• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Brev från banken

Chrisse

Patek
2-Faktor
Jag åkte ut med huvudet före från Nordea tidigare i år, detta trots att jag hade utförliga kvitton på vartenda transaktion. De hävdade att privatkonto är till för dagliga ärenden likt handla matvaror etc. De hänvisade till företagskonto, men fick inte öppna ett sådant då jag var under review.

Slutade med att jag bytte bank med vad allt det innebär, Swish, bank-id och allt sånt där, skitjobbigt.

Inser ju att det är FI som ställer krav på bankerna, men bankerna väljer sedan själva hur de vill behandla sina kunder. Jag var ändå förmånskund med massa åtagande i banken, men det sket dem i. Så nu hatar jag Nordea som pesten.
 

MaiPenRai

Panerai
2-Faktor
Nämnde dem något om vilken anledning dem ville ha förklaring till transaktionerna ?
” Vi anser oss behöva kompletterande information varav du får ett antal följdfrågor om dina transaktioner med anledning av de flertalet större transaktioner som sker på ditt konto. Om flera av transaktionerna är kopplade till samma konto i annan bank räcker det med att du bifogar ett gemensamt underlag som styrker transaktionerna och noterar vilka transaktioner det avser.

Vi ber dig därför att redogöra för nedan transaktioner. Vänligen redogör för pengarnas avsändare/mottagare och transaktionens syfte. Det är viktigt att vi förstår transaktionen, dess syfte och ursprung. Därför behöver du styrka din redogörelse med underlag. Det kan till exempel vara en kopia på faktura, kvitto, kontrakt etc. Den information Nordea får behandlas konfidentiellt och omfattas av banksekretessen.

Vad händer om vi inte får efterfrågad information?
I de fall banken inte erhåller svar inom angiven tid som ger oss en god kännedom om dig som kund och hur du använder bankens tjänster och produkter, kan banken komma att ompröva ditt engagemang vilket kan göra att vi säger upp ditt konto och/eller dina banktjänster som t ex bankkort, swish och internettjänsten ”
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Är lite komplicerat:
Ja sannerligen men frågan är om banken egentligen rätt att säga upp kontot bara för att kontoinnehavare inte kan redovisa vissa transaktioner? Känns som väldigt vaga grunder för en så pass drastisk åtgärd.
 

SportRolex

Cartier
2-Faktor
Ja sannerligen men frågan är om banken egentligen rätt att säga upp kontot bara för att kontoinnehavare inte kan redovisa vissa transaktioner? Känns som väldigt vaga grunder för en så pass drastisk åtgärd.
Till att börja med så har banken skyldighet till att granska om något misstänks, finns lagar om detta som dem har rätt hårt mot sig, och dem har även rätt till att frysa / avsluta konton.
Du kan även bli granskad pga att du genomfört en transaktion med en annan individ som har en annan bank som fått en granskning mot sig.
( Hade en sådan situation själv för cirka 1 år sedan )
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
För och nackdel med ica banken är att du måste ringa dem för att höja din swishgräns för allt över 60k. Aldrig varit med om att dom frågat mig om något under 60k men allt över har dom begärt in kvitto i förhand osv innan de höjer swish gränsen men då har man sluppit samtal/mejl i efterhand för redogörelse
 

Holmis

Breitling
Det handlar väl också om det ska räknas som en inkomstkälla/verksamhet och därmed behöver vinst beskattas.. 😊
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det handlar väl också om det ska räknas som en inkomstkälla/verksamhet och därmed behöver vinst beskattas.. 😊
Nej, det är ingen granskning åt skatteverket för att ta fast skattefuskare. Det gäller organiserad brottslighet och penningtvätt. De söker de stora flödena av misstänkta transaktioner, inte enskilda individer. Köåer man en klocka som används för penningtvätt blir man ju en del av det.
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
För och nackdel med ica banken är att du måste ringa dem för att höja din swishgräns för allt över 60k. Aldrig varit med om att dom frågat mig om något under 60k men allt över har dom begärt in kvitto i förhand osv innan de höjer swish gränsen men då har man sluppit samtal/mejl i efterhand för redogörelse

Måste vara nytt? Har alltid kunnat höja genom appen tidigare, upp till 150k.
 

