• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta bank

spammerstakeahike

Pandion
2-Faktor
Nej men det är jag och du frågade mig :)
Dessutom bevisar det varför vi aldrig kommer komma överens: alla är olika

Alltså, om du vill ha maximal avkastning med maximal fallhöjd och maximal risk, pratar vi nog förbi varandra. ;)
Statistiken säger ändå sitt ; vill jag vara bättre än genomsnittet ska jag investera i indexfonder eftersom 9 av 10 aktivt förvaltade fonder ändå inte slår index på sikt. Vill jag leta fram den absoluta bästa förvaltaren som gång på gång slår sitt jämförelseindex och bryr mig inte om att fallhöjden är hög, javisst.
 

Mic1

Guld
2-Faktor
Haha! Ja, historian är ju skriven änna. :D
En historia som bevisar min poäng: många aktivt förvaltade fonder slår index. Sen att det är svårt att hitta vilken som kommer göra det säger jag ingenting om, det är upp till var och en att lista ut. Att vara dumsnål och välja en billig indexfond kan göra att man lämnar mycket stålar på bordet
 

Mic1

Guld
2-Faktor
Du är väl inte bankman på din fritid? Och du är anonym. Och du tar inte betalt för din rådgivning så det är inte svartrådgivning per se. Låt höra nu. :)
Helt oväsentligt. Allt jag säger/rekommenderar etc om specifika produkter kan tolkas som ett råd. Kan ju inte stå i kön i ICA och rekommendera en fond och inte anta att folk inte tar det seriöst. Sen är jag inte längre rådgivare men en person med insyn vilket gör saken värre. Anonym? Ha!
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
En historia som bevisar min poäng: många aktivt förvaltade fonder slår index. Sen att det är svårt att hitta vilken som kommer göra det säger jag ingenting om, det är upp till var och en att lista ut. Att vara dumsnål och välja en billig indexfond kan göra att man lämnar mycket stålar på bordet

Att lyssna på bankens råd kan göra en fattig och banken rik.
 

Duddee

Basic
2-Faktor
Givetvis anser du detta, du är ju anställd av en bank och har intresse i att inte gå emot din arbetsgivares arbetsmetoder. Jag klandrar dig inte för det, jag bara konstaterar att storbankernas avgifter är horribla för vad du får för pengarna. Stängda bankkontor, ingen kontanthantering, väck med bankfack, kunden-gör-allt-själv-online men ändå måste betala en massa årsavgifter på kort /konto, fattiga klienter som prackas på kassa och dyra blandfonder... listan kan göras lång. Jag tycker iaf inte att jag får valuta för mina pengar.

Tråkigt att du upplever att du inte får valuta för det du betalar för. Jag jobbar inom bank och är ju därav jävig i frågan. Om jag ändå ska försöka ge min bild av läget vad gäller banktjänster så anser jag att utvecklingen inom tjänsteutbudet har varit stort under 2000-talet. En del kunder tycker att det är dåligt att man som kund ”gör jobbet själv” men får ändå betala avgifter. Jag tycker att utvecklingen av digitala lösningar via appar, hemsidor, BankID och swish har underlättat enormt för de flesta kunder. Att man numer kan sköt sina löpande bankärenden själv digitalt, dygnet runt, borde väl ses som en fördel. Det är väl skönt att inte behöva uppsöka ett kontor och passa öppettider som det var förr i tiden.
 
Vi pausar lite där tror jag. Har varit skön läsning och gillar de ni skriver. Men vi kan försöka behålla det och får jätte gärna diskutera vidare på en rimlig nivå. Så vi släpper tjötet om just vad som är bäst och inte. Alla gör olika och det är helt okej. :)
 
D

Deleted member 5780

Guest
Helt oväsentligt. Allt jag säger/rekommenderar etc om specifika produkter kan tolkas som ett råd. Kan ju inte stå i kön i ICA och rekommendera en fond och inte anta att folk inte tar det seriöst. Sen är jag inte längre rådgivare men en person med insyn vilket gör saken värre. Anonym? Ha!
Med tanke på hur du backtradar, duckar för seriöst presenterad statistik som bland annat visar att det du argumenterar för inte riktigt stämmer (även om det givetvis finns duktiga aktiva förvaltare - ingen bestrider det) samt blandar ihop indexfonder med aktiv förvaltning och medvetet eller omedvetet jämför fonder som trackar olika index med varandra tror jag inte att du behöver vara orolig för att någon ska ta rygg på dina tips. Om du verkligen är verksam inom finanssektorn är du märkligt indoktrinerad.
 

spammerstakeahike

Pandion
2-Faktor
Tråkigt att du upplever att du inte får valuta för det du betalar för. Jag jobbar inom bank och är ju därav jävig i frågan. Om jag ändå ska försöka ge min bild av läget vad gäller banktjänster så anser jag att utvecklingen inom tjänsteutbudet har varit stort under 2000-talet. En del kunder tycker att det är dåligt att man som kund ”gör jobbet själv” men får ändå betala avgifter. Jag tycker att utvecklingen av digitala lösningar via appar, hemsidor, BankID och swish har underlättat enormt för de flesta kunder. Att man numer kan sköt sina löpande bankärenden själv digitalt, dygnet runt, borde väl ses som en fördel. Det är väl skönt att inte behöva uppsöka ett kontor och passa öppettider som det var förr i tiden.

