Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
"Kontakta Swedbanks konsumentavdelning", varför då. Anmäl banken till polisen och byt bank.Jag är kund hos Swedbank sedan många år.
Men återigen läser jag hur de behandlar sina kunder. Med tanke på att jag i flera år har köpt och sålt klockor här på Klocksnack men även andra saker privat på andra sätt så känner jag en oro.
Läste igår följande artikel. Detta är rentutsagt för jävligt. Så här får det inte gå till.
![]()
Swedbank låste Josefines bankkonton – i sex månader
Spärrat bank-id • Vägrade svara på frågorwww.tv4.se
Jag är även kund hos ICA-banken och överväger starkt att flytta över lönen och allt sparande helt till dem.
Som vanligt så döljer det sig nog mer info än den vi får i artikeln. Varför swishar man ens sin sambo? Alla vettiga människor har ju gemensamma konton. Och varför väntar man 6 mån med att skaffa ny bank? Här ligger en hund begraven."Kontakta Swedbanks konsumentavdelning", varför då. Anmäl banken till polisen och byt bank.
Jättebra att media kontaktas så det kommer ut nyttig konsumentinfo.
Vi har inget gemensamt konto. Har varit gifta i 6 år. Vi har varsitt konto på två separata banker. Vi swishar varandra och överför pengar någon gång i månaden. Just dessa transaktioner var något som Länsförsäkringar hade markerat på listan av transaktioner som de bad mig förklara. När jag sa att det är min fru sa de att hon måste gå till sin bank och få underlag på varje transaktion med bankens stämpel och underskrift av banktjänsteman. Räcker alltså inte bara att printa kontoutdraget…Som vanligt så döljer det sig nog mer info än den vi får i artikeln. Varför swishar man ens sin sambo? Alla vettiga människor har ju gemensamma konton. Och varför väntar man 6 mån med att skaffa ny bank? Här ligger en hund begraven.
Låter sjukt jobbigt.Vi har inget gemensamt konto. Har varit gifta i 6 år. Vi har varsitt konto på två separata banker. Vi swishar varandra och överför pengar någon gång i månaden. Just dessa transaktioner var något som Länsförsäkringar hade markerat på listan av transaktioner som de bad mig förklara. När jag sa att det är min fru sa de att hon måste gå till sin bank och få underlag på varje transaktion med bankens stämpel och underskrift av banktjänsteman. Räcker alltså inte bara att printa kontoutdraget…
Vi swishar varje månad hemma, varför? För att det är det snabbaste sättet att föra över pengar.Som vanligt så döljer det sig nog mer info än den vi får i artikeln. Varför swishar man ens sin sambo? Alla vettiga människor har ju gemensamma konton. Och varför väntar man 6 mån med att skaffa ny bank? Här ligger en hund begraven.
Haha va? Finns väl massor av rimliga scenarion där du kan vara sambo utan gemensamt konto.Som vanligt så döljer det sig nog mer info än den vi får i artikeln. Varför swishar man ens sin sambo? Alla vettiga människor har ju gemensamma konton. Och varför väntar man 6 mån med att skaffa ny bank? Här ligger en hund begraven.
Haha va? Finns väl massor av rimliga scenarion där du kan vara sambo utan gemensamt konto.
Vi har inget gemensamt konto. Har varit gifta i 6 år. Vi har varsitt konto på två separata banker. Vi swishar varandra och överför pengar någon gång i månaden. Just dessa transaktioner var något som Länsförsäkringar hade markerat på listan av transaktioner som de bad mig förklara. När jag sa att det är min fru sa de att hon måste gå till sin bank och få underlag på varje transaktion med bankens stämpel och underskrift av banktjänsteman. Räcker alltså inte bara att printa kontoutdraget…
Som vanligt så döljer det sig nog mer info än den vi får i artikeln. Varför swishar man ens sin sambo? Alla vettiga människor har ju gemensamma konton. Och varför väntar man 6 mån med att skaffa ny bank? Här ligger en hund begraven.
Tydligen. Jag fattar fortfarande inte varför man vill ha det krångligt. Det är ju inte svårt att skapa ett gemensamt konto. Vi swishar också varandra ibland. Tycker ändå ”historien” verkar konstig. Om man får sina konton låsta i 6 månader så bör man väl kunna lösa en ny bank parallellt och ändra så lönen kommer in på nya kontot.Haha va? Finns väl massor av rimliga scenarion där du kan vara sambo utan gemensamt konto.
Har aldrig uppfattat det som krångligt alls att inte ha gemensamt. Tror inte heller vi separerade pga swishandet, men det var rätt skönt att inte ha gemensamma pengar/konton dagen det brakade.Tydligen. Jag fattar fortfarande inte varför man vill ha det krångligt. Det är ju inte svårt att skapa ett gemensamt konto. Vi swishar också varandra ibland. Tycker ändå ”historien” verkar konstig. Om man får sina konton låsta i 6 månader så bör man väl kunna lösa en ny bank parallellt och ändra så lönen kommer in på nya kontot.
