• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Breitling försöker sälja klockor med halvnakna tjejer

ftctgnonnuoivbmmludn.jpg
 
http://ekonomistas.se/2014/02/19/mer-politik-an-pedagogik-bakom-okade-konsskillnader-i-skolan/
"Könsskillnaderna enligt PISA-undersökningarna är betydligt mindre än skillnaderna i betyg, vilket avspeglar det välkända faktum att flickor tenderar att få högre betyg för givna provresultat än pojkar. "
Intressant. Men jag ser verkligen inte faktum att flickor favoriseras. Läser man den inledande texten kan man läsa -
"Skillnaderna i skolprestationer mellan flickor och pojkar är varken nya eller unika för Sverige men de ökar, konstaterade utredningen. Detta är delvis, men bara delvis, sant. Viktigare är att ett antal reformer ökat betydelsen av de skillnader som länge funnits." Alltså har omvärlden och kraven på viss (teoretisk) utbildning ökat. (Står även att läsa i länken till svt.se). Så jag har fortfarande svårt att tro att en pojke och en flicka som presterar samma resultat, får olika betyg, baserat på att den ena är just flicka. Att sedan skolan behöver titta på hur vi utbildar elever är en helt annan fråga.
 
Det är två olika frågo i ovanastående trådr:

Den ena, som jag tycker är intressant, är hur/om/varför Breitlings annons tas emot som den görs och om den funkar. Dvs marknadsföring av klockor. En sådan diskussioner tycker jag är rätt rolig (så länge man håller sig till ämnet, och avhåller sig ifrån att diskutera person eller använda maktspråk etc).

Den andra frågan rör ämnet "hur ska vi göra världen battre och mer jämlik".
När jag startade tråden handlade det om det första, dvs Breitlings reklam, varför de väljer kvinnor i raffset för att marknadsföra sina klockor.

Svaret på fråga två är ju inte helt enkel men en början kanske är att INTE göra som Breitling och använda kvinnor som sexobjekt helt utan relevans för den produkt man försöker sälja.
 
12 sidor för att någon brud står i underkläder i en reklam.. Att alla ska vara så jävla lättkränkta hela tiden i detta land.. Hade inte heller brytt mig om det stod en kille i kalsonger med en klocka på armen..
Att så många skriker om "lättkränkt" är ännu mer beklagligt. Du har uppenbarligen helt missat trådstarten och de första sidorna. Det handlar inte om att "någon brud står i underkläder i en reklam".
 
Det där var intressant. Kände jag inte till.
Att flickor kan favoriseras (eller relativt sett prestera bätte) i en miljö med mindre struktur och mindre "ordning och reda" är nog ganska rimligt. Pojkar kan ofta vara lite livligare och de kan nog behöva styras upp lite mer för att ta sig i kragen, meden flickor som är lite lydigare (grova generaliseringar, jag vet) förmodligen kan sköta detta själva. Samma sak gäller nog skolor i problemområden, och i synnerhet då pojkar med invandrarbakgrund. De är den grupp som presterar allra sämst och där tror jag att mer struktur, tydligare krav etc skulle vara till stor nytta. De missgynnas både i skolan med dåliga resultat, på arbetsmarknaden (högre arbetslöshet och sämre betalda jobb) och på äktenskapsmarknaden (eftersom kvinnor sällan "gifter ned" sig socioekonomiskt).

Stämmer nog, fast jag har för mig att invandrare hade samma positiva särbehandling som flickor vad avsåg betyg/provresultat men hittar inte igen källan, kan ha varit IFAU, så att infödda killar är arga på skolan är förklarligt. Fast jag tänker att det är ett implicit "ordningsbetyg" inbakat i de vanliga betygen, om man hade ordningsbetyg så skulle nog stökiga killar ha samma (rättvisa) ämnesbetyg men sämre betyg i ordning?
 
När jag startade tråden handlade det om det första, dvs Breitlings reklam, varför de väljer kvinnor i raffset för att marknadsföra sina klockor.

Svaret på fråga två är ju inte helt enkel men en början kanske är att INTE göra som Breitling och använda kvinnor som sexobjekt helt utan relevans för den produkt man försöker sälja.

