• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Brev från banken

Bramserud

Advertising
Premium
Skönt att det löste sig! Supertråkigt såklart att hamna i kläm! Såg för övrigt en artikel där man hittat X antal miljoner i gamla femhundringar hos en gammal man som avlidit och som dödsboet inte får växla in hos riksbanken pga deras AML-krav och att det inte gått att säkerställa ursprunget. Det är såklart en påtaglig nedsida med denna typ av regelverk!
 

Laplander

Brons
Idag ringde Swedbank och meddelade att de tittat på mina papper och tyvärr inte kan ta in mig som kund 😂
Bra svarade jag, för jag har redan skaffat en annan bank som tog emot mig med öppna armar och hjälpte till att fixa allting med sparande, försäkringar, autogiro, bankkort och annat.
Jag skulle vara lite frän mot Nordea och antydde att jag kanske byter till Handelsbanken snart. Hade väl förväntat mej några frågor om jag inte var nöjd med Nordea, eller om det var dags att se över mitt sparande eller någonting, men icke. Fick bara en lakonisk kommentar, "ta kontakt med Handelsbanken så ordnar dom allt".
Så mycket var man värd som kund alltså... :oops:
 

alfgren

Silver
Vilken soppa… tråkig läsning men skönt att det ”löste sig”. Hela den här tråden vittnar om baksidan av AML
Eller framsidan. I teorin hade det gått utmärkt att svara på de frågor som ställdes. "Problemet" är nog att man redan från börjat tänkt sig att sparka ut Mazdak som kund eftersom han avviker för mycket så man hade nog begärt komplettering efter komplettering efter komplettering. LF verkar inte vilja ha andra kunder är vanliga tjänsteinkomstkunder med enkelt sparande och 1 bolån typ. Det är lite för många som har problem med LF för att jag ska tro det är en slump. Motsatsen är väl mig och en del andra som inte fått en enda fråga någonsin trots att det Swishas rätt stora belopp stundtals.

I samband med detta vill jag återigen tipsa om Kivra som har en funktion att signera dokument med bank-ID. Ladda ner Blockets köpekontrakt. Fyll i det som säljare. Ladda upp det i Kivra (enbart desktop, ej app) och peta in köparens personnummer. Denne får då dokumentet att signera med Bank.ID i sin Kivra. Tar 5 minuter, är gratis och sparas för "all" framtid.
 

blyton

Tantal
Har också fått papper från banken. Vad skulle egentligen hända om man inte lyckas lösa en ny bank i de fall där de inte nöjer sig med befintlig dokumentation? Får man en påse pengar i näven med pengar från sparkonton osv? Får be arbetsgivaren om ett brunt kuvert varje månad. Vore ju faktiskt ganska ball...
 

Maxer

Guld
Eller framsidan. I teorin hade det gått utmärkt att svara på de frågor som ställdes. "Problemet" är nog att man redan från börjat tänkt sig att sparka ut Mazdak som kund eftersom han avviker för mycket så man hade nog begärt komplettering efter komplettering efter komplettering. LF verkar inte vilja ha andra kunder är vanliga tjänsteinkomstkunder med enkelt sparande och 1 bolån typ. Det är lite för många som har problem med LF för att jag ska tro det är en slump. Motsatsen är väl mig och en del andra som inte fått en enda fråga någonsin trots att det Swishas rätt stora belopp stundtals.

I samband med detta vill jag återigen tipsa om Kivra som har en funktion att signera dokument med bank-ID. Ladda ner Blockets köpekontrakt. Fyll i det som säljare. Ladda upp det i Kivra (enbart desktop, ej app) och peta in köparens personnummer. Denne får då dokumentet att signera med Bank.ID i sin Kivra. Tar 5 minuter, är gratis och sparas för "all" framtid.
Bra tips angående kivra! Det hade jag ingen aning om
 

alfgren

Silver
Men vad händer när den andra parten har signerat i Kivra?

Får man något slags dokument utöver det bifogade dokumentet som "bevis"?
Ja det finns ett certifikat över signeringarna med massa kontrollsiffror och grejer. Det "ska" vara giltigt juridiskt. Min arbetsgivare säljer för miljarder mot svenska konsumenter med samma dokumentation så nog borde det väl funka tycker jag.
 
Har också fått papper från banken. Vad skulle egentligen hända om man inte lyckas lösa en ny bank i de fall där de inte nöjer sig med befintlig dokumentation? Får man en påse pengar i näven med pengar från sparkonton osv? Får be arbetsgivaren om ett brunt kuvert varje månad. Vore ju faktiskt ganska ball...
Det där skulle jag vilja veta med. Ponera du har 200 lax i banken? Dem hanterar inte kontanter och betalar troligen inte ut det cash, så pengarna är kvar hos dem men banken får inte använda dem. Får du ingen ny bank så hur löser dem det då?

