• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Den äldre generationen är lite nättare.
Såklart, men jag tycker att det ser lite bulligare ut med den mindre tavlan - ännu mer på de äldre (kanske avsaknad av krona spelar in också). Nedan 16x22 & 22x30

1739144267677.png

1739144505065.png

Jag har börjat leta lite mer aktivt efter en LC 23mm. Är glapp mellan bakstyck och boett något som man får räkna med när det gäller vintage Cartier eller bör man avstå sådana exemplar?

1000011349.jpg

Jag har börjat leta lite mer aktivt efter en LC 23mm. Är glapp mellan bakstyck och boett något som man får räkna med när det gäller vintage Cartier eller bör man avstå sådana exemplar?

1000011349.jpg
Du ska inte kunna se in i boetten, men det har jag aldrig sett. Skulle tro ovan handlar om en reflektion från att man polerat boettlocket separat från boetten?

Väldigt mycket tycke och smak, köp inget om du inte vet vad som gäller om hon inte provat innan.
Small vs. mini:
IMG_3830.jpeg

IMG_9199.jpeg

Jag skulle gärna gått hem med minin men tror många tycker det drar åt tantiga hållet.
Meeen om vi skulle chansa: kvinna under 30 tror jag på mini. Över 30 tror jag typ medium.
Edit: om det inte framgår tycker jag att Panthere gör sig bäst i litet format på alla

Rejäl skillnad i storlek där. Men båda är mycket snygga. Klocka kontra smycke, och som jag ser det för olika tillfällen.

Är det någon som kör Nubuck-band från Molequin till 2960/2961? Blev lite sugen, men hade gärna haft någon input om hur det passar/ser ut om någon kör på det :)

Tänkte först säga att du passar i tantiga ur men är den så himla tantig Tortue?
Tycker den gör sig ypperligt som kostymklocka
Känns lite tantig på handleden. Designen är ju dock väldigt ren och klassisk. Inget specifikt som gör den tantig.

Aja, iom att jag permanent justerade länken hos AD får jag väl fortsatt leva med den. Iaf tills den blir för dyr.

Hemkommen från service och tickar på!
förutom service (inkl. byte av urverk) blev det byte av visare, nytt glas, nya skruvar samt refinishing som är en lättare polering. Byte av visare var tyvärr nödvändigt. Cartier rekommenderade också byte av tavla men det var inte nödvändigt så det tackade jag nej till.

Schysst pjäs ändå. När man drar ut kronan ett snäpp så ställer man timmen. Vrider man ena hållet går minutvisaren ett helt varv framåt. Vrider man åt andra hållet går minutvisaren ett helt varv bakåt.
Drar man ut kronan till läge 2 så ställer man minutvisaren. Kronan hackar fram en minut i taget.

Kanske dum fråga. Men vad händer med datumvisningen när vi går från februari till mars? Februari har 28 dagar. Tror det var @Aurum som nämnde att detta ska va en perpetual calender.

Nu ska det bara på ett band. Funderar på cognac. Tittade lite på banden hos Cartier men hittade inget klockrent. Dessutom ett lås för cirka 20 lax känns inte prioriterat just nu.

IMG_0887.jpeg
IMG_0871.jpeg

förutom service (inkl. byte av urverk) blev det byte av visare, nytt glas, nya skruvar samt refinishing som är en lättare polering. Byte av visare var tyvärr nödvändigt. Cartier rekommenderade också byte av tavla men det var inte nödvändigt så det tackade jag nej till.

Schysst pjäs ändå. När man drar ut kronan ett snäpp så ställer man timmen. Vrider man ena hållet går minutvisaren ett helt varv framåt. Vrider man åt andra hållet går minutvisaren ett helt varv bakåt.
Drar man ut kronan till läge 2 så ställer man minutvisaren. Kronan hackar fram en minut i taget.

Kanske dum fråga. Men vad händer med datumvisningen när vi går från februari till mars? Februari har 28 dagar. Tror det var @Aurum som nämnde att detta ska va en perpetual calender.

Nu ska det bara på ett band. Funderar på cognac. Tittade lite på banden hos Cartier men hittade inget klockrent. Dessutom ett lås för cirka 20 lax känns inte prioriterat just nu.

IMG_0887.jpeg
IMG_0871.jpeg
Ser riktigt fin ut och roligt att det gick fort för dig!

Jag gick på det första eller andra ovanifrån (benämndes gold brown om jag minns rätt). Mycket fint band men väldigt styvt. Och går från 4.5mm-2.5mm samt stoppat.

IMG_2417.jpeg

Ser riktigt fin ut och roligt att det gick fort för dig!

Jag gick på det första eller andra ovanifrån (benämndes gold brown om jag minns rätt). Mycket fint band men väldigt styvt. Och går från 4.5mm-2.5mm samt stoppat.

IMG_2417.jpeg
Snyggt! Väldigt klassisk look.
Jag har lite svårt för Cartiers band. Eller generellt nya band från klocktillverkare. Det är väldigt oftat de är styva. Och personligen har jag svårt för stoppade band.
Tror Cartiers band ligger på cirka 4500 kr. Såg att ett whiskey kalvskinn från Molequin går på €105.

IMG_0887.jpeg
IMG_0871.jpeg
Varför tyckte de tavlan skulle bytas kan man ju undra. Ser topp ut 👌

Tillbaka
Topp