Var du där och de sade det? Annars lär väl näst högsta varit typ 180'?Jo, faktiskt. Någon hade lämnat förhandsbud. Trodde inte heller det var möjligt att lägga så specifikt bud men tydligen så!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Var du där och de sade det? Annars lär väl näst högsta varit typ 180'?Jo, faktiskt. Någon hade lämnat förhandsbud. Trodde inte heller det var möjligt att lägga så specifikt bud men tydligen så!
Var med online!Var du där och de sade det? Annars lär väl näst högsta varit typ 180'?
Ja? Där framgick det inte hur många förhandsbud de hade?Var med online!
De är så dyra ja, utrop ett skämt. Amatörmässigt.120 k för denna Longines utrop 15-20k var ju rätt saftigt, eller går de för såna summor?
![]()
Longines, single button flyback-chronograph, "Oversized". - Bukowskis
<b>Storlek:</b> 47.5 mm <b>Material:</b> stål <b>Urverk:</b> manuell, caliber 12.68Z <b>År:</b> 1952 <b>Glas:</b> plexiglas <b>Armband:</b> perlonband <...www.bukowskis.com
Nä, det bara dök upp som 180 600 och sedan kunde man höra knappnålen falla...Ja? Där framgick det inte hur många förhandsbud de hade?
Sjukt nog vill jag minnas att utroparen först sa något i stil med: "Utropspris 50 000 kr, oj vi har ett förhandsbud på 180 000 kr, eller nej 180 600 kr, det var ett konstigt belopp". Rimligtvis borde jag ha fel men vill verkligen minnas att det var så. @Hugger69 vad säger du?Ja? Där framgick det inte hur många förhandsbud de hade?
Budstege som ökar 10k i taget. Näst högsta måste ha varit 170k eller 170600kr. Jag tror Bukkan bara tagit maxbudet och tackat för pengarna. Otroligt oseriöst om så var fallet.Var du där och de sade det? Annars lär väl näst högsta varit typ 180'?
Säger ju inget om hur många bud det var?Sjukt nog vill jag minnas att utroparen först sa något i stil med: "Utropspris 50 000 kr, oj vi har ett förhandsbud på 180 000 kr, eller nej 180 600 kr, det var ett konstigt belopp". Rimligtvis borde jag ha fel men vill verkligen minnas att det var så. @Hugger69 vad säger du?
Kanske, beror på vilka förhandsbud de mottagit. Kan ha fått på mail eller liknande. Kan säkert vara som du skrev att det är en valutaomräkning.Budstege som ökar 10k i taget. Näst högsta måste ha varit 170k eller 170600kr. Jag tror Bukkan bara tagit maxbudet och tackat för pengarna. Otroligt oseriöst om så var fallet.
Var samma sak med Graphen men du som har koll...varför gick en snygg men inte så märkvärdig Rolex Cosmograph Daytona för den hiskeligt höga summan som den gjorde?De är så dyra ja, utrop ett skämt. Amatörmässigt.
Skulle man ändå fuska upp till max så hade det varit klädsamt om de fejkat bud till 170. Inte bara slänga upp 180600kr och sedan slå.Säger ju inget om hur många bud det var?
Kanske, beror på vilka förhandsbud de mottagit. Kan ha fått på mail eller liknande. Kan säkert vara som du skrev att det är en valutaomräkning.
Nåt sånt...men utropet var som sagt helt galet och verklighetsfrämmande, du får knappt ett Sherpa Graph objekt för det startbudet!Sjukt nog vill jag minnas att utroparen först sa något i stil med: "Utropspris 50 000 kr, oj vi har ett förhandsbud på 180 000 kr, eller nej 180 600 kr, det var ett konstigt belopp". Rimligtvis borde jag ha fel men vill verkligen minnas att det var så. @Hugger69 vad säger du?
Högre kvalitet, ikonisk och från en känd tillverkare med gedigen historia.Var samma sak med Graphen men du som har koll...varför gick en snygg men inte så märkvärdig Rolex Cosmograph Daytona för den hiskeligt höga summan som den gjorde?
Jag menar den kom 3 år efter Enicar Sherpa Graphen, har identiskt urverk, om än inte lika förgyllt och vackert om Enicars, men vad gör skillnaden?
Marknadspris på Daytonan är kring 900-1000k. Det är vad det är. Realiteten är att säljaren fick dåligt betalt och köparen ev överbetalade en aning. Den enda som vann var Bukowskis.Var samma sak med Graphen men du som har koll...varför gick en snygg men inte så märkvärdig Rolex Cosmograph Daytona för den hiskeligt höga summan som den gjorde?
Jag menar den kom 3 år efter Enicar Sherpa Graphen, har identiskt urverk, om än inte lika förgyllt och vackert om Enicars, men vad gör skillnaden?
