• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Brev från banken

Dags att ta upp denna tråd igen märker jag. Svenska Bankföreningen presenterade igår "ett kraftfullt åtgärdspaket" för att försvåra för kriminella telefonbedragare. Bland annat ska bankerna utveckla system som noggrannare övervakar transaktioner. Det kan handla om tidsfördröjningar, beloppsgränser och extra kontroller vid överföringar. Superbra så här långt! Viktigt steg i att sätta stop för bedrägerierna.
Fast det finns ett stort men:
"Kunderna kan säkerligen i vissa situationer uppleva att det blir lite mer krångligt" säger Bankföreningens VD.

Min spontana reflektion är att detta kommer göra det ännu krångligare för oss som har klockor som hobby. Vad tror ni?

Föreningens PM: https://www.swedishbankers.se/om-os...ker-kundskyddet-mot-bedraegerier-ytterligare/
Svenska Dagbladet: https://www.svd.se/a/gw7zrJ/sa-ska-bankerna-begransa-telefonbedragerier
Jag är beredd att utstå mycket för att få bort stora samhällsproblem.

Jag är beredd att utstå mycket för att få bort stora samhällsproblem.
Absolut. Men hoppas systemen blir smartare än vad de är nu och att bankerna är mer lyhörda.
Jag blev utslängd från Länsförsäkringar trots att jag gett de massor med underlag som bevisar att jag köper och säljer klockor. De bemödade sig inte ens att lyssna på mig eller titta på mina papper.

Absolut. Men hoppas systemen blir smartare än vad de är nu och att bankerna är mer lyhörda.
Jag blev utslängd från Länsförsäkringar trots att jag gett de massor med underlag som bevisar att jag köper och säljer klockor. De bemödade sig inte ens att lyssna på mig eller titta på mina papper.
Det blir alltid så att ärliga får det svårare när man måste ta i med hårdhandskarna mot grövre brottslighet, men jag tror det känns helt okey för de flesta som förstår storleken i problemen. Vissa banker tar det på allvar och andra verkar inte ens bry sig. Det är ett märkligt ointresse från vissa banker för att hjälpa de som drabbas. Lite som en extremt oempatisk teflonpanna.

Jag tror inte det går att ta strid mot grov brottslighet utan att en och anna oskyldig drabbas. Det viktiga för oss som hör om det är att vi inte får fokusera på den drabbade utan hålla fokus på syftet.

@Epicure.watches minns du har långtid det tog för dem att ”granska” ditt ärende?
Fick själv oturen att ha att göra med dem i november, men det är inte förens nu jag fått svaret att dem snart är klara.

Undrar också ifall du fick några övriga problem med din nya bank, eller om det slutade i samband med att dem stängde ner ditt konto?

@Epicure.watches minns du har långtid det tog för dem att ”granska” ditt ärende?
Fick själv oturen att ha att göra med dem i november, men det är inte förens nu jag fått svaret att dem snart är klara.

Undrar också ifall du fick några övriga problem med din nya bank, eller om det slutade i samband med att dem stängde ner ditt konto?
I brevet som länsförsäkringar bank skickade ut stod det exakt när kontot skulle stängas ner, om inte det kom in några underlag. Det var cirka 60 dagars tidsfrist har jag för mig.
Jag skickade in allt underlag, men hörde ingenting från de. Sen stängde de ner kontot helt utan någon som helst kundkontakt.
Som tur var hade jag då redan tagit ut alla pengar och flyttat till nya banken (ICA) efter att Swedbank vägrat mig som kund.

Efter att jag bytt till ICA har jag inte haft något som helst problem.

Ursäkta, kanske du fråga. Men kan banken se "swish texten / meddelandet" utan att man själv delat eller skickat in kontoutdrag?

Trodde det var sekretess tills man blir ombed att uppvisa det.

Ursäkta, kanske du fråga. Men kan banken se "swish texten / meddelandet" utan att man själv delat eller skickat in kontoutdrag?

Trodde det var sekretess tills man blir ombed att uppvisa det.
Mina transaktioner via Länsförsäkringar genom Swish var märkta med meddelanden.
T.ex ” Tag heuer Klocksnack”

Är det något brottlsigt finns nog orsak till oro, annars är det väl inget att oroa sig över.
Korrekt. Men allt man läst låter rätt jobbigt om man får en koll. Har inte ens tänka på att spara kvitton och konversationer mm. Och i flera år tillbaka 🙄
Man bör alltså agera som en enskild firma och spara all dokumentation i åtta år.

Korrekt. Men allt man läst låter rätt jobbigt om man får en koll. Har inte ens tänka på att spara kvitton och konversationer mm. Och i flera år tillbaka 🙄
Man bör alltså agera som en enskild firma och spara all dokumentation i åtta år.
Ja köper&säljer du regelbundet kan du nog anses vara näringsidkare utav RSV.

Tycker du att så inte är fallet är det upp till dig att bevisa motsatsen.

