• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Brev från banken

Vet inte vad jag skall svara riktigt.... min kommentar är enbart menad för att upplysa KS:are. Om jag har varit med länge på forumet eller inte har inte med saken att göra.

Att göra 1000tals affärer om året på KS är bara kul om nån kan göra. Men om man inte gör det lag-riktigt så kommer det få konsekvenser.

Att man själv tolkar det som hobby betyder inte att myndigheterna inte tolkar det som penningtvätt, skattefusk eller verksamhet som kräver F-skatt. Ja you name it👍🏽
menade inget illa men där finns nog rätt många som i rätt tidigt skede kan göra 50 köp och sälj på två år

vissa har ju flippargenen i sig rätt tidigt

har man bara konversationer på allt och visar att man inte gått över 50k plus per år så borde det ju vara relativt lugnt

menade inget illa men där finns nog rätt många som i rätt tidigt skede kan göra 50 köp och sälj på två år

vissa har ju flippargenen i sig rätt tidigt

har man bara konversationer på allt och visar att man inte gått över 50k plus per år så borde det ju vara relativt lugnt
numera 30k. Samt. Så fort man annonserar och försöker nå kunder med varor eller tjänster så går sträcket vid hobby. Jag vill inte vara dem tråkiga och skulle aldrig sitta och säga att nån gör si eller så.

Anledningen till mina förklaringar och påståenden va för att man skall få en uppfattning om varför banken hör av sig etc...

resultatet som kan infalla om man struntar i vad banken säger eller frågar om är att de måste göra en anmälan till Skatteverket. Om de beslutar att det har drivits som en verksamhet så kan man räkna med en så kallad skönhetsbeskatting

Sen ser banken på andra parametrar. Hur mycket som omsätts på kontor förhållande till årsinkomst osv.

ja.. suck. Mycket att tänka på när man bara vill njuta av sin hobby 😓😅

Fast vad är det som skall beskattas om man inte gör någon vinst?
Sin förlust?

Det anses väl vara en verksamhet endast ifall man går med vinst?

Naringsverksamhet ar det direkt om syftet ar att tjana pengar. Observera att du inte behover tjana en spann. Finns massor med foretag som gar med forlust och inget konstigt med det.
Och med foretag/enskild firma sa ska du ha bokforing in-utgaende moms eller VMB vid beg-varor etc. Sjalvklart kan du da ocksa dra av forluster,omkostnader etc som du har i din verksamhet

Banken ar det minsta problemet om RSV far for sig du bedriver naringsverksamet och inte har bokforing/firma.

Var gransen gar ar glasklar.

Jag gjorde den här trådstarten för ett par år sedan.

Den gången nöjde de sig med ett telefonsamtal där jag förklarade vad swishbetalningarna gällde.

Men efter det så skriver jag alltid (så gott som) kvitto.

Jag gjorde den här trådstarten för ett par år sedan.

Den gången nöjde de sig med ett telefonsamtal där jag förklarade vad swishbetalningarna gällde.

Men efter det så skriver jag alltid (så gott som) kvitto.
Hur skriver du kvitto vid distansaffär?

Naringsverksamhet ar det direkt om syftet ar att tjana pengar. Observera att du inte behover tjana en spann. Finns massor med foretag som gar med forlust och inget konstigt med det.
Och med foretag/enskild firma sa ska du ha bokforing in-utgaende moms eller VMB vid beg-varor etc. Sjalvklart kan du da ocksa dra av forluster,omkostnader etc som du har i din verksamhet

Banken ar det minsta problemet om RSV far for sig du bedriver naringsverksamet och inte har bokforing/firma.

Var gransen gar ar glasklar.
Om man kan påvisa att man gjort förlust på alla sina köp och sälj?
Är man fortfarande en näringsidkare då?

Och vem bestämmer vad syftet med ens affärer är? Om man gör förlust på varenda en så är ju syftet uppenbart inte att tjäna pengar...

Jag har en excelfil med alla klockor. Inköpsdatum och pris
Försäljningsdatum och pris

Inbillar mej att det kommer räcka om banken hör av sej...?

Om man kan påvisa att man gjort förlust på alla sina köp och sälj?
Är man fortfarande en näringsidkare då?