I övrigt har @alfgren rätt, dem hade redan sagt sitt om @Mazdak . Inget skulle ha hjälpt. Fruktansvärt fult gjort mot kund/person.
 

FlipSwede

Brons
Det där skulle jag vilja veta med. Ponera du har 200 lax i banken? Dem hanterar inte kontanter och betalar troligen inte ut det cash, så pengarna är kvar hos dem men banken får inte använda dem. Får du ingen ny bank så hur löser dem det då?

I övrigt har @alfgren rätt, dem hade redan sagt sitt om @Mazdak . Inget skulle ha hjälpt. Fruktansvärt fult gjort mot kund/person.
Utbetalningsavi hem i brevladan.

Var och hur du loser in denna ar DITT problem....banken har utbetalat innestaende medel och agerat i enlighet med god banksed (eller vafan de nu kallar det)

Personligen anser jag att de stollar som tycker 'Det kontantlosa samhallet" ar av godo borde utsattas for mycket mer av ovanstaende
 

Tapiren

Tantal
Jag skulle vara lite frän mot Nordea och antydde att jag kanske byter till Handelsbanken snart. Hade väl förväntat mej några frågor om jag inte var nöjd med Nordea, eller om det var dags att se över mitt sparande eller någonting, men icke. Fick bara en lakonisk kommentar, "ta kontakt med Handelsbanken så ordnar dom allt".
Så mycket var man värd som kund alltså... :oops:
Ja, hur mycket pengar tjänar bankerna på oss kunder egentligen?

Min (förra) bank hade NOLL intresse av att behålla mig som kund trots att jag (vi) borde ha varit rena drömkunden, höga löner/höga lån/hög säkerhet... men icke då, "kontakta din nya bank så löser de allt....".
 

Mic1

Brons
Ja, hur mycket pengar tjänar bankerna på oss kunder egentligen?

Min (förra) bank hade NOLL intresse av att behålla mig som kund trots att jag (vi) borde ha varit rena drömkunden, höga löner/höga lån/hög säkerhet... men icke då, "kontakta din nya bank så löser de allt....".
Beror på hur man ser det! 🙂
I det stora hela är ju bolånen helt klart en av (om inte den) största inkomsten för banken då det finns hundratals miljarder i utställda lån. Slår du dock ut det per kund eller krona för krona är det dock inte så lönsamt. Bolån är också ett jättemaskineri som involverar rådgivare, eventuellt kontorschef och kreditchef, backoffice som tar fram handlingar, utbetalningsgrupp som betalar ut nya lån och eventuellt löser gamla, och sen ett helt hypoteksbolag som ska ta fram pengarna, ställa ut obligationer osv. Bolån är dock såpass låg risk att det är värt det i det stora hela.

Vanliga konton med massa pengar i är bara en förlustaffär pga minusräntor. Krona för krona är sparande (fonder, isk, kapitalförsäkringar, pensioner osv) en av de mer lönsamma produkterna.

Företagskunder genererar mer intäkter till banken än vanliga privatkunder då det finns betydligt fler produkter att erbjuda.

Sen är ju bankernas investment avdelningar ofta stora dragplåster. Att vara book runner i IPOs genererar ofta hundratals miljoner. Fx, PM, derivatives, trade finance, wealth management osv är också fina inkomstkällor.

Nog en hel del jag glömt ta upp, ville bara ge en generell bild 😉
 
Blev ICA för vanliga lönekontot och betala räkningar och annat. Körde över allt sparande till Avanza. Huslån hos SBAB. Hemförsäkring via Hedvig och barnförsäkring via ICA.

Den här tråden visar ju att det är rätt sunt ur säkerhetssynvinkel att inte vara trogen en bank för mycket. Med utspritt engagemang måste man då inte lägga om allt på en gång om en bank skulle strula för en.
 

Tapiren

Tantal
Beror på hur man ser det! 🙂
I det stora hela är ju bolånen helt klart en av (om inte den) största inkomsten för banken då det finns hundratals miljarder i utställda lån. Slår du dock ut det per kund eller krona för krona är det dock inte så lönsamt. Bolån är också ett jättemaskineri som involverar rådgivare, eventuellt kontorschef och kreditchef, backoffice som tar fram handlingar, utbetalningsgrupp som betalar ut nya lån och eventuellt löser gamla, och sen ett helt hypoteksbolag som ska ta fram pengarna, ställa ut obligationer osv. Bolån är dock såpass låg risk att det är värt det i det stora hela.

