Skulle kunna vara finska bud i euro?Hur landade man på 180600kr med en budstege som ökar med 10k/bud?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Skulle kunna vara finska bud i euro?Hur landade man på 180600kr med en budstege som ökar med 10k/bud?
Men byts verkligen valutan på auktionen bara för att man byter språk/land? Det vore hyfsat unikt isåfall. I doubt it.Skulle kunna vara finska bud i euro?
Fast om det fanns ett antal förhandsbud, där det näst högsta var 180k och det högsta var det vinnande på 180,6k, då borde det väl bli som det blev? Allt annat känns mysko...Säkert men vad ska de säga? Närmast bud under uppenbarligen 170600kr.
Många som blir sugen på att lägga seriösa förhandsbud över est efter att se detta?
Nej. Man följer en budstege och lägger två förhandsbudgivare samma bud (180k) så vinner den som lagt först. Budet efter borde ha varit 190k.Fast om det fanns ett antal förhandsbud, där det näst högsta var 180k och det högsta vad det vinnande på 180,6k, då borde det väl bli som det blev? Allt annat känns mysko...
Jo, men om ett av förhandsbuden faktiskt var på 180600? Finns väl inget i budgivningsfältet som tvingar dig till jämna budsteg när du lägger förhandsbud? Jag brukar själv lägga konstiga, ojämna bud... Fått för mig att det ger "tur"...Nej. Man följer en budstege och lägger två förhandsbudgivare samma bud (180k) så vinner den som lagt först. Budet efter borde ha varit 190k.
Det är ett maxbud som kundtjänst lägger åt dig. Det följer budstegen. Du får liksom inte välja själv vad du ska bjuda och förhandsbud är hyfsat heliga iom den som lagt budet inte kan kontra på ev split bids. Som då rimligtvis varit 185 om något. Inte 180600.Jo, men om ett av förhandsbuden faktiskt var på 180600? Finns väl inget i budgivningsfältet som tvingar dig till jämna budsteg när du lägger förhandsbud?
De fular uppenbart med förhandsbuden. Tråkigt.Fast skall även lägga till att det är en sak som gnager lite... Jag la ett förhandsbud på en klocka, en bit över utrop - där började budgivningen på auktionen. Skulle lugna mitt misstänksamma sinne om det publicerades en budgivningsstege, som på Kaplans, så att jag ser att det var någon annan med också...
Du verkar väldig säker fast du inte har en aning om hur de gör med förhandsbud? Ofta kan man lämna udda belopp fast vanliga auktionen är låst till fasta steg. Har även vunnit på dessa udda belopp.Det är ett maxbud som kundtjänst lägger åt dig. Det följer budstegen. Du får liksom inte välja själv vad du ska bjuda och förhandsbud är hyfsat heliga iom den som lagt budet inte kan kontra på ev split bids. Som då rimligtvis varit 185 om något. Inte 180600.
Jag säger bara hur det fungerar. Tanken är inte att du budar mot dig själv och auktioner följer normalt sett en på förhand bestämd budstege. Lägger du ett förhandsbud så budar auktionshuset åt dig. Vinner du så ska du då också vinna på det bud som är närmast över underbiddern. Inte sant?Du verkar väldig säker fast du inte har en aning om hur de gör med förhandsbud? Ofta kan man lämna udda belopp fast vanliga auktionen är låst till fasta steg. Har även vunnit på dessa udda belopp.
Inropsuppdrag - Om du inte kan närvara personligen så kan vi bjuda för din räkning. Kundtjänst, som handhar inropsuppdragen, behandlar dessa konfidentiellt och strävar efter att ropa in föremålet till lägsta möjliga pris. Som högst bjuder kundtjänst upp till ditt maxbud. Har uppdraget lett till köp underrättar vi dig efter auktionen. Inropsuppdrag på Bukowskis är kostnadsfria.
