• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Brev från banken

Clemons

Rolex
2-Faktor
Blev uppringd av banken för ett par år sedan när jag sålde två klockor jag köpt på auktion. Ringde upp och ställde inga motfrågor och löste kvitton som godtogs.

Efter det skriver jag alltid tydliga kvitton, blocket-mall är ett tips och brukar kännas bra för båda parter.

Under "Övriga varor":
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Om man inte har något att dölja känns det underligt att ta en defensiv position. Banken har skyldighet enligt lag att kolla sådant.


Jo men visst är det så. Lag är ju lag. Men jag kan inte låta bli att fundera över varför det under tiden flödar tvättbara pengar i storleken hundratals miljoner inom den svenska bankinfrastrukturen främst då från öst. Inga varningsflagg som reses där inte. Sila myggen och svälja kameler? :)

Plus att det tar mängder med tid i anspråk att svara på bankens frågor, det är helt enkelt ett irritationsmoment inte att man har något att dölja.
 

EmilW

Omega
Hade varit toppen om "någon kunnig inom området" tar fram ett KS-kvitto man kan använda som mall vid affärer på K&S.

Bra grej att kunna tillhandahålla via forumet. Själv använder jag ofta digital signering i dessa tider, de flesta pdf-program har ju detta. Ett annat alternativ är väl att säljaren helt enkelt skickar med 2 signerade kvitton med klockan och köparen återsänder ett av dessa efter påskrift.

Bara en tanke från när man läser denna tråd :)
 

rgladh

Omega
Varifrån menar man att siffran 30’ eller 50’ överskott kommer ifrån? Har sett siffran florera men inte sett någon som lägga fram någon rättskälla som styrker detta.
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Tips nr X: happyride som är ett cykelforum där köp& sälj är kopplat till Bank-ID, men också att de har digitala köpekontrakt. Främst det senare skulle underlätta för oss mästerflippare i kommunikation med banken.

Från https://happyride.se/2020/06/16/tryggare-kop-salj-pa-happyride-med-bankid/

Exempel:

En annan sak som tidigare också har införts är digitala köpekontrakt:
– När köpare och säljare har kommit överens en affär rekommenderar vi starkt att ni användare vår tjänst Digitalt Köpekontrakt som vi har i samarbete med Swiftcourt. Under varje annons finns en länk för att starta upp ett köpekontrakt, formuläret blir till viss del förifyllt så det går snabbt att genomföra och det är helt gratis.
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Inte för denna sak, men att kunna verifiera (bank-id) sig på denna sida (om man vill) och få någon slags badge, skulle underlätta när man gör affärer med folk här utan referenser? Eller tänker jag för kort?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Inte för denna sak, men att kunna verifiera (bank-id) sig på denna sida (om man vill) och få någon slags badge, skulle underlätta när man gör affärer med folk här utan referenser? Eller tänker jag för kort?
Möjligt att du tänker rätt men KS är inte i närheten av att kvalificera för att använda sig av Bank-id. Det finns också en del andra saker i regelverket som sätter stopp, exempelvis är det inte tillåtet att skapa konto med verifiering med bank-id och sen logga in med annan inloggningssätt. Du måste logga in med bank-id varje gång och förutom att det är en värdelös användarupplevelse så kostar det typ 1.50kr varje gång.
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Möjligt att du tänker rätt men KS är inte i närheten av att kvalificera för att använda sig av Bank-id. Det finns också en del andra saker i regelverket som sätter stopp, exempelvis är det inte tillåtet att skapa konto med verifiering med bank-id och sen logga in med annan inloggningssätt. Du måste logga in med bank-id varje gång och förutom att det är en värdelös användarupplevelse så kostar det typ 1.50kr varje gång.
Ah okej, rimligt..
 

FlipSwede

Rolex
Varifrån menar man att siffran 30’ eller 50’ överskott kommer ifrån? Har sett siffran florera men inte sett någon som lägga fram någon rättskälla som styrker detta.

