• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Breitling försöker sälja klockor med halvnakna tjejer

...om du testar ditt argument ovan på "en lokal som, (...numera utan inträdesagvift tom...) för allmänhet och barn, visar förnedrande bilder på avklädda kvinnor, avbildade i tydligt objektifierande positioner", bara för att de råkar vara från en period när värderingar var annorlunda... (låt oss kalla lokalen "nationalmuseum") eller en "lokal som utan avgift lämnar ut böcker, till allmänhet och ungdomar, som innehåller tydligt kvinnofientliga skildringar med manligt perspektiv" bara för att de råkar vara från en period när värderingar var annorlunda (låt oss kalla lokalen "stadsbiblioteket") ...så blir min logiska slutsats att du är en av dem som slänger ovanstående på bokbålet med ett fånigt flin av att göra det rätta och rensa ut "omoderna och ruttna" värderingar, ...när den dagen kommer? no?

Det sköna är att jag vet att det aldrig kommer att hända, för den aktivistiska, radikala, världsfrånvända och förvirrade identitetspolitiska och "feministiska" vänstern (V, Mp och mindre delar av S) av idag går samma öde till mötes som alla teoretiska vänsterrörelser, den kommer implodera i fraktionsstrider. Om man är för långt från verkligheten så blir man lätt för radikal, och alla slåss om att vara radikalast och hugga på de som inte är rättrogna...

plus att bilden som helhet är förkastlig för att den refererar till en tydligt objektifierande bild på en kvinna som visar brösten helt öppet i syfte att egga på män från "en period när värderingar och lagstiftning var annorlunda"

Trådens bästa inlägg. Är tämligen övertygad över att vi (som nation) nu äntligen är på väg ur detta tillstånd av totalförvirring (ytlig vänsterextrem identitetspolitik kombinerat med diverse postmoderna influenser för att ytterligare röra till det). Vi tog oss ur 70-tals eran (kolla in Vilse i pannkakan på youtube och rys) så vi ska nog ordna detta också.

Är också säker på (och hoppas) att jämställdhetsfrågorna (kön och etnicitet) kommer att vara viktiga, men i en mkt förnuftigare och fungerande form.

Det sköna är att jag vet att det aldrig kommer att hända, för den aktivistiska, radikala, världsfrånvända och förvirrade identitetspolitiska och "feministiska" vänstern (V, Mp och mindre delar av S) av idag går samma öde till mötes som alla teoretiska vänsterrörelser, den kommer implodera i fraktionsstrider. Om man är för långt från verkligheten så blir man lätt för radikal, och alla slåss om att vara radikalast och hugga på de som inte är rättrogna...

Man kan se dessa koflikter dyka upp nu. Ett rätt roligt exempel är detta.

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.3016370-med-slojan-som-vapen-mot-den-sekulara-demokratin

Ett "gött gäng" som samlats. Det man har gemensamt är sin avsky mot kapitalism i form vita män och att man är jävligt revolutionär (och att det mesta de gör finansieras generöst av staten). I övrigt har man samlat totalitärer och demokrater, sekulära och religiösa och de som är klädda med slöja med de som är topless (jag vill utfärda en varning till känsliga KS läsare att det förekommer ett par nakna bröst i artikeln). Man kan gissa ur det går........

Jag hoppas det, glöm dock inte att flera album av Tintin skrevs om redan på 60-70-talet...
Har en känsla av att det bara kommer att bli värre. Åtminstone ett tag till.

Otroligt att vi inte lär oss av historien. Nassarna brände böcker, katoliker sprängde broar, talibaner sprängde buddhastatyer, Mao gick fullständigt berzerk och detsamma verkar gälla Isis och svenska kulturmaffian. Allt som inte passar ska förbjudas, stigmatiseras eller raderas ur historien. När någon går för långt och får sparken gör vi honom till programledare för barnkanalen så att nästa generation växer upp till att bli revolutionära kulturfascister. I mina ögon är Breitlings annons en kommentar till den hysteriska debatt som råder. Innan ngn börjar gråta eller får hjärtattack så respekterar jag att alla inte tycker som jag. Censur kommer jag däremot aldrig att respektera.

Senast ändrad:
Läste precis en twitterdiskussion mellan Per Hagvall och en "postmodernist" (eller vad man nu ska kalla gruppen, men han refererar till "feminism").