Och vem bestämmer vad syftet med ens affärer är? Om man gör förlust på varenda en så är ju syftet uppenbart inte att tjäna pengar...
Jag skulle svara Ja pa den fragan om omfattningen [antal affarer] ar mer an vad genomsnittssvensken kan tankas gora.

Att du ar dalig affarsman och konstant forlorar pa dina affarer ar inte RSVs problem.
Finns det ingen vinst sa finns det heller ingenting att beskatta,men forluster ar ju avdragsgilla och kan sparas i flera ar [i en firma] da ditt huvudsyfte anda ar att tjana pengar i slutanden.
Annars begriper jag inte vem som koper 25klockor om aret och saljer dessa med forlust?
Likalite som nagon som koper/saljer 25bilar om aret och gar baklanges pa samtliga
Vem som bestammer ar i slutanden tingsratt hovratt och hogsta domstolen om det blir tvist.

Kom dock ihag att i skattemal galler omvand bevisborda.
Dvs sager RSV att A foreligger sa ar det upp till dig att bevisa motsatsen om du tycker det ar fel.

Annars begriper jag inte vem som koper 25klockor om aret och saljer dessa med forlust?
Jag tror det är rätt vanligt här på forumet faktiskt..

Det flippas rätt friskt och sålänge vi inte pratar Rolex/Patek/AP gör man nog förlust på mer eller mindre varenda klockförsäljning..

Gör man sen ”bara” en förlust på låt säga 1-2k/klocka tror jag inte man bryr sig så mycket om man får en smärtfri försäljning här på forumet :)

Och att förlora 25-50k på ett år för sin hobby är väl inget konstigt i sig om du frågar mig...

Jag tror det är rätt vanligt här på forumet faktiskt..

Det flippas rätt friskt och sålänge vi inte pratar Rolex/Patek/AP gör man nog förlust på mer eller mindre varenda klockförsäljning..

Gör man sen ”bara” en förlust på låt säga 1-2k/klocka tror jag inte man bryr sig så mycket om man får en smärtfri försäljning här på forumet :)

Och att förlora 25-50k på ett år för sin hobby är väl inget konstigt i sig om du frågar mig...
Ja att klock-kop/salj ar vanligt pa detta forum kan vi vara overens om
Och att en hobby kostar ar sjalvklart.

Men lagen ar klar.
Att RSV sedan inte tycker det ar vart besvaret att jaga/lagga tid pa nagon som kanske drar in max 25K/ar ar nagot annat.
Och dar slutar formodligen 95+% av alla forfragningar fran banken.
De far en vettig forklaring och nojer sig med det.

Jag skulle svara Ja pa den fragan om omfattningen [antal affarer] ar mer an vad genomsnittssvensken kan tankas gora.

Att du ar dalig affarsman och konstant forlorar pa dina affarer ar inte RSVs problem.
Finns det ingen vinst sa finns det heller ingenting att beskatta,men forluster ar ju avdragsgilla och kan sparas i flera ar [i en firma] da ditt huvudsyfte anda ar att tjana pengar i slutanden.
Likalite som nagon som koper/saljer 25bilar om aret och gar baklanges pa samtliga
Vem som bestammer ar i slutanden tingsratt hovratt och hogsta domstolen om det blir tvist.

Kom dock ihag att i skattemal galler omvand bevisborda.
Dvs sager RSV att A foreligger sa ar det upp till dig att bevisa motsatsen om du tycker det ar fel.

Fattar inte varför människorna spenderar så mycket pengar på bränsle, sprit och god mat. Och alla dessa skidresor två-tre gånger om året? Skjortor från Kiton slits ju nästan lika fort som från Dressman. Rena förluster varje gång...

Men lagen ar klar.
Att RSV sedan inte tycker det ar vart besvaret att jaga/lagga tid pa nagon som kanske drar in max 25K/ar ar nagot annat.
Och dar slutar formodligen 95+% av alla forfragningar fran banken.
De far en vettig forklaring och nojer sig med det.
Fast nu pratar du om vinst,det fattar ju jag också att Skatteverket vill ta del av

Jag pratar fortfarande om rena förluster..

