• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta bank

Jag har funderat ett tag på att byta bank. Efter flera dåliga bemötande och dålig hjälp med både lån och sparande så känner jag att det är dax å göra ett byte.

Som det säkert är för många andra så börjar man i samma bank som sina föräldrar och sen har det bara tickat på. Men nu efter jag har börja tänka efter mer och mer så är det väldigt ofta tyvärr som jag får dålig hjälp av banken. Så i veckan kom lite droppen då tjejen skulle lägga om sina lån på bostaden. Och dom erbjuder henne rakt av från 1.7% ner till 1.5%, medan jag har idag 1.77%. Det var då jag började fundera och räkna lite och tog kontakt med SBAB, skickade in alla papper och dom erbjöd mig 1.48% om jag skulle byta till dom.

Men summan av kardemumman så är jag inne på att byta bank nu även för att mitt sparande inte gick som dom "nästan till 100% kunde garantera" i år. Så vad jag är inne på är att jag gärna skulle vilja ha mitt bolån i samma bank som jag byter till. Men är SBAB bäst i bolån så här jag inga problem att lägga det där. Jag skulle gärna vilja ha en bank med möjlighet till bankfack (bor i sthlm mer exakt nacka), om det går. Samt att jag funderar på att avveckla mitt AMEX kort för att bara använda min bank, då jag inte bränner några super stora belopp och mer utnyttjat mitt goldcard i mitt resande.

Bank jag har idag: Swedbank och AMEX

Funderat att byta till? Ja, nästan alla...

Nordea, Handelsbanken, Danskebank, SEB.

Är det någon som kan rekomendera något? Hur upplever ni att era banker fungerar? Någon bank med bankfack och poängsystem på kort ? Eller ska jag behålla AMEX?

Allt är till stor hjälp och är super tacksam för alla svar eller diskutioner som kommer fram kring olika banker, lån, ränta, bankfack och poängsystem på kort (framförallt AMEX). Osv osv.

Tackar varmaste så länge av en ungkarl som behöver bankhjälp av mer erfarna. ;)
Reserverar mig för fel skrivning och stavning.
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 5780

Guest
Jag har funderat ett tag på att byta bank. Efter flera dåliga bemötande och dålig hjälp med både lån och sparande så känner jag att det är dax å göra ett byte.

Som det säkert är för många andra så börjar man i samma bank som sina föräldrar och sen har det bara tickat på. Men nu efter jag har börja tänka efter mer och mer så är det väldigt ofta tyvärr som jag får dålig hjälp av banken. Så i veckan kom lite droppen då tjejen skulle lägga om sina lån på bostaden. Och dom erbjuder henne rakt av från 1.7% ner till 1.5%, medan jag har idag 1.77%. Det var då jag började fundera och räkna lite och tog kontakt med SBAB, skickade in alla papper och dom erbjöd mig 1.48% om jag skulle byta till dom.

Men summan av kardemumman så är jag inne på att byta bank nu även för att mitt sparande inte gick som dom "nästan till 100% kunde garantera" i år. Så vad jag är inne på är att jag gärna skulle vilja ha mitt bolån i samma bank som jag byter till. Men är SBAB bäst i bolån så här jag inga problem att lägga det där. Jag skulle gärna vilja ha en bank med möjlighet till bankfack (bor i sthlm mer exakt nacka), om det går. Samt att jag funderar på att avveckla mitt AMX kort för att bara använda min bank, då jag inte bränner några super stora belopp och mer utnyttjat mitt goldcard i mitt resande.

Bank jag har idag: Swedbank och AMX

Funderat att byta till? Ja, nästan alla...

Nordea, Handelsbanken, Danskebank, SEB.

Är det någon som kan rekomendera något? Hur upplever ni att era banker fungerar? Någon bank med bankfack och poängsystem på kort ? Eller ska jag behålla AMX?

Allt är till stor hjälp och är super tacksam för alla svar eller diskutioner som kommer fram kring olika banker, lån, ränta, bankfack och poängsystem på kort (framförallt AMX). Osv osv.