Deras retorik innehåller nästan alltid samma kännetecken:
Brist på humor "Det där är inte roligt" (med den typen av analyser kan man hitta ngt förfärligt i nästan all humor)
En syn på att man själv förstår mer "Du förstår inte!"
En härskarteknik är motståndarens åsiket skambeläggs "Det är omoraliskt/ruttet/förlegat"
En annan härskarteknik är att man ger sig på avsändaren snarare än budskapet "Du är ...... ( och så drara man till med något negativt tex en flåsade gubbe)"

Detta inlägget var Per Hagvall vad som startade det hela:

Om resultaten i Vasaloppet inte blir mer jämställda nästa år kommer regeringen 2018 att kvotera in 40 kvinnor bland de 100 första i mål.

...om du testar ditt argument ovan på "en lokal som, (...numera utan inträdesagvift tom...) för allmänhet och barn, visar förnedrande bilder på avklädda kvinnor, avbildade i tydligt objektifierande positioner", bara för att de råkar vara från en period när värderingar var annorlunda... (låt oss kalla lokalen "nationalmuseum") eller en "lokal som utan avgift lämnar ut böcker, till allmänhet och ungdomar, som innehåller tydligt kvinnofientliga skildringar med manligt perspektiv" bara för att de råkar vara från en period när värderingar var annorlunda (låt oss kalla lokalen "stadsbiblioteket") ...så blir min logiska slutsats att du är en av dem som slänger ovanstående på bokbålet med ett fånigt flin av att göra det rätta och rensa ut "omoderna och ruttna" värderingar, ...när den dagen kommer? no?

Om du tex. inte blir upprörd över musikaliska museets bild ovan??? ...så är det bara för att du är en sån mellanmjölkig reformist, en sån som inte behövs i revolutionen...

Här är facit:
france.jpg

plus att bilden som helhet är förkastlig för att den refererar till en tydligt objektifierande bild på en kvinna som visar brösten helt öppet i syfte att egga på män från "en period när värderingar och lagstiftning var annorlunda"
Du är duktig på att argumentera och skriver underhållande. Men såvida ditt inlägg inte är skrivet med glimten i ögat eller för att uppenbart provocera så måste jag säga att exemplet du tar upp bara blir fel. En reklambild som flörtar med ett nästan 200 år gammalt konstverk som visar en väldigt stark kvinna är inte sexistiskt och det tror inte den "aktivistiska, radikala, världsfrånvända och förvirrade identitetspolitiska och 'feministiska' vänstern" heller (jag har tyvärr ingen gallup-undersökning som styrker detta dock...)

Bilder så nakna och/eller halvnakna kvinnor i reklam/mediesammanhang blir inte per automatik fel och sexistiskt. Det handlar mer om i vilket sammanhang de förekommer och hur de porträtteras...

(Det var först efter att jag hade sett en video som handlade om Lego och könsroller som jag började läsa på lite om sexism och feminism och därefter fick bättre förståelse för vad debatten handlar om. Jag kan rekommendera Lego-klippet:
)

Edit: Sorry för att klippet bäddas in. Jag försökte att bara klistra in länken men KS är för smart och fattar att det är en video... ;)

/Mvh,
En mellanmjölkig o-reformist

Bilder så nakna och/eller halvnakna kvinnor i reklam/mediesammanhang blir inte per automatik fel och sexistiskt. Det handlar mer om i vilket sammanhang de förekommer och hur de porträtteras...

(Det var först efter att jag hade sett en video som handlade om Lego och könsroller som jag började läsa på lite om sexism och feminism och därefter fick bättre förståelse för vad debatten handlar om. Jag kan rekommendera Lego-klippet:
Edit: Sorry för att klippet bäddas in. Jag försökte att bara klistra in länken men KS är för smart och fattar att det är en video... ;)
/Mvh,
En mellanmjölkig o-reformist

jo, meningen var väl att vara lite underhållande också (...ett givet svar på min rant ovan hade ju varit -...öh, vem fajtas med halmgubbar nurå?) men jag tror iofs inte du ska underskatta dårskapen i den identitetspolitiska rörelsen (kolla på usa för en fast forward-blick)

buuu för Lego... ...men, vi köper vårt i säck på blocket så who gives a shit really... min dotter är mer intresserad än min son... ...och jag kallade mig feminist redan i början av 90-talet så jag är såklart medveten om att det finns massvis med problem med sexism i det svenska samhället, ...en tjej med uppknäppt jacka och gördel i en klockreklam - not so much...