Jag gör gärna mina ärenden på nätet. Men det finns ju massor med äldre och tekniskt okunniga personer som vill kunna nyttja bankens tjänster f2f. Och om jag ändå gör "ert jobb" hemma vid min dator, varför ska jag betala flera hundra kr/år..?
 
Jag gör gärna mina ärenden på nätet. Men det finns ju massor med äldre och tekniskt okunniga personer som vill kunna nyttja bankens tjänster f2f. Och om jag ändå gör "ert jobb" hemma vid min dator, varför ska jag betala flera hundra kr/år..?

Håller med dig om att jag ogillar att dom ska ta betalt för kort, konton, osv osv.
Men måste erkänna att det är ganska skönt att det blir mer och mer användar vänligt för alla. Men stör mig att när man väl behöver hjälp eller besöka ett kontor, då ska det vara så himla omständigt...
 

Mic1

Guld
2-Faktor
Med tanke på hur du backtradar, duckar för seriöst presenterad statistik som bland annat visar att det du argumenterar för inte riktigt stämmer (även om det givetvis finns duktiga aktiva förvaltare - ingen bestrider det) samt blandar ihop indexfonder med aktiv förvaltning och medvetet eller omedvetet jämför fonder som trackar olika index med varandra tror jag inte att du behöver vara orolig för att någon ska ta rygg på dina tips. Om du verkligen är verksam inom finanssektorn är du märkligt indoktrinerad.
Tänkte ta en paus från trådkapningen men vill bemöta inlägg riktat direkt mot mig så:
Backtrada är ju de enda man kan göra, är ju där bevisen ligger. Framtiden kan ju ingen förutspå
Har inte blivit presenterad med seriös statistik, i alla fall ingen konkret källa. Har själv istället radat upp flertalet konkreta exempel i mina argument.

Blandar ihop indexfonder med aktiv förvaltning? Är ju snarare skillnaden mellan dem vi har pratat om vid upprepade tillfällen.

Jämför fonder som trackar olika index? Japp, när vi diskuterade AZ och hur värdelös den är och varför folk investerar i den (bara pga pris) trots att det är ett dåligt och smalt index.

Får väl be om ursäkt om det varit otydligt men har vi ju diskuterat 3 olika ämnen, ofta på samma gång i samma inlägg :)
 
D

Deleted member 5780

Guest
Jag gör gärna mina ärenden på nätet. Men det finns ju massor med äldre och tekniskt okunniga personer som vill kunna nyttja bankens tjänster f2f. Och om jag ändå gör "ert jobb" hemma vid min dator, varför ska jag betala flera hundra kr/år..?
Kan ju ha att göra med att den infrastruktur som du vill använda dig av inte är gratis. Samt att banksektorn kräver betalt just för att de kan.
 

Mic1

Guld
2-Faktor
Jag har ca 1.7% idag på mitt bolån, hoppas på bättre ränta när jag byter bank men tror inte jag kommer riktigt uppnå så fin ränta som många av er har. Vet inte vad jag kan vänta mig riktigt, min lön är inte super fräsig men helt okej för min ålder tror jag. Ca 570k / året, jag har inga andra lån än bolån som är på 70% av min bostads värde ca 1.5m sek.

Kredit kort ja, men kommer avveckla det. Hur lång tid tar det innan det försvinner och ser städat ut i mitt namn ?

Andra lån: nej

Avbetlaningar: aldrig haft

Någon som har ett förslag vad jag kan diskutera fram för ränta tror ni? Jag själv hade nog tackat för en 1.45% - 1.53% ränta. Eller ska jag ha bättre?

Tack för all hjälp :)
Det bör du absolut kunna få, säkert lägre om du anstränger dig lite!
 

Duddee

Basic
2-Faktor
Jag gör gärna mina ärenden på nätet. Men det finns ju massor med äldre och tekniskt okunniga personer som vill kunna nyttja bankens tjänster f2f. Och om jag ändå gör "ert jobb" hemma vid min dator, varför ska jag betala flera hundra kr/år..?

På det bankkontoret jag arbetar på så har vi en kundservice och där har antalet kunder som kommer in till kontoret för att få hjälp med sina ärenden minskat stadigt under 10 år och är endast en bråkdel av vad det har varit historiskt sett. Vad gäller den digitala utvecklingen så är den knappast gratis att utveckla. Samtliga banker investerar miljardbelopp årligen för att uppdatera och utveckla de digitala lösningarna. Det läggs även mycket pengar på säkerhetsarbete. Att efterfölja de nya regelkraven inom AML, Mifid, GDPR, Basel 2 & 3 samt PSD2 har också medfört stora investeringar för bankerna.

