• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Breitling försöker sälja klockor med halvnakna tjejer

Det här med att det är OK bara för att man reflekterar tillbaka på en period när värderingar och lagstiftning var annorlunda tycker jag är ett ganska värdelöst argument för att kunna göra samma sak idag.

Det var ok och lagligt att piska svarta för 150 år sedan. Det var lagligt att bränna judar på bål för 70 år sedan. Inte fan är det en ursäkt för att ha dessa åsikter idag.

Det här med att det är OK bara för att man reflekterar tillbaka på en period när värderingar och lagstiftning var annorlunda tycker jag är ett ganska värdelöst argument för att kunna göra samma sak idag.

Det var ok och lagligt att piska svarta för 150 år sedan. Det var lagligt att bränna judar på bål för 70 år sedan. Inte fan är det en ursäkt för att ha dessa åsikter idag.

Ok. Då säger vi väl att bränna 6 miljoner judar är samma sak som att ha en annonskampanj med temat flyboys-nostalgi.

Man såg väl tom en navel på ngn Breitlingbild om jag minns rätt och det kan man fan inte ta för lätt på.......

Ok. Då säger vi väl att bränna 6 miljoner judar är samma sak som att ha en annonskampanj med temat flyboys-nostalgi.

Man såg väl tom en navel på ngn Breitlingbild om jag minns rätt och det kan man fan inte ta för lätt på.......
Nej det är inte det som det står. Det står att man kan inte ursäkta en omodern och rutten värdering bara för att den var ok förr. Vi jämför inte "hur mycket" dålig en sak är jämfört med en annan.

Nej det är inte det som det står. Det står att man kan inte ursäkta en omodern och rutten värdering bara för att den var ok förr. Vi jämför inte "hur mycket" dålig en sak är jämfört med en annan.

Ok, så utrensningarna från museerna på bilder som denna nedan är du redo att dra igång? eller åtminstone förbjuda reproduktion eller återgivning av?

Hur vet man om en värdering är "modern" och varför spelar det roll?

Hur skiljer sig din värdering av alla macho-kampanjer med McQueen et al. (...som också uppenbart baseras på "omoderna och ruttna" mansideal med motorcyklar, cigaretter och racerbilar) från den som Breitling gör här?

Eug%C3%A8ne_Delacroix_-_La_libert%C3%A9_guidant_le_peuple.jpg

marianne.jpg

Senast ändrad:
Är ett stort Breitling fan och i mina ögon sjunker märket för att pr-avdelningen gör en stor miss. däremot kan man undra hur de tänkte när de godkände denna kampanj??
Det som förvånar mig mest är kommentarerna på insta-flödet. Hur kan folk skriva att reklamen är en förnedring av de som slogs i ww2 och Breitling inte har rätt att associera sig själva med kriget? Willy Breitling gjorde förmodlingen mycket mer en någon civil person när han riskera livet och företaget för att engelsmännen skulle kunna ta del av hans instrument.

Jag måste rätta mitt inlägg ovan efter att ha kollat in bilden igen. Man ser INTE naveln.

Man exponerar en ca 10 cm bred hud runt mellangärdet. (Man visar inte heller nakna axlar, eller ben).

"Mycket väsen för lite ull sa bonden när han rakade grusen"

Personligen fattar jag inte upprördheten över sexiga kvinns. Eller män för den delen. Inte fan respekterar jag kvinnor mindre för att jag gillar att se lättklädda, vackra donnor.

...tycker nog det är lite "separatabadtider i simhallen"- feeling på upprördheten över bara bröst. Mer naket åt folket. Punkt.

Ok, så utrensningarna från museerna på bilder som denna nedan är du redo att dra igång? eller åtminstone förbjuda reproduktion eller återgivning av?

Hur vet man om en värdering är "modern" och varför spelar det roll?

Hur skiljer sig din värdering av alla macho-kampanjer med McQueen et al. (...som också uppenbart baseras på "omoderna och ruttna" mansideal med motorcyklar, cigaretter och racerbilar) från den som Breitling gör här?

Eug%C3%A8ne_Delacroix_-_La_libert%C3%A9_guidant_le_peuple.jpg

marianne.jpg
Se inlägget ovan. Läs igen och försök förstå vad det står först.

Se inlägget ovan. Läs igen och försök förstå vad det står först.

...om du testar ditt argument ovan på "en lokal som, (...numera utan inträdesagvift tom...) för allmänhet och barn, visar förnedrande bilder på avklädda kvinnor, avbildade i tydligt objektifierande positioner", bara för att de råkar vara från en period när värderingar var annorlunda... (låt oss kalla lokalen "nationalmuseum") eller en "lokal som utan avgift lämnar ut böcker, till allmänhet och ungdomar, som innehåller tydligt kvinnofientliga skildringar med manligt perspektiv" bara för att de råkar vara från en period när värderingar var annorlunda (låt oss kalla lokalen "stadsbiblioteket") ...så blir min logiska slutsats att du är en av dem som slänger ovanstående på bokbålet med ett fånigt flin av att göra det rätta och rensa ut "omoderna och ruttna" värderingar, ...när den dagen kommer? no?

Det sköna är att jag vet att det aldrig kommer att hända, för den aktivistiska, radikala, världsfrånvända och förvirrade identitetspolitiska och "feministiska" vänstern (V, Mp och mindre delar av S) av idag går samma öde till mötes som alla teoretiska vänsterrörelser, den kommer implodera i fraktionsstrider. Om man är för långt från verkligheten så blir man lätt för radikal, och alla slåss om att vara radikalast och hugga på de som inte är rättrogna...

