• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Brev från banken

Nej da en enstaka forsaljning av personligt losore typ en bil/bat/Rolex inte ar att anse som varesig naringsverksamhet eller hobby,utan just losoresforsaljning dar du kan tjana upp till 50K skattefritt per ar.
Hur manga privatpersoner saljer mer an tva bilar per ar? Hur manga tjanar pengar pa sina begagnade bilar?
Men just klockor tjänar man och förlorar man på... På grund av marknaden har ju de flesta gjort vinster detta året, och många, speciellt här på KS byter/säljer flera klockor under årets gång.

Har skickat ett väldigt utförligt mail som frågar vad som gäller för oss som köper, byter och säljer för stora summor pengar men inte gör markanta vinster eller förluster, kan ladda upp fråga och svar när jag fått återkoppling från SV.

Men just klockor tjänar man och förlorar man på... På grund av marknaden har ju de flesta gjort vinster detta året, och många, speciellt här på KS byter/säljer flera klockor under årets gång.

Har skickat ett väldigt utförligt mail som frågar vad som gäller för oss som köper, byter och säljer för stora summor pengar men inte gör markanta vinster eller förluster, kan ladda upp fråga och svar när jag fått återkoppling från SV.
Det blir intressant att lasa,sa tack for att delar med dig. Sakert nyttigt for manga har inne att fa veta hur RSV tanker.

Ska jag gissa sa kommer det anses som Hobby om det inte ar i vinststyfte eller din huvudsakliga inkomst,med allt vad det innebar om din omsattning ar over 80K
Plus att din bank formodligen har synpunkter pa att ditt privatkonto anvands for detta.

Men jag ar ingen skatteexpert eller revisor.

"Säljer du för mer än 80 000kr under året så kan det också vara aktuellt att registrera sig för moms." nu snackar vi alltså inte ens vinst utan total försäljning på 80k / år, det är en ohet modern Rolex klocka man säljer så ska man registrera sig. Och om man säljer sin bil, majoriteten av alla försäljningar lär väl vara på 80k+?
Tänker att försäljningar av bil/klocka etc normalt inte räknas som hobbyverksamhet enligt det svaret från skatteverket ovan utan snarare är privata tillgångar. Då ska det skattas på all vinst över 50’

Jag har redan lämnat förklaringar men inte fått någon återkoppling än. Har verkligen gjort vad jag har kunnat och vara så behjälplig som möjligt. Jag hoppas att de accepterar mina förklaringar. Finns ingen anledning till att reta upp dem genom att strunta i deras frågor.

Byta bank har legat länge på ”att-göra”-listan, har dock inte blivit av tidigare. Nu kanske jag får hjälp med det beslutet.
Och ett byte för mig är inte bökigt, har inga lån som ställer till det.
Update: Efter att jag skickat in vad jag anser är svar på bankens frågor så är det helt dött från bankens sida.
Har försökt få kontakt med handläggaren både via telefon och med meddelande i Internetbanken men inget svar. De skrev visserligen att de skulle återkomma om de behövde mer information utöver det jag redan presenterat, men det vore inte dumt att få en bekräftelse på att de är nöjda med mina svar.
Ser i min internetbank att de läst mina meddelanden men ett svar verkar vara omöjligt att prestera. Märkligt.

Så med det sagt så har jag idag varit hos en lokal bank, som faktiskt har ett kontor som är öppet 5 dagar i veckan.
From nästa måndag är mina samtliga affärer hos Nordea avslutade efter väldigt många år som kund.

Den nya banken gjorde en ordentlig kundkännedom och jag har presenterat mina innehav i andra banker samt ursprunget av tillgångarna.
Meddelade dem även om mitt stundtals osunda klockintresse och att det innebär en hel del köp och sälj.
- ”Inga problem!, det finns fler än Du som har” blev svaret.😃

Vi bestämde att jag ska meddela banken i förväg om det blir riktigt mycket pengar iblandade, annars behöver jag inte höra av mig.

Bankbytet i sig innebär väldigt lite arbete för mig som kund, den nya banken sköter det mesta.
Nya konton upplagda, Internetbanken skapad, Kort beställt, Bank-ID och Swish OK.
Autogiron och samtliga E-fakturor överförda.
Banken bjuder även på samtliga kostnader tom år 2025 (kort, internetbank osv)
De meddelar även berörda myndigheter, tex Skatteverket och Försäkringskassan.