Télagh

Omega
Swedbank har lite bredare gränser än andra banker har från vad jag läst här. Blivit frågad om ca 10 transaktioner, bland dem flera insättningar på 10k efter att ha fått en betalning på 7000kr från Danmark. Förklarade att jag har en klockhobby och att jag ibland underlättar för köparen genom att ta emot kontanter, visade alla avtal och har inte hört från dem sedan dess. Detta var ca 4 månader sedan, och sen dess har kanske swish skickats och tagits emot på ca 600-700 tusen totalt.
 
Senast ändrad:

Clemons

Rolex
2-Faktor
Lite OT kanske, men det har gjorts ändringar hos skatteverket gällande hobbyverksamhet. Tidigare fanns det ett fribelopp, tror det var 80k. Detta är nu borttaget, vilket i teorin betyder att man ska skatta på all vinst man gör vid exempelvis klockaffärer. Gissningsvis ännu ett försök att spåra pengar/undvika penningtvätt.

 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Lite OT kanske, men det har gjorts ändringar hos skatteverket gällande hobbyverksamhet. Tidigare fanns det ett fribelopp, tror det var 80k. Detta är nu borttaget, vilket i teorin betyder att man ska skatta på all vinst man gör vid exempelvis klockaffärer. Gissningsvis ännu ett försök att spåra pengar/undvika penningtvätt.


Och är det över 80k, borde man regga sig för moms
Screenshot_20221116_144235_Chrome.jpg
 

Télagh

Omega
Lite OT kanske, men det har gjorts ändringar hos skatteverket gällande hobbyverksamhet. Tidigare fanns det ett fribelopp, tror det var 80k. Detta är nu borttaget, vilket i teorin betyder att man ska skatta på all vinst man gör vid exempelvis klockaffärer. Gissningsvis ännu ett försök att spåra pengar/undvika penningtvätt.

På tal om detta blev jag igår kontaktad av min bank igen.
Dem hotade med att stänga ner mitt konto om jag inte kom med underlag på hur mycket jag betalat i skatt för hobbyaffärer.
Dem ville även ha underlag/avtal för typ varenda affär jag gjort samt en blankett på ca 10 sidor jag var tvungen att fylla i… jobbigt
Tar därför tillbaka att Swedbank inte är så hårda
 
Senast ändrad:

Clemons

Rolex
2-Faktor
Definitionen för hobbyverksamhet är väldigt luddig. I princip, går du med vinst på det du säljer så måste du deklarera det. Skulle man alltså ha turen med att sälja exempelvis en bil eller klocka och gå med vinst så måste detta deklarerar (och skattas på??) . Går du däremot med förlust så är det OK, då behöver man inte redovisa något.
 

Télagh

Omega
Definitionen för hobbyverksamhet är väldigt luddig. I princip, går du med vinst på det du säljer så måste du deklarera det. Skulle man alltså ha turen med att sälja exempelvis en bil eller klocka och gå med vinst så måste detta deklarerar (och skattas på??) . Går du däremot med förlust så är det OK, då behöver man inte redovisa något.
Ja det verkar vara väldigt flummigt…

Vad är det som gäller för oss med skatt och egenavgifter samt registrering för moms egentligen?

Flera här på KS måste ju falla inom denna kategorin så det hade varit guld om någon som säljer/köper/byter klockor regelbundet berättar hur man gjort i tidigare deklarationer
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Ja det verkar vara väldigt flummigt…

Vad är det som gäller för oss med skatt och egenavgifter samt registrering för moms egentligen?

Flera här på KS måste ju falla inom denna kategorin så det hade varit guld om någon som säljer/köper/byter klockor regelbundet berättar hur man gjort i tidigare deklarationer

Skatteverket menar att man ska registrera firma gissar jag... Många här som kommer få brev hem eller notiser för oregistrerad inkomst om SV får för sig att börja jaga.
 

Golle_std

Rolex
2-Faktor
Ja det verkar vara väldigt flummigt…

Vad är det som gäller för oss med skatt och egenavgifter samt registrering för moms egentligen?