Tackar varmaste så länge av en ungkarl som behöver bankhjälp av mer erfarna. ;)
Reserverar mig för fel skrivning och stavning.
Såhär gör jag:
Bolån: SEB (1,01%, 3 mån, ca 2,7 MSEK i lån / 50% belåning)
Lönekonto, mastercard och internetbank/betala räkningar: SEB. Gratis efter tjafs, annars ett par hundra om året i avgift.
Kreditkortsbehov för hela familjen: SAS EB MasterCard med dubbla kort till mig och frugan. Egentligen bara för bonuspoäng då jag reser en del. annars funkar SEBs.
Sparande, tjänstepension, aktiehandel etc: Avanza. Nordnet funkar säkert lika bra.
Vill man leta cashback etc finns det kreditkort likt OKQ8 m fl som ger bonus. Jag orkar inte.

Det absolut viktigaste:
1. Bolån. Bind inte bolånet. Absolut inte delar av det för då är du ännu mer bunden när det blir dags att lägga om och du har ett halvt hus att snacka om. Hora runt till minst 5 banker innan du väljer bolånebank. Tjata.
Om du inte känner dig trygg med rörligt så bor du för dyrt. Punkt.

2. Sparande och investeringar. Det är inte bankens fel om du inte får den avkastning som du önskar. Ta hand om dina egna investeringar. Lägg en helg på att läsa på om så krävs. Storbankerna suger på att ta hand om dig. De är säljare med låg till medioker kunskap om privatekonomi och investeringar. De flesta av deras "rådgivartricks" går ut på att låsa in dig i avgiftsstrukturer som du kan undvika genom Avanza/Nordnet och några timmar med att läsa på om du är osäker.
 

Tactical trader

Silver
Friends Of KS
2-Faktor
Hej,
Swedbank är enligt mig en riktigt rövarbank. Så det är ett bra byte du gör.
1. Avveckla Amex om du har låg spend.
2. Danske och LF är bra att ha och göra med tycker jag och dom går att förhandla med på ett dynamiskt sätt. LF är dock för små om du har högt cashflow och strular endel pga av ovana när dom hanterar "läskiga" transaktioner.
3. Har du högt cashflow eller till investeringar så är CSB helt outstanding.
Det är den bättre banken i norra Europa.
Där kan du även dra nytta av deras breda filial för sömlös marknadstäckning vid bred exponering.
Kräver dock en liten grundplåt.

Mvh
M
 
D

Deleted member 5780

Guest
Hej,
Swedbank är enligt mig en riktigt rövarbank. Så det är ett bra byte du gör.
1. Avveckla Amex om du har låg spend.
2. Danske och LF är bra att ha och göra med tycker jag och dom går att förhandla med på ett dynamiskt sätt. LF är dock för små om du har högt cashflow och strular endel pga av ovana när dom hanterar "läskiga" transaktioner.
3. Har du högt cashflow eller till investeringar så är CSB helt outstanding.
Det är den bättre banken i norra Europa.
Där kan du även dra nytta av deras breda filial för sömlös marknadstäckning vid bred exponering.
Kräver dock en liten grundplåt.

Mvh
M
Nyfiken. Hur högt "cash flow" har man om LF bank är för små för ens jetsetliv? :cool:
 
Såhär gör jag:
Bolån: SEB (1,01%, 3 mån, ca 2,7 MSEK i lån / 50% belåning)
Lönekonto, mastercard och internetbank/betala räkningar: SEB. Gratis efter tjafs, annars ett par hundra om året i avgift.
Kreditkortsbehov för hela familjen: SAS EB MasterCard med dubbla kort till mig och frugan. Egentligen bara för bonuspoäng då jag reser en del. annars funkar SEBs.
Sparande, tjänstepension, aktiehandel etc: Avanza. Nordnet funkar säkert lika bra.
Vill man leta cashback etc finns det kreditkort likt OKQ8 m fl som ger bonus. Jag orkar inte.

Det absolut viktigaste:
1. Bolån. Bind inte bolånet. Absolut inte delar av det för då är du ännu mer bunden när det blir dags att lägga om och du har ett halvt hus att snacka om. Hora runt till minst 5 banker innan du väljer bolånebank. Tjata.
Om du inte känner dig trygg med rörligt så bor du för dyrt. Punkt.

2. Sparande och investeringar. Det är inte bankens fel om du inte får den avkastning som du önskar. Ta hand om dina egna investeringar. Lägg en helg på att läsa på om så krävs. Storbankerna suger på att ta hand om dig. De är säljare med låg till medioker kunskap om privatekonomi och investeringar. De flesta av deras "rådgivartricks" går ut på att låsa in dig i avgiftsstrukturer som du kan undvika genom Avanza/Nordnet och några timmar med att läsa på om du är osäker.

För å främst stort tack för ett bra svar. Uppskattas verkligen. Låter bra det du skriver och även nästkommande inlägg.