Vad jag reagerade på var inlägget som påstod att om man har väldigt många försäljningar så har man automatiskt en verksamhet som skall beskattas..

Icke inkomstgivande/vinstgivande Hobbyverksamheter är ingen näringsverksamhet utan just det,en hobby.

Och nej,bevisbördan ligger ju inte hos skatteverket, men återigen om jag som säljare kan påvisa alla rena förluster ser jag inget problem..och jag förstår inte heller hur dessa förlustaffärer skall beskattas?

Undra hur många frågpr Swedbank gav vid dessa insättningar som uppgick till 178 miljarder kr (SEK 178 000 000 000)? https://www.privataaffarer.se/swedbank-hogrisktransaktioner-pa-37-miljarder-euro/

Silar mygg och sväljer kameler :D
När Swedbank begår miljardfel lägger banken sig platt,betalar miljardböter,med hjälp av kundernas pengar ock får fortsätta att existera.
När någon av Swedbank kunder begår misstag bestraffar banken skoningslöst. Konto späras ,BankID blockeras - ett slags ekonomisk dödsstraff .

När Swedbank begår miljardfel lägger banken sig platt,betalar miljardböter,med hjälp av kundernas pengar ock får fortsätta att existera.
När någon av Swedbank kunder begår misstag bestraffar banken skoningslöst. Konto späras ,BankID blockeras - ett slags ekonomisk dödsstraff .
Eller som när Nordea hjälpte sina rika kunder att skattefuska genom sätta upp brevlådor i Panama

Fast nu pratar du om vinst,det fattar ju jag också att Skatteverket vill ta del av

Jag pratar fortfarande om rena förluster..

Vad jag reagerade på var inlägget som påstod att om man har väldigt många försäljningar så har man automatiskt en verksamhet som skall beskattas..

Icke inkomstgivande/vinstgivande Hobbyverksamheter är ingen näringsverksamhet utan just det,en hobby.

Och nej,bevisbördan ligger ju inte hos skatteverket, men återigen om jag som säljare kan påvisa alla rena förluster ser jag inget problem..och jag förstår inte heller hur dessa https://www.verksamt.se/fundera/hobby-eller-foretag- skall beskattas?
Beskattas?
Har du inte gjort nagon vinst sa finst det inget att beskatta. Det skrev jag nagonstans. Hang inte upp dig pa att RSV ar inblandat.

Om du koper/saljer i sa omfattande mangd att det kan anses som naringsverksamhet sa kommer RSV anta att du gor det i vinstsyfte. Om du sedan kan pavisa att det enbart ar forluster eller blir noll i slutet av rakenskapsaret sa finns det ju inget overskott som kan beskattas.
Daremot sa driver du i deras ogon en firma oavsett om du tjanar eller forlorar pengar med allt vad det innebar.

Har kan du lasa lite mer om vad lagen sager

Nu har ju inte jag något problem då jag inte flippar särskilt mycket, men reagerade bara på ett inlägg som för övrigt inte var ifrån dig heller.

men du svarade ungefär det jag menade på i mitt första inlägg så tror vi är rätt överrens såhär i slutändan :)

Beskattas?
Har du inte gjort nagon vinst sa finst det inget att beskatta. Det skrev jag nagonstans. Hang inte upp dig pa att RSV ar inblandat.

Nja. Nu vill jag nog påstå att det inte är kundernas pengar utan ägarnas. Lägg där till att det inte var boten om 4 miljarder som sved mest utan smällen deras anseende fick ta på marknaden.
Vidare finns det en tydlig poäng (varesig man gillar det eller ej) att ”rädda” banker i utsatta situationen eftersom alternativkostnaden för ett samhälle hade varit omfattande.
Att de gång på gång lyckas försätta sig i dem är dock synnerligen förbluffande.

Sedan vågar jag nog påstå att ingen får sitt konto låst över ett misstag. De som inte har något att dölja får ett brev vilket är ganska lindrigt kan jag tycka.
Får du ditt konto låst finns det fog för det och inte minst stöd för det.

Såhär: allt kommer gå förklara så länge det inte är ngt fuffens. Skulle ngn på KS få för sig att i efterhand inte vilja skrivs kvitto med mig får denne en känga i sin goodguy tråd ASAP.

Tillbaka
Topp