Så clean, så bra!!!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Så clean, så bra!!!
Kände själv att det var kul med något annorlunda och efter några med mer mainstream klockor. Sen har Cartier rent allmänt gjort en nysatsning med nya modeller, öppnat flag ship store i Stockholm, mm och uppmärksammas mycket internationellt. Kanske för att de har ett eget formspråk?Är det något jag missat när det blivit sån Cartier hype helt plötsligt? Något reportage eller liknande?
Är det något jag missat när det blivit sån Cartier hype helt plötsligt? Något reportage eller liknande?
Stämmer säkert för att få igång ett intresse. Sedan känns det som att många i den här tråden inte är så förtjusta i dagens något större modeller utan söker sig till äldre och mindre varianter. Gäller i alla fall mig.Kände själv att det var kul med något annorlunda och efter några med mer mainstream klockor. Sen har Cartier rent allmänt gjort en nysatsning med nya modeller, öppnat flag ship store i Stockholm, mm och uppmärksammas mycket internationellt. Kanske för att de har ett eget formspråk?
Som redan nämnts är det nog inget speciellt, men vi är några som nu kört ett tag och kanske tröttat ut någon till ett köp. Sedan får vi inte glömma att Cartier är sjukt stora, är väl nummer tre? En annan faktor är väl motreaktionen till de stora uren, de flesta nyanlända Cartier är i de mindre storlekarna.Är det något jag missat när det blivit sån Cartier hype helt plötsligt? Något reportage eller liknande?
Jag vill så gärna prova en sån. Det är ju inte bara Cartiers bästa. Det är ju även urfadern.
Nja, har ju en hel del drag från originalet men ändå rätt annorlunda. Denna 80/90-talare är en bättre klocka men man hade velat ha en riktigt tidig. Man får fortsätta drömma.Jag vill så gärna prova en sån. Det är ju inte bara Cartiers bästa. Det är ju även urfadern.
Hittar du en riktigt tidig så kan jag ta över den där!Nja, har ju en hel del drag från originalet men ändå rätt annorlunda. Denna 80/90-talare är en bättre klocka men man hade velat ha en riktigt tidig. Man får fortsätta drömma.
Det har ju snackats EN DEL Cartier i podcasts och liknande, och sånt där hjälper ju till något enormt tror jag.Som redan nämnts är det nog inget speciellt, men vi är några som nu kört ett tag och kanske tröttat ut någon till ett köp. Sedan får vi inte glömma att Cartier är sjukt stora, är väl nummer tre? En annan faktor är väl motreaktionen till de stora uren, de flesta nyanlända Cartier är i de mindre storlekarna.
Man vill ju inte vara först men när man ser att man kan sälja uren också och att man inte står helt ensam är det lite lättare att ta steget. Många bäckar små kan leda till att något blir mer mainstream. Dock kul med trender, försöka förstå dem och varför de aktualiseras. Produkten i sig är bara en del av det hela.Det har ju snackats EN DEL Cartier i podcasts och liknande, och sånt där hjälper ju till något enormt tror jag.
Snällt! Manuellt F. Piguet 21 så hela klockan är 4 mm tjock. Blir inte mycket bättre mao.Hittar du en riktigt tidig så kan jag ta över den där!
Manuellt verk eller quartz?
På tal om dressad herrstil längtar jag tills jag börjar jobba igen (pappaledig nu), så jag kan bära kostym, slips, hängslen och CartierAppropå Cartierfebern. I en svensk kontext så har väl Tanken varit rätt poppis ett tag nu. Det dressade herrmodet har ju fått sig ett rejält uppsving de senaste åren där man också börjat lyfta fram gamla stilikoner som Cary Grant, JFK, mm. Antar att folk förutom att spana in kläderna också tittar på vad de bär för klockor. Finns väl få klockmärken som symboliserar just klassisk stil som de lite äldre Cartierklockorna.
Mumma! Då kan man ju stoppa den i plånboken om det skulle behövas!Snällt! Manuellt F. Piguet 21 så hela klockan är 4 mm tjock. Blir inte mycket bättre mao.