Så länge bankerna försvårar för kriminella gör de rätt. Vi andra som inte har samma intensitet skadas inte lika mycket. Jag kan ha en veckas framförhållning om det ger effekt i skadliga led.

Senast ändrad:
Blir till att använda PayPal kopplat till kreditkort för betalningar i framtiden. Har ändå svårt att se fördelen med Swish då man helt saknar kontroll eller möjlighet att stoppa utbetalningar vid bedrägerier.

Hade dock inte förvånat mig om det blir något som samtliga banker tar efter, oavsett direktiv eller inte.
Kommer väl från det här:

Så länge bankerna försvårar för kriminella gör de rätt. Vi andra som inte har samma intensitet skadas inte lika mycket. Jag kan ha en veckas framförhållning om jag ger effekt i skadliga led.
De kriminella lyckas lura dessa människor över telefon, denna typen utav åtgärd kommer enbart att skapa andra typer utav bedrägerier.
Enda rimliga vore att man själv kan välja att sätta någon typ utav säkerhetsspärr på sitt konto.

Vad är nästa grej, samtal och diskussion med banken som måste godkänna dina köp?

Kan vara värt att uppmärksamma att från 11 juni 2024 införs 2 dagars spärr fördröjning vid höjning av swishgränsen.

Så det gäller att ha framförhållning vid klockaffärer.

Åtgärderna är inte tillräckliga enligt mig. Kriminella element lär kunna vänta ut 48h. Kanske blir det ett tapp i deras "kundunderlag" när den bedragne får betänketid men likväl kommer många, främst äldre, bli lurade.

De kriminella lyckas lura dessa människor över telefon, denna typen utav åtgärd kommer enbart att skapa andra typer utav bedrägerier.
Enda rimliga vore att man själv kan välja att sätta någon typ utav säkerhetsspärr på sitt konto.

Vad är nästa grej, samtal och diskussion med banken som måste godkänna dina köp?
Skojar du? Jag har 2 banker. Den ena kan jag gå in i min internetbank och höja swishgränsen tillfälligt. Den andra banken måste jag ringa upp och de ställer massor av frågor och vill gärna att jag ska swisha innan vi lägger på. Så det är stor skillnad mellan olika banker redan idag.

Jag håller med om att de här åtgärderna inte räcker. Det finns mycket man kan göra om bara bankerna verkligen vill. "Två i förening" som förenings- och företagsvärlden oftast använder skulle vara ett sätt att få bort buset från godtrogna äldre. T. ex. om mina föräldrar blir ombedda att lämna ut bankID ska det kunna gå att jag också måste godkänna utbetalningen. Det ska vara frivilligt så klart och kontoinnehavaren ska kunna välja den de har förtroende för.

Bankerna borde ha flera skyddsparametrar som är ifyllda som default, t. ex. som det idag är med kreditkort att man kan hindra internetköp och utlandsköp. Kanske skulle det vara omöjligt att transferera belopp över 10K utan att det gått två dagar eller att man talat med sin bank.

Fördröjs swish till alla ungdomar som vill att föräldrarna ska swisha ett par hundra till en hamburgare eller bussen hem kommer tiktok svämma över av vilsna ungdomar som inte minns hur man klarade sig förr.

I brevet som länsförsäkringar bank skickade ut stod det exakt när kontot skulle stängas ner, om inte det kom in några underlag. Det var cirka 60 dagars tidsfrist har jag för mig.
Jag skickade in allt underlag, men hörde ingenting från de. Sen stängde de ner kontot helt utan någon som helst kundkontakt.
Som tur var hade jag då redan tagit ut alla pengar och flyttat till nya banken (ICA) efter att Swedbank vägrat mig som kund.

Efter att jag bytt till ICA har jag inte haft något som helst problem.

Jag är kund hos Swedbank sedan många år.
Men återigen läser jag hur de behandlar sina kunder. Med tanke på att jag i flera år har köpt och sålt klockor här på Klocksnack men även andra saker privat på andra sätt så känner jag en oro.
Läste igår följande artikel. Detta är rentutsagt för jävligt. Så här får det inte gå till.

Jag är även kund hos ICA-banken och överväger starkt att flytta över lönen och allt sparande helt till dem.

Senast ändrad:
Jag är kund hos Swedbank sedan många år.
Men återigen läser jag hur de behandlar sina kunder. Med tanke på att jag i flera år har köpt och sålt klockor här på Klocksnack men även andra saker privat på andra sätt så känner jag en oro.
Läste igår följande artikel. Detta är rentutsagt för jävligt. Så här får det inte gå till.

Jag är även kund hos ICA-banken och överväger starkt att flytta över lönen och allt sparande helt till dem.
Ändå spontant skeptisk till den här storyn, att hon fått sitt konto spärrat pga Swish från en helt vanlig person några gånger. Tror det ligger en hund begraven här. Gissar att den som swishen kom ifrån har sysslat med oegentligheter el dylikt.

Tillbaka
Topp