• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Hej gott folk!

Vad tycker panelen, är det okej att gå runt i en guld cartier santos 18k som 25 årig student?

Vill inte ge ett statement utan tycker bara guld är jävligt snyggt :angel:

Kan tilläggas att jag är OWG, ska jag hellre satsa på en stålis?
Har du stilen så kör!
Btw, bära en gulguld-cartier med guldlänk är ett rätt starkt statement. Så köper inte riktigt att det inte är en stor del av lockelsen ;)

Håller med om att den är snygg. Priserna på den modellen verkar vara däromkring efter att ha sökt runt, den här saknar ju dessutom box och papper. Kort länk, är det så korn av standard eller saknas det länkbitar?
Vet inte om länken, men tycker alla äldre jag sett är runt 17,5-18. Slump eller om dom gjorde dom så vet jag inte?

Sitter och funderar på att klippa till på DENNA , vet dock ej om priser ligger rätt, noterar även att kronan är annorlunda från andra Must, dvs octagonisk,fast jag antar att Cartier bytte stil från den räfflade någon gång sent 80-tal tidigt 90-tal, stämmer detta?
Lite orolig över storleken också... har provat en Must från ungefär samma tidsperiod för ett tag sedan men minnet slinter, kanske någon kan bidra med en neutral wrist shot som inte är så close up så att man har lite referens till verkligheten.
Tackar på förhand!

Sitter och funderar på att klippa till på DENNA , vet dock ej om priser ligger rätt, noterar även att kronan är annorlunda från andra Must, dvs octagonisk,fast jag antar att Cartier bytte stil från den räfflade någon gång sent 80-tal tidigt 90-tal, stämmer detta?
Lite orolig över storleken också... har provat en Must från ungefär samma tidsperiod för ett tag sedan men minnet slinter, kanske någon kan bidra med en neutral wrist shot som inte är så close up så att man har lite referens till verkligheten.
Tackar på förhand!

Priset med frakt tycker jag är ok. Varken billigt eller dyrt. Skicket ser väldigt bra ut. Många ggr finns slitage vid bandhornen där guldet blivit bortnött, men denna ser fantastisk ut!
Vill du ha en Tank i riktigt fint skick så spelar det ju inte så stor roll med någon tusenlapp hit eller dit, tycker jag.
Ang. kronan så vet jag inte mer än att denna variant förekommer, men kan inte säga något om den.
Hur stor är den? Kanske missat det i annonsen.

Ger dig en bild på min som är typ 23x30mm. Tänk på att en klassisk Cartier Tank ska vara väldigt liten och nätt, det är en del av charmen med dom :)
:)
Skärmavbild 2015-11-11 kl. 21.23.16.png

Priset med frakt tycker jag är ok. Varken billigt eller dyrt. Skicket ser väldigt bra ut. Många ggr finns slitage vid bandhornen där guldet blivit bortnött, men denna ser fantastisk ut!
Vill du ha en Tank i riktigt fint skick så spelar det ju inte så stor roll med någon tusenlapp hit eller dit, tycker jag.
Ang. kronan så vet jag inte mer än att denna variant förekommer, men kan inte säga något om den.
Hur stor är den? Kanske missat det i annonsen.

Ger dig en bild på min som är typ 23x30mm. Tänk på att en klassisk Cartier Tank ska vara väldigt liten och nätt, det är en del av charmen med dom :)
:)
Skärmavbild 2015-11-11 kl. 21.23.16.png
Tack för info och snygg bild! Den skall vara 23x31 enligt säljaren. Och visst någon lapp mer eller mindre kan man leva med, vill bara veta att det inte är FÖR billigt heller, har bara sett bra kritik om säljaren.

Tack för info och snygg bild! Den skall vara 23x31 enligt säljaren. Och visst någon lapp mer eller mindre kan man leva med, vill bara veta att det inte är FÖR billigt heller, har bara sett bra kritik om säljaren.

Priset är ju ok för att du utan fördröjning kan köpa den. Går ofta att göra fynd då det säljs Tankar på Kaplans, Bukowskis market, Lauritz osv. men då ska man göra det arbetet också och ha lite tur! Om du ska sälja den sen... är skicket som det ser ut att vara, bra innanmäte och nytt batteri så tror jag inte att 5-6 vore nå konstigheter på KS. Jag skulle betala det i alla fall.