Faktisk haft den nedpackad och varit helt övertygad om att klockpåsen var tom...Mumma! Då kan man ju stoppa den i plånboken om det skulle behövas!![]()
Det är nog inte så svårt när klockan är tjock som en vikt servett...Faktisk haft den nedpackad och varit helt övertygad om att klockpåsen var tom...
Jag hittade ett par tunna mejslar på ebay som jag precis fick hem. Perfekt då jag har några band på ingång till min Tank.Fan jag hade ingen tillräckligt tunn mejsel... Synd.
Toppen, tack! Antar att du provat så att ngn funkar?Jag hittade ett par tunna mejslar på ebay som jag precis fick hem. Perfekt då jag har några band på ingång till min Tank.
https://www.ebay.com/itm/WATCHMAKERS-WATCH-SCREWDRIVER-SET-OF-5-REPAIR-SERVICE-TOOL-NEW/300518193466?ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2060353.m2749.l2649
![]()
Yes funkar fint för migToppen, tack! Antar att du provat så att ngn funkar?
Man blir ju skeptisk när de kostar 30 spänn![]()
Topp, tack! Beställer väl samma isfYes funkar fint för mig![]()
Min Santos Galbee har ett ETA damurverk så inte särskilt känsligt eller svårt att få servat.Hur resonerar ni kring urverken på Cartier?
Jag är på jakt efter en Santos och tycker väl generellt att det är roligare med automatiska klockor, men det känns inte helt avgörande. Är urverken känsliga eller är de ungefär som Rolex, Breitling etc?
De flesta lättillgängliga har ETA eller batteriverk. Ingen lyx men pålitliga verk. Många automatiska damverk i Santos och de är ju lite sämre än herrversionerna. Historiskt har de inte haft fokus på verken, så bryr mig mer om en smidig boett. Letar man däremot kan man ju hitta riktigt fina verk såsom AP, Piaget och F. Piguet. På senare år har de även egna som jag egentligen inte har någon uppfattning om.Hur resonerar ni kring urverken på Cartier?
Jag är på jakt efter en Santos och tycker väl generellt att det är roligare med automatiska klockor, men det känns inte helt avgörande. Är urverken känsliga eller är de ungefär som Rolex, Breitling etc?
23x30 (eller 23x30,5 tror jag är mer korrekt) är den traditionella herrstorleken på Cartier Tank.En liten fråga om Tank Louis....
Alla mäter ju lite som de vill, men 23*30mm ex krona och luggar är den "stora" va?
Ser att det finns kvarts och mekaniska. Verk och tavla ser jag skiljer dig. Något annat? Tjocklek? Hur sätter ni kvarts i relation till mekaniska rent värdemässigt?
En liten fråga om Tank Louis....
Alla mäter ju lite som de vill, men 23*30mm ex krona och luggar är den "stora" va?
Ser att det finns kvarts och mekaniska. Verk och tavla ser jag skiljer dig. Något annat? Tjocklek? Hur sätter ni kvarts i relation till mekaniska rent värdemässigt?
Jag har båda två. Boetter har olika tjocklek.
Uppdaterar med några halvbra bilder. Lite fokus på kronorna.
![]()
![]()
![]()
![]()
Ovan visar evki skillnaden i tjocklek mellan mekanisk ETA samt den 4mm tunna F. Piguet-varianten. Den nyare tank solo i kvarts är 24.4x31 och 5.5mm tjock. Guldvarianterna har dock baksidan i stål.En liten fråga om Tank Louis....
Tack! Stor skillnad där. Det finns också Tank Louis i kvarts. Iaf om man kan lita på C24. Alla verkar ha olika skjutmått men förstår det som att de har samma mått om 23*30Ovan visar evki skillnaden i tjocklek mellan mekanisk ETA samt den 4mm tunna F. Piguet-varianten. Den nyare tank solo i kvarts är 24.4x31 och 5.5mm tjock. Guldvarianterna har dock baksidan i stål.