Nej, flertal parametrar. Men jag får nog hänvisa till Skatteverket eller verksamtDet anses väl vara en verksamhet endast ifall man går med vinst?

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Nej, flertal parametrar. Men jag får nog hänvisa till Skatteverket eller verksamtDet anses väl vara en verksamhet endast ifall man går med vinst?
Samt lägenhetsaffärer.Delar @Time is now s uppfattning. 50 transaktioner på 2 år kan absolut ses som en verksamhet. Vad som är normalt på KS är knappast ett argument du kommer kunna hålla mot varken banken eller Skatteverket
Finns liknande resonemang runt privatpersoner som gjort "för många" bilaffärer.
Dvs en verksamhet som borde beskattas.
Nej, flertal parametrar. Men jag får nog hänvisa till Skatteverket eller verksamt![]()
menade inget illa men där finns nog rätt många som i rätt tidigt skede kan göra 50 köp och sälj på två årVet inte vad jag skall svara riktigt.... min kommentar är enbart menad för att upplysa KS:are. Om jag har varit med länge på forumet eller inte har inte med saken att göra.
Att göra 1000tals affärer om året på KS är bara kul om nån kan göra. Men om man inte gör det lag-riktigt så kommer det få konsekvenser.
Att man själv tolkar det som hobby betyder inte att myndigheterna inte tolkar det som penningtvätt, skattefusk eller verksamhet som kräver F-skatt. Ja you name it![]()
Det vore fint om det gick att dra av på skatten, ”förlust vid hobbyverksamhet”Fast vad är det som skall beskattas om man inte gör någon vinst?
Sin förlust?
numera 30k. Samt. Så fort man annonserar och försöker nå kunder med varor eller tjänster så går sträcket vid hobby. Jag vill inte vara dem tråkiga och skulle aldrig sitta och säga att nån gör si eller så.menade inget illa men där finns nog rätt många som i rätt tidigt skede kan göra 50 köp och sälj på två år
vissa har ju flippargenen i sig rätt tidigt
har man bara konversationer på allt och visar att man inte gått över 50k plus per år så borde det ju vara relativt lugnt
Fast vad är det som skall beskattas om man inte gör någon vinst?
Sin förlust?
Det anses väl vara en verksamhet endast ifall man går med vinst?
Hur skriver du kvitto vid distansaffär?Jag gjorde den här trådstarten för ett par år sedan.
Sålt klockor, uppringd av banken.
Hej på er fellow KSare. Fick ett olustigt samtal från banken idag. De påpekade att ert flertal lite större överföringar via swish gjorts under en period och ställde ett antal frågor. Jag förklarade precis som det va, att klockor är min hobby och att jag därför både säljer och köper då och då...klocksnack.se
Den gången nöjde de sig med ett telefonsamtal där jag förklarade vad swishbetalningarna gällde.
Men efter det så skriver jag alltid (så gott som) kvitto.
Om man kan påvisa att man gjort förlust på alla sina köp och sälj?Naringsverksamhet ar det direkt om syftet ar att tjana pengar. Observera att du inte behover tjana en spann. Finns massor med foretag som gar med forlust och inget konstigt med det.
Och med foretag/enskild firma sa ska du ha bokforing in-utgaende moms eller VMB vid beg-varor etc. Sjalvklart kan du da ocksa dra av forluster,omkostnader etc som du har i din verksamhet
Banken ar det minsta problemet om RSV far for sig du bedriver naringsverksamet och inte har bokforing/firma.
Var gransen gar ar glasklar.
Finns säkert smidiga lösningar.Hur skriver du kvitto vid distansaffär?
Pdf-mall från blocket. Skriver på och scannar, mailar eller postar till köpare/säljareHur skriver du kvitto vid distansaffär?
Samma process ifall du köper av privatperson utomlands?Pdf-mall från blocket. Skriver på och scannar, mailar eller postar till köpare/säljare
Det är inte så ofta jag köper av privatpersoner utomlandsSamma process ifall du köper av privatperson utomlands?
Tveksamt kanske ? Jag skulle tro att Banken kan kräva kvitton där köpare/säljare framgår samt underskrifterJag har en excelfil med alla klockor. Inköpsdatum och pris
Försäljningsdatum och pris
Inbillar mej att det kommer räcka om banken hör av sej...?
Tveksamt kanske ? Jag skulle tro att Banken kan kräva kvitton där köpare/säljare framgår samt underskrifter
Jag skulle svara Ja pa den fragan om omfattningen [antal affarer] ar mer an vad genomsnittssvensken kan tankas gora.Om man kan påvisa att man gjort förlust på alla sina köp och sälj?
Är man fortfarande en näringsidkare då?