Kan säga att i mitt fall så tittade de inte ens igenom min redogörelse. Det handlade om 60 transaktioner under en period på flera år. Jag tog fram underlag till allt. Blev så pass mycket material att deras digitala system inte kunde hantera det. Så jag fick skicka det per post. Fick ingen som helst återkoppling förutom ett datum när kontot skulle stängas. Gick inte att komma fram till rätt person, varken via telefon eller mail. Enda man kommer till är kundtjänst och de kan inte svara på ens frågor.Helt vansinnigt!
Jag och min käresta swishar över en slant till varandra av och till eftersom vi har olika datum för löneutbetalning. Men vi har båda samma bank. Undrar om "problemet" i ert fall är att ni har olika banker?
I vilket fall är det eländigt att kontrollen över privatlivet har gått så långt. Ska man vara tvungen att i förväg meddela sin bank varje liten överföring som görs med förklaring?
Och skulle banken ha resurser att kolla igenom kundernas redogörelse om alla gjorde så?
När Länsförsäkringar skulle stänga mitt konto gick jag till Swedbank och sa att jag vill bli kund. De begärde 6 månaders kontoutdrag från tidigare konto. Bankhandläggaren kunde inte ta beslut själv om jag fick öppna konto eller inte, utan det fick hans chef göra. Efter en återkopplar de och säger att jag inte får öppna konto hos dom.Tydligen. Jag fattar fortfarande inte varför man vill ha det krångligt. Det är ju inte svårt att skapa ett gemensamt konto. Vi swishar också varandra ibland. Tycker ändå ”historien” verkar konstig. Om man får sina konton låsta i 6 månader så bör man väl kunna lösa en ny bank parallellt och ändra så lönen kommer in på nya kontot.
Om banken ifrågasätter transaktionerna så spelar beloppet ingen roll. Du ska kunna lämna kvitto på allt. Mitt minsta belopp var 13 kronor och den ville de ha underlag på. Största var runt 60 000 kronor där jag köpt en klocka från en tysk handlare. Så generellt inga jättesummor. Men med stor sannolikhet så spelar också mitt dubbla medborgarskap in. Mycket troligt att det blir röd flagg på alla som fyller i iranskt medborgarskap i KYC, då Iran är under sanktioner.Intressant tråd.
Jag har som säkert många andra fyllt i en blankett om kundkännedom hos banken, och försöker hålla mig inom ramarna för vad jag fyllt i där och tänker att det är först när något avviker som ”larmet” går på banken.
För jag har iallafall sålt både bil, klockor, swishat frugan som har hand om räkningarna större belopp månadsvis, tagit emot enstaka större utlandsbetalningar (3x månadslön) sen hämtat pengar från PayPal och fört över pengar utomlands för köp av dyrare verkstadsmaskiner. För mig har banken aldrig undrat om eller ifrågasatt några transaktioner. Skulle frågor dyka upp i framtiden så finns det kvitto på allt större än en vanlig Systembolaget transaktion.
Vissa banker kanske är petigare än andra, speciellt om det varit penningtvätt skandaler, då ska vanligt folk synas i sömmarna för småtransaktioner efter det så de kan visa sig handlingskraftiga. Har själv SHB som huvudbank och de känns ganska avslappnade på just den fronten.
Om banken ifrågasätter transaktionerna så spelar beloppet ingen roll. Du ska kunna lämna kvitto på allt. Mitt minsta belopp var 13 kronor och den ville de ha underlag på. Största var runt 60 000 kronor där jag köpt en klocka från en tysk handlare. Så generellt inga jättesummor. Men med stor sannolikhet så spelar också mitt dubbla medborgarskap in. Mycket troligt att det blir röd flagg på alla som fyller i iranskt medborgarskap i KYC, då Iran är under sanktioner.
Minst sagt fyrkantigt... Tur det finns andra banker som inte är så ängsliga då.Om banken ifrågasätter transaktionerna så spelar beloppet ingen roll. Du ska kunna lämna kvitto på allt. Mitt minsta belopp var 13 kronor och den ville de ha underlag på. Största var runt 60 000 kronor där jag köpt en klocka från en tysk handlare. Så generellt inga jättesummor. Men med stor sannolikhet så spelar också mitt dubbla medborgarskap in. Mycket troligt att det blir röd flagg på alla som fyller i iranskt medborgarskap i KYC, då Iran är under sanktioner.
Varför fyller du i iransk medborgarskap, har du inget svenskt? Det är väl automatiskt en jätte-red flag i typ hela den fria världen. Det har ju inte med det här trådämnet att göra egentligen.Om banken ifrågasätter transaktionerna så spelar beloppet ingen roll. Du ska kunna lämna kvitto på allt. Mitt minsta belopp var 13 kronor och den ville de ha underlag på. Största var runt 60 000 kronor där jag köpt en klocka från en tysk handlare. Så generellt inga jättesummor. Men med stor sannolikhet så spelar också mitt dubbla medborgarskap in. Mycket troligt att det blir röd flagg på alla som fyller i iranskt medborgarskap i KYC, då Iran är under sanktioner.
