• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Budgivning; BCF-auktion vid vintage-GTG 17/11

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
En fråga, när lajvarna träder in och ska buda, krävs det någon speciell summa de måste bjuda över med?
Ex ett bud ligger på 1000 spänn, måste de buda över med en hundring?
En till, när stängs buden för oss dödliga?
Ni får väl mata på med era maxbud i tråden och hoppas att vi lajvare, med nån öl innanför västen, inte budar över på plats :D
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
En fråga, när lajvarna träder in och ska buda, krävs det någon speciell summa de måste bjuda över med?
Ex ett bud ligger på 1000 spänn, måste de buda över med en hundring?
En till, när stängs buden för oss dödliga?

För dödligt folk gäller fram till klockan 17.00 på lördag.
Ja, det kommer att finnas någon form av stege (som jag inte spikat hundra, det ska medges). Även om jag inte tror att det var aktuellt att hända så är det så klart inte okej att bjuda 2 501 kr för något som tidigare låg på 2 500 kr.
Återkommer mer exakt vilka nivåer inom kort!
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
För dödligt folk gäller fram till klockan 17.00 på lördag.
Ja, det kommer att finnas någon form av stege (som jag inte spikat hundra, det ska medges). Även om jag inte tror att det var aktuellt att hända så är det så klart inte okej att bjuda 2 501 kr för något som tidigare låg på 2 500 kr.
Återkommer mer exakt vilka nivåer inom kort!
Tradera kör
Nivå (kr) Bud (kr)
1-19 1
20-49 3
50-149 5
150-249 10
250-499 15
500-999 20
1000-2499 30
2500-3999 50
4000-5999 100
6000-9999 200
10 000+ 500
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Tradera kör
Nivå (kr) Bud (kr)
1-19 1
20-49 3
50-149 5
150-249 10
250-499 15
500-999 20
1000-2499 30
2500-3999 50
4000-5999 100
6000-9999 200
10 000+ 500
KS är ju klasser bättre än Tradera så bättre än så är rimligt :)

Vad sägs om detta?

1-100 10kr
100-500 20kr
500-1500 50kr
1500-2500 100kr
2500-5000 150kr
5000-7500 200kr
7500-10000 250kr
10000+ 500kr

Sen kan man ju självklart lämna maxbud, om auktionsförättaren godkänner. :D
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Allt under 50kr är inte acceptabelt,
behöver inte göra någon stor grej av de ?
Men tycker att 50kr kan man lägga minst iaf..
eftersom det går till ett bra ändamål....

Jag litar helt på att @Anders Forsberg hittar en bra nivå på livebuden men håller med om att 50 sek som minimihöjning är bättre och även enklare när det är dags för auktionen istället för att hålla reda pp en massa nivåer.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Allt under 50kr är inte acceptabelt,
behöver inte göra någon stor grej av de ?
Men tycker att 50kr kan man lägga minst iaf..
eftersom det går till ett bra ändamål....

Agreed.
Däremot tycker däremot inte att någon ska komma undan med att knycka, säg, @PR1973:s Heuer, genom att lägga en Evert Taube (var seriöst tvungen att googla - hur mycket kontanter ser man egentligen) upp.
Därför...

100-500 kr - Lägsta höjning 50 kr.
500-2000 kr - Lägsta höjning 100 kr
>2000 kr - Lägsta höjning 200 kr
Givetvis får man försöka "döda" auktionen genom att dunka in valfritt belopp över lägsta höjning.

Jag vill tro att detta hade varit självsanerande (det har det ju varit i tråden), men nu vet alla som tyvärr inte fick/hade möjlighet att delta också vilka regler som gäller inför lördag.
Så tänk igenom ert maxbud noga om ni vill slippa undan överbud under lördagens fyllesl... städade tillställning. ;)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Håller med om att det är snyggare att lägga 50:- över på varje objekt, tror dock inte det gynnar bcf. Det finns en psykologisk anledning varför tradera inte kör 50:- och att t.ex. kaplans inte har ett utropspris som motsvarar varans värde...

Just my two cents...

Så klart att Tradera gjort det där till en konstform, att ha precis rätt intervall på budnivåerna.
Tror dock att du får räkna med viss skillnad på om det är någonting man bjuder på för bara personlig vinning mot om man bjuder på något för personlig vinning och välgörenhet.

Som sagt.
Jag tror att det varit självsanerande, men jag hade tyckt att det varit tråkigt för alla som bjudit som tokar här i tråden om alla vi som deltagit kunde plockat hem klockan/tillbehöret bara genom att "uppa" med en krona. Även om det, i sak, hade inneburit en krona mer för Barncancerfonden.
Då tyckte jag att en liten jämkning kunde vara på sin plats. Det ska kosta lite för oss att plocka hem pryttlarna.

Klart man kunde haft fler budnivåer, men shit... Jag ska klara av att hålla reda på det också!
Förutsätter att detta blir superlyckat! :)
 

mofo

Audemars
2-Faktor
#3 2.2K

Mine meme.jpg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Så klart att Tradera gjort det där till en konstform, att ha precis rätt intervall på budnivåerna.
Tror dock att du får räkna med viss skillnad på om det är någonting man bjuder på för bara personlig vinning mot om man bjuder på något för personlig vinning och välgörenhet.

Som sagt.
Jag tror att det varit självsanerande, men jag hade tyckt att det varit tråkigt för alla som bjudit som tokar här i tråden om alla vi som deltagit kunde plockat hem klockan/tillbehöret bara genom att "uppa" med en krona. Även om det, i sak, hade inneburit en krona mer för Barncancerfonden.
Då tyckte jag att en liten jämkning kunde vara på sin plats. Det ska kosta lite för oss att plocka hem pryttlarna.

Klart man kunde haft fler budnivåer, men shit... Jag ska klara av att hålla reda på det också!
Förutsätter att detta blir superlyckat! :)
Jag skulle nog tro att lajvarna har tillräckligt mycket KS-anda i blodet för att inte bjuda +5 på ett bud som kommit i denna tråden.

Och skulle de mot förmodan ändå göra det så tror jag att de får lite smäll på fingrarna från de övriga.

Edit:
#4 Doxa 1200:- :)
 
Topp