• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Har sett videon så många gånger redan men gjorde det igen. Ett av de bättre reportagen från Hodinkee. Tycker att den sista frasen är väldigt viktig:
" The idea of elegance is not shared by everybody on the planet. That makes the Cartier watches only interesting for people who share the notion of elegance." Det är just elegansen och proportioner som tilltalar så många av oss.

_A263784.JPG
Visst ligger det en hel del i det. Däremot har Cartier missat målet någon de senaste åren med sin uppblåsta boettstorlekar. Hoppas de återgår till lite mindre boetter alternativt ser till att det alltid finns dam/misize att tillgå.

Visst ligger det en hel del i det. Däremot har Cartier missat målet någon de senaste åren med sin uppblåsta boettstorlekar. Hoppas de återgår till lite mindre boetter alternativt ser till att det alltid finns dam/misize att tillgå.

+1
Cartier är den tillverkare där trenden att gå upp i storlek på befintliga modeller har funkat sämst.
Ja. Särskilt när marknaden verkar gå mot mindre ur generellt.

Vet ej om denna artikel är länkad tidigare? Hursomhelst, bra genomgång av Santos historiska modeller. Den första, som också benämns Carree, kallas i artikeln för ”1978” vilket var året den först lanserades. Där finns bla en bra jämförande bild där Galbee ställs mot den tidigare lite mer kantiga Carree.
https://www.fratellowatches.com/santos-de-cartier-star-leaving-stage/
Rolig läsning, tack! Reklambilden nedan har postats förut men den är värd en repost. Grym klocka!
22343-cartier-watches-1983-.jpg

Upp till bevis om 3 veckor på Baselworld ;)
Ja blir intressant. Tyvärr var mitt intryck från förra året att 36 mm mest är inriktat mot damsidan, 37-38 mm verkar vara helt ointressant, samt att många nya modeller hade varit så mycket bättre i mindre versioner.
Min framtidsspaning är mindre och mer slimmade boetter överlag
Vissa spekulerar ju i om Rolex ska skippa maxicaset på vissa modeller.

Ja blir intressant. Tyvärr var mitt intryck från förra året att 36 mm mest är inriktat mot damsidan, 37-38 mm verkar vara helt ointressant, samt att många nya modeller hade varit så mycket bättre i mindre versioner.

Vissa spekulerar ju i om Rolex ska skippa maxicaset på vissa modeller.
Ja. Det vore smutt som tusan. Men med tanke på hur det har sett ut hitintills med tilldelning på stålrolex känns det svårt att få till list.

Det anser jag att vara en tillfällig sinnesförvirring orsakad av giriga aktieägare. Inga av dessa fula ur har varit med i videon... Mannen i videon håller nog med oss och skäms :)
Några bilder jag tog i en Cartier butik för några år sedan. Ni får gärna ”gilla” inlägget om ni också tycker proportionerna är på gränsen till absurt.

1064E66A-C486-4029-92DD-EDA7EAA4D079.jpeg
34023041-B502-4C24-9FC3-08CFCC482680.jpeg
C8736070-18C5-47E0-8D20-133E8DD34A82.jpeg

Senast ändrad:
Det anser jag att vara en tillfällig sinnesförvirring orsakad av giriga aktieägare. Inga av dessa fula ur har varit med i videon... Mannen i videon håller log med oss och skämma :)
Några bilder jag tog i en Cartier butik för några år sedan. Ni får gärna ”gilla” inlägget om ni också tycker proportionerna är på gränsen till absurt.

Hjälp!

/B

Det anser jag att vara en tillfällig sinnesförvirring orsakad av giriga aktieägare. Inga av dessa fula ur har varit med i videon... Mannen i videon håller log med oss och skämma :)

Det är det där som kallas ”a modern wrist presence”. :banghead:

Den där första tanken ser ju väldigt märklig ut i det formatet o_O

Tjao!

Har börjat inse att jag är på väg att införskaffa en Santos... (rädda mig!) Kort fråga, de som säljs nu som "medium," är de 35 mm i diameter? Och, på lite äldre modeller, jag tänker på 29mm-varianterna, är "ringen" polerad? Det verkar som att du kan få en 29mm med datum och automatisk och helstål för 20-35 tkr? Något att tänka på vid förvärv av begagnade Santos? Tack för input!

Tjao!

Har börjat inse att jag är på väg att införskaffa en Santos... (rädda mig!) Kort fråga, de som säljs nu som "medium," är de 35 mm i diameter? Och, på lite äldre modeller, jag tänker på 29mm-varianterna, är "ringen" polerad? Det verkar som att du kan få en 29mm med datum och automatisk och helstål för 20-35 tkr? Något att tänka på vid förvärv av begagnade Santos? Tack för input!
Finns nog redan i tråden ett par ggr, men originalet, Carree, med länk är kantig och 29 mm Uppföljaren Galbee fanns i 29 mm och 32 mm (Galbee XL). Dessa kostar väl 13-30' ungefär.

Tjao!

Finns nog redan i tråden ett par ggr, men originalet, Carree, med länk är kantig och 29 mm Uppföljaren Galbee fanns i 29 mm och 32 mm (Galbee XL). Dessa kostar väl 13-30' ungefär.

Är också på jakt efter en Santos och efterlyser en guide till Galbee modellerna, finns det någon sådan? Finns en uppsjö av olika referenser, datum kl 3 eller kl 6, gråa tavlor, guldstål etc. Har haft lite svårt att orientera mig inför ett köp.