Första intrycket är riktigt bra och att veta att det faktiskt går att ringa till just detta kontoret och att det är någon som svarar på plats betyder mycket. Liten bank med stark lokal kännedom = 👍
Att handläggaren dessutom är riktigt trevlig gör inte saken sämre.

Enda felet nu är väl att jag skulle nog gjort detta för flera år sedan.
Hoppas att denna trevliga känsla håller i sig.

Update: Efter att jag skickat in vad jag anser är svar på bankens frågor så är det helt dött från bankens sida.
Har försökt få kontakt med handläggaren både via telefon och med meddelande i Internetbanken men inget svar. De skrev visserligen att de skulle återkomma om de behövde mer information utöver det jag redan presenterat, men det vore inte dumt att få en bekräftelse på att de är nöjda med mina svar.
Ser i min internetbank att de läst mina meddelanden men ett svar verkar vara omöjligt att prestera. Märkligt.

Så med det sagt så har jag idag varit hos en lokal bank, som faktiskt har ett kontor som är öppet 5 dagar i veckan.
From nästa måndag är mina samtliga affärer hos Nordea avslutade efter väldigt många år som kund.

Första intrycket är riktigt bra och att veta att det faktiskt går att ringa till just detta kontoret och att det är någon som svarar på plats betyder mycket. Liten bank med stark lokal kännedom = 👍

Har också tjatat på dem om återkoppling eller bekräftelse efter dem "handlagt" mina uppgifter. Sa att det kan vara bra för kunden att berätta att allt är grönt efter att ha hotat med att stänga kontot och klivit djupt in i ens integritet. Man känner sig utpekad. Dem lovade återkoppla sist men det hände aldrig

Kan du dela med dig vilken bank det var så att resten av oss också kan slippa bli förtryckta av dessa big brother kommunister varannan månad

Har också tjatat på dem om återkoppling eller bekräftelse efter dem "handlagt" mina uppgifter. Sa att det kan vara bra för kunden att berätta att allt är grönt efter att ha hotat med att stänga kontot och klivit djupt in i ens integritet. Man känner sig utpekad. Dem lovade återkoppla sist men det hände aldrig

Kan du dela med dig vilken bank det var så att resten av oss också kan slippa bli förtryckta av dessa big brother kommunister varannan månad
Usel aterkoppling och rent av nonchalant attityd ar nagot jag tyvarr far dras med hos just.....Nordea.
Man vill val bli av med mig da jag ar en alldeles for besvarlig och kostsam kund kan jag tro.....

Usel aterkoppling och rent av nonchalant attityd ar nagot jag tyvarr far dras med hos just.....Nordea.
Man vill val bli av med mig da jag ar en alldeles for besvarlig och kostsam kund kan jag tro.....

Alla storbanker och liknande institut har svarta hål i såna här funktioner. Man skickar in svar på blanketter och hör aldrig nåt åter förrän man får nästa dumma fråga som visar att de inte läst förra svaret. Det gäller även om man respesenterar att företag med hyggligt antal miljoner i omsättning.

Trist men sant. :(

Den nya banken gjorde en ordentlig kundkännedom och jag har presenterat mina innehav i andra banker samt ursprunget av tillgångarna.
Meddelade dem även om mitt stundtals osunda klockintresse och att det innebär en hel del köp och sälj.
- ”Inga problem!, det finns fler än Du som har” blev svaret.😃

Vi bestämde att jag ska meddela banken i förväg om det blir riktigt mycket pengar iblandade, annars behöver jag inte höra av mig.

Bankbytet i sig innebär väldigt lite arbete för mig som kund, den nya banken sköter det mesta.
Nya konton upplagda, Internetbanken skapad, Kort beställt, Bank-ID och Swish OK.
Autogiron och samtliga E-fakturor överförda.
Banken bjuder även på samtliga kostnader tom år 2025 (kort, internetbank osv)
De meddelar även berörda myndigheter, tex Skatteverket och Försäkringskassan.

Du gjorde helt rätt. Får man fråga vilken bank man ska byta till om det uppstår denna typ av problem, dvs vilken bank bytte du till?

Du gjorde helt rätt. Får man fråga vilken bank man ska byta till om det uppstår denna typ av problem, dvs vilken bank bytte du till?

En liten privatägd bank med endast 2 st bankkontor I Halland och i Småland.

Någon mer än jag som har börjat fylla ett kalkylblad med datum, pris och skärmdumpar på överenskommelser om köp? Blev ju svettig av det här.

Rent teoretiskt då: om man gjort, säg, 7-8 större affärer under året - 200k in och 200k ut - helt utan andra bevis än chattar på KS, så är man rökt hos banken?