Om du tex. inte blir upprörd över musikaliska museets bild ovan??? ...så är det bara för att du är en sån mellanmjölkig reformist, en sån som inte behövs i revolutionen...

Här är facit:
france.jpg

plus att bilden som helhet är förkastlig för att den refererar till en tydligt objektifierande bild på en kvinna som visar brösten helt öppet i syfte att egga på män från "en period när värderingar och lagstiftning var annorlunda"

...om du testar ditt argument ovan på "en lokal som, (...numera utan inträdesagvift tom...) för allmänhet och barn, visar förnedrande bilder på avklädda kvinnor, avbildade i tydligt objektifierande positioner", bara för att de råkar vara från en period när värderingar var annorlunda... (låt oss kalla lokalen "nationalmuseum") eller en "lokal som utan avgift lämnar ut böcker, till allmänhet och ungdomar, som innehåller tydligt kvinnofientliga skildringar med manligt perspektiv" bara för att de råkar vara från en period när värderingar var annorlunda (låt oss kalla lokalen "stadsbiblioteket") ...så blir min logiska slutsats att du är en av dem som slänger ovanstående på bokbålet med ett fånigt flin av att göra det rätta och rensa ut "omoderna och ruttna" värderingar, ...när den dagen kommer? no?

Det sköna är att jag vet att det aldrig kommer att hända, för den aktivistiska, radikala, världsfrånvända och förvirrade identitetspolitiska och "feministiska" vänstern (V, Mp och mindre delar av S) av idag går samma öde till mötes som alla teoretiska vänsterrörelser, den kommer implodera i fraktionsstrider. Om man är för långt från verkligheten så blir man lätt för radikal, och alla slåss om att vara radikalast och hugga på de som inte är rättrogna...

Om du tex. inte blir upprörd över musikaliska museets bild ovan??? ...så är det bara för att du är en sån mellanmjölkig reformist, en sån som inte behövs i revolutionen...

Här är facit:
france.jpg

plus att bilden som helhet är förkastlig för att den refererar till en tydligt objektifierande bild på en kvinna som visar brösten helt öppet i syfte att egga på män från "en period när värderingar och lagstiftning var annorlunda"
Ska man rösta så går min röst till pil nr3, rakad armbåge.

Här är facit:
france.jpg

Fast revisionismen har ju börjat och böcker skrivits om..

det har du iofs rätt i, jag kanske är korkad, enfaldig och oinformerad? (....eller "naiv" ...som det heter numera tydligen...), men jag tror att medvetenheten och motståndet mot dylika tilltag har ökat senaste 5 åren?

Jag hoppas det, glöm dock inte att flera album av Tintin skrevs om redan på 60-70-talet...

Det är ju intressant att WW2 / pinup-epoken hade ett betydligt mer kurvigt kvinnoideal än vad vi har idag. Det är ju först nu i och med Kim K. stora popularitet som "kurvor" blivit No 1 idealet igen. Dvs flickorna nedan är nästan lite "för" smala för att återspegla den tiden. Däremot kanske de matchar 50/60-talets flygvärdinneideal... I det fallet var det väl fördelaktigt om de var smala, för att inte ta för mycket plats i gången i flygplanet?

Varför tror du det?
Hostessen_Boutique.jpg

Ett annat exempel är ju högkoleprovet. Där får män bättre resultat än kvinnor. Det kallar man
"Män gynnas av nya högskoleprovet"
för det är ju helt uteslutet att män är smartare än kvinnor... Istället försöker man skruva på provet så det skall överensstämma med skolbetygen, där ju kvinnor får högre betyg...

När kvinnor får bättre resultat == korrekt => ifrågasätt inte.
Män får bättre resultat == fel => ändra testet.

http://www.svd.se/man-gynnas-av-nya-hogskoleprovet

Inte så konstigt när kvinnor (flickor) blir favoriserade i skolan av lärare och därmed erhåller högre betyg. Det finns dessutom en iofs tyst men ändå klar kvotering som pågår just nu av kvinnor och invandrare så du har rätt i att svenska män kommer ha det jäkligt tufft framöver.

Shots fired! Några belägg för detta eller är det en egen teori?

http://ekonomistas.se/2014/02/19/mer-politik-an-pedagogik-bakom-okade-konsskillnader-i-skolan/
"Könsskillnaderna enligt PISA-undersökningarna är betydligt mindre än skillnaderna i betyg, vilket avspeglar det välkända faktum att flickor tenderar att få högre betyg för givna provresultat än pojkar. "

Det där var intressant. Kände jag inte till.

Att flickor kan favoriseras (eller relativt sett prestera bätte) i en miljö med mindre struktur och mindre "ordning och reda" är nog ganska rimligt. Pojkar kan ofta vara lite livligare och de kan nog behöva styras upp lite mer för att ta sig i kragen, meden flickor som är lite lydigare (grova generaliseringar, jag vet) förmodligen kan sköta detta själva. Samma sak gäller nog skolor i problemområden, och i synnerhet då pojkar med invandrarbakgrund. De är den grupp som presterar allra sämst och där tror jag att mer struktur, tydligare krav etc skulle vara till stor nytta. De missgynnas både i skolan med dåliga resultat, på arbetsmarknaden (högre arbetslöshet och sämre betalda jobb) och på äktenskapsmarknaden (eftersom kvinnor sällan "gifter ned" sig socioekonomiskt).

Tillbaka
Topp