Det låter som banken är given. Och när det gäller att binda lån så här jag aldrig gjort det och kommer nog aldrig göra. Så långt är jag med. Men sparandet har jag börja mer och mer sköta själv. Och här öppnat konto på Avanza blandannat. Men ung som man är och banken pratar med en om att spara, och rekommenderar att sätta av 5000:- i månaden i några fonder men fin fin utveckling så känner man sig inte mer än duktig att man sparar. Men ett år senare och man inser att man har gått minus känner man sig inte så nöjd.

SAS Eb har jag sneglat på tidigare och låter som ett bra alternativ. Men hur är det med SEB, finns det tillgång till bankfack i sthlm? Vet du något om det?:)
 

Tactical trader

Silver
Friends Of KS
2-Faktor
Ja fasen nog bäst du håller dig till de stora grabbarna i Schweiz.
Jag förstår hur du tänker, men det är ju väldigt beroende av vad man har för verksamhet. Flöde och omsättning är ju inte samma som att som rent netto. Särskilt intensiv aktiehandel kan snabbt leda till stora omsatta belopp.
Sen vet jag ju inte vad folk gör på dagarna riktigt så därför rekommenderade jag LF....väldigt trevlig, personlig och kundvänlig bank för hushållets affärer.
Vill man skala upp finns det bättre alternativ.

Mvh
M
 

Simon.x

Silver
För å främst stort tack för ett bra svar. Uppskattas verkligen. Låter bra det du skriver och även nästkommande inlägg.

Det låter som banken är given. Och när det gäller att binda lån så här jag aldrig gjort det och kommer nog aldrig göra. Så långt är jag med. Men sparandet har jag börja mer och mer sköta själv. Och här öppnat konto på Avanza blandannat. Men ung som man är och banken pratar med en om att spara, och rekommenderar att sätta av 5000:- i månaden i några fonder men fin fin utveckling så känner man sig inte mer än duktig att man sparar. Men ett år senare och man inser att man har gått minus känner man sig inte så nöjd.

SAS Eb har jag sneglat på tidigare och låter som ett bra alternativ. Men hur är det med SEB, finns det tillgång till bankfack i sthlm? Vet du något om det?:)

Hej

Nu vet jag inte i vilka summer du kommer att hantera om det är i fonder så är det långsiktigt.
På fonder så tillkommer det en års avg.
Ränteobligationer vissa får du betala en Avg 2000 kr för ens att köpa in dej på dessa samt att dessa är bundna med fast ränta 7 % och att du inte kan förlora det du har satt in Max gräns finns på in satt belopp 250 tkr
Bank fack finns det för dom som fyller upp vissa krav via banken.

AMEX skulle jag skrota.

//Simon
 
D

Deleted member 5780

Guest
Jag förstår hur du tänker, men det är ju väldigt beroende av vad man har för verksamhet. Flöde och omsättning är ju inte samma som att som rent netto. Särskilt intensiv aktiehandel kan snabbt leda till stora omsatta belopp.
Sen vet jag ju inte vad folk gör på dagarna riktigt så därför rekommenderade jag LF....väldigt trevlig, personlig och kundvänlig bank för hushållets affärer.
Vill man skala upp finns det bättre alternativ.

Mvh
M
Jepp. Jag hade nog gått direkt till AVA el NON om jag livnärde mig på trading. Int LF eller någon storbank.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Hej

Nu vet jag inte i vilka summer du kommer att hantera om det är i fonder så är det långsiktigt.
På fonder så tillkommer det en års avg.
Ränteobligationer vissa får du betala en Avg 2000 kr för ens att köpa in dej på dessa samt att dessa är bundna med fast ränta 7 % och att du inte kan förlora det du har satt in Max gräns finns på in satt belopp 250 tkr
Bank fack finns det för dom som fyller upp vissa krav via banken.

AMEX skulle jag skrota.

//Simon
Nu finns det ju tusentals fonder med fundamental olika profiler och med och utan avgifter. Det har inte så mycket med bank att göra utöver att utbudet hos visa aktörer är mycket bredare (t ex Avanza är bättre än storbankerna).
 
D

Deleted member 5780

Guest
För å främst stort tack för ett bra svar. Uppskattas verkligen. Låter bra det du skriver och även nästkommande inlägg.