Du delger din tolkning.Jag säger bara hur det fungerar. Tanken är inte att du budar mot dig själv och auktioner följer normalt sett en på förhand bestämd budstege. Lägger du ett förhandsbud så budar auktionshuset åt dig. Vinner du så ska du då också vinna på det bud som är närmast över underbiddern. Inte sant?
Från Bukowskis FAQ. Ingalunda unikt i auktionsbranschen.
Jag hänvisar till Bukowskis FAQ? Och allmän auktionspraxis.Du delger din tolkning.
Herregud, jag ger upp.Jag hänvisar till Bukowskis FAQ? Och allmän auktionspraxis.
Please don’t. Förklara för mig hur man landar på 180600kr när utropet är 50k och budstegen först är 5k och sedan 10k. Kommer 180600 efter 170k eller efter 180k? It makes no sense. Och om man mot förmodan lägger 180600. Vad har då underbiddern bjudit för att man ska landa på det beloppet när kundtjänst ”strävar efter att ropa in föremålet till lägsta möjliga pris”.Herregud, jag ger upp.
Det ar inte sa enkelt att slutgiltiga beloppet ar inkl koparprovision da? Den ar val 22.5%+50sek om jag minns ratt och kan darfor ge ratt udda slusummor.Please don’t. Förklara för mig hur man landar på 180600kr när utropet är 50k och budstegen först är 5k och sedan 10k. Kommer 180600 efter 170k eller efter 180k? It makes no sense. Och om man mot förmodan lägger 180600. Vad har då underbiddern bjudit för att man ska landa på det beloppet när kundtjänst ”strävar efter att ropa in föremålet till lägsta möjliga pris”.
NejDet ar inte sa enkelt att slutgiltiga beloppet ar inkl koparprovision da? Den ar val 22.5%+50sek om jag minns ratt och kan darfor ge ratt udda slusummor.
Och 20 av 117 objekt osålda.Jag såg inte auktionen live, utan tittade på slutpriserna imorse. Verkar som det var en ganska trött auktion och mycket som gick under utropspris?
Skulle tro att de fiskade efter ett bud på 90 som mest troligt var reservationspris med low est på 100. När de inte hade något riktigt bud där så blev den osåld. Bara för de påbörjar budgivningen på en summa så betyder det inte att det finns ett bud där.Kan någon förklara vad som hände med den rubin-guld-Hublot? De klubbade den på 90. De backar slaget. Hittar ett bud på 91. Klubbar och säger direkt osåld. Missade de ett skriftligt bud på 91? Amatörligan.
T.ex. genom två förhandsbud - ett på 200000 och ett på 170600, då vinner högste budgivaren på 180600. Eller ett förhandsbud på 178000 och ett förhandsbud på 180600, då vinner högste budgivaren på 180600.Please don’t. Förklara för mig hur man landar på 180600kr när utropet är 50k och budstegen först är 5k och sedan 10k. Kommer 180600 efter 170k eller efter 180k? It makes no sense. Och om man mot förmodan lägger 180600. Vad har då underbiddern bjudit för att man ska landa på det beloppet när kundtjänst ”strävar efter att ropa in föremålet till lägsta möjliga pris”.
Normalt sett så avrundas bud efter budstegen. Oavsett om du är i sal eller ber auktionshuset buda åt dig som proxy. Eller påstår ni att auktionsförrättaren accepterat ett vanligt bud på tex 50600 när nästa bud enligt budstegen varit 50’ eller 55000? Jag har aldrig varit med om det på en slagauktion. Däremot kan bud splittas men då börjar man rimligtvis mittemellan de förväntade hoppen.T.ex. genom två förhandsbud - ett på 200000 och ett på 170600, då vinner högste budgivaren på 180600. Eller ett förhandsbud på 178000 och ett förhandsbud på 180600, då vinner högste budgivaren på 180600.
