfarande med den på armen. Har nog gått ca: 5-6 år. Priset på en service 2800kr för en klocka av nypris 7k kändes löjligt första gången, och komiskt nog har nu urtavlan lossnat. klockan går som den skall, visarna visar rätt så att säga, men urtavlan svänger fritt.
Nu till frågan, är det någon som kan rekommendera en bra certina-urmakare i gbg. Är det samma som tidigare nämnd herre vid Partille som gäller helt enkelt?

Tack på förhand!
 

vonvasknacke

Cartier
2-Faktor
Hej!
Tror detta kan vara mitt första inlägg, så börjar la helt enkelt i fel ände. Får komplettera med resten vid senare tillfälle tänker jag.
I min jakt på finare klockor så valde jag istället att köpa en instegare (certina ds powermatic 80). Tänkte ha den som daily beater och därefter uppgradera mig. Dock så sprang priserna iväg på finare klockor och annat kom i mellan och nu sitter jag fortfarande med den på armen. Har nog gått ca: 5-6 år. Priset på en service 2800kr för en klocka av nypris 7k kändes löjligt första gången, och komiskt nog har nu urtavlan lossnat. klockan går som den skall, visarna visar rätt så att säga, men urtavlan svänger fritt.
Nu till frågan, är det någon som kan rekommendera en bra certina-urmakare i gbg. Är det samma som tidigare nämnd herre vid Partille som gäller helt enkelt?

Tack på förhand!
Kolla även med Klockmaster Backaplan och se vad en service skulle kunna tänkas kosta. De är återförsäljare för Certina och vad jag har hört är Håkan en duktig urmakare.
 

Bearkick

Omega
2-Faktor
Hej!
Tror detta kan vara mitt första inlägg, så börjar la helt enkelt i fel ände. Får komplettera med resten vid senare tillfälle tänker jag.
I min jakt på finare klockor så valde jag istället att köpa en instegare (certina ds powermatic 80). Tänkte ha den som daily beater och därefter uppgradera mig. Dock så sprang priserna iväg på finare klockor och annat kom i mellan och nu sitter jag fortfarande med den på armen. Har nog gått ca: 5-6 år. Priset på en service 2800kr för en klocka av nypris 7k kändes löjligt första gången, och komiskt nog har nu urtavlan lossnat. klockan går som den skall, visarna visar rätt så att säga, men urtavlan svänger fritt.
Nu till frågan, är det någon som kan rekommendera en bra certina-urmakare i gbg. Är det samma som tidigare nämnd herre vid Partille som gäller helt enkelt?

Tack på förhand!
Kolla förslagsvis in Mariaplans Ur, duktiga och bra priser.
Kan även kolla med Dennis på Klockmaster Frölunda Torg, mycket trevlig och bra urmakare.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Hej!
Tror detta kan vara mitt första inlägg, så börjar la helt enkelt i fel ände. Får komplettera med resten vid senare tillfälle tänker jag.
I min jakt på finare klockor så valde jag istället att köpa en instegare (certina ds powermatic 80). Tänkte ha den som daily beater och därefter uppgradera mig. Dock så sprang priserna iväg på finare klockor och annat kom i mellan och nu sitter jag fortfarande med den på armen. Har nog gått ca: 5-6 år. Priset på en service 2800kr för en klocka av nypris 7k kändes löjligt första gången, och komiskt nog har nu urtavlan lossnat. klockan går som den skall, visarna visar rätt så att säga, men urtavlan svänger fritt.
Nu till frågan, är det någon som kan rekommendera en bra certina-urmakare i gbg. Är det samma som tidigare nämnd herre vid Partille som gäller helt enkelt?

Tack på förhand!
Låter som benen är av. Vet att urmakaren i Lerum kan löda ben annars kan man nog vem som helst sätta dit små klisterlappar (det är billigare), om du går till en riktig urmakare.
 

0tto

Breitling
Lånar den här tråden hoppas det är ok. Jag har en Enicar Sherpa Graph från 60-talet som jag vill byta glaset på (har det nya glaset).
Den har inte varit servad på länge så en service/översyn kan vara bra. Finns det någon här på forumet som vet någon urmakare som utför service på Enicar klockor i Gbg området?

Tack!
 

v0n

Patek
2-Faktor
Lånar den här tråden hoppas det är ok. Jag har en Enicar Sherpa Graph från 60-talet som jag vill byta glaset på (har det nya glaset).
Den har inte varit servad på länge så en service/översyn kan vara bra. Finns det någon här på forumet som vet någon urmakare som utför service på Enicar klockor i Gbg området?