Det låter som banken är given. Och när det gäller att binda lån så här jag aldrig gjort det och kommer nog aldrig göra. Så långt är jag med. Men sparandet har jag börja mer och mer sköta själv. Och här öppnat konto på Avanza blandannat. Men ung som man är och banken pratar med en om att spara, och rekommenderar att sätta av 5000:- i månaden i några fonder men fin fin utveckling så känner man sig inte mer än duktig att man sparar. Men ett år senare och man inser att man har gått minus känner man sig inte så nöjd.

SAS Eb har jag sneglat på tidigare och låter som ett bra alternativ. Men hur är det med SEB, finns det tillgång till bankfack i sthlm? Vet du något om det?:)
Jag har inte koll på bankfacksvärlden. Kör brandskåp hemma.
Mitt sparande flyttade jag I sin helhet från SEB för manga år sen.
 

Simon.x

Silver
Nu finns det ju tusentals fonder med fundamental olika profiler och med och utan avgifter. Det har inte så mycket med bank att göra utöver att utbudet hos visa aktörer är mycket bredare (t ex Avanza är bättre än storbankerna).

Jo det finns mycket att titta efter på marknaden :rolleyes:

//Simon
 

Ozil1886

Basic
Avanza har även börjat med bolån. 1,29% (3mån) om man lånar max 60% av bostadens värde. Kör sedan random bank för lön,räkningar osv och kanske SAS EB kort på det så är du nästan hemma. Bankfacket återstår dock, det lämnar jag till er 08:eek:r att avhandla då det inte är min hemmaplan :)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Hade jag varit dig hade jag pratat med ett gäng banker och försökt att bilda dig en egen uppfattning. Det tar tid att lära sig banker precis som allt annat så det är bara att sätta igång och snart är du proffs. :)

För egen del har jag haft alla banker som finns i Sverige mer eller mindre. Swedbank är mitt hatobjekt och HB, SEB, LF, Norwegian och Remember är de jag använder i skrivande stund.
 
Hade jag varit dig hade jag pratat med ett gäng banker och försökt att bilda dig en egen uppfattning. Det tar tid att lära sig banker precis som allt annat så det är bara att sätta igång och snart är du proffs. :)

För egen del har jag haft alla banker som finns i Sverige mer eller mindre. Swedbank är mitt hatobjekt och HB, SEB, LF Norwegian och Remember är de jag använder i skrivande stund.

Så är det med allt, ju mer man läser på och kollar runt. Bättre resultat får man i slutändan. Synd bara att nästan alla har 100år++ i kö till telefonbanken. :banghead:
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Så är det med allt, ju mer man läser på och kollar runt. Bättre resultat får man i slutändan. Synd bara att nästan alla har 100år++ i kö till telefonbanken. :banghead:

Du får boka ett möte och prata med någon. Telefonbanken ger dig inga bra svar. Lite slit är det men du kommer säkert lära dig något.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Bara bolånet eller är det något att satsa på att flytta hela min privat ekonomi dit?

Lönekonto och hemförsäkring är ett krav för att bli guldkund samt sparande (500 kr i månaden duger). Då får du 20 % rabatt på alla dina försäkringar och gratis banktjänster. Jag sparar flera tusen om året tack var detta och då är LF billiga redan från början jämfört med andra.

Edit: men du måste göra din läxa själv. Eller så låter du andra göra den åt dig. Vilket tror du blir bäst? ;)
 
Lönekonto och hemförsäkring är ett krav för att bli guldkund samt sparande (500 kr i månaden duger). Då får du 20 % rabatt på alla dina försäkringar och gratis banktjänster. Jag sparar flera tusen om året tack var detta och då är LF billiga redan från början jämfört med andra.

Edit: men du måste göra din läxa själv. Eller så låter du andra göra den åt dig. Vilket tror du blir bäst? ;)


Alltid själv så klart. Men är väldigt skönt att får råd om vart man skall börja. :)
 

Hutti

Basic
Jag bytte precis från Nordea till SEB. Ångrar det inte en sekund. Dock hade det inget med bolån eller krediter alls att göra. Endast för att jag tyckte deras support sög samt att de inte alltid var på den tekniska framkanten.

Exempelvis att man var tvungen att låsa upp sitt kort för att köpa på internet utan bankid. Detta gick endast att göra i 60 minuter vilket innebär att varje "osäkert" Internetköp krävdes inloggning och ändring av inställningen.
 