...men är den helt utan relevans för produkten, Breitling ville knyta tillbaka till de pinuppor, som användes på nosen på amerikanska stridsflygplan (som vi har att tacka för att vi kan ha den här debatten btw...) Breitling har alltid haft stark flyganknytning, och letar i sitt brand-dna

Honey_Bunny_P-38.JPG
 
Senast ändrad:
...men är den helt utan relevans för produkten, Breitling ville knyta tillbaka till de pinuppor, tex vargas girls, som användes på nosen på amerikanska stridsflygplan (som vi har att tacka för att vi kan ha den här debatten btw...) Breitling har alltid haft stark flyganknytning, och letar i sitt brand-dna, att säga att det är utan relevans är bara historielöst
Nose_art_on_the_B-25J_Take-off_Time.JPG

Honey_Bunny_P-38.JPG

Skulle du säga att pinuppan:
A) Är fullt relevant för utförandet av flyguppdraget
B) Är helt irrelevant för utförandet av flyguppdraget
?
Finns sjukt många exempel på korkade gamla sexistiska reklamer - inte fan rättfärdigar det att vi 2016 reducerar ett helt kön till deras estetik?

article-2617868-1D7E50DB00000578-408_634x750.jpg

vintage-sexist-ads%20(17)%5B2%5D.jpg
 
Intressant. Men jag ser verkligen inte faktum att flickor favoriseras. Läser man den inledande texten kan man läsa -
"Skillnaderna i skolprestationer mellan flickor och pojkar är varken nya eller unika för Sverige men de ökar, konstaterade utredningen. Detta är delvis, men bara delvis, sant. Viktigare är att ett antal reformer ökat betydelsen av de skillnader som länge funnits." Alltså har omvärlden och kraven på viss (teoretisk) utbildning ökat. (Står även att läsa i länken till svt.se). Så jag har fortfarande svårt att tro att en pojke och en flicka som presterar samma resultat, får olika betyg, baserat på att den ena är just flicka. Att sedan skolan behöver titta på hur vi utbildar elever är en helt annan fråga.

då får du nog läsa mer helt enkelt, det är etablerat bland skolforskare att flickor får bättre betyg än pojkar för samma provresultat
 
då får du nog läsa mer helt enkelt, det är etablerat bland skolforskare att flickor får bättre betyg än pojkar för samma provresultat
OK - will do. Men det var inte jag som använde källorna i tråden för att påvisa den tesen. Därav mitt svar. För i de texterna står andra anledningar. Detta innebär naturligtvis inte att det inte finns fler, för som med så mycket annat är det...komplicerat.
 
Skulle du säga att pinuppan:
A) Är fullt relevant för utförandet av flyguppdraget
B) Är helt irrelevant för utförandet av flyguppdraget

Finns sjukt många exempel på korkade gamla sexistiska reklamer - inte fan rättfärdigar det att vi 2016 reducerar ett helt kön till deras estetik?
pinuppan har relevans som en morale-booster och påminnelse till grabbarna om vad de slåss för och vill komma hem till

nej det gör det ju inte, men "reducerar ett helt kön till deras estetik" är ju en halmgubbe som bara du slåss emot?
 
Senast ändrad:
...men är den helt utan relevans för produkten, Breitling ville knyta tillbaka till de pinuppor, som användes på nosen på amerikanska stridsflygplan (som vi har att tacka för att vi kan ha den här debatten btw...) Breitling har alltid haft stark flyganknytning, och letar i sitt brand-dna

Precis! Vad Breitling gör är ju att man bygger på konceptet stridsflygare under den perioden och en del av detta vad ju de välkända pinup:eek:rna på planen (ofta hade väl planen namn också). Så visst är går det att hävda att de passer in a bilden/konceptet. Man har ju även gjort en pop art serie på samma tema med Kevin Kelly:

bfa8e0060879b08fea28aa6e0d01d11e.jpg


comics25a.jpg


c816efcae53b3ce74c36e8742da12ef3.jpg
 
...men är den helt utan relevans för produkten, Breitling ville knyta tillbaka till de pinuppor, som användes på nosen på amerikanska stridsflygplan (som vi har att tacka för att vi kan ha den här debatten btw...) Breitling har alltid haft stark flyganknytning, och letar i sitt brand-dna
Precis! Breitling vill backa klockan 70 år och använda sig av kvinnan som ett viljelöst objekt som bara fyller en funktion med sin kropp och utseende.