Sen får du gärna tycka att du inte får något för de avgifter du betalar, men jag vill även ge min bild av situationen. Även om jag får benämnas dom jävig.
 

spammerstakeahike

Pandion
2-Faktor
På det bankkontoret jag arbetar på så har vi en kundservice och där har antalet kunder som kommer in till kontoret för att få hjälp med sina ärenden minskat stadigt under 10 år och är endast en bråkdel av vad det har varit historiskt sett. Vad gäller den digitala utvecklingen så är den knappast gratis att utveckla. Samtliga banker investerar miljardbelopp årligen för att uppdatera och utveckla de digitala lösningarna. Det läggs även mycket pengar på säkerhetsarbete. Att efterfölja de nya regelkraven inom AML, Mifid, GDPR, Basel 2 & 3 samt PSD2 har också medfört stora investeringar för bankerna.

Sen får du gärna tycka att du inte får något för de avgifter du betalar, men jag vill även ge min bild av situationen. Även om jag får benämnas dom jävig.

Tack för det nyanserade inlägget. Jag var nog onödigt hård i mitt förra inlägg. Jag har en viss förståelse att ni måste ta ut avgifter. Men det ska inte stickas under stol med att ni ändå fortsatt skulle tjäna enorma pengar även om avgifterna skulle sänkas. Avgifterna i mitt fall, har höjts.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
På det bankkontoret jag arbetar på så har vi en kundservice och där har antalet kunder som kommer in till kontoret för att få hjälp med sina ärenden minskat stadigt under 10 år och är endast en bråkdel av vad det har varit historiskt sett. Vad gäller den digitala utvecklingen så är den knappast gratis att utveckla. Samtliga banker investerar miljardbelopp årligen för att uppdatera och utveckla de digitala lösningarna. Det läggs även mycket pengar på säkerhetsarbete. Att efterfölja de nya regelkraven inom AML, Mifid, GDPR, Basel 2 & 3 samt PSD2 har också medfört stora investeringar för bankerna.

Sen får du gärna tycka att du inte får något för de avgifter du betalar, men jag vill även ge min bild av situationen. Även om jag får benämnas dom jävig.

Självklart kostar det du nämner men samtidigt går bankerna som tåget rent ekonomiskt. Titta bara hur mycket pengar de tjänar på bolånen. Tror de flesta vill betala för att använda deras tjänster men motsätter sig deras överdrivna priser.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Självklart kostar det du nämner men samtidigt går bankerna som tåget rent ekonomiskt. Titta bara hur mycket pengar de tjänar på bolånen. Tror de flesta vill betala för att använda deras tjänster men mosätter sig deras överdrivna priser.
Då ser man till att äga aktier i de bästa bankerna så man får nåt ut av det.
Och sen förhandlar man så innihelvete om man måste låna till boende och ger sig inte förrän man har bäst ränta möjlig.
 

Mic1

Guld
2-Faktor
Självklart kostar det du nämner men samtidigt går bankerna som tåget rent ekonomiskt. Titta bara hur mycket pengar de tjänar på bolånen. Tror de flesta vill betala för att använda deras tjänster men mosätter sig deras överdrivna priser.
Visst gör de stora vinster men man ska också man komma ihåg att bankernas vinstmarginaler är lägre än snittet för svenska storbolag.
Räntenettot på bolån är också högt, dock är inte personal, lokal etc inräknade där vilket heller aldrig varit högre. Samt swappar på rörliga lån. Tror SHB uttalade sig offentligt att deras "faktiska" vinstnetto efter allt allt är 48 punkter
 

spammerstakeahike

Pandion
2-Faktor
Visst gör de stora vinster men man ska också man komma ihåg att bankernas vinstmarginaler är lägre än snittet för svenska storbolag.
Räntenettot på bolån är också högt, dock är inte personal, lokal etc inräknade där vilket heller aldrig varit högre. Samt swappar på rörliga lån. Tror SHB uttalade sig offentligt att deras "faktiska" vinstnetto efter allt allt är 48 punkter

48 punkter är inte illa med tanke på hur mycket genomsnittskunden lånar för att köpa boende.
Bankerna tjänar enormt mycket på fondavgifter och att sälja en dold indexfond kan ju inte kosta så mycket.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Då ser man till att äga aktier i de bästa bankerna så man får nåt ut av det.
Och sen förhandlar man så innihelvete om man måste låna till boende och ger sig inte förrän man har bäst ränta möjlig.

Aktier är inte min grej alls. Har andra sätt att få pengarna att växa.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Visst gör de stora vinster men man ska också man komma ihåg att bankernas vinstmarginaler är lägre än snittet för svenska storbolag.
Räntenettot på bolån är också högt, dock är inte personal, lokal etc inräknade där vilket heller aldrig varit högre. Samt swappar på rörliga lån. Tror SHB uttalade sig offentligt att deras "faktiska" vinstnetto efter allt allt är 48 punkter

Bankern fyller en funktion i samhället också vilket är viktigt att ha med i jämförelsen.
 
Topp