Skillnaden mellan en liberal feminist och en kommunistisk feminist är att den liberala feministen vill ge kvinnor rätt och möjligheter att bli företagsledare, medans den kommunistiske feministen vill ge kvinnor rätt att hänga företagsledare…

Senast ändrad:
Nej, jag håller med. Verkligen inget problem att din dotter blir mobbad i skolan för att hon är överviktig eller har små bröst, att kvinnor tjänar mindre pengar än män för samma jobb, att kvinnor blir sexuellt trakasserade och utnyttnjade på arbetsplatser och så vidare. Vill du att jag ska fortsätta? Förstår man inte att skev kvinnosyn ligger till grunden till hur vi behandlar kvinnor i dagens samhälle så har man inte mycket bakom pannbenet. Snälla mod, @Denke @Spencer66, lås tråden så slipper vi att denna tråd slutar att dyka upp igen så fort någon kränkt man tycker att det är dags att peta lite i elden igen.

Vet inte om man ska skratta eller gråta när man ser Breitlings senaste kampanj som de har ihop med Penthouse :confused:

https://www.instagram.com/p/BBAGc_JS-vV/

En kvinna iförd rafsett ska ge någon slags anknytning till flygning och bra klockor. Trodde vi kommit längre än så :(
Suck, skulle aldrig köpa en klocka som markadsförs så billigt. Jag tycker IWC:s "Watches for men" känns rätt slitet, men detta är ju rent tacky!

Vidrigt att porträttera denna kvinna och sexualisera kvinnokroppen!!
image.jpeg

image.jpeg

Oh, just fan händer även för oss män :(

Kom igen nu... Händer hela tiden inom modevärlden, kvinnor som män :hilarious:
Här är det ju i och för sig produkter till män som marknadsförs med nakna män. Jag uppskattar inte reklamen, men det är lite skillnad.

Den här debatten har pågått minst sedan tidigt 70-tal och det är inte mycket som har hänt; vissa tyckare pekar på objektifieringen av manskroppen som ett tecken på att vi är på väg mot status quo, medan andra likt Hasse & Tage "till kaffet vill ha galanta damer.." .
Inte mycket att säga om Breitlings reklam annat än man möjligtvis kan ifrågasätta det kommersiella värdet med att liera sig med Penthouse. Nog kollar jag gärna i den tidskriften , men jag skulle nog inte läsa den på bussen s a s… ;)

Här är det ju i och för sig produkter till män som marknadsförs med nakna män. Jag uppskattar inte reklamen, men det är lite skillnad.

Du har helt glömt bort alla fruar, flickvänner som köper dessa parfymer till sina män? Tror knappast att marknadsföringen är för män, utan snarare gentemot motsatta kön... Du menar att sexualisering är ok, om den förs gentemot ett kön av densamma som ska köpa produkten? Skön inställning! Kvinnor kan inte köpa breitling heller då eller?

Du har helt glömt bort alla fruar, flickvänner som köper dessa parfymer till sina män? Tror knappast att marknadsföringen är för män, utan snarare gentemot motsatta kön... Du menar att sexualisering är ok, om den förs gentemot ett kön av densamma som ska köpa produkten? Skön inställning! Kvinnor kan inte köpa breitling heller då eller?

Jag menar att det finns en tydligare logisk koppling mellan herrar, herrkroppen och herrparfym än det finns mellan kvinnokroppen och herrklockor. Att sälja in herrprodukter med kvinnokroppar känns dock både billigt, sexistiskt och fantasilöst.

Och med det sagt tycker jag, som jag påpekade redan i förra inlägget, att även D&G-reklamen ovan är genomkass. Jag har heller aldrig påstått att det inte skulle finnas sexistisk reklam där män är objekten.

Om det sen finns män som accepterar att mamma/flickvän/fru köper parfym åt dem beklagar jag deras livssituation och hoppas att livet vänder framöver och de lyckas ta makten över sina liv.