Två kvinnoben i högklackat och en man fullt påklädd, som i bilden ovan, är verkligen talande för hur man såg på kvinnor på den tiden, för 70 år sedan.

Den här videon känns ju skitfräsch :rolleyes:
 
Precis! Breitling vill backa klockan 70 år och använda sig av kvinnan som ett viljelöst objekt som bara fyller en funktion med sin kropp och utseende.
inte alls, tjejerna på planen var ett löfte till flygpojkarna om ett framtida liv i fred, med kärlek och fritt produktivt arbete och lek istället för krig, i en lång tradition av motivational posters... ;)

Sen minskar förstås behovet av sexistiska motivational posters ju fler tjejer som är med och tar fajten, och det är bra

Delacroix 1830, Friheten på barrikaderna (ingen BH där inte)
Eug%C3%A8ne_Delacroix_-_La_libert%C3%A9_guidant_le_peuple.jpg


kvinnor-hemv%C3%A4rnet-e1432220037890.jpg
 
pinuppan har relevans som en morale-booster och påminnelse till grabbarna om vad de slåss för och vill komma hem till
nej det gör det ju inte, men "reducerar ett helt kön till deras estetik" är ju en halmgubbe som bara du slåss emot?

Att använda halvnakna tjejer för att sälja klockor för män är alltså inte att reducera kvinnorna i annonsen till endast deras estetik? Vilken annan funktion menar du att den halvnakna kvinnan spelar i annonsen?
 
Att använda halvnakna tjejer för att sälja klockor för män är alltså inte att reducera kvinnorna i annonsen till endast deras estetik? Vilken annan funktion menar du att den halvnakna kvinnan spelar i annonsen?

De knyter tillbaka till en epok då liknande bilder användes i ett historiskt viktigt sammanhang, ett sammanhang som Breitling försöker associera sig med = stridsflyg historiskt

Ser du ingen skillnad mellan Breitlings annons och (fejk)-Aston Martin ovan (där det bara handlar om att använda en sexig kvinna för att sälja nåt)?
Jag menar också att IWC:s annonser ovan utan nån "estetik" överhuvdtaget är mycket sexistiska.
 
Skulle du säga att pinuppan:
A) Är fullt relevant för utförandet av flyguppdraget
B) Är helt irrelevant för utförandet av flyguppdraget
?
Finns sjukt många exempel på korkade gamla sexistiska reklamer - inte fan rättfärdigar det att vi 2016 reducerar ett helt kön till deras estetik?

article-2617868-1D7E50DB00000578-408_634x750.jpg

vintage-sexist-ads%20(17)%5B2%5D.jpg
SupermegaPKochkränktamaffianiettord
 

...kul ironi, en rakad kvinnlig armhåla är ju själva ärkesymbolen för det patriarkala förtrycket och kvinnornas tvång att vara männen till lags... ...typiskt "viljelöst objekt" som någon skrev ovan...

det jag kan tänka mig är väl nåt åt Rosie-hållet, samtida med pinupporna på planen btw...
(om nu ingen får för sig att många män ser den knutna näven som en symbol för omslutnings/penetrations-sex för då är hon ju körd också, och bara ett objekt i männens ögon, svårt det där... eller är det ok om det är kvinnan som står för penetrationen?)
rosie-the-riveter-world-war-ii-identity-03.jpg
 
...kul ironi, en rakad kvinnlig armhåla är ju själva ärkesymbolen för det patriarkala förtrycket och kvinnornas tvång att vara männen till lags... ...typiskt "viljelöst objekt" som någon skrev ovan...

det jag kan tänka mig är väl nåt åt Rosie-hållet, samtida med pinupporna på planen btw...
(om nu ingen får för sig att många män ser den knutna näven som en symbol för omslutnings/penetrations-sex för då är hon ju körd också, och bara ett objekt i männens ögon, svårt det där... eller är det ok om det är kvinnan som står för penetrationen?)
rosie-the-riveter-world-war-ii-identity-03.jpg
Hur fan såg du att det var en kvinna?
Skarpögd må jag säga.
 
Tillbaka
Topp