Exakt samma tre argument kan ju användas om Enicar av just den modellen....Högre kvalitet, ikonisk och från en känd tillverkare med gedigen historia.
Fast har de mottagit ett förhandsbud på 180 600 och det råkar bli max så får det ju bli så? Men vi vet ju inte vad som skedde.Skulle man ändå fuska upp till max så hade det varit klädsamt om de fejkat bud till 170. Inte bara slänga upp 180600kr och sedan slå.
Nej, inte jämför med Daytonan. Spelar i olika ligor.Exakt samma tre argument kan ju användas om Enicar av just den modellen....
Varför kostar en Basquiat typ en miljon gånger mer än en 7-årings verk? Utbud och efterfrågan.Exakt samma tre argument kan ju användas om Enicar av just den modellen....
Precis. men ändå fascinerande och det innebär i min värld att Enicar-köparen gjorde ett fynd!Marknadspris på Daytonan är kring 900-1000k. Det är vad det är. Realiteten är att säljaren fick dåligt betalt och köparen ev överbetalade en aning. Den enda som vann var Bukowskis.
Sedan får man tycka vad man vill om vintagepriser.
Nej exakt.. samma med denna Speedmaster: https://www.bukowskis.com/sv/auctions/634/37-omega-speedmaster-kronografNåt sånt...men utropet var som sagt helt galet och verklighetsfrämmande, du får knappt ett Sherpa Graph objekt för det startbudet!![]()
Med all respekt, jag tror vi enas om att inte vara eniga!Nej, inte jämför med Daytonan. Spelar i olika ligor.
Förhandsbud bör väl respekteras på samma sätt som bud i sal. De lägger bud on behalf of the bidder. Denne bör väl vinna auktionen på samma sätt som om denne varit i salen och successivt budat upp till sitt max?Fast har de mottagit ett förhandsbud på 180 600 och det råkar bli max så får det ju bli så? Men vi vet ju inte vad som skedde.
Inropsuppdrag - Om du inte kan närvara personligen så kan vi bjuda för din räkning. Kundtjänst, som handhar inropsuppdragen, behandlar dessa konfidentiellt och strävar efter att ropa in föremålet till lägsta möjliga pris. Som högst bjuder kundtjänst upp till ditt maxbud. Har uppdraget lett till köp underrättar vi dig efter auktionen. Inropsuppdrag på Bukowskis är kostnadsfria.
Fast har de mottagit ett förhandsbud på 180 600 och det råkar bli max så får det ju bli så? Men vi vet ju inte vad som skedde.
Från köpvillkoren: 5.4 Bukowskis behandlar inropsuppdrag konfidentiellt och bjuder för Kundens räkning så förmånligt som möjligt och högst till det pris som angivits i inropsuppdraget.Förhandsbud bör väl respekteras på samma sätt som bud i sal. De lägger bud on behalf of the bidder. Denne bör väl vinna auktionen på samma sätt som om denne varit i salen och successivt budat upp till sitt max?
Inte om de accepterat budet redan? Vem vet. Uppenbart är att något gått fel iaf. Behöver ju dock inte måla fan på väggen.Förhandsbud bör väl respekteras på samma sätt som bud i sal. De lägger bud on behalf of the bidder. Denne bör väl vinna auktionen på samma sätt som om denne varit i salen och successivt budat upp till sitt max?
Inte om de accepterat budet redan? Vem vet. Uppenbart är att något gått fel iaf. Behöver ju dock inte måla fan på väggen.
Man kan säkert begära en budlista typ som vid bostadsaffärer. Dock har jag en känsla av att köparen inte kunde bry sig mindre utan är nog bara glad över klockanNäst högsta bud borde fortfarande ha matchat budstegen kan man tycka. Men känslan är att de maxat ut allt de kunde få.
Jag bryr mig inte men det känns onekligen udda. Som jag sa så hade man gärna velat höra hur det kunde landa här när low est var 50k.
Säkert men vad ska de säga? Närmast bud under uppenbarligen 170600kr.Man kan säkert begära en budlista typ som vid bostadsaffärer. Dock har jag en känsla av att köparen inte kunde bry sig mindre utan är nog bara glad över klockan![]()
Kul och akta dig så at du inte blir drabbad av Enicar-viruset.Okej då låter det mer rimligt, reagerade mest på skillnaden mellan utropspris och slag, speciellt när de flesta andra höll sig ganska nära utropspriset. Ska lägga resten av kvällen på att läsa på om Enicar!
Tack för tipsen!Kul och akta dig så at du inte blir drabbad av Enicar-viruset.
Du kan ju börja med att läsa på dessa två sidor där den första roddas av Martijn som skrivit Time for a change som handla rom Enicars ganska så speciella historia.
Den andra har mer hardcore fakta om just Sherpa Grapher och några andra kronografer från Enicar.
![]()