Jag har dubbelt medborgarskap. Vill såklart inte ljuga då jag tror att det kan skapa mer problem.Varför fyller du i iransk medborgarskap, har du inget svenskt? Det är väl automatiskt en jätte-red flag i typ hela den fria världen. Det har ju inte med det här trådämnet att göra egentligen.
Du har ett giltigt svenskt medborgarskap, så det är ingen lögn. Iran erkänner heller inte dubbla medborgarskap så beroende på vilken fot du står på kan man hävda att du inte har något iranskt medborgarskap iom det svenska. På frågan om födelseort så är det såklart så att du gissningsvis måste ange en ort i Iran där du är född.Jag har dubbelt medborgarskap. Vill såklart inte ljuga då jag tror att det kan skapa mer problem.
Tack för info. Där lärde jag mig något nytt. Då vet jag hur jag ska göra framöver. Samtidigt kan man inte frånsäga sig sitt iranska medborgarskap... Så om banken vill att man ska skriva alla sina medborgarskap så måste jag skriva båda...jag vet inte exakt hur frågan ställs i en KYC...Du har ett giltigt svenskt medborgarskap, så det är ingen lögn. Iran erkänner heller inte dubbla medborgarskap så beroende på vilken fot du står på kan man hävda att du inte har något iranskt medborgarskap iom det svenska. På frågan om födelseort så är det såklart så att du gissningsvis måste ange en ort i Iran där du är född.
Jag har arbetat mycket med människor med iranskt ursprung och vid KYC har vi alltid angivit det svenska, vilket såklart är helt rätt och oproblematiskt.
Som person från andra sidan KYC - skriv ditt svenska medborgarskap. Ditt val kommer inte kollas upp automatiskt (åtminstone inte där jag jobbar) däremot går larmet direkt om du skriver in Iran...Tack för info. Där lärde jag mig något nytt. Då vet jag hur jag ska göra framöver. Samtidigt kan man inte frånsäga sig sitt iranska medborgarskap... Så om banken vill att man ska skriva alla sina medborgarskap så måste jag skriva båda...jag vet inte exakt hur frågan ställs i en KYC...
Samtidigt erkänner inte Iran dubbla medborgarskap, så det är ju en omöjlig ekvation. Det är ett problem för Iran, inte för någon annanTack för info. Där lärde jag mig något nytt. Då vet jag hur jag ska göra framöver. Samtidigt kan man inte frånsäga sig sitt iranska medborgarskap... Så om banken vill att man ska skriva alla sina medborgarskap så måste jag skriva båda...jag vet inte exakt hur frågan ställs i en KYC...
Som person från andra sidan KYC - skriv ditt svenska medborgarskap. Ditt val kommer inte kollas upp automatiskt (åtminstone inte där jag jobbar) däremot går larmet direkt om du skriver in Iran...
Alla KYC efterfrågar inte uppgift om fler medborgarskap, åtminstone inte i internationell kontext.Sverige erkänner dubbla medborgarskap så samtliga ska anges i en KYC, även födelseland. Ett iranskt medborgarskap kan inte sägas upp så det kommer vara krångligt livet ut (eller tills sanktioner upphör) men inte närmelsevis lika jobbigt som att undanhålla detta och bli påkommen. Källa: jag, tidigare bankanställd som jobbat med KYC-frågor.
Står din arbetsgivare bakom det uttalandet?
I Sverige ska alla med medborgarskap uppges. Dessutom ska födelseland uppges och är man född i Iran kan banken dra en väldigt snabb slutsats. Information om födelseland finns även lättillgänglig för banken då det är något Skatteverket hanterarAlla KYC efterfrågar inte uppgift om fler medborgarskap, åtminstone inte i internationell kontext.
Jag förordar inte att man ska ljuga på KYC; men om vi är lite ärliga här så är den enda möjligheten för banken att veta om ett eventuellt Iranskt medborgarskap existerar att kontakta Iran, vilket vi alla vet inte händer.
Så min slutsats här är att vi kan anmäla alla banker som inte frågar om samtliga medborgarskap, med motivering att de missköter sitt arbete att stoppa pengatvätt och terroristfinansiering? Det ska bli kulI Sverige ska alla med medborgarskap uppges. Dessutom ska födelseland uppges och är man född i Iran kan banken dra en väldigt snabb slutsats. Information om födelseland finns även lättillgänglig för banken då det är något Skatteverket hanterar
I teorin korrekt. Finansinspektionen gör även stickprov på detta varje år och ertappas banken kan det bli böter och sanktionerSå min slutsats här är att vi kan anmäla alla banker som inte frågar om samtliga medborgarskap, med motivering att de missköter sitt arbete att stoppa pengatvätt och terroristfinansiering? Det ska bli kul![]()