Flera här på KS måste ju falla inom denna kategorin så det hade varit guld om någon som säljer/köper/byter klockor regelbundet berättar hur man gjort i tidigare deklarationer
Jag frågade Skatteverket för ett drygt år sedan och fick detta till svar:

Förutsättningar: Du köper in klockor på grund av, som du beskriver det, att det är din passion/hobby. Om/när du hittar ett nytt objekt som du önskar köpa kan du sälja någon av dina klockor för att använda försäljningssumman som betalning. Du använder klockorna privat som nyttoobjekt och accessoar.

SVAR.
För att en bedriven verksamhet ska räknas som näringsverksamhet ska den uppfylla näringskriterierna. Detta innebär att verksamheten ska vara
  • varaktig
  • självständig
  • och bedrivas med ett vinstsyfte

I samtalet framgick att vinstsyftet kan ifrågasättas då du inte köper in klockorna för att göra vinst på en eventuell uppgång, utan främst för att använda dessa för privat bruk. Annat som tyder på att du inte bedriver verksamheten med vinstsyfte är att du inte aktivt annonserar din verksamhet och att du inte har behov av verksamhetens intäkter för din försörjning.

Klicka på länken nedan för att läsa mer om gränsdragning mellan hobby- och näringsverksamhet där begreppet vinstsyfte förklaras närmare.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2021.12/331130.html?q=gränsdragning+hobby

Verksamheten bör inte heller kunna räknas som hobbyverksamhet eftersom intäkterna inte grundar sig på av dig utfört arbete. Se länk nedan.

https://www4.skatteverket.se/rattsl...ingen-mellan-inkomstslagen-kapital-och-tjanst

Däremot bör klockorna antingen ses som personliga tillgångar eller kapitalplaceringstillgångar. Se länk nedan.

https://www.skatteverket.se/privat/...075abe8800099480.html?q=personliga+tillgångar


Med vänliga hälsningar
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Jag frågade Skatteverket för ett drygt år sedan och fick detta till svar:

Förutsättningar: Du köper in klockor på grund av, som du beskriver det, att det är din passion/hobby. Om/när du hittar ett nytt objekt som du önskar köpa kan du sälja någon av dina klockor för att använda försäljningssumman som betalning. Du använder klockorna privat som nyttoobjekt och accessoar.

SVAR.
För att en bedriven verksamhet ska räknas som näringsverksamhet ska den uppfylla näringskriterierna. Detta innebär att verksamheten ska vara
  • varaktig
  • självständig
  • och bedrivas med ett vinstsyfte

I samtalet framgick att vinstsyftet kan ifrågasättas då du inte köper in klockorna för att göra vinst på en eventuell uppgång, utan främst för att använda dessa för privat bruk. Annat som tyder på att du inte bedriver verksamheten med vinstsyfte är att du inte aktivt annonserar din verksamhet och att du inte har behov av verksamhetens intäkter för din försörjning.

Klicka på länken nedan för att läsa mer om gränsdragning mellan hobby- och näringsverksamhet där begreppet vinstsyfte förklaras närmare.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2021.12/331130.html?q=gränsdragning+hobby

Verksamheten bör inte heller kunna räknas som hobbyverksamhet eftersom intäkterna inte grundar sig på av dig utfört arbete. Se länk nedan.

https://www4.skatteverket.se/rattsl...ingen-mellan-inkomstslagen-kapital-och-tjanst

Däremot bör klockorna antingen ses som personliga tillgångar eller kapitalplaceringstillgångar. Se länk nedan.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillgangar.4.233f91f71260075abe8800099480.html?q=personliga+tillgångar


Med vänliga hälsningar

Jag är inte säker nu, men jag tror det har ändrats nyligen. Jag läste på den sidan för "kanske ett år sedan" och då fanns informationen om penga-taket, den finns inte längre beskriven på samma vis.
 

FlipSwede

Rolex
Definitionen för hobbyverksamhet är väldigt luddig. I princip, går du med vinst på det du säljer så måste du deklarera det. Skulle man alltså ha turen med att sälja exempelvis en bil eller klocka och gå med vinst så måste detta deklarerar (och skattas på??) . Går du däremot med förlust så är det OK, då behöver man inte redovisa något.
Nej den ar glasklar Lagen alltsa.

Gor du nagot med avsikt att tjana slant sa ar det naringsverksamhet Observera att det ar avsikten som galler,oavsett om du tjanar eller ej.
Hobby kan aldrig vara nagot du har for avsikt att tjana nagot pa. Att du sedan gor det ar nagot annat. Darav fribelopp etc.