Personligen fattar jag inte upprördheten över sexiga kvinns. Eller män för den delen. Inte fan respekterar jag kvinnor mindre för att jag gillar att se lättklädda, vackra donnor.

...tycker nog det är lite "separatabadtider i simhallen"- feeling på upprördheten över bara bröst. Mer naket åt folket. Punkt.
Personligen har jag svårare för att bilden är så jävla taskigt gjord än vad jag har för det sexistiska. Sen behöver man väl inte vara så upprörd för att diskutera om en reklam är bra eller dålig, det kan vara kul att diskutera ändå. Själv kommer jag inte uppskatta min Breitling mer efter fantasilösa reklamer som denna. Om andra tycker att detta är ett gött sätt att bygga identiteten och varumärket kring Breitling så får väl företaget hoppas på denna målgrupp framöver.

Kan väl tillägga att jag nog aldrig hade köpt en ny Breitling ändå. Eventuellt någon gammal kronograf.

Nej, jag håller med. Verkligen inget problem att din dotter blir mobbad i skolan för att hon är överviktig eller har små bröst, att kvinnor tjänar mindre pengar än män för samma jobb, att kvinnor blir sexuellt trakasserade och utnyttnjade på arbetsplatser och så vidare. Vill du att jag ska fortsätta? ...
Ja, fortsätt gärna! Jag skulle gärna vilja se att du ihop med din relativt PK-världsbild vågar nämna det största kvinnoförtrycket i Sverige, vågar du det?

Oavsett vad man tycker, så har väl Breitling lyckats få uppmärksamhet, vilket reklamen syftar till. Här tex går en stor del av forumet off topic i (hittills) över 400, ofta låååånga inlägg... Jag är lite fascinerad att detta väcker så stort engagemang här. Känns som att hela den här tråden skulle kunna ligga på nåt helt annat debattforum.

Alltid lika fascinerade att läsa inlägg om "kulturmaffior", pk-elit m.m. Tinfoil hat on!

Det finns ingen dold agenda, folk tycker olika bara.

Alltid lika fascinerade att läsa inlägg om "kulturmaffior", pk-elit m.m. Tinfoil hat on!

Det finns ingen dold agenda, folk tycker olika bara.
Härligt resonemang, typ:
"Det var inget folkmord, bara en hel del människor som lever lite mindre numera."

Ta dig gärna tid att läsa dessa artiklar av en Expressenjournalist:

http://kvartal.se/artiklar/fran-censor
och
http://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/det-ar-jag-som-ar-asiktskorridoren/

eller ännu mer dagsaktuellt och relaterat till ditt uttalande ovan:
http://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/kronqvist-var-farliga-likhet-med-molenbeek/

Härligt resonemang, typ:
"Det var inget folkmord, bara en hel del människor som lever lite mindre numera."

Ta dig gärna tid att läsa dessa artiklar av en Expressenjournalist:

och
http://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/det-ar-jag-som-ar-asiktskorridoren/

Vad är det där för jämförelse? Är du verkligen helt med i matchen?
Att säga att det inte finns en åsiktskorridor i Sverige längre är inte jämförbart med att förminska ett folkmord. Det du säger är bara bisarrt och pinsamt. Väx upp, snälla.

Kan inte ens ta den där expressen ledaren seriöst. Det är absolut inte aktuellt idag, just nu diskuteras 1. Invandring. 2. Invandring. 3. Invandring.

Löjligt hur urspårad den här tråden är.

Kan inte ens ta den där expressen ledaren seriöst. Det är absolut inte aktuellt idag, just nu diskuteras 1. Invandring. 2. Invandring. 3. Invandring.
Tråkigt att du inte kan ta hennes ledare seriöst, jag tycker den är välskriven och att texten känns mycket relevant. Här är de igen om någon missade dem:
och

Självklart diskuteras t.ex. invandring flitigt, men kvantiteten av en diskussion är ju knappast ett bevis för kvaliteten.

Breitling fortsätter med sin något föråldrade kvinnosyn och toppar det med en tokig scientolog i form av Travolta när de firar sin butik i Genève.

14362704_1532233443468810_3775608926274021337_o.jpg

14372373_1532237703468384_3171405385150103349_o.jpg

14409897_1532237213468433_3701935927261302578_o.jpg

Tillbaka
Topp