Och vem bestämmer vad syftet med ens affärer är? Om man gör förlust på varenda en så är ju syftet uppenbart inte att tjäna pengar...
Skönt att du tror på dig självJag chansar nog på det där... kan nog även skriva omkull finansinspektion, skatteverk eller dylik myndighet om det blir en tävling i myndighetsspråk![]()
Jag tror det är rätt vanligt här på forumet faktiskt..Annars begriper jag inte vem som koper 25klockor om aret och saljer dessa med forlust?
Ja att klock-kop/salj ar vanligt pa detta forum kan vi vara overens omJag tror det är rätt vanligt här på forumet faktiskt..
Det flippas rätt friskt och sålänge vi inte pratar Rolex/Patek/AP gör man nog förlust på mer eller mindre varenda klockförsäljning..
Gör man sen ”bara” en förlust på låt säga 1-2k/klocka tror jag inte man bryr sig så mycket om man får en smärtfri försäljning här på forumet
Och att förlora 25-50k på ett år för sin hobby är väl inget konstigt i sig om du frågar mig...
Jag skulle svara Ja pa den fragan om omfattningen [antal affarer] ar mer an vad genomsnittssvensken kan tankas gora.
Att du ar dalig affarsman och konstant forlorar pa dina affarer ar inte RSVs problem.
Finns det ingen vinst sa finns det heller ingenting att beskatta,men forluster ar ju avdragsgilla och kan sparas i flera ar [i en firma] da ditt huvudsyfte anda ar att tjana pengar i slutanden.
Annars begriper jag inte vem som koper 25klockor om aret och saljer dessa med forlust?
Likalite som nagon som koper/saljer 25bilar om aret och gar baklanges pa samtliga
Vem som bestammer ar i slutanden tingsratt hovratt och hogsta domstolen om det blir tvist.
Kom dock ihag att i skattemal galler omvand bevisborda.
Dvs sager RSV att A foreligger sa ar det upp till dig att bevisa motsatsen om du tycker det ar fel.
Skönt att du tror på dig själv![]()
Fast nu pratar du om vinst,det fattar ju jag också att Skatteverket vill ta del avMen lagen ar klar.
Att RSV sedan inte tycker det ar vart besvaret att jaga/lagga tid pa nagon som kanske drar in max 25K/ar ar nagot annat.
Och dar slutar formodligen 95+% av alla forfragningar fran banken.
De far en vettig forklaring och nojer sig med det.
När Swedbank begår miljardfel lägger banken sig platt,betalar miljardböter,med hjälp av kundernas pengar ock får fortsätta att existera.Undra hur många frågpr Swedbank gav vid dessa insättningar som uppgick till 178 miljarder kr (SEK 178 000 000 000)? https://www.privataaffarer.se/swedbank-hogrisktransaktioner-pa-37-miljarder-euro/
Silar mygg och sväljer kameler![]()
Eller som när Nordea hjälpte sina rika kunder att skattefuska genom sätta upp brevlådor i PanamaNär Swedbank begår miljardfel lägger banken sig platt,betalar miljardböter,med hjälp av kundernas pengar ock får fortsätta att existera.
När någon av Swedbank kunder begår misstag bestraffar banken skoningslöst. Konto späras ,BankID blockeras - ett slags ekonomisk dödsstraff .
Beskattas?Fast nu pratar du om vinst,det fattar ju jag också att Skatteverket vill ta del av
Jag pratar fortfarande om rena förluster..
Vad jag reagerade på var inlägget som påstod att om man har väldigt många försäljningar så har man automatiskt en verksamhet som skall beskattas..
Icke inkomstgivande/vinstgivande Hobbyverksamheter är ingen näringsverksamhet utan just det,en hobby.
Och nej,bevisbördan ligger ju inte hos skatteverket, men återigen om jag som säljare kan påvisa alla rena förluster ser jag inget problem..och jag förstår inte heller hur dessa https://www.verksamt.se/fundera/hobby-eller-foretag- skall beskattas?
Beskattas?
Har du inte gjort nagon vinst sa finst det inget att beskatta. Det skrev jag nagonstans. Hang inte upp dig pa att RSV ar inblandat.
Nja. Nu vill jag nog påstå att det inte är kundernas pengar utan ägarnas. Lägg där till att det inte var boten om 4 miljarder som sved mest utan smällen deras anseende fick ta på marknaden.När Swedbank begår miljardfel lägger banken sig platt,betalar miljardböter,med hjälp av kundernas pengar ock får fortsätta att existera.
När någon av Swedbank kunder begår misstag bestraffar banken skoningslöst. Konto späras ,BankID blockeras - ett slags ekonomisk dödsstraff .