Exempel.

Du stickar Lovikavantar och ger bort till slakt och vanner som julklappar. Du far tre par over och saljer dessa for 10kr/st pa kyrkans loppmarknad. Da bilr det Hobby da avsikten aldrig var att tjana nagot.
Du stickar samma Lovikavantar med avsikt att salja dessa pa samma loppmarknad. Naringsverksamhet da avsikten var att salja dem (och formodligen forsoka tjana nan spann)

Om nagot av ovanstaende ar fel fran den som vet battre garna ratta och hanvisa till kalla
 

FlipSwede

Rolex
Ja det verkar vara väldigt flummigt…

Vad är det som gäller för oss med skatt och egenavgifter samt registrering för moms egentligen?

Flera här på KS måste ju falla inom denna kategorin så det hade varit guld om någon som säljer/köper/byter klockor regelbundet berättar hur man gjort i tidigare deklarationer
Skatt ska du betala pa all losoresforsaljning av foremal for Eget Bruk (eller vad man numer kallar personligt losore) dar den sammanlagda vinsten ar mer an 50KKR/Ar (50K var det belopp som gallde sist jag kollade >Kan vara andrat nu)

Givetvis far du dra av inkopspris och omkostnader nar du raknar ut ev vinst. Att sedan i princip ingen gor detta (skattar alltsa) ar val for att det blir otroligt svart for RSV att kolla dessa privata losoresforsljningar,men givetvis forekommer det stickprov pa dyrare varor dar det er enkelt att se vad kopessumman var.
Tex de klockor pe Kaplans som salder for en miljon eller mer.
 

Télagh

Omega
Nej den ar glasklar Lagen alltsa.

Gor du nagot med avsikt att tjana slant sa ar det naringsverksamhet Observera att det ar avsikten som galler,oavsett om du tjanar eller ej.
Hobby kan aldrig vara nagot du har for avsikt att tjana nagot pa. Att du sedan gor det ar nagot annat. Darav fribelopp etc.

Exempel.

Du stickar Lovikavantar och ger bort till slakt och vanner som julklappar. Du far tre par over och saljer dessa for 10kr/st pa kyrkans loppmarknad. Da bilr det Hobby da avsikten aldrig var att tjana nagot.
Du stickar samma Lovikavantar med avsikt att salja dessa pa samma loppmarknad. Naringsverksamhet da avsikten var att salja dem (och formodligen forsoka tjana nan spann)

Om nagot av ovanstaende ar fel fran den som vet battre garna ratta och hanvisa till kalla
Men hur ska skattverket verkställa detta i verkligheten?
Hur ska de kunna bevisa vad en privatpersons avsikt är?
 

FlipSwede

Rolex
Men hur ska skattverket verkställa detta i verkligheten?
Hur ska de kunna bevisa vad en privatpersons avsikt är?
Pudelns Karna!

Men det ar inte upp till RSV att bevisa nagot utan upp till DIG,om jag forstatt det ratt.
Omvand Bevisborda.

Men om du
Annonserar varor till forsaljning
Kort Innehav
Penningtransaktioner som inte ar att anse som "normala" for en vanlig privatperson

Etc etc etc....sa kan det anses vara naringsverksamhet
 

Télagh

Omega
Pudelns Karna!

Men det ar inte upp till RSV att bevisa nagot utan upp till DIG,om jag forstatt det ratt.
Omvand Bevisborda.

Men om du
Annonserar varor till forsaljning
Kort Innehav
Penningtransaktioner som inte ar att anse som "normala" for en vanlig privatperson

Etc etc etc....sa kan det anses vara naringsverksamhet
Har haft en några klockor jag haft korta innehav med så man kanske räknas in i den kategorin trots allt.

