• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Förvånas över att dessa charmiga håller så låga priser år ut och år in. Finns en Speedmaster LCD i stål för samma pris till exempel.

Höjdpunkten måste annars vara Omega Gilbert, helt magisk.
Verkligen! Jämfört med en Cartier tank som går för typ samma pengar och då är den guldpläterad och denna har en hel dimension annat urverk.

Och en service som riskerar att kosta lika mycket som klockan. Men visst är den fin.
Jo, ser ni spiralen på balansen? Den ser inte så bra ut. Antingen magnetiserad eller rejält skadad/böjd.
IMG_4557.png

Och en service som riskerar att kosta lika mycket som klockan. Men visst är den fin.
Tyvärr kan det vara så. Jag har aldrig servat en vintage VC time only så vet inte vad de tar men det är säkert inte billigt.

Det som dock slår mig är att VC ofta (alltid?) är billigare än motsvarande PP eller AP, trots att VC har samma/bättre verk och finish, och oftast roligare boettformer. Och min gissning är att PP och AP är lika dyra att serva.

Tyvärr kan det vara så. Jag har aldrig servat en vintage VC time only så vet inte vad de tar men det är säkert inte billigt.

Det som dock slår mig är att VC ofta (alltid?) är billigare än motsvarande PP eller AP, trots att VC har samma/bättre verk och finish, och oftast roligare boettformer. Och min gissning är att PP och AP är lika dyra att serva.
Det börjar runt 12 men hör kan du nog utgå från att delar kommer behöva bytas ut och möjligen också tillverkas.
Du kan nog utgå från att den inte kommer kosta under 20 att serva.

• Like
Reactions: fc2
Fast provisionen är väl absolut viktigt när du sitter med spaden i salen (och ska samtidigt räkna på totalen) ????
Tror det @FlipSwede är ute efter är att budnivån anpassas utifrån provisionssatsen. Slutpriset blir det samma bara att budet blir lägre på en plattform med högre provision. Det spelar enbart roll för säljaren egentligen som får mindre pengar i handen.

Spelar väl noll roll vad provis är.
Vad du får betala är det enda som är intressant.

Kaplans har 20% upp till 200KSEK.
Därefter 10% upp till 500KSEK
Därefter 5% utöver.

Om jag minns rätt
Så rejält mycket lägre med andra ord. Så om jag ska lämna in klocka och vill att mer av totalpriset ska tillfalla mig och inte auktionshuset så gäller det att läsa på då skillnaderna är stora, speciellt på dyra klockor.

Tror det @FlipSwede är ute efter är att budnivån anpassas utifrån provisionssatsen. Slutpriset blir det samma bara att budet blir lägre på en plattform med högre provision. Det spelar enbart roll för säljaren egentligen som får mindre pengar i handen.
Intressant så om man tar ett estimat från katalogen som exempel så är det inkluseive provison som estimatet är gjort?

Så rejält mycket lägre med andra ord. Så om jag ska lämna in klocka och vill att mer av totalpriset ska tillfalla mig och inte auktionshuset så gäller det att läsa på då skillnaderna är stora, speciellt på dyra klockor.
Beror ju också på viket Auktionshus du som kund tror lockar flest köpare.
Men din poäng är ju klart relevant. Att lämna dit där du får mest i näven oavsett vad andra tjänar eller inte.

• Like
Reactions: fc2
Mesta informationen finns redan på internet, ändå frågar folk saker på detta forum. Tror man får leva med det.

OT: Helt klart, jag tror okså att man hellre frågar här än att t.ex. ringa till Bukoswskis och verka "dum". Att fråga och få ett svar från entusiaster är i regel en väldigt trevlig interaktion... även om jag upplever att internet ofta gör sitt bästa för att göra den otrevligare på senare tid.

OT: Helt klart, jag tror okså att man hellre frågar här än att t.ex. ringa till Bukoswskis och verka "dum". Att fråga och få ett svar från entusiaster är i regel en väldigt trevlig interaktion... även om jag upplever att internet ofta gör sitt bästa för att göra den otrevligare på senare tid.
Och jag hade, återigen, gjort tvärt emot.

Frågar jag auktionshuset direkt bör jag ju få korrekta svar.
Frågar jag på ett forum och förlitar mig på de svar jag får där kan de ju vara alltifrån korrekta till helt felaktiga.

Ja den har något. Och oavsett vad man tycker om dess utseende så känns det ju de-facto som ett extremt lågt utrop sett till vad andra begär (vilket är typ x5 Bukowskis utropspris).
Kan ju vara medvetet för att försöka trigga en herredujävlar-budgivning.

Bukowskis verkar inte,tillskillnad från Kaplans visa inkomna (förhands)bud,eller så har jag helt enkelt inte sett varor som fått dessa alternativt begriper jag inte hur de visas.

Tillbaka
Topp