• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Brev från banken

Scipio

Patek
2-Faktor
Vad skulle hända om du väljer att ren av strunta i deras krav på förklaringar, och istället byta bank? Det verkar ju onekligen som att det brukar sluta där ändå.
Har man inga bolån etc. så är det kanske smidigare att byta bank än att hålla på att försvara sig fram och tillbaka.
Syftet är att komma åt organiserad brottslighet så varför inte ha inställningen att hjälpa till?
 

MaiPenRai

Panerai
2-Faktor
Vad skulle hända om du väljer att ren av strunta i deras krav på förklaringar, och istället byta bank? Det verkar ju onekligen som att det brukar sluta där ändå.
Har man inga bolån etc. så är det kanske smidigare att byta bank än att hålla på att försvara sig fram och tillbaka.
Jag har redan lämnat förklaringar men inte fått någon återkoppling än. Har verkligen gjort vad jag har kunnat och vara så behjälplig som möjligt. Jag hoppas att de accepterar mina förklaringar. Finns ingen anledning till att reta upp dem genom att strunta i deras frågor.

Byta bank har legat länge på ”att-göra”-listan, har dock inte blivit av tidigare. Nu kanske jag får hjälp med det beslutet.
Och ett byte för mig är inte bökigt, har inga lån som ställer till det.
 
Senast ändrad:

MaiPenRai

Panerai
2-Faktor
Syftet är att komma åt organiserad brottslighet så varför inte ha inställningen att hjälpa till?
Precis den inställningen har jag.
Har inget att dölja. Samtliga transaktioner är mellan olika konton som alla tillhör mig. Har styrkt detta genom att skicka in kontoutdrag från bankerna i fråga.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Precis den inställningen har jag.
Har inget att dölja. Samtliga transaktioner är mellan olika konton som alla tillhör mig. Har styrkt detta genom att skicka in kontoutdrag från bankerna i fråga.
Jag förstod det då du försökt ge dem det de frågar efter. Sen kan man säkert bli galen när man inte minns varenda transaktion. Det bästa vore om vi slapp detta men nu ser inte världen ut så längre. Hoppas det löser sig på bästa sätt!
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Jag tror det är FI som bestämmer att bankerna ska granska transaktioner som ligger i riskzonen så jag tror alla banker måste agera likadant.

Problemet är väl att en del banker tagit den enkla vägen och sagt upp kunder de inte tjänar några stora pengar på, istället för att analysera varje ärende och göra individuella bedömningar.
 

Fedor

Cartier
Jag har redan lämnat förklaringar men inte fått någon återkoppling än. Har verkligen gjort vad jag har kunnat och vara så behjälplig som möjligt. Jag hoppas att de accepterar mina förklaringar. Finns ingen anledning till att reta upp dem genom att strunta i deras frågor.

Byta bank har legat länge på ”att-göra”-listan, har dock inte blivit av tidigare. Nu kanske jag får hjälp med det beslutet.
Och ett byte för mig är inte bökigt, har inga lån som ställer till det.
Du kommer inte att få någon återkoppling såvida dem inte vill ha mer av dig.
 
Nu har jag Danskebank men när jag fick frågan om transaktioner fick jag återkoppling med att om de behövde mer underlag än det jag skickat skulle de höra av sig. Har inte hört något mer så jag antar att ärendet är stängt. Detta var i april
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Problemet är väl att en del banker tagit den enkla vägen och sagt upp kunder de inte tjänar några stora pengar på, istället för att analysera varje ärende och göra individuella bedömningar.
Problemet är väl att en del banker tagit den enkla vägen och sagt upp kunder de inte tjänar några stora pengar på, istället för att analysera varje ärende och göra individuella bedömningar.
Håller det argumentet om bankerna frågar efter oklara transaktioner? Ingen olönsam blir uppsagt enbart för att de är olönsamma. Banksekretessen försvårar för utredarna eftersom de inte kan se vem som är mottagare när du flyttar pengar mellan två banker. Swish och bankgiro har inte det problemet.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Vad händer om man inte hittar en ny bank?
Känns ju som ett ypperligt sätt för banken att bli av med kunder som bundit bolåneräntan lågt på lång tid😄
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Håller det argumentet om bankerna frågar efter oklara transaktioner? Ingen olönsam blir uppsagt enbart för att de är olönsamma. Banksekretessen försvårar för utredarna eftersom de inte kan se vem som är mottagare när du flyttar pengar mellan två banker. Swish och bankgiro har inte det problemet.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Fast, kom ihåg att banker samtidigt är dem största ormarna, ganska naivt att tro något annat. När Nordea tvättade miljarder åt ryssarna var det OK.... Nåja 😎.
Det är illa det också (riktigt illa) men knappast ett argument för att göra likadant. Täpp till alla hål så blir det rätt. Alla försöker göra sitt så minskar problemen.
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Håller det argumentet om bankerna frågar efter oklara transaktioner? Ingen olönsam blir uppsagt enbart för att de är olönsamma. Banksekretessen försvårar för utredarna eftersom de inte kan se vem som är mottagare när du flyttar pengar mellan två banker. Swish och bankgiro har inte det problemet.