Eller krävs högre summor?

Du kan komma att behöva redovisa betalningarna, om det är det du menar med rökt? Folk har fått brev för lägre summor. Killgissar att mängden affärer är den stora faktorn, snarare än summan.

Rent teoretiskt då: om man gjort, säg, 7-8 större affärer under året - 200k in och 200k ut - helt utan andra bevis än chattar på KS, så är man rökt hos banken?

Det kan nog racka med 1/10 av den summan for att vacka bankens intresse om du ar gymnasieelev med studiebidrag som enda inkomst. och du flyger sakert under radarn om du istallet ar borsbolagsvd med 100x den summan i arslon.

Allt beror ju pa vad du sagt och vad som star i din KYC-profil.

Ofta brukar man väl få gå igenom gamla konversationer och kontakta de man gjort affär med för att be om att skriva kvitto i efterhand

Blev flaggad efter att ha tagit emot 7000kr i bytesaffär från DK. Jag svarade på kundkännedomsblankett för några månader sedan. Då var jag väldigt tydlig med att alla stora summor pengar som kommer in är från försäljning av klockor, som oftast är märkta på överföringen.
Förklarade att jag har ett stort intresse för klockor och att det i fortsättningen kommer komma pengar in och ut relaterade till hobbyn. Skickade bilder/pdf på ca 10 avtal som stärkte varenda ifrågasatt transaktion.
Nu, några månader senare blev jag flaggad igen. Denna gången var jag tvungen att fylla i en mycket större blankett.
Vart kommer dina pengar ifrån?
Har du kryptovalutor, vilka?
Vart kommer dina pengar ifrån?
Vad har du för relation till XXX och som överförde pengar till dig för 1 år sedan?
Vad är syftet med.... bla bla bla

Tänk er ca 10 sidor av detta....
Troligen är det denna fråga som är mest relevant i kampen mot den organiserade brottsligheten. Plötsligt blev du en del av något större, som de bevakar.

"Vad har du för relation till XXX och som överförde pengar till dig för 1 år sedan?"

Någon mer än jag som har börjat fylla ett kalkylblad med datum, pris och skärmdumpar på överenskommelser om köp? Blev ju svettig av det här.
Skadar säkert inte att ha egna förklaringar till varje transaktion. Om det hjälper beror nog på handläggaren på banken.
Ta kontakt med de personer du gjort affärer med och skriv kvitto i efterhand.

Jaha, ställde de den frågan på en av dina 10 ifrågasatta transaktioner? Trodde de ställde den om samtliga, fast det sannolikt var enbart en av dem som frågan var riktad till.
Nej, de 10 var vid förra tillfället. Denna gången frågade dem om ett par stycken - sen när jag lämnade in allt kom ” vi behöver ytterligare information om dig, vad har du för relation till XXX som överförde YYY för 1 år sedan?”
Lol

Senast ändrad:
Man bara går och väntar på att ett vitt kuvert med Nordealogon ska ligga i brevlådan varje dag nu känns det som...
(Eller varannan dag snarare. Eller närhelst Postnord kan tänkas att dela ut posten...)

Du kan komma att behöva redovisa betalningarna, om det är det du menar med rökt? Folk har fått brev för lägre summor. Killgissar att mängden affärer är den stora faktorn, snarare än summan.
Precis, redovisa betalningarna. Men jag fattar det som att anställda på bank i regel är lite tappade och inte förstår sambandet mellan 15 meddelanden rörande en tudor för 35k som skickas till en adress och jag får en swish på 35k från person med samma namn som står i konversationen. Att det inte räcker som bevis liksom. Orka hålla på med det.
Det kan nog racka med 1/10 av den summan for att vacka bankens intresse om du ar gymnasieelev med studiebidrag som enda inkomst. och du flyger sakert under radarn om du istallet ar borsbolagsvd med 100x den summan i arslon.

Allt beror ju pa vad du sagt och vad som star i din KYC-profil.
Såklart. Men gissar att medelnörden på ks har typ medellön och handlar klockor i medelsegmentet.

I min KYC-profil står det sannolikt väldigt lite. Jag svarar på standardfrågorna vartannat år eller så. Borde man höra av sig till banken och berätta vad man har för hobby?
Ofta brukar man väl få gå igenom gamla konversationer och kontakta de man gjort affär med för att be om att skriva kvitto i efterhand
Så kan man ju såklart göra, även om det blir meckigt.

Tillbaka
Topp