Vill du hålla dig inom riket så ska du få ett tips: http://online.auktionsverket.se/1511/342344-cartier-armbandsur/?fr=la :D

Senast ändrad:
Priset är ju ok för att du utan fördröjning kan köpa den. Går ofta att göra fynd då det säljs Tankar på Kaplans, Bukowskis market, Lauritz osv. men då ska man göra det arbetet också och ha lite tur! Om du ska sälja den sen... är skicket som det ser ut att vara, bra innanmäte och nytt batteri så tror jag inte att 5-6 vore nå konstigheter på KS. Jag skulle betala det i alla fall.

Vill du hålla dig inom riket så ska du få ett tips: http://online.auktionsverket.se/1511/342344-cartier-armbandsur/?fr=la :D

Tack!!

Tackar! Jag har bara haft den på handen en dag (idag), men än så länge är jag riktigt nöjd. Funderar på om jag ska skaffa en lite tunnare/finare mesh till den längre fram. Ngt i den här stilen:

Cartier+Tank+Normale+1927.jpg
Mesh känns lite galet innan man ser det i verkligheten, tycker jag! :) Verkligen toksnyggt om det är så pass tunt att det inte har någon tool känsla över sig! Ralph Lauren har en som jag inte kan sluta dregla över... Jag vill ha den Tanken på den länken så mycket! :(
tank2.jpg

Måste säga att jag åkt på en liten fäbless för Cartier...

Det började väl med att jag köpte en dam-tank - lite grann åt min fru, lite grann i spekulation. Men eftersom den var för liten 23mm för den förstnämnda, så blev det i slutänden mest det sistnämnda.
Det gick väl hyggligt, at best, men det var roligt att äga den ett tag.

När jag sedan skulle till att köpa min första "riktiga" klocka så var jag rätt sugen på den XXL som låg länge på K&S. Blev dock en Aqua Terra till slut.

Hur som helst så gillade jag den lilla tanken betydligt mer än min bättre hälft, så det bar sig inte bättre än att jag ropade hem en till för någon dag sedan.
Damp ner i brevlådan idag...
Hade läst annonsen noga, och där framgick samma "23mm" som den tidigare klockan var (på höjden). Döm om min förvåning när denna mätte 30mm.

Så till min egentliga fråga...
Betyder det att den var klassad som herrmodell en gång i tiden?
Nu spelar det ju mindre roll, eftersom att alla (nåja, många i alla fall) Cartier är mer eller mindre feminina. Roligt att veta bara!

Blev hur som helst kluven i mina spekulationsplaner. Kanske behålla och ha som dress-ur?
Men är jag man nog att bära så liten klocka. Oklart.
Tyckte (när den köptes) att AT:ns 39mm var i minsta laget. Vet numera att det närmast är den optimala storleken för mina späda underarmar.

Nåväl. Efter all text förtjänar ni allt en bild av min gamla dassiga Cartier quartzare!
Hiss eller diss?
image.jpeg

Frågan är väl bara om man ska gå på en Santos eller en Reverso om man vill ha något fyrkantigt? Och det vill man ju...
Oj svårt, har haft båda två. Santos är den som jag har kvar. Tycker själv att den är helt fantastisk! Du får helt enkelt prova båda och känna vilken som känns mest rätt. Finns nog inget annat sätt tror jag, vilken du än väljer så kommer du garanterat att bli nöjd.

Det började väl med att jag köpte en dam-tank - lite grann åt min fru, lite grann i spekulation. Men eftersom den var för liten 23mm för den förstnämnda, så blev det i slutänden mest det sistnämnda.

När jag sedan skulle till att köpa min första "riktiga" klocka så var jag rätt sugen på den XXL som låg länge på K&S. Blev dock en Aqua Terra till slut.

Hur som helst så gillade jag den lilla tanken betydligt mer än min bättre hälft, så det bar sig inte bättre än att jag ropade hem en till för någon dag sedan.
Hade läst annonsen noga, och där framgick samma "23mm" som den tidigare klockan var (på höjden). Döm om min förvåning när denna mätte 30mm.

Nu spelar det ju mindre roll, eftersom att alla (nåja, många i alla fall) Cartier är mer eller mindre feminina. Roligt att veta bara!

Blev hur som helst kluven i mina spekulationsplaner. Kanske behålla och ha som dress-ur?
Tyckte (när den köptes) att AT:ns 39mm var i minsta laget. Vet numera att det närmast är den optimala storleken för mina späda underarmar.