Mic1

Guld
2-Faktor
Flikar in med ett så objektivt yttrande jag bara kan (partisk då jag jobbar på bank):
Med undantag från efterfrågat bankfack (vilket typ alla storbanker har) finns allt i telefonen eller datorn. Välj den med bäst digitala lösningar för dig, typ handelsplattform för sparande och användbara add-ons som mobile-pay eller vad man kallar det (samsung, apple osv). Avanza och Nordnet var under väldigt många år ensamma om enkla lösningar för värdepappershandel men flera storbanker har vaknat och har liknande lösningar numera. Eller så ansluter du dig till typ Tink och har allt spritt på olika banker men samlat i appen (läs dock användarvillkoren först).
Sparandet löser du själv, sprid risken globalt och ta de bästa fonderna (top tip: avgiften för en fond är helt oväsentlig då avkastningen redovisas netto. Med andra ord en fond som gått +8% har gett dig mer än en fond som gått +6% oavsett respektive förvaltningsavgift).
Kan du fortfarande inte bestämma dig för vilken bank så slår du en tärning och går efter det.
 

spammerstakeahike

Pandion
2-Faktor
Flikar in med ett så objektivt yttrande jag bara kan (partisk då jag jobbar på bank):
Med undantag från efterfrågat bankfack (vilket typ alla storbanker har) finns allt i telefonen eller datorn. Välj den med bäst digitala lösningar för dig, typ handelsplattform för sparande och användbara add-ons som mobile-pay eller vad man kallar det (samsung, apple osv). Avanza och Nordnet var under väldigt många år ensamma om enkla lösningar för värdepappershandel men flera storbanker har vaknat och har liknande lösningar numera. Eller så ansluter du dig till typ Tink och har allt spritt på olika banker men samlat i appen (läs dock användarvillkoren först).
Sparandet löser du själv, sprid risken globalt och ta de bästa fonderna (top tip: avgiften för en fond är helt oväsentlig då avkastningen redovisas netto. Med andra ord en fond som gått +8% har gett dig mer än en fond som gått +6% oavsett respektive förvaltningsavgift).
Kan du fortfarande inte bestämma dig för vilken bank så slår du en tärning och går efter det.

Det fetmarkerade ; fast kommer den dyrare fonden i fråga prestera bättre än den billigare fonden i längden? År efter år? I det långa loppet kan en högre förvaltningsavgift gröpa ur dina investeringar mycket kraftigt.

https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-for-fondavgifter/
 

Mic1

Guld
2-Faktor
Det fetmarkerade ; fast kommer den dyrare fonden i fråga prestera bättre än den billigare fonden i längden? År efter år? I det långa loppet kan en högre förvaltningsavgift gröpa ur dina investeringar mycket kraftigt.

https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-for-fondavgifter/
Det sa jag inget om, ville bara påvisa att man inte ska stirra sig blind på avgiften då det är avkastningen som spelar roll. Hur fonderna presterar i framtiden är ju dock omöjligt att säga. Att den gröper ur ditt sparande är ju också en sanning med modifikation; Vi tar fond A och fond B. Fond A presterar 6% varje år (vi gör det enkelt) och har 0% avgift. Fond B presterar också 6% varje år men har 2% avgift. Oavsett vilken du investerar i kommer du ha lika mycket pengar den dagen du tar ut dem då båda gett dig 6% årligen netto. Tyvärr många som tex väljer Avanza Zero bara för att den är "gratis" (derivat + fond-i-fond som de givetvis tar en spread/avgift på utan att behöva redovisa till dig som kostnad) utan att veta vad den egentligen innehåller (nej, inte OMXS30). För er som inte köper DI: https://twitter.com/TomasHenriks1/status/951554473209495552

EDIT: På vilket sätt har ovanstående fonder (länk) gröpt ur ditt sparande genom sin avgift? Om du betalat 0,62% per år till Catella hade du fått 91,2% avkastning NETTO medans om du inte betalade något alls till Avanza hade du bara fått 72,2%... :D
 
Senast ändrad:

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Ni ska vara glada att ni inte har bostadslån enligt de villkor som gäller på Island.
Här är lånen 3.65 % och inflationsskyddade vilket i praktiken betyder att ifall man inte (som jag) betalar in extra varje månad, så ökar lånet hela tiden fast man betalar varje månad. Och nej, det finns inga alternativ till detta.
 
Senast ändrad:
Bytte själv nyligen från Swedbank till Skandiabanken. Jämförde ett antal olika och räntan landade på ungefär samma på de olika (binder aldrig ränta) men Skandia var överlägset bäst när det kommer till support, enkla att ha och göra med osv.
 
Topp