Den på bilden är en CarreeKanske är en automatisk Galbee med datum kl 3?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Den på bilden är en CarreeKanske är en automatisk Galbee med datum kl 3?
Jo, menade det du skrev, en Galbee med datum kl 3.Den på bilden är en Carree
Alltså, många klocknördar är anala av naturen men hur menar du med oprecist? Är det texten eller själva tavlan du tycker är oskarp? När det gäller avrundningen mot datumfönstret så är jag nyfiken på hur "rätt" avrundning skall se ut på denna modell?Att trycket blir så oprecist? Även att avrundningen mot datumfönstret ser fel ut. Kan ha fel men tycker mönstret inte har den skärpan vissa andra har. Förmodar den är tryckt istället för skuren med en "rose engine lathe".
Den är rätt för modellen, förmodar jag, men jag gillar den inte personligen. Rätt avrundning för mig skulle vara mycket mindre men helst markerad i mönstret på något vis. Tryck blir sådär om ytan de trycks på inte är plan.Alltså, många klocknördar är anala av naturen men hur menar du med oprecist? Är det texten eller själva tavlan du tycker är oskarp? När det gäller avrundningen mot datumfönstret så är jag nyfiken på hur "rätt" avrundning skall se ut på denna modell?
Mysig! Är det en Tank Louis?Ja trevlig fredag!
![]()
Stämmer, en tank louis (extra-plate) 23x30mmMysig! Är det en Tank Louis?
Tack! Jag har kollat runt lite löst på en Tank och den var ju både trevlig och verkade rätt lagom i pris!Stämmer, en tank louis (extra-plate) 23x30mm
När klockan är ute och går med husse...Per Nilsson har lagt upp en bild på nya Dumonten. Även den är för stor i mitt tycke.
![]()
Står att de är aftermarket men kan inte riktigt avgöra det själv på dessa bilder. Tror denna blir snyggare utan stenarna på glasringen, bara att byta ut mao. Köp!Kan tyvärr inte cartier mer än fint/fult. Utgår ifrån att det där är fabrikssten? ( @Aurum ) Jag ha de nog gillat om det max var stenar i första länkbiten faktiskt. "Bezeln" Är ju fin/kul att ha stenen i såklart.
Yes tänkte endast på ett estetiskt utlåtandeKan tyvärr inte cartier mer än fint/fult. Utgår ifrån att det där är fabrikssten? ( @Aurum ) Jag ha de nog gillat om det max var stenar i första länkbiten faktiskt. "Bezeln" Är ju fin/kul att ha stenen i såklart.
Kan tyvärr inte cartier mer än fint/fult. Utgår ifrån att det där är fabrikssten? ( @Aurum ) Jag ha de nog gillat om det max var stenar i första länkbiten faktiskt. "Bezeln" Är ju fin/kul att ha stenen i såklart.
Isen på glasringen blir jag chockad över om det är originasättning. Ser riktigt snett utStår att de är aftermarket men kan inte riktigt avgöra det själv på dessa bilder. Tror denna blir snyggare utan stenarna på glasringen, bara att byta ut mao. Köp!
Står att de är aftermarket men kan inte riktigt avgöra det själv på dessa bilder. Tror denna blir snyggare utan stenarna på glasringen, bara att byta ut mao. Köp!
Tyckte också det så lite lurt ut, kvalitetsmässigt. Så AM stämmer säkerligen.Isen på glasringen blir jag chockad över om det är originasättning. Ser riktigt snett ut
Jag vet inte om Cartier har stensatt dessa glasringar så kan inte säga hur de bör se ut. Inte all fabriksis som ser så bra ut. Gör man stensättningen helt för hand kommer man ha variation och jag har sett sämre än detta. Med detta sagt hoppas även jag att det är aftermarket på glasringen då man önskar att resultatet varit mer likformigt. Man får inte heller glömma att det ser mycket värre ut uppförstorat på en bild än i verkligheten.Isen på glasringen blir jag chockad över om det är originasättning. Ser riktigt snett ut
Gillar generellt inte strösslade glasringar om de har skruvar i sig. Svårt att få perfekt och då är det lite trist. Stenarna i länken hade jag däremot inte haft några problem med, stentufft! Bättre att ha hela vägen än den snåla varianten jag har.Tyckte också det så lite lurt ut, kvalitetsmässigt. Så AM stämmer säkerligen.
Rent generellt hade jag själv gillat en cariter med stenring. De här kanske var i grövsta laget dock. känns lustigt.
Hmm. Köper det där med skruvarna. Spontant har jag nog svårt att gilla länken varvet runt. Men hade gärna provat. Är ju inte omöjlig på den fronten sas.Jag vet inte om Cartier har stensatt dessa glasringar så kan inte säga hur de bör se ut. Inte all fabriksis som ser så bra ut. Gör man stensättningen helt för hand kommer man ha variation och jag har sett sämre än detta. Med detta sagt hoppas även jag att det är aftermarket på glasringen då man önskar att resultatet varit mer likformigt. Man får inte heller glömma att det ser mycket värre ut uppförstorat på en bild än i verkligheten.
Gillar generellt inte strösslade glasringar om de har skruvar i sig. Svårt att få perfekt och då är det lite trist. Stenarna i länken hade jag däremot inte haft några problem med, stentufft! Bättre att ha hela vägen än den snåla varianten jag har.
Ni som kan det här med Santos, hur ser den här ut? Jag är sugen, men det finns ju visst uppenbart slitage (rost runt glasringen?) och jag tycker mig skönja både en fläck på minutvisaren och på tavlan.
Hiss eller diss?
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Den var ute på auktion på Stockholms Auktionsverk. Gick för 12 000 plus provision, så jag hoppade över den. Tack för tipset!Framgår ju inte något pris. Finns annars en fin, till synes helt opolerad, ute på Bukowskis till ett rimligt pris. Beror såklart vad den slutar på... och så är det en Carre och automat till skillnad från den som du länkade till.
https://www.bukowskis.com/sv/lots/1087682-cartier-santos-armbandsur-29-x-28-41-mm
Ni som kan det här med Santos, hur ser den här ut? Jag är sugen, men det finns ju visst uppenbart slitage (rost runt glasringen?) och jag tycker mig skönja både en fläck på minutvisaren och på tavlan.
Hiss eller diss?
![]()
Var jag som högg denna, helt spontant bara för att jag varit sugen på en Galbee Quartz i TT så jävla länge. Tanken är att använda den som sommarbeater. Vill därmed inte ha någon i perfekt skick men man vill ju inte heller göra bort sig. Enligt min bedömning från bilder opolerad men välanvänd? @Aurum ? Med provision landar den på ca 14.500:- Storebror ska hämta ut den imorgon men är ju ångerrätt så vad säger ni?
Behålla eller ångra? Min spontana känsla är ok pris för ett ärligt exemplar..
Ryckte till i byxan när jag såg denna. Synd om den är AM. Brukar det inte vara fabriksis när kronan är isad? Kanske är något på den som är fabriksisat iaf
Tvärt om stämmer, men finns ju inget som stoppar folk från att sätta en sten i kronan också. Ändå rätt kool.Ryckte till i byxan när jag såg denna. Synd om den är AM. Brukar det inte vara fabriksis när kronan är isad? Kanske är något på den som är fabriksisat iaf
För rätt peng så..Tvärt om stämmer, men finns ju inget som stoppar folk från att sätta en sten i kronan också. Ändå rätt kool.