Tack!
Rekommenderar Börje på Gastons Ur i Partille som vanligt. Åk helst dit efter han har käkat lunch för bästa kundservice (den som vet den vet 😉)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Rekommenderar Börje på Gastons Ur i Partille som vanligt. Åk helst dit efter han har käkat lunch för bästa kundservice (den som vet den vet 😉)
Jovisst, Börje är grym men nämde min MRO som kunde behöva lite arbete när jag var där med en annan klocka, han verkade inte vilja röra i någon Enicar… -Det finns inga delar till dom!
 

v0n

Patek
2-Faktor
Jovisst, Börje är grym men nämde min MRO som kunde behöva lite arbete när jag var där med en annan klocka, han verkade inte vilja röra i någon Enicar… -Det finns inga delar till dom!
Aj då, ja jag var nog lite snabb där. Verkar vara någon inhouse-kaliber i MRO?
Sherpa Graphen är förmodligen också svårt att hitta delar till om det sitter ett Valjoux 72 i 🤔
 

0tto

Breitling
Rekommenderar Börje på Gastons Ur i Partille som vanligt. Åk helst dit efter han har käkat lunch för bästa kundservice (den som vet den vet 😉)
Tack, bra tips! :)
Jovisst, Börje är grym men nämde min MRO som kunde behöva lite arbete när jag var där med en annan klocka, han verkade inte vilja röra i någon Enicar… -Det finns inga delar till dom!
Jag fick liknande svar från Jarl Sandin, viktigt att hitta någon som kan urverket för det kan vara svårt att få tag på delar. Kanske får söka utanför Gbg? Tack!

Aj då, ja jag var nog lite snabb där. Verkar vara någon inhouse-kaliber i MRO?
Sherpa Graphen är förmodligen också svårt att hitta delar till om det sitter ett Valjoux 72 i 🤔
Ja det stämmer det är ett Valjoux 72, tror inte det är något fel på verket men det har inte varit servat på många år så det hade känts tryggt att få det servat. Jag är i Sthlm lite då och då så en urmakare där kan ju också funka. Tack!
 
  • Like
Reactions: v0n

hisingen

Cartier
2-Faktor
Tack, bra tips! :)

Jag fick liknande svar från Jarl Sandin, viktigt att hitta någon som kan urverket för det kan vara svårt att få tag på delar. Kanske får söka utanför Gbg? Tack!


Ja det stämmer det är ett Valjoux 72, tror inte det är något fel på verket men det har inte varit servat på många år så det hade känts tryggt att få det servat. Jag är i Sthlm lite då och då så en urmakare där kan ju också funka. Tack!
Kolla med Mariaplans ur, osäker men värt att kolla.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Kolla absolut med Gastons/Börje @0tto vad gäller Valjoux 72. MRO har ett inhouse Enicar 165 tror jag så det är nog en annan sak.
Jag pingar @Hugger69 vad gäller urmakare till en Enicar. Går väl att skicka om det inte är på besöksavstånd?
 
  • Like
Reactions: v0n

vonvasknacke

Cartier
2-Faktor
Lånar den här tråden hoppas det är ok. Jag har en Enicar Sherpa Graph från 60-talet som jag vill byta glaset på (har det nya glaset).
Den har inte varit servad på länge så en service/översyn kan vara bra. Finns det någon här på forumet som vet någon urmakare som utför service på Enicar klockor i Gbg området?

Tack!
Kolla med Håkan på Klockmaster Schutz Backaplan om det är något han kan skulle kunna titta på. Han brukar dock hålla till i verkstaden så se till att han är på plats om du har tänkt att besöka butiken så du får prata med honom. De andra som jobbar där har inte lika mycket kunskap utan fokuserar mest på sälj. Jag lämnade senast in en Tissot från 60-talet som han gjorde service på.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Kolla absolut med Gastons/Börje @0tto vad gäller Valjoux 72. MRO har ett inhouse Enicar 165 tror jag så det är nog en annan sak.
Jag pingar @Hugger69 vad gäller urmakare till en Enicar. Går väl att skicka om det inte är på besöksavstånd?
Tjena,
Jag servat olika Enicar-modeller som haft behov hos Per-Erik på Olofsfors Ur utan problem och det har varit såväl Sherpa Graph som vanliga Star Jewels eller MRO.

Att det inte finns delar är en myt och säkert sagt av en person som är för lat för att ta reda på fakta så undvik dem då de förmodligen inte hyser någon större kärlek eller känsla till vintage, det gör däremot urmakarmästare Per-Erik. 👍
Olofsfors ur tar dagligen emot klockor från hela Sverige så kontakta dem och hälsa från mig! 🤗
 
Senast ändrad:

Hugger69

Patek
2-Faktor
Tack, bra tips! :)

Jag fick liknande svar från Jarl Sandin, viktigt att hitta någon som kan urverket för det kan vara svårt att få tag på delar. Kanske får söka utanför Gbg? Tack!


Ja det stämmer det är ett Valjoux 72, tror inte det är något fel på verket men det har inte varit servat på många år så det hade känts tryggt att få det servat. Jag är i Sthlm lite då och då så en urmakare där kan ju också funka. Tack!
Se mitt svar ovan! ☝️
 

v0n

Patek
2-Faktor
Tjena,
Jag servat olika Enicar-modeller som haft behov hos Per-Erik på Olofsfors Ur utan problem och det har varit såväl Sherpa Graph som vanliga Star Jewels eller MRO.

