• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Camel Trophy Watches Tråden...

Baksidan är blank. @Flipper2
20250723_111839.jpg
Exakt vad jag misstänkte, du kan se baksidor på andras klockor i tråden ….

Låt mig presentera min mest galna klockidé som faktiskt ”funkade”… jag kallar den ”Project Puckles MK I” för att passa Kamel-temat.
IMG_3483.jpeg

IMG_3484.jpeg

Ja, dina ögon ser inte dubbelt, detta är två Green Belt MK II sammanflätade på ett Nato (med ett CT-spänne), egentligen inte mer än så men de unika egenskaperna hos CT-klockorna lyckas både komplimentera varandra funktionellt och förvånansvärt ergonomiskt pga ”Trophy-luggen” de har.
IMG_3485.jpeg

Så, på ”huvud”-uret kör du lokal tid, med den trevliga funktionen att den har en dykarbezel som kan användas för diverse ändamål.
IMG_3486.jpeg

På ”puckel”-uret kör du valfri tidszon efter önskemål (i detta fallet Tokyo-tid) och med den typiska CT-world time tabellen går det att räkna ut andra tidszoner; så se detta som en ”ghetto GMT” lite grann.
IMG_3490.jpeg
IMG_3487.jpeg

På grund av trophy-luggen så kan man individuellt vinkla uren så att de ligger skönt. När man ser klockan ”utifrån” från ett perspektiv av en annan människa så ser man först inte alltid att de är två klockor på ett band så puckel-uret är ganska subtilt och lite gömt från almänheten.
Pointer Date-funktionen är faktiskt väldigt smart i det här sammanhanget för då kan du enkelt se om din andra tidszon har gått över midnatt jämfört med din lokala tid. Man bara vänder på handleden lite lätt för att ”byta” tidszon, och jag förstår att detta är minst sagt okonventionellt, t om för Camel Trophy är kanske detta för mycket men jag är rent sagt förvånad över hur ”praktiskt” och oväntat ergonomiskt allt detta är, för att inte säga barnsligt kul.
IMG_3489.jpeg

Ja, det står ”Camel Trophy” på fem olika ställen på denna set-up, ”vinner” jag tråden för mest Camel Trophy någonsin? 😎

Jag fick inspirationen bakom detta av att en urmakare jag känner ofta bär tre-fyra av sina kunders ur samtidigt på ett Nato-band när han kollar tidshållningen på dom, och undrade om jag hade några klockor jag på något ”snyggt” sätt kunde koppla ihop så. De enda kandidaterna för ur jag har liknande exemplar av på detta sätt var mina CTs, så jag tog det enda Natot jag hade och testade detta. Ibland kör jag dom individuellt, men detta set up är rätt skoj så de hamnar oftast såhär efter denna upptäckt.

Jag har bestämt att Project Puckles MK II ska innefatta min svarta Green Belt med stål tidszon-bezel och (måste hitta en först) en svart CT Chrono 33 (33mm Swiss Made kronograf med dykarbezel) - då har jag två set av puckelur som gör unika saker och man (kanske av diverse uppenbara anledningar) inte ser på någon annans handled på stan.

Hoppas ni tyckte detta var kul och att ni och era CTs mår bra! ✌️

Ja den är fejk tyvärr.
Kamelfärgat band till kamelen. Alltid ett helvete att få in bandet i ”Camel Trophy”-skölden
IMG_3085.jpeg
Snygg matchning men tycker bezeln på din har slitit sig sjukt snyggt - var den brons-platerad från början? Då så blev de bronsfärgade mer attraktiva för mig då jag aldrig sett en så sliten förut, de jag sett har varit fast i ”mellanstadiet” där slitningarna är lite tråkiga 😁
@JoakimS bättre sent än aldrig. Fick du ordning på den andra kamelen du servade?