Jag ar inte 100% uppdaterad sa du far ta mitt svar med ett litet fragetecken.

Jag tror 30.000 i omsattning ( OBS inte vinst) ar den grans dar du maste registrera dig i momsregistret


50.000 ar vad du som privatperson (OBS Privatperson INTE Hobby/Foretag och aterigen vad DU tycker DU ar spelar ingen roll for RSV) far tjana skatterfritt pa losoresforsaljning per ar)
Dvs du koper en tavla for 10 hanger den pa vaggen i 25ar och saljer for 60. Inga problem.

Tyvarr bakom betalvagg men nagon kanske kan lasa det anda?


Fran RSV


Du koper en tavla for 10 saljer dagen efter for 60 nu ar du naringsidkare i lagens mening,om an i grazonen om du inte saljer nagot mer med vinst samma ar.

Losoresforsaljning hanger pa att du faktiskt kopt foremalet for eget bruk och anvant det en "skalig tid"
 
Senast ändrad:

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Jo men visst är det så. Lag är ju lag. Men jag kan inte låta bli att fundera över varför det under tiden flödar tvättbara pengar i storleken hundratals miljoner inom den svenska bankinfrastrukturen främst då från öst. Inga varningsflagg som reses där inte. Sila myggen och svälja kameler? :)

Plus att det tar mängder med tid i anspråk att svara på bankens frågor, det är helt enkelt ett irritationsmoment inte att man har något att dölja.
Det har du visserligen rätt i. Det tar lång tid att leta reda på allt underlag för köp/sälj man gjort lång tid tillbaka. Men som du säger, lag är lag så man får vara beredd att behöva förklara sådant på förfrågan.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Tips nr X: happyride som är ett cykelforum där köp& sälj är kopplat till Bank-ID, men också att de har digitala köpekontrakt. Främst det senare skulle underlätta för oss mästerflippare i kommunikation med banken.

Från https://happyride.se/2020/06/16/tryggare-kop-salj-pa-happyride-med-bankid/

Exempel:

En annan sak som tidigare också har införts är digitala köpekontrakt:
– När köpare och säljare har kommit överens en affär rekommenderar vi starkt att ni användare vår tjänst Digitalt Köpekontrakt som vi har i samarbete med Swiftcourt. Under varje annons finns en länk för att starta upp ett köpekontrakt, formuläret blir till viss del förifyllt så det går snabbt att genomföra och det är helt gratis.
Ja det där är grymt!
Men borde man inte bara kunna köpa ett kontrakt från Swiftcourt för 115kr? Lätt värt om båda kan signera med mobilt Bankid.
 
Senast ändrad:

Snorkel

Breitling
Som många andra har jag svårt att hitta tid till ärenden som inte är tvingande.
Vad händer om man ignorerar brevet från banken?
 

Flipparn

Cartier
2-Faktor
En uppdaterig för dom som är intresserade. Ringde dom för en diskussion där jag fick infomationen att jag skulle skicka allt underlag jag har (konversationer, kvitton etc.)

Så jag skickade in allt jag kunde. Konversationer för i princip alla köp och försäljningar samt de kvitton som fanns.

Igår fick jag ett brev där det stod att "vi kan inte till fullo förstå syftet med dina transaktioner" och "härmed avslutar vi ditt bankengagemang hos oss". Får två veckor på mig att avsluta allt och ge kontonummer för överföring till ny bank. Det stod även att "beslutet går inte att överklaga".

Lite surt men läxan lärd. Kvitton, kvitton och kvitton på allt är det som gäller från och med nu.
 

Master J

Audemars
2-Faktor
En uppdaterig för dom som är intresserade. Ringde dom för en diskussion där jag fick infomationen att jag skulle skicka allt underlag jag har (konversationer, kvitton etc.)

Så jag skickade in allt jag kunde. Konversationer för i princip alla köp och försäljningar samt de kvitton som fanns.