För jag tror jag har gjort mer förluster på klockor än vad jag har tjänat, har alltså då ett litet underskott, kanske ett litet överskott också (har ej räknat allt) men det är knappt över eller under 10k i respektive riktning.
Men om jag fattar det rätt behöver jag då deklarera allting oavsett på grund av bestämmelsen om korta innehav
Och självklart annonserar man ju ut en klocka när den ska bort…
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Och är det över 80k, borde man regga sig för moms
Screenshot_20221116_144235_Chrome.jpg
"Säljer du för mer än 80 000kr under året så kan det också vara aktuellt att registrera sig för moms." nu snackar vi alltså inte ens vinst utan total försäljning på 80k / år, det är en ohet modern Rolex klocka man säljer så ska man registrera sig. Och om man säljer sin bil, majoriteten av alla försäljningar lär väl vara på 80k+?
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
"Säljer du för mer än 80 000kr under året så kan det också vara aktuellt att registrera sig för moms." nu snackar vi alltså inte ens vinst utan total försäljning på 80k / år, det är en ohet modern Rolex klocka man säljer så ska man registrera sig. Och om man säljer sin bil, majoriteten av alla försäljningar lär väl vara på 80k+?

Så tolkar jag det också, denna texten fanns INTE innan vill jag minnas, utan då var det att om VINSTEN överstiger X kronor så räknas det inte längre som hobbyverksamhet.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Undrar om ni som ”åkt dit” hade svarat på kundenkäten kopplat till kundkännedom innan? Om man svarar att ett konto förväntas få insatser på xxx k kr och det sker så bör man inte bli flaggad… eller?
 

Télagh

Omega
Undrar om ni som ”åkt dit” hade svarat på kundenkäten kopplat till kundkännedom innan? Om man svarar att ett konto förväntas få insatser på xxx k kr och det sker så bör man inte bli flaggad… eller?
Blev flaggad efter att ha tagit emot 7000kr i bytesaffär från DK. Jag svarade på kundkännedomsblankett för några månader sedan. Då var jag väldigt tydlig med att alla stora summor pengar som kommer in är från försäljning av klockor, som oftast är märkta på överföringen.
Förklarade att jag har ett stort intresse för klockor och att det i fortsättningen kommer komma pengar in och ut relaterade till hobbyn. Skickade bilder/pdf på ca 10 avtal som stärkte varenda ifrågasatt transaktion.
Nu, några månader senare blev jag flaggad igen. Denna gången var jag tvungen att fylla i en mycket större blankett.
Vart kommer dina pengar ifrån?
Har du kryptovalutor, vilka?
Vart kommer dina pengar ifrån?
Vad har du för relation till XXX och som överförde pengar till dig för 1 år sedan?
Vad är syftet med.... bla bla bla


Tänk er ca 10 sidor av detta....
 

FlipSwede

Rolex
Har haft en några klockor jag haft korta innehav med så man kanske räknas in i den kategorin trots allt.

För jag tror jag har gjort mer förluster på klockor än vad jag har tjänat, har alltså då ett litet underskott, kanske ett litet överskott också (har ej räknat allt) men det är knappt över eller under 10k i respektive riktning.
Men om jag fattar det rätt behöver jag då deklarera allting oavsett på grund av bestämmelsen om korta innehav
Och självklart annonserar man ju ut en klocka när den ska bort…
Nja...
Det ska nog till mer an bara att man saljer nagot som man agt ett kort tag.
Men du ser ju sjalv hur omojligt det blir att kontrollera for RSV alla manniskor som saljer begagnade pryttlar och om detta gors for ofta och med vinst eller forlust...

Sa man gar val da pa dem som
Ofta annonserar kapitalvaror typ bilar eller batar
Blivit flaggade av banken och overlamnade till ekobrott (eller vad nu myndigheten som handhar detta heter)
Ertappats med fingarna i syltburken forut
 

FlipSwede

Rolex
"Säljer du för mer än 80 000kr under året så kan det också vara aktuellt att registrera sig för moms." nu snackar vi alltså inte ens vinst utan total försäljning på 80k / år, det är en ohet modern Rolex klocka man säljer så ska man registrera sig. Och om man säljer sin bil, majoriteten av alla försäljningar lär väl vara på 80k+?
Nej da en enstaka forsaljning av personligt losore typ en bil/bat/Rolex inte ar att anse som varesig naringsverksamhet eller hobby,utan just losoresforsaljning dar du kan tjana upp till 50K skattefritt per ar.
Hur manga privatpersoner saljer mer an tva bilar per ar? Hur manga tjanar pengar pa sina begagnade bilar?
 
Topp