Är också på jakt efter en Santos och efterlyser en guide till Galbee modellerna, finns det någon sådan? Finns en uppsjö av olika referenser, datum kl 3 eller kl 6, gråa tavlor, guldstål etc. Har haft lite svårt att orientera mig inför ett köp.
Tycker inte det är så svårt? Bestäm storlek (29 eller 32 mm). Bestäm verk (batteri eller automat). Till 29 mm finns det främst tre tavlor, men finns några ovanliga specialare till. Automat har guilloche, batteri har klassiska och cremefärgade med applicerad vitguldsindex. Referensnummer hjälper inte jättemycket när man söker då folk inte kan ref.

Med viss reservation för fel kan jag kanske bidra med ett par tips, då jag själv precis skaffat mig en Santos.
Jag föll för den ursprungliga santos med stållänk, modellen 2961 som lanserade 1978. Mycket tack vare ett antal inspirerande bilder från en del Cartierkonnosörer i denna tråd. Den karaktiseras av skarpare kanter (också länken) och är i mina ögon den vackraste (men det är ju en smaksak såklart).
Denna ref brukar benämnas ”Carree”. Det är emellertid få handlare på C24 eller Auktionshus som gör skillnad på denna modell och den som kom ett antal år senare som kallas ”Gallbee”. Så det gäller att kolla bilderna och bortse från vad handlaren skrivit avseende modellbeteckning.
De flesta Carree verkar vara automatiska och har datum vid kl 3 medan den senare Gallbee har datum vid 6 eller nedre högra hörnet.
Carree finns både som TT (orginal) och i stål.
Det som talar för den senare Galbee, är att den upplevs som ”mjukare” med sina lite mer böljande former (om man gillar det) och att den finns som quartz och blir mer slimmad mot handleden. Gallbee finns både som 29mm och 32mm.
Det finns en bra artikel som också länkats till tidigare i tråden där man på ett bra sätt får överblick på modeller och historia. Kan också rekommendera att läsa igenom hela tråden då det finns massor med bra tips, kunskap och inte minst en massa feta bilder.

Hej ni högre Cartiervetande.

När det gäller Tank solo modellerna i guld, undrar jag om Cartier uppdaterat dessa modeller? Tänker mer specifikt på ref W5200025. Jag har för mig att dessa var i bladgul (heter något annat. Alltså guld på stål) och hade folded clasp med C:märket.

Är detta något nytt för 2019? Kanske är ute och cyklar nu.

Med viss reservation för fel kan jag kanske bidra med ett par tips, då jag själv precis skaffat mig en Santos.
Jag föll för den ursprungliga santos med stållänk, modellen 2961 som lanserade 1978. Mycket tack vare ett antal inspirerande bilder från en del Cartierkonnosörer i denna tråd. Den karaktiseras av skarpare kanter (också länken) och är i mina ögon den vackraste (men det är ju en smaksak såklart).
Denna ref brukar benämnas ”Carree”. Det är emellertid få handlare på C24 eller Auktionshus som gör skillnad på denna modell och den som kom ett antal år senare som kallas ”Gallbee”. Så det gäller att kolla bilderna och bortse från vad handlaren skrivit avseende modellbeteckning.
De flesta Carree verkar vara automatiska och har datum vid kl 3 medan den senare Gallbee har datum vid 6 eller nedre högra hörnet.
Carree finns både som TT (orginal) och i stål.
Det som talar för den senare Galbee, är att den upplevs som ”mjukare” med sina lite mer böljande former (om man gillar det) och att den finns som quartz och blir mer slimmad mot handleden. Gallbee finns både som 29mm och 32mm.
Det finns en bra artikel som också länkats till tidigare i tråden där man på ett bra sätt får överblick på modeller och historia. Kan också rekommendera att läsa igenom hela tråden då det finns massor med bra tips, kunskap och inte minst en massa feta bilder.

Tack för tipsen. Har underlättat i mitt sökande. Verkar som få säljare har någon vidare koll på denna modell. Har också fallit för den tidiga Santos modellen "Carree". Efter jag har fått upp ögonen för den så upplevs Galbee som en hårt polerad "Carree" som förlorat en del av sin ursprungliga skärpa.

Är det något jag missat när det blivit sån Cartier hype helt plötsligt? Något reportage eller liknande?

Är det något jag missat när det blivit sån Cartier hype helt plötsligt? Något reportage eller liknande?
Ingen aning om det är en hype eller i så fall när den började. För egen del fanns knappt Cartier i min sinnesbild fram tills nyligen (typ januari). Har nog lite gillar i smyg men skulle inte överväga köp.

Sedan dök det upp en grå Santos som ändå föll mig i smaken då jag gillade den rena tavlan.
IMG_20190228_133524.jpg

Efter det blev jag frälst, började kolla i tråden här och insåg att det finns mkt kul. Att Cartier verkligen är ett intressant märke med bra historia och egna spännande boetter som inte härmar alla andra. Insåg också att finish etc är hög.

Jag hittade då snart att det fanns en spännande reverso med snygg lösning för vändandet.
IMG_20190221_151243.jpg

Har ju nu tyvärr insett att jag måste byta min Santos mot en tidig i helguld, och att det troligen behövs en Tank Louis vad det lider... :banghead:

Tillbaka
Topp