Jag hittade tillslut mina manualer tillhörande min som verkade ha samma ETA-verk va? Hur som helst här ser du hur du ställer kronograferna (plus lite andra funktioner)

AE1E94F6-A684-45CE-99B8-D19AA9B922EB.jpeg
IMG_0131.jpeg
IMG_0130.jpeg
IMG_0129.jpeg
Är det en Chrono 33 du har? Dvs 33mm? Det är definitivt den CT-modell jag är mest sugen på just nu, jag gillar Discoverer-modellerna (Green Belt fast 33,5mm) så en bra quartz kronograf på 33mm låter som en dröm för mina smaker 😁
Tack! Det hjälpte dessvärre inte mig då mina verkar annorlunda. Båda är helt rengjorda, nya packningar och nya glas och batterier i båda. Båda tickar och går nu men har ingen aning om hur jag ställer dom 😅
IMG_3823.jpeg
Snygg uppställning! Blir att skaffa ett olivgrönt nato för mina Green Belts (då lever de ju upp till namnet också höhöhö) så tack för inspirationen 😁
IMG_2987.jpeg
IMG_2988.jpeg
IMG_2989.jpeg
På väg hem, men jag är så sugen på att vara med i tråden! GMT med vad jag tror är originalarmband. Coola klockor behöver inte vara dyra 🐪 !
Den här har jag missat att du skaffat, sjukt bra val och modell för din handled kan jag tänka mig min vän, har du postat någon hanledsbild någonstans? Vad var det för mått på dessa sanna GMTs nu igen, 36-38mm?
Camel Trophy Green belt 555.415

1000068719.jpg
1000068725.jpg
1000068727.jpg
1000068722.jpg
Snälla säg att du har den där lilla kompass-mojängen kvar, jag BEHÖVER den till Project Puckles!!!! 😎😎😎

Ja den är fejk tyvärr.

Snygg matchning men tycker bezeln på din har slitit sig sjukt snyggt - var den brons-platerad från början? Då så blev de bronsfärgade mer attraktiva för mig då jag aldrig sett en så sliten förut, de jag sett har varit fast i ”mellanstadiet” där slitningarna är lite tråkiga 😁

Är det en Chrono 33 du har? Dvs 33mm? Det är definitivt den CT-modell jag är mest sugen på just nu, jag gillar Discoverer-modellerna (Green Belt fast 33,5mm) så en bra quartz kronograf på 33mm låter som en dröm för mina smaker 😁

Snygg uppställning! Blir att skaffa ett olivgrönt nato för mina Green Belts (då lever de ju upp till namnet också höhöhö) så tack för inspirationen 😁

Den här har jag missat att du skaffat, sjukt bra val och modell för din handled kan jag tänka mig min vän, har du postat någon hanledsbild någonstans? Vad var det för mått på dessa sanna GMTs nu igen, 36-38mm?

Snälla säg att du har den där lilla kompass-mojängen kvar, jag BEHÖVER den till Project Puckles!!!! 😎😎😎
Tack! Jag är själv osäker på patineringen, jag hittade den på en loppis och då var den redan i detta skick. Är inne på samma spår som dig att det är någon form av bronsyta som skavts bort. Vid första anblicken trodde jag att det var smuts.

Tack! Jag är själv osäker på patineringen, jag hittade den på en loppis och då var den redan i detta skick. Är inne på samma spår som dig att det är någon form av bronsyta som skavts bort. Vid första anblicken trodde jag att det var smuts.
IMG_3493.jpeg
Här är mina två med brons/mässingplatering; jag tror att de tidigare Green Belt MK II (som din) precis runt tidpunkten då Mondaine tog över från den tidigare okände fabrikören hade märkbart tjockare platering med mera koppar i sig så de kan åldras mycket mörkare; om du tittar på den till vänster så ser patineringen vid ”plupparna” mellan varje tidszon på bezeln ut lite som din patinering. Tycker det ser coolt ut som sagt, och det har peppat mig på att fixa/byta ut det Miyota-verk som sitter i denna Discoverer MK I (den till höger är en MK II, notera ”Swiss Made” vid kl. 6 jämfört med ingen text på vänstra) och slita på den då jag har har ett originalband till den med liggandes ☺️

Ja den är fejk tyvärr.

Jag vet inte vad den heter officiellt men den är nog snarare mellan 36-38 mm i diameter. Vet inte exakt men trevlig modell😊

Tillbaka
Topp