Nåväl. Efter all text förtjänar ni allt en bild av min gamla dassiga Cartier quartzare!
Hiss eller diss?
image.jpeg

Kul, den du ropade in häromdagen hade jag ögonen på (tänkt som julklapp). Glömde tyvärr av tiden, men jag tycker du fick den till ett bra pris! :)

Oj svårt, har haft båda två. Santos är den som jag har kvar. Tycker själv att den är helt fantastisk! Du får helt enkelt prova båda och känna vilken som känns mest rätt. Finns nog inget annat sätt tror jag, vilken du än väljer så kommer du garanterat att bli nöjd.
Tack, inser att jag nog får testa helt enkelt. Har tidigare tyckt att fyrkantiga/rektangulära/kvadratiska ur varit lite "tacky" men har helt tänkt om. Inget görs sig bätre till kostym tycker jag.

Frågan är väl bara om man ska gå på en Santos eller en Reverso om man vill ha något fyrkantigt? Och det vill man ju...

De är lite olika. Jag har haft en Santos (qvartz) och har en Reverso GT och en budget-Tank (se ett par inlägg ovan). Av de tre, så skulle jag utan minsta tvekan sätta Reverson överst. Med god marginal. MEN, då bör man ju givetvis beakta att Reverson är betydlgit dyrare. Och jag är också helt novis på Cartier. Så skjuter man till samma budget för en Cartier så blir det kanske jämnare. Därmed inte sagt att jag inte gillar Tank:en, för det gör jag. Fick den för en veckan sedan och jag burit den varje dag sedan dess och för pengarna finns det inget alternativ som kan konkurrera om man vill ha en dress watch.

Hiss eller diss?
image.jpeg
Grattis! Rejäl hiss! Själv kör jag med 23mm. En vanlig Tank ska vara liten och nätt. Behåll, tycker jag eller hör av dig till mig om den får respass! ;)

Är jävig som få, men givetvis Santos. Har haft tre stycken. Både lilla och stora Santos Galbee. Aldrig varit så nöjd med en klocka som Santos 29mm i stål. Kommer garanterat bli fler bara någon vill släppa sin...

Kul, den du ropade in häromdagen hade jag ögonen på (tänkt som julklapp). Glömde tyvärr av tiden, men jag tycker du fick den till ett bra pris! :)

Haha... Doxan all over again! ;)
Hur gick det för den förresten? Blev den klocka igen?

Jag är faktiskt förvånad över hur billigt den gick. Finare i skicket än vad jag vågat hoppas på!
Men det är klart, raden "urverket fungerar inte" kan ju avskräcka en eller två. ;)
I mitt fall vågade jag dock chansa på att det bara är ett batteri som saknas den. Den som lever får se!

Lutar åt att behålla den ett tag...
Förmodligen ingen mening med att sälja den precis innan jul ändå. Nytt batteri och nytt armband (bra förslag på var/om man kan hitta ett originalarmband) så ska/bör den vara på banan.
På sikt blir det nog en försäljning, dock. Santos lockar.

IMG_4166.JPG

Liten skit. Och då är Omegan ingen jätte!

Haha... Doxan all over again! ;)
Hur gick det för den förresten? Blev den klocka igen?

Jag är faktiskt förvånad över hur billigt den gick. Finare i skicket än vad jag vågat hoppas på!
Men det är klart, raden "urverket fungerar inte" kan ju avskräcka en eller två. ;)
I mitt fall vågade jag dock chansa på att det bara är ett batteri som saknas den. Den som lever får se!

Lutar åt att behålla den ett tag...
Förmodligen ingen mening med att sälja den precis innan jul ändå. Nytt batteri och nytt armband (bra förslag på var/om man kan hitta ett originalarmband) så ska/bör den vara på banan.
På sikt blir det nog en försäljning, dock. Santos lockar.

IMG_4166.JPG

Liten skit. Och då är Omegan ingen jätte!
Kaplans brukar ha ett ganska stort utbud av originalband i läder! Kolla där :)

Edit: vet nu vilken annons det var! Hade den i minneslistan men glömde bort tiden så bommade att bjuda! Grattis återigen :)

Hiss eller diss?
image.jpeg
Tycker absolut inte att den ser för liten ut. Ser bra ut =)

Känns lite som att bära ett kraftigt armband runt handleden. Svårt att jämföra med dj, men jag tycker absolut inte att den känns för liten.
Bäst är nog om du testar själv dock. :)
Tänkte för att jag hört att 33mm Royal Oak bär som en DJ pga den integrerade länken. Fast klart 29mm går kanske inte att jämföra.

Tillbaka
Topp