Jo... men vi har ju haft exempel här där någon har redovidat alla transaktioner men saknat några kvitton. Då behöver man inte säga upp den kunden om man gör en individuell bedömning.
Bankerna är slöa och onödigt rädda.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jo... men vi har ju haft exempel här där någon har redovidat alla transaktioner men saknat några kvitton. Då behöver man inte säga upp den kunden om man gör en individuell bedömning.
Bankerna är slöa och onödigt rädda.
Jag tror man bör fråga sig varifrån informationen kommer. Är det fd bankkunder som berättar för andra behöver det inte vara det hela. Det blir många storys men jag tror man ska tänka på att bara några få vet vad som exakt hänt. Jag har svårt att tro att en bank petar bort en kund om det inte finns fog för det, men vem vet det kanske händer?
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Jag tror man bör fråga sig varifrån informationen kommer. Är det fd bankkunder som berättar för andra behöver det inte vara det hela. Det blir många storys men jag tror man ska tänka på att bara några få vet vad som exakt hänt. Jag har svårt att tro att en bank petar bort en kund om det inte finns fog för det, men vem vet det kanske händer?

Jo, tänkte faktiskt på det när jag skrev... men har inte t.ex. LF bank fått så mkt kritik att det måste ligga något bakom?

Jag har en fristående bank och har frågat om de vill uppdatera min "profil", men min bankman menade att det var lugnt, "du är känd här".
Snart går han i pension dock så ska nog höra mej för igen.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag har precis betalat av det sista på mitt bolån... så är inte så rädd för det där längre iaf 😅
Så nu behöver du inte finnas i banksystemet mer menar du? :D Jag gick förbi en pub tidigare idag. De hade en skylt utanför där det stod "Här tar vi gärna emot kontanter". Tänkte precis på Pippi Långstrump och en kappsäck full med pengar:D.

pippi-clipart-19.jpg.png
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Så nu behöver du inte finnas i banksystemet mer menar du? :D Jag gick förbi en pub tidigare idag. De hade en skylt utanför där det stod "Här tar vi gärna emot kontanter". Tänkte precis på Pippi Långstrump och en kappsäck full med pengar:D.

pippi-clipart-19.jpg.png

Nä, men mer att om det strular så har jag inga skulder iaf...
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jo, tänkte faktiskt på det när jag skrev... men har inte t.ex. LF bank fått så mkt kritik att det måste ligga något bakom?

Jag har en fristående bank och har frågat om de vill uppdatera min "profil", men min bankman menade att det var lugnt, "du är känd här".
Snart går han i pension dock så ska nog höra mej för igen.
Min erfarenhet den senaste tiden är att man har nada fördel av att vara trogen sin bank. Be din kontakt om en mjuk överlämning så du slipper problem, om du nu har några. Det hör till sakens natur att det kommer människor i kläm när krav och mål ska uppfyllas.
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Min erfarenhet den senaste tiden är att man har nada fördel av att vara trogen sin bank. Be din kontakt om en mjuk överlämning så du slipper problem, om du nu har några. Det hör till sakens natur att det kommer människor i kläm när krav och mål ska uppfyllas.

Jodå... inte särskilt orolig i detta fall dock då banken är fristående och min mor jobbat där nästan hela arbetslivet. Mina föräldrar är också stora kunder.
Själv är jag bara löneslav med många klock-swishar 😅
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad händer om man inte hittar en ny bank?
Känns ju som ett ypperligt sätt för banken att bli av med kunder som bundit bolåneräntan lågt på lång tid😄
Är lite komplicerat:
 

SportRolex

Cartier
2-Faktor
Då var det min tur att få brev från banken. (Nordea)
29 transaktioner det senaste året vill de ha förklaring till.
En del ganska stora transaktioner mellan egna konton i olika banker men även ett antal klockaffärer.
Har svarat banken med en förklaring till varje enskild transaktion. Bifogat kontoutdrag från mina övriga konton, kvitton på samtliga klockaffärer förutom 2 st. I de två fallen bifogade jag skärmdumpar på hela mail korrespondensen.
Väntar på svar.
Fortsättning följer……
Nämnde dem något om vilken anledning dem ville ha förklaring till transaktionerna ?
 
Topp