Vanliga konton med massa pengar i är bara en förlustaffär pga minusräntor. Krona för krona är sparande (fonder, isk, kapitalförsäkringar, pensioner osv) en av de mer lönsamma produkterna.

Företagskunder genererar mer intäkter till banken än vanliga privatkunder då det finns betydligt fler produkter att erbjuda.

Sen är ju bankernas investment avdelningar ofta stora dragplåster. Att vara book runner i IPOs genererar ofta hundratals miljoner. Fx, PM, derivatives, trade finance, wealth management osv är också fina inkomstkällor.

Nog en hel del jag glömt ta upp, ville bara ge en generell bild 😉
Jo, absolut, och det kanske bara var så enkelt som att jag hade en ovanligt lat och slö kontaktperson som inte alls är representativ för banken men det är ju ändå en marknad de vill åt, mina lån och mitt sparande, de gör ju reklam på tv och lite varstans så på något sätt känns det ändå som att det till viss del är en attraktiv affär för dem.

Det borde vara enklare att lägga mer fokus på att behålla befintliga kunder, än att försöka nå nya.
 

Mic1

Brons
Jo, absolut, och det kanske bara var så enkelt som att jag hade en ovanligt lat och slö kontaktperson som inte alls är representativ för banken men det är ju ändå en marknad de vill åt, mina lån och mitt sparande, de gör ju reklam på tv och lite varstans så på något sätt känns det ändå som att det till viss del är en attraktiv affär för dem.

Det borde vara enklare att lägga mer fokus på att behålla befintliga kunder, än att försöka nå nya.
Jag tror mig veta anledningen och den är tämligen simpel: rådgivare mäts inte på tappade kunder. Alla jobbar efter mål men målen är enbart baserade på nya kunder, nya lån och nytt sparandekapital. Aldrig någonsin har jag mätts på hur många kunder som lämnat mig. Banken i stort mäter nya kunder kontra förlorade kunder men den individuella rådgivaren gör det inte. Rådgivare har helt enkelt inget incitament att jobba för att behålla en befintlig kund såvida det inte rör sig om nya lån eller ta in externt kapital som kund har på annan bank. Enda jag kan komma på är att en bank jag jobbade på mätte kundnöjdhet så gav kund dålig feedback efter mötet blev det ett jävla liv (ni vet de där enkäterna som mailas ut efter samtal/möte). Kontorschefer bryr sig dock väldigt mycket mer då de mäts på kontorets helhetsprestation så vill du klämma åt dem ska du be att få prata med en chef.
 

alfgren

Silver
Jag tror mig veta anledningen och den är tämligen simpel: rådgivare mäts inte på tappade kunder. Alla jobbar efter mål men målen är enbart baserade på nya kunder, nya lån och nytt sparandekapital. Aldrig någonsin har jag mätts på hur många kunder som lämnat mig. Banken i stort mäter nya kunder kontra förlorade kunder men den individuella rådgivaren gör det inte. Rådgivare har helt enkelt inget incitament att jobba för att behålla en befintlig kund såvida det inte rör sig om nya lån eller ta in externt kapital som kund har på annan bank. Enda jag kan komma på är att en bank jag jobbade på mätte kundnöjdhet så gav kund dålig feedback efter mötet blev det ett jävla liv (ni vet de där enkäterna som mailas ut efter samtal/möte). Kontorschefer bryr sig dock väldigt mycket mer då de mäts på kontorets helhetsprestation så vill du klämma åt dem ska du be att få prata med en chef.
This.

Jag jobbar på en annan typ av besläktad verksamhet och jag kan lova er att KAM och AML/Kreditgivning i sin styrning vill gå åt totalt olika håll hela tiden. En springer på allt, en vill (extremt tolkat) inte ha några nya kunder alls eftersom det bara är ny risk. En mäts på försäljning, en mäts på kreditförluster...
 

Mic1

Brons
This.

Jag jobbar på en annan typ av besläktad verksamhet och jag kan lova er att KAM och AML/Kreditgivning i sin styrning vill gå åt totalt olika håll hela tiden. En springer på allt, en vill (extremt tolkat) inte ha några nya kunder alls eftersom det bara är ny risk. En mäts på försäljning, en mäts på kreditförluster...
Haha exakt så
 
This.

Jag jobbar på en annan typ av besläktad verksamhet och jag kan lova er att KAM och AML/Kreditgivning i sin styrning vill gå åt totalt olika håll hela tiden. En springer på allt, en vill (extremt tolkat) inte ha några nya kunder alls eftersom det bara är ny risk. En mäts på försäljning, en mäts på kreditförluster...

I andra delar av näringslivet så kallas juridikavdelningen för "Business Prevention Department"... kanske är så för er som säljer pengar också? ;)
 
Topp