Att det inte finns delar är myt och säkert sagt av en person som är för lat för att ta reda på fakta så undvik dem då de förmodligen inte hyser någon större kärlek eller känsla till vintage, det gör däremot urmakarmästare Per-Erik. 👍
Olofsfors ur tar dagligen emot klockor från hela Sverige så kontakta dem och hälsa från mig! 🤗
Tjusigt!
Måste dock meddela att det inte går att anklaga Börje för att vara vare sig lat eller sakna kärlek till vintage...aningens originell och fientligt inställd till modern teknik, ja.
"Internet är djävulens påfund", "här ska inte mejlas så länge det finns telefon" 😅
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Tjusigt!
Måste dock meddela att det inte går att anklaga Börje för att vara vare sig lat eller sakna kärlek till vintage...aningens originell och fientligt inställd till modern teknik, ja.
"Internet är djävulens påfund", "här ska inte mejlas så länge det finns telefon" 😅
Bra där, annars väldigt vanligt bland "urmakare" att svara så för man inte kan eller vill jobba med klockor som det inte står Omega, Tissot eller Certina på! 😉

Finns massor av delar i Sverige till just Enicar då det var ett ganska stort och etablerat märke i Skandinavien och framförallt Sverige under 50-70-talet!

...sedan kan man få leta vissa komponenter som kanske är extra svåra men det ju utmaningen för en duktig urmakare och som sista utväg kanske man får tillverka delen själv för att åter klockan ska fungera och så kan man leta rätt originaldel under tiden!
 
  • Like
Reactions: v0n

Engström

Breitling
Tackar
Det börjar bli dags att ett par skall in på service, och ibland verkar det som om de är helt galna när det gäller priser på en service med rengöring och inoljning.
Jag dra till Partille och nej ingen Seiko men väl en Ryss
Gastons Ur tar inte emot ryssar (de är inte gjorda för att lagas sades det, kan mycket väl stämma), timex eller gamla seiko. Nya seiko är det inga problem med, sade han.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Gastons Ur tar inte emot ryssar (de är inte gjorda för att lagas sades det, kan mycket väl stämma), timex eller gamla seiko. Nya seiko är det inga problem med, sade han.

Äh, ryssar går alldeles utmärkt och serva.

Ganska ok ur, dock är det nog värre med reservdelar, lite svårt och få tag på här i väst.

Vissa urverk kan man köpa nya, t.ex. Vostok för en billig peng, ingen större poäng o serva om man inte gör det själv eller om det är något speciellt urverk.
 
Senast ändrad:

Nikkob

Omega
Kan tipsa om urmakariet i Lerum för service av vintage seiko. Han har dom kunskap om Seiko och en del NOS delar men som dessvärre verkar tunnas ut då fler upptäckt detta. Jag har servat en vintage 6105 och en Sealion hos honom.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Kan tipsa om urmakariet i Lerum för service av vintage seiko. Han har dom kunskap om Seiko och en del NOS delar men som dessvärre verkar tunnas ut då fler upptäckt detta. Jag har servat en vintage 6105 och en Sealion hos honom.
Ja, bor i krokarna och har varit där med diverse småjobb. Kunnig, men får själv horribelt bemötande av den äldre (kan bero på att jag är en petig jävel, vet inte 😁). Den yngre är lättare att snacka med men är inte lika kunnig.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Ja, bor i krokarna och har varit där med diverse småjobb. Kunnig, men får själv horribelt bemötande av den äldre (kan bero på att jag är en petig jävel, vet inte 😁). Den yngre är lättare att snacka med men är inte lika kunnig.
Det är far och son. Fadern är riktigt urmakare. Sonen är inte det, han skruvar under faderns överinseende. Går också dit med småjobb men bemötandet med sonen finner jag lite knepigt, han inser att jag inte är helt okunnig och inte riktigt köper allt han säger rakt av. Tror aldrig jag har pratat med fadern direkt. Men jag har absolut inget att klaga på vad gäller utförda arbeten och inte hört/läst någon annan göra det heller.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Det är far och son. Fadern är riktigt urmakare. Sonen är inte det, han skruvar under faderns överinseende. Går också dit med småjobb men bemötandet med sonen finner jag lite knepigt, han inser att jag inte är helt okunnig och inte riktigt köper allt han säger rakt av. Tror aldrig jag har pratat med fadern direkt. Men jag har absolut inget att klaga på vad gäller utförda arbeten och inte hört/läst någon annan göra det heller.
Se där ja.
Det var en ganska träffande beskrivning som känns igen hehe
Fadern gillar icke om man nu sitter på egna kunskaper, lyhördhet är inte riktigt paradgrenen om man säger så.
Men, som du nämner...har inte heller några invändningar på utfört arbete så man får ta det för vad det är 🙂
 
Topp