• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta bank

16610

Pandion
2-Faktor
Vill minnas att Nordeas "Stars"-fonder presterat bättre. Ta mig inte på orden dock. Fråga Nordea

Tack för svar. Har bl.a. morföräldrar som sparar åt mina barn där. Det är ju långtidspar men intressant att veta.

Jag placera även lite pengar där för att använda som pesionpengar om så där 35-40 år :)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
När vi nu konstaterat att du blir blåst när du handlar aktivt förvaltade fonder så kan vi återgå till trådens ämne.

Swedbank är den bank som ligger längst ner på min lista och Nordea näst längst ner.
 

Strindberg

Diamant
2-Faktor
@Starillusion Bara en liten grej, med 570k/år så ligger du (statistik från 2013, så något missvisande) i 95:e percentilen av den arbetsföra befolkningen. Även om det här forumet nog ligger lite annorlunda än snittet i Sverige, så tror jag inte att du har det sämst ställt.

@Kejsaren Jag har Swedbank (närmare bestämt en fristående bank inom dem) för lantbruksfastighet. Skulle inte rekommendera dem, tror jag. Deras "Jordbrukskredit" kan man (säger de) inte förhandla om räntan på. Har dock en del andra affärer med dem (två företag, bolån) vilket gett en bra total, särskilt som bara de hanterar kontanter på det sätt vi behöver i staden där vi har verksamhet.
 

inox

Basic
Intressanta diskussioner!

Kör själv skandiabanken i kombo med sbab. Gjort det sedan jag bodde hemma för många år sedan. Provade handelsbanken för 15 år sedan, men vi blev aldrig kära.

Funderar på att införskaffa lite skog. Någon här som har erfarenheter från banker som förstår att vitkesförråd kan utgöra en tillgång i fastigheten när man lånar. LF?

Den del av virkesförrådet som är slutavverkningsbart kan vara svårt att alls belåna- det blir ju lite som att låna med det man har på bankkontot som säkerhet. Dvs om du avverkar är fastigheten värd mindre än innan.
 

MasterChief

Silver
2-Faktor
Om du är inne på SBAB så kan ICA-banken vara ett alternativ. De använder SBAB som leverantör av bolån och erbjuder själva banktjänst, försäkringar och fondhandel. Jag är inne där med bolån, lönekonto och hemförsäkring.
Aktier handlar jag genom Avanza och Nordnet.
 
@Starillusion Bara en liten grej, med 570k/år så ligger du (statistik från 2013, så något missvisande) i 95:e percentilen av den arbetsföra befolkningen. Även om det här forumet nog ligger lite annorlunda än snittet i Sverige, så tror jag inte att du har det sämst ställt.

@Kejsaren Jag har Swedbank (närmare bestämt en fristående bank inom dem) för lantbruksfastighet. Skulle inte rekommendera dem, tror jag. Deras "Jordbrukskredit" kan man (säger de) inte förhandla om räntan på. Har dock en del andra affärer med dem (två företag, bolån) vilket gett en bra total, särskilt som bara de hanterar kontanter på det sätt vi behöver i staden där vi har verksamhet.

Det är skönt att Swedbank funkar bra för någon här inne. Men känns som majoriteten har varit missnöjda med dom.

Om du är inne på SBAB så kan ICA-banken vara ett alternativ. De använder SBAB som leverantör av bolån och erbjuder själva banktjänst, försäkringar och fondhandel. Jag är inne där med bolån, lönekonto och hemförsäkring.
Aktier handlar jag genom Avanza och Nordnet.

Just nu har jag skickat ut en del krokar så får vi se vad som är bäst alternativ och får bäst svar av. Atm så har SEB varit väldigt tillmötesgående, så det ser ut som att bli dom.
 

zeke_varg

Basic
Någon bank som utmärker sig extra när ni ringer runt om byte? Jag har börjat med Swedbank och SBAB men de har inte bjudit till så jag blir tokglad. 1,22 är inte kattskit men har haft lägre.
 
Någon bank som utmärker sig extra när ni ringer runt om byte? Jag har börjat med Swedbank och SBAB men de har inte bjudit till så jag blir tokglad. 1,22 är inte kattskit men har haft lägre.

Vadå menar du att du har 1.22% på dina/ditt bolån idag?
Sånt fall hade jag blivit glad... för jag fick kriga för 1.53% (med mina förutsättningar)
 

frere

Guld
2-Faktor
1h/år har varit bra timpenning hittills i genomsnitt.

Ska kolla med SEB och nån mer så får vi se.
Har samma erfarenhet av SEB som andra i tråden: finfina villkor från början men sakta sämre och till sist sitter man där som en kokt groda i kastrullen. Är nu nära 2% och orkar inte förhandla ännu en gång, lutar åt att dra vidare till avanza med bolånet. Nån som har erfarenhet av deras bolån+? Har hittills inte hittat haken. Ica-banken verkar annars bra av de mer konventionella alternativen.
 

Pete11

Diamant
2-Faktor
Vi har haft SBAB sedan 2009 då vi köpte lägenhet ihop. Vi fick också en "trohetsrabatt" när vi köpte huset förra året så fram till juni har vi 1,04, sedan 1,29%
Det känns ju nästan orimligt bra med tanke på vad andra fått på sina bolån.
Vi har knappa 4M i lån, strax under 70% belåningsgrad och varit skötsamma kunder i snart 10 år. Jag och sambon tjänar hyfsat och ganska lika.
Jag tycker också att SBAB varit bra generellt, funkar topp för bolån och man slipper krav på att flytta alla sina affärer dit.
SEB ville att vi båda skulle bli helkunder och gav ganska kass ränterabatt dessutom.
Jag har nu lönekonto i SEB, men har flyttat mitt sparande till Avanza med undantag för sonens ISK som fortfarande är i SEB. Vårt gemensamma betalkonto är också i SEB men är ganska less på att betala onödiga avgifter så överväger också ett byte från dem.
Sambon har Nordea, men jag kan inte säga mycket om dem.
Men SBAB Bolån har varit bra för oss i alla fall.
 
Topp