Tror du gör det här mer komplicerat än det är - skriftliga förhandsbud, eller inropsuppdrag som Bukowskis kallar det, behöver inte vara exakt enligt en förutbestämd budstege, du kan lägga 123456 kr om du vill.Normalt sett så avrundas bud efter budstegen. Oavsett om du är i sal eller ber auktionshuset buda åt dig som proxy. Eller påstår ni att auktionsförrättaren accepterat ett vanligt bud på tex 50600 när nästa bud enligt budstegen varit 50’ eller 55000? Jag har aldrig varit med om det på en slagauktion. Däremot kan bud splittas men då börjar man rimligtvis mittemellan de förväntade hoppen.
Det vore spännande att veta om vinnaren vann på sitt maxbud eller ej. Jag tycker det ser väldigt konstigt ut och det stärker bara det @bbits sa. Dvs att Bukowskis startar budgivningen på det bud som han hade lagt som maxbud.
Kan man lägga valfria bud så är det mao alltid värt att lägga ett fast bud plus typ en krona. Då slipper man riskera att förlora på samma bud. Något som trots allt är rätt vanligt. Jag tror inte att det är möjligt och jag har aldrig sett något liknande förr på en slagauktion.
Kanske så men betyder det mao att jag kan vinna en auktion på xxxxx1kr? Jag har svårt att se det men om det stämmer så är det så man ska buda framöver. Det gör att budstegen tappar sitt syfte. Framförallt på högre nivåer där prishoppen är högre. Jag kan vinna på 1kr mer än underbiddern istället för den förutbestämda skillnaden. Bara dumt att riskera att förlora på likabud.Tror du gör det här mer komplicerat än det är - skriftliga förhandsbud, eller inropsuppdrag som Bukowskis kallar det, behöver inte vara exakt enligt en förutbestämd budstege, du kan lägga 123456 kr om du vill.
Att auktionen startade exakt på @bbits maxbud innebär rimligtvis att det fanns ett annat lägre förhandsbud inom det närmaste budsteget. Om t.ex. bbits maxbud är 100 kr och budstegen vid denna nivå är 10 kr, samt det finns ett annat förhandsbud på 90-99 kr, då börjar auktionen på 100 kr. Om det sen verkligen finns ett annat bud eller om auktionsfirman låtsas som det är en annan femma.
Budstegen handlar främst om att själva live-auktionen skall gå smidigt och hålla farten uppe? Så jag tänker iaf.Kanske så men betyder det mao att jag kan vinna en auktion på xxxxx1kr? Jag har svårt att se det men om det stämmer så är det så man ska buda framöver. Det gör att budstegen tappar sitt syfte. Framförallt på högre nivåer där prishoppen är högre. Jag kan vinna på 1kr mer än underbiddern istället för den förutbestämda skillnaden. Bara dumt att riskera att förlora på likabud.
Men när det börjar gå tungt så är det bara att buda en krona till mao?Budstegen handlar främst om att själva live-auktionen skall gå smidigt och hålla farten uppe? Så jag tänker iaf.
Onlinebud måste naturligtvis vara på minst nästa budnivå enligt budstegen, men förhandsbud borde i teorin kunna vinna med 1 krona mot ett annat förhandsbud. Det är bara om förhandsbuden är exakt lika som det först lagda budet vinner.Men när det börjar gå tungt så är det bara att buda en krona till mao?
För om två förhandsbud inkommer där det skiljer en krona så ska den som bjudit mest vinna? Inte den som la det på förhand fastställda beloppet först. Så som deras FAQ faktiskt definierar.
Så förhandsbud ska hanteras annorlunda än bud i sal? Det känns konstigt isåfall.Onlinebud måste naturligtvis vara på minst nästa budnivå enligt budstegen, men förhandsbud borde i teorin kunna vinna med 1 krona mot ett annat förhandsbud. Det är bara om förhandsbuden är exakt lika som det först lagda budet vinner.
5.5 Vid lika bud äger det först inkomna budet företräde till köp.