Igår fick jag ett brev där det stod att "vi kan inte till fullo förstå syftet med dina transaktioner" och "härmed avslutar vi ditt bankengagemang hos oss". Får två veckor på mig att avsluta allt och ge kontonummer för överföring till ny bank. Det stod även att "beslutet går inte att överklaga".

Lite surt men läxan lärd. Kvitton, kvitton och kvitton på allt är det som gäller från och med nu.

helt sjukt... förstår dom inte hobbyn eller vad?
Har du bolån där? Hur hanteras då det...?
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
En uppdaterig för dom som är intresserade. Ringde dom för en diskussion där jag fick infomationen att jag skulle skicka allt underlag jag har (konversationer, kvitton etc.)

Så jag skickade in allt jag kunde. Konversationer för i princip alla köp och försäljningar samt de kvitton som fanns.

Igår fick jag ett brev där det stod att "vi kan inte till fullo förstå syftet med dina transaktioner" och "härmed avslutar vi ditt bankengagemang hos oss". Får två veckor på mig att avsluta allt och ge kontonummer för överföring till ny bank. Det stod även att "beslutet går inte att överklaga".

Lite surt men läxan lärd. Kvitton, kvitton och kvitton på allt är det som gäller från och med nu.
Du är den fjärde jag hört talas om som blivit avstängd från LF utan förklaring. De verkar använda reglerna om penningtvätt för att göra sig av med kunder de inte vill ha.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
En uppdaterig för dom som är intresserade. Ringde dom för en diskussion där jag fick infomationen att jag skulle skicka allt underlag jag har (konversationer, kvitton etc.)

Så jag skickade in allt jag kunde. Konversationer för i princip alla köp och försäljningar samt de kvitton som fanns.

Igår fick jag ett brev där det stod att "vi kan inte till fullo förstå syftet med dina transaktioner" och "härmed avslutar vi ditt bankengagemang hos oss". Får två veckor på mig att avsluta allt och ge kontonummer för överföring till ny bank. Det stod även att "beslutet går inte att överklaga".

Lite surt men läxan lärd. Kvitton, kvitton och kvitton på allt är det som gäller från och med nu.
Shit. Man får sig en tankeställare.
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Känns att många gissar vad som händer när man ignorerar förfrågningar om transaktioner med anledning av penningstvättlagen, så jag kollade upp det:
Man riskerar polisanmälan när banken misstänker penningtvätt samt att banken fryser kontot.
mindre korrigering kanske men det är inte riktigt att likställa med en polisanmälan. Det som händer när banken har "skälig anledning att misstänka penningtvätt" (alltså förhållandevis låg tröskel) är att banken skickar en rapport till Finanspolisen som i sin tur analyserar och vid behov delger andra myndigheter informationen. 2019 fick finanspolisen in 21 695 rapporter från olika verksamhetsutövare.
 
En uppdaterig för dom som är intresserade. Ringde dom för en diskussion där jag fick infomationen att jag skulle skicka allt underlag jag har (konversationer, kvitton etc.)

Så jag skickade in allt jag kunde. Konversationer för i princip alla köp och försäljningar samt de kvitton som fanns.

Igår fick jag ett brev där det stod att "vi kan inte till fullo förstå syftet med dina transaktioner" och "härmed avslutar vi ditt bankengagemang hos oss". Får två veckor på mig att avsluta allt och ge kontonummer för överföring till ny bank. Det stod även att "beslutet går inte att överklaga".

Lite surt men läxan lärd. Kvitton, kvitton och kvitton på allt är det som gäller från och med nu.
Tack för info. Jag ska med andra ord vara rätt nöjd med att de "bara" stängde av min Swish :oops: får jag fråga ifall du hade nåt bolån och vad som hände med det i så fall?
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Du är den fjärde jag hört talas om som blivit avstängd från LF utan förklaring. De verkar använda reglerna om penningtvätt för att göra sig av med kunder de inte vill ha.

Just Länsförsäkringar verkar ganska kinkiga. På annat håll har jag sett folk som handlar med kryptovalutor få problem med just den banken:

 
Topp